تبیان، دستیار زندگی

مرغ لواشکی؛ طرز تهیه مرغ ترش به خوشمزه‌ترین راه ممکن!

مرغ لواشکی یا مرغ ترش یکی از غذاهای لذیذ خطه شمال کشور است، این غذای بسیار خوشمزه در دو استان مازندران و گیلان به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرغ ترش
مرغ یکی از غذاهای پر طرفداری است که به روش های مختلفی سرو می‌ شود، مرغ کنتاکی و یا مرغ شکم پر دو نمونه از غذاهای خوشمزه هستند که در طرز تهیه ی آن ها مرغ به صورت درسته پخته و سرو می شود.

در واقع خیلی از خورشت هایی که همیشه با گوشت درست می شود با مرغ نیز طبخ می گردد، به همین دلیل مرغ پایه ی بسیاری از غذاهای محلی به خصوص غذاهای سنتی شمال ایران است و یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین  غذاهای شمالی، مرغ ترش است.

مرغ ترش

طرز تهیه مرغ ترش لذیذ و خوشمزه


مواد لازم:
- مرغ                            4 تکه
- رب انار                        4 قاشق غذاخوری
- پیاز بزرگ                      ۱ عدد
- سیر                             2 حبه
- سبزی معطر                  ۳۰۰ گرم
- گردو آسیاب شده           نصف پیمانه
- زعفران دمکرده              به میزان لازم
- نمک، فلفل و زردچوبه    به میزان لازم

طرز تهیه:

طرز تهیه مرغ ترش در نقاط مختلف شمال متفاوت بوده و هر کسی این غذای خوشمزه را به روش خود و با مواد اولیه مختلف تهیه می کند، ماده اصلی این غذا "مرغ و رب انار" است که البته گردو نیز در این غذا جزء مواد اصلی محسوب می‌شود، ولی گاهی این غذا را بدون گردو نیز تهیه می کنند.


اکثر غذاهایی که مزه ملس و یا ترش و شیرینی دارند بسته به مزاج و سلیقه می‌تواند ترش‌تر و یا شیرین‌تر شود.البته با توجه به اصالت این غذا باید ترش سرو شود اما اگر شما ملس‌تر می‌پسندید می‌توانید رب انار کمتری بریزید و یا کمی شکر اضافه کنید.

شما می‌توانید به این غذا جهت ترش شدن بیشتر و طعم بهتر کمی رب آلوچه نیز اضافه کنید. بعضی در این غذا کمی لواشک ترش می‌اندازند تا ضمن ترش کردن آن مایه مرغ را لعابدار تر کند. همچنین می‌توانید بسته به سلیقه خود گردو را از این غذا حذف کنید، سبزی معطر در این غذا شامل گشنیز، جعفری، برگ سیر و چوچاق، خالواش و ریحان است.

اگر این غذا را برای مجلس سرو می‌کنید پلوی مرغ ترش را با زعفران، زرشک و یا انواع خلال بادام و پسته تزیین کنید. یکی از رمز‌های خوش طعمی این غذا این است که مرغ سرخ می‌شود، بعد از اینکه مرغ‌ها را خوب شستید به نمک و فلفل و زردچوبه آغشته کرده و در یک تابه با روغن داغ سرخ کنید و بعد مرغ‌ها را از تابه خارج کنید.

مرغ ترش
سبزی مرغ ترش را با ساطور و یا سبزی خردکن خرد و ریز کرده و در یک قابلمه جدا در روغن داغ سرخ کنید. توجه داشته باشید سبزی را خیلی سرخ نکنید که تلخ شود و خاصیت خود را از دست بدهد.

پیاز را نگینی خرد کنید و در همان تابه‌ای که مرغ‌ها را در آن سرخ کردید تفت دهید. هرچه پیاز‌ها را با حوصله بیشتر و بهتری سرخ کنید غذای خوش طعم‌تری خواهید داشت. البته در بعضی از دستور‌های پخت پیاز را رنده می‌کنند که انتخاب هر کدام بسته به سلیقه شما می‌باشد.

سیر را رنده کرده و به پیاز اضافه کنید. کمی که سیر نیز تفت خرد حالا ادویه را به آن ها اضافه کرده و خوب هم بزنید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود و مواد یکدست شوند. مواد را به قابلمه‌ای که سبزی را در آن سرخ کرده اضافه کنید و گردو و رب انار را به آن ها اضافه کنید، حالا ۳ تا ۴ لیوان آب به این مواد اضافه کرده و مرغ‌ها را نیز به آن اضافه کنید.

ابتدا شعله‌ی زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب آن بجوشد، بعد که خوب به قل قل کردن افتاد و جوشید می‌توانید شعله را کم کنید  و درب قابلمه را بگذارید تا آرام جا بیافتد،بعد از ۱ تا ۱ ساعت و نیم که گردو روغن انداخت و مرغ خوب پخت و خورش کمی غلیظ شد می‌توانید آن را سرو و نوش جان کنید.

مرغ ترش

طرز تهیه مرغ ترش تهرانی، بدون سبزی


مواد لازم:
- مرغ                           1 کیلو
- پیاز درشت                  1 عدد
- سیب زمینی                ۳ عدد
- مغز لیموعمانی             نصف پیمانه
- نمک، فلفل و زردچوبه   به میزان لازم

مرغ ترش
طرز تهیه:
پوست مرغ را جدا کرده و آن را خرد کنید، توجه داشته باشید که قبل از استفاده حتما باید مرغ را کاملا بشویید. برای تهیه مغز لیمو عمانی، ابتدا لیمو‌ها را بشکنید و مغز آن را از پوست جدا کنید، بسته به اینکه تمایل دارید غذا چقدر ترش شود، می‌توانید مقدار لیموعمانی را کاهش یا افزایش دهید.

سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و نگینی خرد کرده و با آب سرد بشویید و برای مدتی در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود و سپس آن را سرخ کنید. پیاز را به صورت نگینی ریز خرد و سرخ کنید، برای سرخ کردن پیاز از قابلمه استفاده نمایید، زیرا باید مرغ را نیز به آن اضافه کنید، مقداری که پیاز‌ها تفت داده شد، مرغ و زردچوبه را اضافه کرده و با پیاز کمی تفت دهید، چند دقیقه بعد فلفل سیاه را نیز اضافه کنید.

مرغ حدود ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم شعله اجاق گاز باید تفت داده شود، سپس یک و نیم لیوان آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید که مرغ بپزد، در این مرحله درب قابلمه باید نیمه باز باشد، این غذا باید به صورت خوراک باشد، بنابراین نیاز به آب زیادی ندارد.

پس از آنکه مرغ پخته شد و آب غذا اندازه شد، مغز لیمو عمانی را به آن اضافه کنید و اجازه دهید، غذا به مدت ده دقیقه ریز بجوشد تا طعم ترشی در غذا پخش شود، در آخر نمک را اضافه کنید.

اگر طعم تند را دوست دارید در این مرحله می‌توانید مجددا مقداری فلفل اضافه کنید، آن را در ظرف مناسبی بکشید و سیب زمینی سرخ شده را نیز روی آن قرار دهید، البته می‌توانید سیب زمینی را در اواخر زمان پخت به مرغ اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه حرارت ببیند، اما اگر بعد از پخت آن را به مرغ اضافه کنید، مجلسی‌تر خواهد بود.

مرغ ترش

نکات مهم برای تهیه مرغ ترش خوشمزه و بی نظیر

- میزان شکر به ذائقه‌ی شما بستگی دارد.
- مقدار سبزی و دانه های انار را می توانید کم و زیاد و یا حذف کنید.

- برای درست کردن مرغ ترش می توانید از سینه، ران و یا ترکیبی از هر دو استفاده کنید.
- بسته به ذائقه تان می توانیدکمی آب نارنج تازه نیز برای ترش کردن مرغ ترش به سس آن اضافه کنید.

- سبزی میکس شده شامل خَنِش یا همان خالواش، گشنیز و جعفری و تره بیشتر از بقیه ی سبزی ها، نعنا و کاکوتی و چوچاق و ریحان به مقدار کمتر.

- گرچه عطر خاص سبزی های محلی شمالی جایگزین ندارند اما اگر به این سبزی ها دسترسی نداشتید می توانید از نعنا و برگ سیر و گشنیز استفاده کنید.

- روش درست کردن مرغ ترش را می توان با با اردک، غاز، بلدرچین و بوقلمون نیز انجام داد و آن ها را به این روش طبخ کرد.- می توانید سبزی های ساطوری شده را ابتدا در کمی روغن تفت داده و سرخ کنید، سپس آن ها را به سس مرغ ترش اضافه کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .