تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه زیتون پرورده خانگی؛ مفیدترین دسر در کنار غذا

زیتون پرورده یکی از انواع چاشنی‌های بسیار خوشمزه است که در کنار غذا می‌تواند، یک خوراکی بی‌نظیر و فوق العاده دوست داشتنی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زیتون پرورده
زیتون پرورده از آن مزه هایی پرطرفدار ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان های شمالی کشور می باشد، اگر جزو افرادی باشید که در وعده‌های غذایی به‌دنبال پیش‌غذا و انواع چاشنی‌ها هستید، پس زیتون و زیتون پرورده و انواع سالادها همیشه در سفره غذایی‌تان هست.

زیتون پرورده از انواع پیش‌غذاهایی است که بیشتر در شهرهای شمالی می‌بینیم و در طعم‌های مختلف با ذائقه‌های متفاوت وجود دارد؛ از ترش تا شیرین و ملس. درست‌کردن زیتون پرورده در خانه اما هیجان بیشتری دارد، چون هم مطابق با سلیقه خودتان درست می‌شود هم از سلامت موادی که به آن اضافه می‌شود مطمئن هستید.

زیتون پرورده

طرز تهیه زیتون پرورده خانگی


مواد لازم:
- زیتون بدون هسته      ۵۰۰ گرم
- رب انار                      ۲ پیمانه
- مغز گردو                   ۳۰۰ گرم
- دانه انار خشک شده    ۲ قاشق غذاخوری
- روغن زیتون               ۲ قاشق غذاخوری
- پودر نعناع خشک       ۱ قاشق غذاخوری
- آویشن                     ۱ قاشق غذاخوری
- آب لیمو ترش            ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

طرز تهیه زیتون پرورده لبنانی یا عربی هم تا حدود زیادی شبیه طرز تهیه زیتون پرورده ایرانی یا همان رودباری است، اما مواد لازم برای درست کردن زیتون پرورده لبنانی با ایرانی تا حدودی متفاوت است، لبنانی‌های برای تهیه زیتون پرورده از ترکیب سبزی گشنیز و جعفری، فلفل سبز شیرین رنده شده، مقداری زنجبیل تازه رنده شده، روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه استفاده می‌کنند.


برای تهیه زیتون پرورده شمالی ابتدا مغز گردوها را دو بار چرخ می‌کنیم و در کاسه‌ای بزرگ می‌ریزیم،سپس زیتون‌ها را به آن اضافه می‌کنیم، اگر زیتون‌ها ترش یا شور بودند به مدت حداکثر ۱ ساعت در ظرف پر از آب می‌ریزیم تا خوب خیس بخورند.

سپس در آبکش می‌ریزیم و آبکش می‌کنیم و می‌گذاریم تا آب اضافه آنها خارج شود و بعد در زیتون پرورده استفاده می‌کنیم، بعد رب انار را با آب لیمو ترش هم زمان به مواد می‌افزاییم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم

پس از اینکه مواد را خوب مخلوط کردیم، پودر نعناع خشک، پودر آویشن خشک، دانه‌های انار و روغن زیتون را نیز به مواد اضافه می‌کنیم و مجددا با قاشق مواد را با هم مخلوط می‌کنیم تا طعم سبزی‌ها کاملا به خورد مواد برود.

پس از اینکه مواد کاملا یک‌دست شدند آن ها را در ظرف مخصوص ریخته و درب آن را محکم می‌بندیم و در یخچال نگهداری می‌کنیم.

زیتون پرورده

طرز تهیه زیتون پرورده حرفه ای و خوشمزه


مواد لازم:
- زیتون                  1 کیلو
- روغن زیتون         3 قاشق غذاخوری
- مغز گردو              300 گرم
- رب انار                 1 قاشق غذاخوری
- آب انار                 نصف پیمانه
- دانه انار                نصف پیمانه
- سیر رنده شده       1 بوته
- سبزی معطر          به مقدار دلخواه
- نمک                   به میزان لازم
- گلپر                    به میزان لازم

طرز تهیه:
برای درست کردن زیتون پروده اگر از زیتون شور استفاده کردید حتما آن را بشویید تا از میزان نمکش کم شود، سپس هسته زیتون را جدا کنید و مغز گردو را به همراه رب انار ترش یا رب ترش و شیرین، آب انار و به همراه آن دانه های انار را اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

سپس سبزی معطر را خوب خرد کنید و به موادتان اضافه کنید.بعد از اضافه کردن سبزی، سیر را به همراه گلپر، نمک و در آخر روغن زیتون، به بقیه موادمخلوط شده اضافه کنید و خوب هم بزنید. زیتون پروده را 1 الی 2 روز در یخچال قرار دهید تا جا بیفتد.

زیتون پرورده

طرز تهیه زیتون پرورده فوری رستورانی


مواد لازم:
- زیتون بدون هسته       نیم کیلو
- روغن زیتون                3 قاشق غذاخوری
- رب انار ملس یا ترش    ۱۵۰ گرم
- گردو چرخ کرده            300 گرم
- نعنا خشک                  3 قاشق چای‌خوری
- دانه انار و آب انار          به میزان دلخواه
- پودر سیر و فلفل سیاه   به مقدار لازم
- نمک و گلپر                 به مقدار لازم

طرز تهیه:
در ابتدا لازم است بگویم که بهترین زیتون برای تهیه زیتون پرورده، زیتون شکسته که تلخی آن رفته و هسته آن درآمده است.در بسیاری از رستوران‌ها برای تهیه زیتون پرورده از زیتون کنسروی بی هسته استفاده می‌شود، مزه زیتون شکسته بسیار بهتر است و ته مزه زیتون آن بسیار بیشتر در دهان احساس می‌شود.

از طرف دیگر از سود سوزآور برای از بین بردن تلخی در زیتون‌های کنسروی استفاده می‌شود که برای سلامتی مضر است.

در یک کاسه بزرگ تمام مواد را با هم مخلوط کنید، سپس مواد را درون کاسه یا ظرف در بسته ریخته و برای ۲۴ ساعت آن را در یخچال نگهداری کنید.

به یاد داشته باشید که زیتون پرورده رستورانی با زیتون پرورده خانگی تفاوت زیادی دارد، اگر زیتون پرورده خانگی بیشتر از سه روز در یخچال نگهداری شود، ترش شده و طعم آن از بین می‌رود.

زیتون پرورده

فوت و فن هایی در تهیه یک زیتون پرورده بسیار خوشمزه خانگی

- اگر به دنبال نگهداری از زیتون پرورده برای مدت طولانی هستید، بهتر است سس آن را با استفاده از رب انار شل، آب انار و روغن زیتون شل‌تر از معمول تهیه کنید و سپس آن را کنسرو کنید.

- اگر از رب انار ترش استفاده کردید و طعم زیتون پرورده خیلی ترش شد می‌توانید از کمی عسل یا شیره انگور یا خرما برای ملس کردن مزه آن استفاده کنید.

- اگر زیتون تلخ بود آن را چند بار بجوشانید و آب آن را خالی کنید تا تلخی آن گرفته شود. اگر زیتون شما تلخ بود آن را چند بار بجوشانید و آب آن را خالی کنید تا تلخی آن گرفته شود. 

- اگر در زیتون پرورده از گردوی بیشتری استفاده کنید رنگ زیتون پرورده شما روشن‌تر و در صورتی که از انار بیشتری استفاده کنید، رنگ آن تیره تر خواهد شد.

- زیتونی که استفاده می‌کنید باید سبز، بدون هسته و ریز باشد. هر چه زیتون‌ها ریزتر باشند، خوشمزه‌ترند و طعم زیتون پرورده بهتر خواهد شد. بنابراین هرگز زیتون هسته‌دار و درشت را برای تهیه این پیش غذا استفاده نکنید.

- گردویی که استفاده می‌کنید باید مرغوب و تازه باشد زیرا افزودن گردوی کهنه به زیتون پرورده باعث می‌شود این پیش غذا به سرعت طعم تلخی پیدا کند.

- قبل از اینکه زیتون را به مخلوط‌تان اضافه کنید، آن را با آب نشویید زیرا باعث کپک زدن زیتون پرورده خواهد شد.

- سبزی اصلی برای تهیه زیتون پرورده شمالی چوچاق است اما از آنجا که این سبزی فقط در شمال یافت می شود می توانید از ترکیب نعناع و گشنیر به جای آن استفاده نمایید.

- زیتون های مصرفی باید تازه باشند، برای امتحان تازه بودن آن ها نیز لازم است یکی از آن ها را میل کنید، زیتون زیر دندان نه باید خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.

- چیکار کنیم زیتون پرورده سریع تلخ نشود؟ گردویی که استفاده می کنید باید مرغوب و تازه باشد زیرا افزودن گردوی کهنه به زیتون پرورده باعث می شود این پیش غذا به سرعت طعم تلخی پیدا کند.

- برای جلوگیری از کپک زدن زیتون پرورده، قبل از اینکه زیتون را به مخلوط تان اضافه کنید، آن را با آب نشویید زیرا باعث کپک زدن زیتون پرورده خواهد شد.

- رب انار مناسب که در تهیه زیتون پرورده استفاده می کنید، باید ترش و شیرین باشد. هرگز رب انار کاملا شیرین یا بسیار ترش را برای طعم دار کردن این پیش غذا استفاده نکنید.

- برای نگهداری زیتون پرورده آن را در ظروف شیشه ای در دار قرار دهید و در یخچال بگذارید تا دوره ماندگاری آن طولانی شود.

- زیتون پرورده را با هر غذایی می توان خورد، البته غذاهایی مانند کشک بادمجان، قورمه سبزی، خورش بادمجان و در کل غذاهای جنوبی و تهیه شده در مناطق کویری با این پیش غذا پیشنهاد نمی شوند.

- در تهیه این پیش غذا هرگز از پیاز تازه یا پنیر استفاده نکنید، برخی افراد سبزی های معطر را نیز برای طعم دار کردن این پیش غذا به آن اضافه می کنند که چندان کار درستی نیست مگر سبزی های معطر بومی که در شمال کشور می رویند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .