تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه شیره توت سفید خانگی

توت سفید جزء میوه‌هایی است که در کمترین زمان ممکن خراب می‌شود، اگر قصد دارید تا از توت استفاده بهینه کنید، می‌توانید شیره توت را در خانه تهیه کرده و آن را به مدت طولانی نگه داری و مصرف کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شیره توت
توت سفید میوه‌ای پرخاصیت و البته پرکالری است، همچنین این میوه حاوی مقادیر بالایی آب، فیبر، تانن، منیزیم، ویتامین A, B1, B2, B3 و مقادیری ویتامین C می‌ باشد.

این میوه که افزایش‌دهنده طول عمر است، خون را تصفیه کرده و برای تقویت کلیه، کبد و معده نیز مفید می‌باشد. یکی از مشتقات سالم و بسیار مفید توت، شیره توت یا دوشاب توت است. شیره توت را می‌توان مانند شیره انگور و شیره خرما هم در منزل به روش خانگی تهیه کرد.

شیره توت

فواید و خواص مصرف شیره توت برای بدن

انواع شیره دارای طبع گرمی است و در فصل زمستان می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما شوند.

انواع توت، به‌ویژه توت سفید و قرمز سرشار از آهن و فولیک است و به افراد کم‌خون کمک می‌کند.نحوه مصرف شیره توت بسیار ساده است، در تهیه انواع نوشیدنی و دسر می‌توانید از آن استفاده کنید.

شیره توت سرشار از آنتی اکسیدان است و به کنترل سطح گلوکز خون کمک می‌کند. با وجود اینکه شیره توت کالری بالایی دارد، اما افراد دیابتی با مصرف به اندازه آن می‌توانند به کنترل بیماری خود کمک کنند. اگر اضافه وزن دارید یا مبتلا به دیابت هستید، شیره توت بهترین جایگزین برای شکر و مربا است.

شیره توت همچنین، سرشار از فیبر است و خاصیت هضم غذا را دارد. افرادی که مشکل یبوست دارند، می‌توانند از شیره توت و انگور به‌عنوان ملین استفاده کنند.

شیره توت اکسیرحیات بخش و انرژی‎زا است، برای تقویت بدن کارآمد است، به پاکسازی کبد کمک می کند و جهت درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر است، خونساز است و تسکین دهنده دردهای روماتیسمی می باشد و آنتی‌اکسیدان موجود در آن باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها می‌شود.

شیره توت سرشار از قند طبیعی و سالم است. مصرف متعادل آن می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند. مصرف شیره توت به افراد دیابتی توصیه می‌شود.

افرادی که مشکلات گوارشی و سوءهاضمه دارند نیز می‌توانند با مصرف آن به هضم و دفع بهتر مواد غذایی کمک کنند. شیره توت سرشار از آهن و فولیک اسید است و انتخاب سالمی در رژیم غذایی افراد کم‌خون است.
 
شیره توت

طرز تهیه شیره توت سفید در خانه


مواد لازم:
- توت سفید  به میزان لازم
- آب             به میزان لازم

طرز تهیه:
برای تهیه شیره توت سفید، توت‌های شیرین و آبدار را انتخاب کنید. پس از تمیزکردن توت‌ها، آنها را داخل ظرفی ریخته و روی شعله قرار دهید. بهتر است از قابلمه‌ای استفاده کنید که بزرگ و جادار باشد تا کار پختن و له‌کردن توت‌ها راحت‌تر شود.

مقداری آب روی توت‌ها بریزید تا موقع حرارت دیدن به ته قابلمه نچسبند و نسوزند. میوه توت خیلی سریع له می‌شود و آب می‌اندازد اما شما با استفاده از یک کف‌گیر می‌توانید این روند را تسریع کنید.

وقتی‌ توت‌های له‌شده خوب پخته شده و له شدند، آن‌ها را از داخل یک توری رد کنید تا دانه‌ها و گوشت میوه از عصاره خالص آن جدا شود.

برای گرفتن عصاره در این مرحله از دست استفاده کنید و توری را حسابی با دست فشار دهید، حالا عصاره جدا شده را دوباره داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا حسابی بجوشد و به غلظت مناسب برسد.وقتی شیره به غلظت مناسب رسید حرارت را خاموش کرده و قابلمه را کنار بگذارید تا خنک شود، شیره خنک‌شده را داخل بطری شیشه‌ای خشک و تمیز ریخته و آن را داخل یخچال نگه‌داری کنید.

شیره توت

طرز تهیه شیره توت سفید با توت خشک


مواد لازم:
- توت خشک    5 کیلو
- آب               به مقدار لازم

طرز تهیه:
ابتدا توت خشک را در ظرفی ریخته خوب شسته و مقداری آب به اندازه ای که آب روی آن بیفتد بریزید، بعد آنرا بمدت 3 الی 4 ساعت روی آتش گذاشته بعد پایین گذاشته آنرا کاملا له می کنیم و بعد از اینکه توت های پخته شده را به طور کامل له کردیم آن رااز صافی رد کرده و شربت غلیظی به دست می آید و دوباره شربت آن را روی آتش قرار می دهیم، دقت داشته باشید که شربت باید آنقدر بجوشد تا بحالت شیره در آید بعد شیره توت آماده است.

غلظت شیره توت سفید پس از سردشدن بیشتر می‌شود، اضافه کردن شیرینی مصنوعی مثل شکر خاصیت شیره توت خانگی را از بین م برد و مناسب افراد دیابتی نخواهد بود.

شیره توت

طرز تهیه شیره توت سیاه


مواد لازم:
- توت سیاه    به مقدار لازم
- آب             به مقدار لازم

طرز تهیه:
ابتدا توت های شیرین و آبدار را انتخاب کنید، آن ها را تمیز کرده و در داخل قابلمه ریخته و بر روی شعله گاز قرار دهید. سپس مقداری آب به توت ها اضافه کرده تا توت ها ته نگیرند.

عمل له شدن توت ها با سرعت زیادی اتفاق می افتد و می توانید روند سریع له شدن توت ها را با هم زدن توت ها با کفگیر مشاهده نمایید.

از افزودن شکر، پودر قند و یا سایر افزودنی های خوراکی به توت اجتناب کنید، این کار باعث کاهش کیفیت توت شده و خواص فوق العاده آن را از بین می برد.

به عنوان مثال، شیره توت برای افراد دیابتی بسیار مفید است و اضافه کردن شکر به آن برای افراد دیابتی نه تنها مفید نیست، بلکه خطراتی نیز به همراه خواهد داشت. وقتی که شهد آماده شد، آن را از روی شعله گاز خارج نمایید.

اکنون باید توت ها را در داخل یک توری یا صافی ریخته تا شهد به خوبی جدا شود، برای این منظور می توانید از دست خود کمک گرفته و به آن فشار وارد کنید.

پس از جدا شدن شهد لازم است تا مجددا آن را بر روی شعله گاز قرار دهید تا توت به قوام مورد نظر برسد. پس از آماده شدن می توانید آن را در داخل ظرف های شیشه ای مربا ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

شیره توت

نکته مهم در تهیه شیره توت

- شیره توت را با استفاده از توت خشک نیز می‌توان تهیه کرد. 

- می توانید شیره توت را با ترکیبی از توت سفید و توت سیاه تهیه کنید که هم طعم بهتری داشته و هم رنگ جذاب تری خواهد داشت.

- غلظت شیره پس از سردشدن کمی بیشتر می‌شود پس این نکته را موقع جوشاندن عصاره در نظر بگیرید تا از سفت‌شدن بیش از حد شیره جلوگیری شود.

- افزودن شکر، نبات یا سایر خوراکی های مشابه فقط باعث کاهش کیفیت حقیقی شیره توت شده و حتی خواص این شیره را برای افراد دیابتی و غیره، از بین می برد پس هیچ افزودنی به این ماده سالم اضافه نکنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .