تبیان، دستیار زندگی

مراقب باشید این روزها گرمازده نشوید!

هوای خیلی گرم چه اثری بر بدن انسان می‌گذارد؟

قرار گرفتن در معرض هوای بسیار گرم می‌تواند موجب پیامدهای منفی برای سلامتی و حتی مرگ شود. دمای ایده آل بدن تقریباً 36 درجه سانتی‌گراد است. هر دمایی بالاتر از 40 درجه گرمازدگی است و کمتر از 35 درجه سرمازدگی تلقی می‌شود. هوای خیلی گرم یا خیلی سرد می‌تواند خیلی سریع منجر به این عوارض شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گرمای شدید

آیا بدن می‌تواند تغییرات دمایی شدید را تحمل کند؟

انسان دارای مکانیسم‌های بیولوژیکی زیادی از جهت تنظیم دماست. این مکانیسم‌ها توسط توانایی خودآگاه و ارادی ما در استفاده از وسایل و لباسی که برای گرفتن گرما یا از دست دادن گرمای زیاد طراحی شده‌اند اجرا می‌شوند.
بدن این قابلیت را دارد که خودش را با شرایط آب و هوایی وفق بدهد و این را مدیون سیستم‌ها و ارگان‌های زیادی است مانند سیستم قلبی و عروقی و سیستم نورولوژیکی.
مثلاً در هوای گرم، رگ‌هایی که در سطح بدن قرار گرفته‌اند گشاد می‌شوند تا مایعات به شکل عرق از بدن دفع شوند. عکس این اتفاق زمانی می‌افتد که هوا سرد است؛ جریان خون به سمت اندام‌های حیاتی می‌رود.

بدن چه واکنشی به گرمای زیاد نشان می‌دهد؟

در شرایط جوی نامساعد، دمای هوا در صورت تداوم می‌تواند عواقبی برای سلامتی داشته باشد. ضمناً دمای هوا در مناطق گوناگون متفاوت است. به همین دلیل مکانیسم‌های سازگاری بدن به محیط زندگی فرد بستگی دارند.

وقتی اتومبیل را در آفتاب پارک می‌کنید، دمای داخل اتومبیل در عرض ده دقیقه بیش از 6.7 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود. بنابراین اصلاً نباید کسی را در هوای گرم در اتومبیل پارک شده با پنجره‌های بسته رها کنید


علائم و واکنش‌های قرار گرفتن در معرض هوای بسیار گرم
. شکم درد و درد عضلات و سردرد
. تعریق زیاد
. خستگی و بی‌حالی
. حالت تهوع
. افزایش ضربان قلب
باید بدانید که خیلی از این علائم از پیامدهای طبیعی دهیدراته شدن بدن هستند. در صورت وقوع این علائم باید سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید.

راه‌های تنظیم دمای بدن و پیشگیری از گرمازدگی

وقتی احتمال گرمازدگی وجود دارد باید توصیه‌هایی را به کار ببرید تا از بروز هرگونه آسیب به سلامتی‌تان پیشگیری شود. اساسی‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید استفاده از پنکه و کولر است.
نوشیدن آب زیاد و پوشیدن لباس‌های نخی و گشاد نیز هم در خانه و هم در بیرون به خنک نگه داشتن بدن کمک می‌کنند.

گروه‌های در معرض خطر

هم افراد سالمند و هم کودکان بیشتر از سایرین در معرض عوارض ناشی از گرمازدگی و سرمازدگی هستند. همچنین کسانی که بیماری‌های مزمن دارند، خصوصاً بیماران قلبی و بیماران کلیوی باید بیشتر مراقب باشند.

چند توصیه

. حواستان به یک سری از داروها باشد. اگر دارویی مصرف می‌کنید که می‌تواند بر توانایی بدن در هیدراته ماندن و دفع گرمای زیاد اثر بگذارد پس باید بیشتر مراقب باشید.
. هرگز کسی را در اتومبیل پارک شده که در و پنجره‌های آن را بسته‌اید ترک نکنید. این هم یکی از دلایل شایع مرگ‌های ناشی از گرمازدگی در کودکان است. وقتی اتومبیل را در آفتاب پارک می‌کنید، دمای داخل اتومبیل در عرض ده دقیقه بیش از 6.7 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود. بنابراین اصلاً نباید کسی را در هوای گرم در اتومبیل پارک شده با پنجره‌های بسته رها کنید.
. در گرم‌ترین ساعات روز بیرون نروید. اگر امکان دارد سعی کنید در ساعاتی از روز که هوا گرم‌ترین است بیرون نروید، مایعات زیاد بنوشید و در جایی خنک استراحت کنید. سعی کنید ورزش یا فعالیت‌های بدنی دیگر را به ساعت‌های خنک‌تر روز موکول کنید، مثلاً غروب یا اول صبح.
. صبر کنید تا با آب و هوای جدید سازگاری پیدا کنید. اگر به منطقه‌ای رفته‌اید که به آب و هوای آنجا عادت ندارید، زمان ورزش و فعالیت خود را محدود کنید تا کم‌کم بدنتان به دمای جدید عادت کند. شاید این پروسه چندین هفته طول بکشد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.