تبیان، دستیار زندگی

در روزهای گرم تابستان به کجا سفر کنیم؟

شاید شما هم در روزهای گرم از گرمای هوا کلافه و دچار گرمازدگی شده اید و به دنبال جاهای خنک برای گذراندن اوقات خود هستید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناطق سرسبز
با گرم شدن هوا ،گاهی باد کولر هم برای رفع گرما زدگی فایده ای ندارد، در این شرایط آرزو می کنید که یک  جای خنک و دلچسب را پیدا کنید و ساعاتی از روز را در آنجا سپری کنید.در این مطلب می خواهیم بعضی از شهرهای خنک ایران را به شما معرفی کنید تا در روزهای گرم تابستان به آنجا سفر کنید و از هوای خنک آنجا لذت ببرید.
کندوان تبریز

کندوان تبریز

یکی از مکان های خنک و زیبای تبریز ، روستای کندوان می باشد.در شمال غرب ایران در نزدیکی شهر اسکو ،روستایی صخره‌ای و اسرارآمیز که در پای دامنه‌های کوه آتشفشانی سهند و در کنار رودخانه کندوان ،یکی از اعجاب‌آورترین روستاهای ایران به نام کندوان قرار گرفته است. این روستا یکی از نمونه‌های نادر روستاهای صخره‌ای جهان است که هم چنان مردم آنجا در خانه‌های سنگی که به آن کران می‌گویند، زندگی می‌کند.از آنجایی که این روستا در دل صخره‌های کله قندی جای گرفته است و به روستای کله قندی نیز شناخته می‌شود.

برخی می‌گویند كه كندوان از كلمه كندن و كنده گان یا كندوی عسل مشتق شده است كه به خاطر خوش آب‌وهوایی منطقه، پرورش زنبور عسل از زمان های قدیم در این روستا وجود داشته است؛ یا اینكه كنده‌‌های تو خالی به كندوهای (كندی‌ها) غلات شباهت دارند و احتمالا از این كلمه گرفته شده است، برخی هم می گویند كندوان از دو كلمه «كند» و «وان» تشكیل شده است كه كند در زبان تركی به‌معنای روستا است؛ وان نیز پسوند اسم مكان است.

این روستا یکی از معروف ترین روستاهای صخره ای چهان مانند «گورمه» ترکیه و «داکوتای» آمریکا است و از آنجایی که مردم کندوان همچنان در این روستا زندگی می کنند، این روستا یکی از نمونه‌های زنده معماری صخره‌ای و در حال سکونت دنیا به حساب می آید.

 این روستا در منطقه ی کوهستانی قرار گرفته و کوهستانی بودن منطقه باعث شده است جویبارهایی در سطح مناطق شیب‌داربه وجود بیاید که به‌سمت دره حرکت می‌کنند و سرشاخه‌های اولیه این رودخانه را تشکیل می‌دهند.


علاوه بر اینکه شکل و ظاهر زیبای این روستا باعث جذب گردشگر به این منطقه شده است، طبیعت سرسبز و تماشایی با مناظر دلکش آن نیز بسیار دیدنی  و گردشگران بسیاری را به سمت خود کشانده است.همچنین آب و هوای مطبوع کوهستانی، وجود رودخانه پرآب، مناطق ییلاقی اطراف روستا و باغات سرسبز منطقه از دیگر جذابیت‌های این روستای ییلاقی است.

 در این روستا چشمه آب معدنی هم وجود دارد. آب این چشمه جزو آب‌های کربنات کلسیم سرد با دمای ۱۰ درجه است و کمترین میزان آهک را دارد و برای بیماران کلیوی بسیار مفید است.

این روستا در منطقه ی کوهستانی قرار گرفته و کوهستانی بودن منطقه باعث شده است جویبارهایی در سطح مناطق شیب‌داربه وجود بیاید که به‌سمت دره حرکت می‌کنند و سرشاخه‌های اولیه این رودخانه را تشکیل می‌دهند.

این روستا، در ارتفاع ۲,۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و روستایی ییلاقی، كوهستانی و سردسیر با آب و هوایی مطبوع در تابستان است. در فصل‌های پاییز و زمستان روستای کندوان آب و هوای سردی دارد؛ به‌گونه‌ای که مردمان آن ۱۸۰ روز از سال را در شرایط یخبندان می‌گذرانند.

مسیرهای پیاده در روستای كندوان در حقیقت همان شیارهای ناشی از جریان تخریبی آب‌های جاری است. روی بعضی از این شیارها پله‌هایی از چوب ساخته‌اند تا رفت‌وآمد در آن ساده شود. پله‌های سنگی در فضاهای بیرون اغلب با ارتفاع بسیار بلند ساخته شده و روستاییان بدون احساس ناراحتی از آن بالا و پایین می‌روند. راه‌های ارتباطی بین مخروط‌ها بسیار باریک است؛ ولی با این همه آنان در عبور و مرور از آن‌ها احساس ناراحتی و خستگی  نمی‌كنند.

 مردم این روستا تحت تاثیر و آب و هوای منطقه کار می کنند.از آنجایی که  ارتفاع روستا بالا است  و برف در تمام مدت سال در روستا وجود دارد و برف‌هابه تدریج ذوب می شوند، مراتع طبیعی در اطراف روستا وجود دارد که همین امر موجب شده تا دامداری جزو فعالیت‌های اصلی اهالی به شمار رود. کشاورزی دیمی نیز در دامنه‌ها و زمین‌های ناهموار منطقه در مسیر چشمه‌سارهای پرآب کوهستانی انجام می‌شود. باغداری هم از دیگر شغل‌های مردم این روستا است.

چلگرد

چلگرد

یکی دیگر از جاهای دیدنی و خوش آب و هوای ایران، شهرستان کوهرنگ ،شهر چلگرد در استان چهار محال بختیاری می باشد. این شهر در فاصله 85 کیلومتری شهر کرد قرار گرفته است . این شهر،بزرگترین جامعهٔ ایلی کشور یعنی ایل هفت لنگ بختیاری را در خود جای داده است.

این شهرستان آب و هوای سرد و کوهستانی دارد. طبیعت بکر و دست نخورده منطقه، آب و هوای نسبتا معتدل و خنک در فصل تابستان، وجود اقامتگاه ها و مراکز بوم گردی ارزان قیمت به همراه جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر، سالیانه گردشگران بسیاری را از سراسر کشور به سمت این منطقه می کشاند.

پیست اسکی کوهرنگ از زمان های گذشته در فصل زمستان ،پذیرای اسکی بازان زیادی بوده است. تونل اول کوهرنگ، آبشار شیخ علیخان، چشمه دیمه، دشت لاله های واژگون، حاشیه رودخانه زاینده رود، ارتفاعات زردکوه، حاشیه رودخانه بازفت از جاهای دیدنی و زیبای این شهر می باشد.

  در این منطقه آبشار جانان هم زیبایی خاصی به آن داده است. این چشمه و آبشار آن سرچشمه اصلی رودخانه زاینده رود است که از ارتفاعات زردکوه بختیاری در دره بازفت سرچشمه می گیرد. این چشمه یکی از پرآبترین چشمه های ایران است و آبشار آن در حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد. این آبشار در منطقه صعب العبور قرار دارد و همین یکی از دلایل اصلی ناشناختگی آن است.


 در فاصله ی 25 کیلومتری این منطقه ی زیبا؛ غار یخی چما وجود دارد. غار یخی چما در مقابل دشت چما واقع شده و شبیه تنگه‌ای بزرگ و یک انباری پربرف است که ارتفاع برف‌های آن تا ۵۰ متر نیز می‌رسد. لایه‌های یخی این غار در فصل های گرم و کم‌بارش ضخامت کمی دارد و بسیار نازک و سست می‌باشند و باید از عبور بر روی آن‌ها و داخل غار دوری کرد.همچنین قرار گرفتن در دره‌های عمیق و انباشت حجم برف‌های چندین ساله در این غار سبب شده است تا قندیل‌های یخ و توده‌های عظیم برف به صورت دائمی و در تمام فصول سال باقی بمانند.علاوه بر این غار یخی چما به بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران نیز شهرت دارد زیرا از زیر یخ‌های این غار، چشمه‌ای با آب سرد جریان یافته که در نهایت به سد کوهرنگ می‌ریزد.

تونل کوهرنگ در این شهر آب رود ماربر (کوهرنگ) را به زاینده رود می‌ریزد. شیرهای سنگی بر روی قبور بزرگان بختیاری در این منطقه فراوان دیده می‌شود. بافت قالی و قالیچه‌های بختیاری در این منطقه در حال زوال است

 در این منطقه آبشار جانان هم زیبایی خاصی به آن داده است. این چشمه و آبشار آن سرچشمه اصلی رودخانه زاینده رود است که از ارتفاعات زردکوه بختیاری در دره بازفت سرچشمه می گیرد. این چشمه یکی از پرآبترین چشمه های ایران است و آبشار آن در حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد. این آبشار در منطقه صعب العبور قرار دارد و همین یکی از دلایل اصلی ناشناختگی آن است.
بهشت گمشده

بهشت گمشده

بهشت‌گمشده، یا همان منطقه تنگ بستانک، نام منطقه‌ای خوش آب ‌وهوا و سرسبز در شهرستان مرودشت در منطقه کامفیروز در فاصله ۱۲۰کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد. بهشت گمشده، سرزمین آبشارهای خنک و چشمه های زیبا می باشد.

منطقه تنگ بستانک از جمله مناطق حفاظت شده در استان فارس است که گردشگران بسیاری در طول سال برای بازدید سفر می کنند. پوشش گیاهی این منطقه  بسیار انبوه است و در گوشه و کنار آن می‌توانید مناظری زیبا از آبشارهای کم ارتفاع ببینید که آب فراوانی دارند و در بخش‌های مختلف کوهپایه‌ای روان شده‌اند.

محیط اطراف این منطقه ظرفیت‌های بالایی برای کوهنوردی و جنگل‌نوردی دارند. در بسیاری از نقاط جنگلی به‌دلیل در هم پیچیدگی شاخه‌های درختان راهی برای عبور نور خورشید وجود ندارد و سایه‌هایی همیشگی این بخش‌ها را تاریک می‌کنند.

منطقه تنگ بستانک در میان شهرها و مناطق گرمسیر در استان فارس قرار دارد. رودهای روان، چشمه‌های پر آب، طبیعت سرسبز کوهستانی و جنگل‌های پر درخت در تنگ بستانک، این منطقه را به بهشتی زیبا تبدیل کرده است.

 از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف تنگ بستانک ، رود کر، سد درودزن، آبشار مارگون و روستاهای زیبای اطراف این منطقه می باشد. رود کر بزرگ‌ترین رودخانه این استان است که نزدیک به ۲۸۰ کیلومتر طول دارد و در طول مسیر خود از «تنگ براق»، «سد درودزن»، «دشت رامجرد» و تنگ بستانک می‌گذرد و در نهایت به دریاچه بختگان می‌ریزد.


 این منطقه در حوزه آبریز رودخانه کر و سد درودزن،وجود دارد و همین یکی از ویژگی های مهم این منطقه به شمار می رود. آب روستاهای اطراف بهشت گمشده نیز از این منطقه تامین می‌شود. کف دره تنگ بستانک را پوشش سنگی و صخره‌ای پوشانده است که بستری مناسب برای رویش درختان چنار، گردو و گیاهان دیگر به وجود می آورد.

از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف تنگ بستانک ، رود کر، سد درودزن، آبشار مارگون و روستاهای زیبای اطراف این منطقه می باشد. رود کر بزرگ‌ترین رودخانه این استان است که نزدیک به ۲۸۰ کیلومتر طول دارد و در طول مسیر خود از «تنگ براق»، «سد درودزن»، «دشت رامجرد» و تنگ بستانک می‌گذرد و در نهایت به دریاچه بختگان می‌ریزد.

 از دیگر جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی تنگ بستانک ، دره تنگ براق است که در حدود ۴۵ کیلومتر با این منطقه فاصله دارد. تنگ براق یکی دیگر از ییلاق‌های زیبا در نزدیکی شهر سده است که آبشارهای زیبا، رودخانه‌های پر آب و سنگ نوشته‌ای تاریخی از مهم‌ترین دیدنی‌های آن هستند. این منطقه در شمال غربی بهشت گمشده قرار دارد.

 در همه فصول سال می توانید به این منطقه سفر کنید، اما اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، رودها در پر آب‌ترین حالت خود هستند. باغ‌ها در این زمان از سال پر از شکوفه می‌شوند و طبیعت تنگ بستانک سبز و سرزنده است. در این زمان از سال آب و هوا بسیار مطلوب و قدم زدن میان درختان سرسبز و زیر نور خورشید دلپذیر است. در فصل پاییز زیبایی جنگل‌های تنگ بستانک چند برابر می شود.ترکیبی از رنگ‌های زرد، نارنجی و سرخ همه جا را می‌پوشاند و مناطری زیبایی از طبیعت را در جلوی چشمان قرار می دهد.

 در فصل زمستان با وجود سرمای آن باز هم می توانید به این منطقه زیبا سفر کنید،تنها کافی است لباس گرم و کفش مناسب به‌همراه داشته باشید.
روستای هرانده

روستای هرانده

یکی از روستاهای زیبا و خوش آب و هوا در فیروزکوه، روستای هرانده می باشد. این روستا در 15 کیلومتری شهر فیروزکوه قرار گرفته است. این روستا در دره هرانده واقع شده است . وجود نهرها و رودهای پر آب، درختان بلند تبریزی و کوچه باغ های با صفا باعث شده است که این منطقه تبدیل به یکی از بهترین مقاصد گردشگری و طبیعت گردی در ایران شود.

این روستا بی‌نظیرترین و متنوع‌ترین مناظر طبیعی را دارد، به گونه‌ای‌ که سفیدی گل‌های گیلاس و سفیدی برف‌های زمستانی تا کوه‌هایی به رنگ قرمز و غار بورنیک در دل زمین را دارا است.

خانه های روستای هرانده از لاشه سنگ، گل و کاهگل ساخته شده اند و در دامنه ی کوهستان قرار دارند. در کوچه پس کوچه های این روستا با درخت های بلند و بسیار سرسبزی روبرو می شوید که که منظره ای شبیه به تابلوی نقاشیمی باشد، رود قزقان چای و نمرود رودهایی هستند که از این روستا می گذرند.

به علت این که این که این منطقه در دامنه کوه جای گرفته ،آب و هوای آن دلچسب بوده و اکسیژن زیادی دارد و برای سلامتی ریه ها مفید است. در این روستا هر فصل، جذابیت و زیبایی‌های خاص خود را دارد. در فصل بهار درخت‌های پر از شکوفه، تابستان با درخت‌هایی سرسبز که با میوه‌هایی خوشمزه آراسته شده‌اند و در فصل پاییز درختان آن منطقه به صورت هنرمندانه ای رنگ آمیزی شده اند. در فصل زمستان با اینکه دمای هوای کم می شود و رفت و آمد به این منطقه سخت می شود، باز هم هم جذابیت منحصر به فرد خود را دارد.

در نزدیکی هرانده یک غار تاریخی مربوط به دوران باستان به نام بورنیک وجود دارد که در ۶ کیلومتری این روستا قرار گرفته و با یک کوهپیمایی می توان به آن رسید. غار بورنیک در دوران گذشته به عنوان جان پناه انسانی مربوط به هزاران سال قبل استفاده می شده است.

 در نزدیکی هرانده یک غار تاریخی مربوط به دوران باستان به نام بورنیک وجود دارد که در ۶ کیلومتری این روستا قرار گرفته و با یک کوهپیمایی می توان به آن رسید. غار بورنیک در دوران گذشته به عنوان جان پناه انسانی مربوط به هزاران سال قبل استفاده می شده است.


یکی دیگر از چشم‌انداز‌های روستای هرانده، مقبره امامزاده یحیی بوده که در بخش جنوبی آن گرفته  است. تاریخچه تأسیس این مقبره که برجی به شکل استوانه و از جنس گچ، ساروج و سنگ است، به قرن‌های ششم و هفتم هجری قمری برمی‌گردد. درون این برج، هشت قبر مربوط به اطرافیان امامزاده وجود دارند.

 همچنین در جنوب شرقی هرانده تپه ای قرار گرفته که خاک سرخ دارد و به دلیل کنده‌کاری‌های غیر مجاز که انجام شده، باقیمانده‌ وسایل دفن اموات و سفال‌هایی نیز پیدا شده است. در قسمت شمال غربی این تپه، آثار برج دیده‌بانی یافت شده که به منظور حفاظت از این مکان ایجاد شده است و تاریخچه‌ آن به زمان اسلامی بازمی‌گردد.
 روستای نوره

روستای نوره کردستان

روستای نوره یکی دیگر از روستاهای خوش آب و هوای کشور در شهر سنندج می باشد . نوره روستایی زیبا در دل کوه‌ های استان کردستان است که چشم ‌اندازهایی را در مقابل گردشگران به عرصه ی نمایش می گذارد. این روستا از طرف شرق و شمال شرقی به کوه آبیدر بزرگ، از طرف شمال غرب به کوه وَزمان و از طرف جنوب غربی به کوه تایلان می رسد. سقف خانه ها صاف و مسطح است و در بنای خانه ها عموما مصالح عمومی منطقه نظیر سنگ، چوب و گل استفاده شده است.

اطراف این روستا گردنه های سخت و دره های عمیقی  از جمله گردنه ی گرماش در سمت شمال غربی، دره ی یاران یا به زبان کردی دول یاران در سمت شمال شرقی، دره ی چهارگاه در سمت جنوب شرقی و دول زیارتان در سمت غرب و شمال غربی وجود دارد.

از آنجا که روستای نوره در یک منطقه ی خوش آب و هوا قرار دارد روستاهای زیادی از جمله روستای اژگره، گرماش، کرجو، آرندان، مرب زان و دادانه در اطراف آن قرار گرفته اند.

روستای زیبای نوره در یک منطقه ی کوهستانی با ارتفاعی معادل 1980 متر از سطح دریا واقع شده است. آب و هوای این روستا در فصل زمستان بسیار سرد و در تابستان بسیار مطبوع و دلپسند است. نوره در بهار مانند نگینی در میان طبیعت سرسبز اطراف خود می درخشد و آب و هوای پاکی را به اهالی روستا و گردشگران هدیه می دهد.
 پاییزهای نوره نیز حال و هوای خاص خود را دار.مردم دسترنج یک ساله ی خود را در اوایل این فصل جمع آوری می کنند و به استقبال زمستان می روند و کم کم رسم زیبای شب نشینی های شبانه را آغاز می کنند.در واقع  آب و هوای روستای نوره در بهار و تابستان مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است.

 نقطه به نقطه ی این روستا  و تی جاده رسیدن به آن جذاب و دیدنی می باشد. امارت و مقبره ی آیت الله محمد مردوخ کردستانی که در بین مردم سنندج شهرت زیادی دارد، در این روستا واقع شده است. آرامگاه آیت اله مردوخ در قسمت بالای عمارت و در وسط باغ قرار دارد. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن این مجموعه به روستای نوره سفر می کنند. از دیگر جاذبه های خاص روستای نوره رودخانه ی زیبایی است که از غرب آن می ‌گذرد و طراوت و شادابی را به اهالی روستا و گردشگران ارزانی می دارد.

 روستای زیبای نوره در یک منطقه ی کوهستانی با ارتفاعی معادل 1980 متر از سطح دریا واقع شده است. آب و هوای این روستا در فصل زمستان بسیار سرد و در تابستان بسیار مطبوع و دلپسند است. نوره در بهار مانند نگینی در میان طبیعت سرسبز اطراف خود می درخشد و آب و هوای پاکی را به اهالی روستا و گردشگران هدیه می دهد.


همچنین وجود باغ ‌های سرسبز و خرم در این منطقه ،در کنار ایجاد شغل باغداری برای اهالی روستا چهره ی آن را زیباتر کرده و جلوه ی خاصی به آن بخشیده است. این در حالی است که هوای پاک و مطبوع منطقه در فصل بهار و تابستان و ریزش باران و برف در فصل پاییز و زمستان نوره را به روستایی خواستنی تبدیل کرده است. از طرفی وجود کوه ‌های بلندقامت اطراف روستا از جمله مواردی است که موجب زیبایی نوره شده است.

منابع آبی مانند رودخانه و چشمه و کانی علاوه بر اینکه موجب زیبایی این منطقه شده است ،باغ=عث شده یک پوشش گیاهی غنی شکل بگیرد و پرندگان و جانوران وحشی مانند کبک، تیهو، شغال، گرگ، روباه و خرگوش به این منطقه روی آورند. انواع گیاهان دارویی مانند گل گاو زبان، کاسنی، شاتره و گون از منابع خدادادی این منطقه می باشد. از همان ابتدای روستا تا بالای ارتفاعاتی که اطراف روستا را فرا گرفته اند باغ هایی وجود دارد که متعلق به اهالی روستای نوره می باشد. باغ های سرسبزی که اغلب دارای درختان گردو و بادام و انگور و گلابی و سیب هستند و از سرسبزی و زیبایی بسیاری برخوردارند.

این روستا در یک دره ی سرسبز و زیبا و بر روی یک شیب نسبتا تند قرار گرفته که باعث شده منظره ی جالبی از چهره ی روستا در انتهایی ترین خانه های آن دیده شود. شکل یکدست خانه ها و چهره ی زیبای آن ها موجب شده تا این روستا یکی از مقاصد گردشگری استان کردستان به شمار برود .
آلاشت

آلاشت

یکی ازمناطق مه گرفته سواد کوه ، آلاشت است. آلاشت ؛یکی از ییلاق‌های مه‌ گرفته شمال کشور می باشد که در بهار و تابستان به دلیل هوای خنکش خیلی‌ها آن را برای سفر انتخاب می‌کنند. این منطقه در 39 کیلومتری سوادکوه مازندران قرار گرفته است.در این منطقه که محلی‌ها به آن اِلاشت هم می‌گویند، عقاب های زیادی در کوه ها و تپه های اطراف آشیانه دارند؛در زبان مازندرانی به معنی آشیانه عقاب است.

آلاشت منطقه ای است که تا چشم کار می کند، سر سبزی و زیبایی می بیند. این منطقه، منطقه‌ای کوهستانی‌ست،از این رو بهترین فصل سفر به آن تابستان و به خصوص مردادماه است که شاه توت‌ها هم رسیده‌اند. البته اگر بتوانید سرمای آن را تحمل کنید ،پاییز هم فصلی مناسب برای رفتن به این منطقه خوش آب و هواست.

آبشار چرات و پل ورسک در مسیر رسیدن به آلاشت است. چرات روستایی‌ست در ۲۲ کیلومتری آلاشت و غرب شهر پل سفید واقع شده است. این روستا دارای حمامی ۲۰۰ ساله و آبشار و غار است که به سرخ غار معروف است.

 در 87 کیلومتری آلاشت، یکی از زیباترین دریاچه های ایران به نام لفور قرار گرفته است. دریاچه‌ای که بین درختان جنگلی محسور شده و تصویر مه گرفته و اسب‌هایی که در حاشیه‌اش در حال چرا هستند آن را به صورت تابلوی نقاشی درآورده است.

در ورودی آلاشت دوراهی وجود دارد که یکی از آنها به امام زاده حسن می رسد و دیگری به داخل شهر و به دیگر روستاها راه  دارد. این مسجد از نسل امام موسی بن جعفر (ع) بوده که در میان مردم از احترام زیادی برخورداراست.

این روستا محل به دنیا آمدن رضا شاه هم می باشد وبه همین دلیل محله تاریخی به حساب می آید. البته بعد از سالیان سال خانه ی رضا شاه که درآن به دنیا آمده بود تبدیل به موزه مردم شناسی شد که محلی ها به این محله تاریخی پهلوان خیل یا پاهلونی خیل می گویند.

 بهتر است برای رفتن به این منطقه بهار و تابستان را انتخاب کنید.در واقع از آنجایی که این منطقه ییلاقی ست زمستان های سردی را پیش رو دارد و بهتر است در این فصل این منطقه را برای سفر انتخاب نکنید ولی اگر تحمل سرمای شهر های شمالی برایتان لذت بخش است فصل پاییز را انتخاب کنید تا هم از آب و هوای خنک و هم درختانی که رنگ نارنجی و زرد به خود می گیرند لذت ببرید.


آلاشت مازندران به رصدخانه اش نیز معروف است. این رصد خانه در ارتفاع 1815 متری از سطح دریا قرار گرفته؛ سه طرف این رصد خانه کوچک پرتگاه و طرف دیگر آن را کوه ها پوشانده اند. تنها و اولین رصد خانه شمال می باشد که به رصد خانه آیت الله مازندرانی نیز معروف است. دو تلسکوب قوی در این رصد خانه وجود دارد که با آن آسمان پرستاره آلاشت را تماشا می کنند.

بهتر است برای رفتن به این منطقه بهار و تابستان را انتخاب کنید.در واقع از آنجایی که این منطقه ییلاقی ست زمستان های سردی را پیش رو دارد و بهتر است در این فصل این منطقه را برای سفر انتخاب نکنید ولی اگر تحمل سرمای شهر های شمالی برایتان لذت بخش است فصل پاییز را انتخاب کنید تا هم از آب و هوای خنک و هم درختانی که رنگ نارنجی و زرد به خود می گیرند لذت ببرید. فصل بهار و تابستان مناسب برای رفتن به این منطقه ییلاقی می باشد؛ اما اواسط تیر تا اواخر مرداد بهترین زمان سفر به آلاشت است در این ماه که آب و هوا بسیار مطبوع است موقع چیدن درختان شاتوت فرا می رسد که سفر بسیار دلنشینی را برایتان به یادگار می گذارد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .