تبیان، دستیار زندگی

مدام نگرانم که دیگران نگویند عکس پروفایل من زشت است

مدتی است دچار وسواسی شده ام که مدام عکس پروفایل تلگرامم را بررسی می‌کنم و آن را بیش از حد عوض می‌کنم. در ذهنم دچار این شک هستم که نکند عکس پروفایلم خوب نباشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وسواس فکری - عزت نفس  -  فضای مجازی - عکس پروفایل
نویسنده : فهمیه میرزایی | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی
مدام نگرانم که دیگران نگویند عکس پروفایل من زشت است. به همین دلیل، واتس‌اپ را حذف کردم. 

کاش به جنسیت و سن‌تان در پیامک اشاره می‌کردید. با این حال، وقتی که انسان به یک موضوع، یک رفتار یا یک گفتار و به طور کلی به هر چیزی بیش از حد اعتدال فکر کند و این افکار او را آزار بدهد، به اختلال وسواس مبتلا شده است. در ادامه چند توصیه به شما داریم.


عزت‌نفس‌تان پایین است

به نظر می‌رسد که شما دچار فقدان عزت نفس هستید چون برایتان بسیار مهم است که از طریق عکس پروفایل  خودتان را به دیگران بشناسانید. وقتی فردی می‌خواهد خودش را از طریق دیگری غیر از اصالت خودش، غیر از شخصیت خودش، توانمندی‌هایش و... به دیگران بشناساند، می‌خواهد در قالب فضای مجازی مثل تصویر پروفایل یا استیکر و... نگاه دیگران را به خودش تغییر دهد، دغدغه این را دارد که دیگران که عکس پروفایل من را می‌بینند چه تفکری درباره من خواهند داشت؛ این جا بحث نداشتن یا پایین بودن عزت‌نفس پیش می‌آید. در این بین بهتر است از یک مشاور برای افزایش عزت‌نفس کمک بگیرید.

روی پروفایل‌تان عکس نگذارید

شاید بهترین راهکار برای حل این مشکل در قدم اول، پاک کردن صورت مسئله حداقل برای زمان محدود باشد. بنابراین در این مواقع، راهکار آسان‌تر این است که اصلا روی پروفایل‌تان عکس نگذارید. این طوری کلا راحت‌تر خواهید بود و ذهن‌تان درگیر این موضوع نمی‌شود که الان چه عکسی روی پروفایل هست یا چه ویژگی‌هایی دارد و نظر دیگران در این باره چه خواهد بود و... راهکار دیگر این است که عکس یا تصویری برای پروفایل بگذارید که ساده و مربوط به خودتان نباشد مثل تصاویر گل‌ها یا عکس تاریخی و مناظر طبیعت که به کسی یا چیزی برنخورد یا اگر کسی می‌‌بیند، نتواند بر آن اساس قضاوتی درباره شما انجام بدهد. این راهکارها باعث می‌شود که وسواس شما هم در این زمینه به مرور کاهش یابد.

وقتی که انسان به یک موضوع، یک رفتار یا یک گفتار و به طور کلی به هر چیزی بیش از حد اعتدال فکر کند و این افکار او را آزار بدهد، به اختلال وسواس مبتلا شده است



به مرور مشکل را حل کنید

اما اگر تمام این کارها را انجام دادید و باز هم ذهن‌تان همچنان درگیر این ماجرا بود که هرلحظه بخواهید عکس پروفایل‌تان را بررسی کنید، می‌توانید با خودتان یک قراری بگذارید. مثلا با خودتان بگویید که من هر هفته، یک نوبت تصویر پروفایلم را عوض می‌کنم و این کار را در بعدازظهرهای جمعه انجام خواهم داد. یک زمان و ساعت دقیق را برای انجام این کار مشخص کنید. مثلا 12 ظهر که شد، تصویر پروفایل‌تان را عوض کنید و تصویر دیگری بگذارید و با خودتان قرار بگذارید که هفته‌ای بیشتر از یک نوبت تصویر را تغییر ندهید. بعد کم کم هر هفته را تبدیل به هر دو هفته کنید و بعد از آن تبدیل به هر ماه.

شاید این مشکل دردسرسازتر شود

شاید لازم باشد که مدتی از شبکه‌های اجتماعی دور باشید چون این ابزار و حضور در این بستر و فضا، نباید باعث تنش و وسواس و سلب آرامش شما شود. با این حال، در صورت نیاز از یک مشاور متخصص برای ریشه‌یابی و حل این مشکل کمک بگیرید چون به نظر می‌رسد این مسئله دلایل روان‌شناختی داشته باشد که اگر حل نشود، در بقیه مراحل زندگی‌تان هم دردسرساز خواهد شد.

منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .