تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه غوره غوره، شور غوره و گرد غوره در منزل

غوره غوره را از دانه انگور عسگری و ریز تهیه می‌کنند و به عنوان چاشنی برای مزه‌دار کردن انواع غذاها مانند دلمه برگ مو، کوفته، خورشت بادمجان، خورشت قیمه، آبگوشت و غیره استفاده می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غوره غوره
غوره غوره یا شور غوره نوعی چاشنی برای خوشمزه تر کردن غذا است که مانند ترشی تهیه می‌شود. طرز تهیه غوره غوره و شور غوره مشابه است اما یکی آبغوره و دیگری آب نمک دارد.

غوره غوره و شور غوره را مانند خیارشور، هم به همراه غذا و هم به عنوان طعم دهنده و چاشنی در انواع غذاهایی که نیاز به غوره تازه هست، استفاده می کنند. 

غوره غوره

خواص فواید غوره برای بدن

در قدیم برای این که بتوانند سبزیجات را در طول سال داشته باشند، از شوری و ترشی استفاده می کردند. شور شدن و استفاده از سرکه در ترشی ها، باعث ماندگاری سبزیجات می شود.

از نظر طب سنتی مزاج غوره سرد و خشک است و هرگز نباید با معده خالی خورد چون دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوكسینیک، اسید اگزالیک، اسید گلوكولیک و قند می‌باشد.برای درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه مفید و آبغوره، برای درمان چاقی مفید است. همچنین برای بیماری اسكوربوت و جلو انداختن بلوغ دختران مفید و قاعده آور است. آب‌غوره، خنک است و در موارد تب، آنژین، ورم دهان و سل ریوی مصرف می‌گردد.

حرارت و صفرای بدن را دفع کرده و روده‌ها را ضد عفونی می كند. آبغوره تقویت‌كننده كبد و برطرف‌کننده ورم گلو است و برای دفع كرم روده و تقویت معده مفید است. آب غوره درمان کننده پادرد و کمردرد، روماتیسم و سیاتیک است. غذا را خوش‌طعم، مطبوع و لذیذ نموده و اشتها را تحریک می‌نماید، همچنین اسهال‌های ساده را درمان می‌کند، اگر چند قطره از آبغوره را هنگام خونریزی بینی به درون بینی بچکانند، خونریزی را بند می‌آورد.

غوره برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و ضد عفونی کننده بدن نیز هست. هم چنین اگر با سالاد میل شود، برای لاغر کردن سودمند است. رب غوره؛ التهاب، حرارت و اسهال را تسکین می‌دهد، اشتها‌آور و محکم کننده جنین است، تقویت کننده احشاء و برطرف کننده استفراغ‌های صفراوی است و تشنگی را برطرف می‌کند.

غوره غوره

طرز تهیه ترشی غوره غوره خانگی


مواد لازم:
- غوره عسگری یا هر انگور بی دانه
- نمک
- سرکه سفید

غوره غوره
طرز تهیه:
روش اول: ابتدا غوره را دانه می کنیم یا با قیچی به صورت خوشه های کوچک می بریم. غوره را شسته و اجازه می دهیم کاملا خشک شود، غوره را در شیشه ریخته و سرکه و نمک را اضافه می کنیم. غوره ها باید در سرکه غوطه ور باشد.

روش دوم: می توانیم از آب غوره نیز به جای سرکه استفاده کنیم بدین ترتیب که آب غوره را گرفته و5 دقیقه جوشانده وبا نمک روی غوره میریزیم بعد از گذشت 4 روز آن را در یخچال قرار می دهیم.

روش سوم: برای تهیه ی ترشی غوره ، بهتر است غوره را درون محلولی از کات کبود و نمک قرار دهیم، این عمل به تثبیت رنگ سبز آن کمک می کند؛ در غیر این صورت بعد از مدتی رنگ غوره ها تغییر پیدا می کند.

برای تهیه ترشی غوره غوره باید در ابتدا یک دوم قاشق چای خوری کات کبود و 3 قاشق نمک را درون حدود یک لیتر آب، به طور کامل حل می کنیم و غوره ها را به مدت 24 ساعت درون این محلول قرار می دهیم، سپس آن ها را درون یک صافی ریخته و چندین بار با آب سرد می شوییم.

غوره ها را روی پارچه ای پهن می کنیم تا آب اضافی آن گرفته شود، درون ظرف مورد نظر که باید دهانه ی آن کوچک باشد، غوره ها را ریخته و یک لیتر آب غوره و 3-2 قاشق نمک را با هم مخلوط می کنیم و روی غوره ها می ریزیم تا به طور کامل روی آن را بپوشاند.

برای ماندگاری بیشتر، مقداری هم سیر چرخ می کنیم و به اندازه ی 2-1 سانتیمتر یا یک بند انگشت روی غوره ها ریخته و درب ظرف را به طور کامل می بندیم و در جای خنک نگهداری می کنیم.

غوره غوره

طرز تهیه شور غوره خانگی


مواد لازم:
- غوره بدون هسته 
- نمک
- سرکه
آب

طرز تهیه:
در این روش از آب نمک و نصف پیمانه سرکه به ازای هر کیلو غوره استفاده می کنیم، این شور نیز بعد از 4 الی 5 روز باید در یخچال و یا جای خنک نگهداری شود.

برای جلوگیری از کپک زدگی باید شیشه ها را قبل از استفاده کاملا جوشانده و خشک نمایید، برای روی غوره ها از چند عدد برگ مو استفاده کنید و سرکه نیز باید کاملا روی غوره ها را بپوشاند. از این غوره (شور) در خورشت مسمای کدو و بادمجان استفاده می شود.

برای تهیه غوره شور ابتدا قوره عسگری را خوب پاک کرده و بشویید،  سپس داخل ظرف درداری بریزید، حالا مقداری آب را با نمک جوشانده و صبر کنید تا خنک شود.آب نمک جوشیده و خنک شده را در داخل ظرف بریزید تا جاییکه کاملا روی آن‌ها را بپوشاند، درب ظرف را محکم ببندید و آن را داخل یخچال قرار دهید،  بعد از حدود ۲ هفته آماده خوردن است.

غوره غوره

طرز تهیه ترشی غوره به روشی ساده در منزل


مواد لازم:
- غوره عسگری بی دانه        500 گرم
- سرکه                              500 گرم 
- نمک                             به مقدار لازم 
 
طرز تهیه:
از ترشی غوره برای کنار غذاها استفاده کنید خیلی خوشمزه می شود. می توانید غوره ها را شور کنید و از آن هنگام پخت غذا استفاده کنید.

ابتدا غوره های عسگری را دانه دانه کنید بعضی افراد با خوشه درست می کنند و سپس آن را بشویید و اجازه بدهید کاملا خشک شوند. سپس داخل بطری شیشه ای تمیز غوره ها را بریزید شیشه تان هم باید کاملا خشک باشد سپس مقداری نمک روی آن ها بریزید

بعد از آن روی غوره ها را با سرکه بپوشانید اگر خیلی ترش دوست نداشتید می توانید مقدار سرکه را نصف کنید و نصف دیگر آب جوشیده سرد بریزید. درب شیشه را محکم ببندید و پس از دو هفته می توانید از ترشی غوره ها استفاده کنید.

غوره غوره

طرز تهیه گرد غوره خانگی


مواد لازم:
- غوره عسگری   به میزان دلخواه
- نمک              کمی

طرز تهیه:
برای تهیه گرد غوره، غوره ها را پاک کرده، دم آن ها را می گیریم و می شوییم. بعد روی پارچه ای تمیز پهن می کنیم و در محلی آفتاب گیر قرار می دهیم تا خشک شوند.

سپس آن ها را آسیاب می کنیم تا به طور کامل نرم شوند. گرد غوره ی آماده شده را درون یک ظرف درب دار ریخته و در محلی خشک نگهداری می کنیم.

برای افزایش زمان ماندگاری می توان کمی نمک به آن اضافه کرد، نکته ی بسیار مهم در مورد گرد غوره این است که برای تهیه ی آن باید از غوره ی عسگری استفاده کرد.

غوره غوره

نکات مهم در تهیه غوره غوره در منزل

- بهتر است بعد از اولین استفاده از غوره غوره، آن را داخل یخچال نگهداری کنید. 

- غوره غوره را می توانید داخل فریزر هم نگهداری کنید؛ برای نگهداری در فریزر از ظروف پلاستیکی دردار استفاده کنید،همچنین ظرف آن را معمولا بعد از شور انداختن، تا مدتی در جای آفتاب گیر قرار می دهند تا نور و گرمای خورشید به رسیدن آن سرعت ببخشد اما محیط خشک و خنک، احتمال فساد شور یا ترشی را کمتر خواهد کرد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .