تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه انواع شربت های تابستانی

بعد از یک روز کاری سخت در روز های گرم تابستان یک نوشیدنی خوشمزه و خنک، بسیار دلچسب می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شربت

با نزدیک شدن به فصل تابستان و گرمای شدید آن باید مراقب سلامت خودتان باشید تا در هوای گرم تابستان دچار گرمازدگی نشوید، از این رو پیشنهاد می کنیم شربت های خوشمزه ی تابستانی در برنامه نوشیدنی های خود قرار دهید.

در ادامه مطلب می خواهیم طرز تهیه انواع نوشیدنی خنک و دلچسب مخصوص روزهای گرم تابستان را برایتان بگوییم:

شربت آناناس و کرفس

 شربت آناناس و کرفس

 شربت آنانس و کرفس یکی از شربت های مقوی و خوشمزه می باشد. آناناس و کرفس موجود در آن خواص فراوانی برای سلامتی دارد.آناناس  استخوان ها و بافت های بدن را تقویت می کند و همچنین آنتی اکسیدان موجود در آن به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند.این امر موجب کاهش فرآیند آسیب سلولی و جلوگیری از برخی انواع سرطان می شود.

شربت کرفس هم برای مبتلایان به آرتریت ودرد مفاصل، آرتریت روماتوئید،روماتیسم مفصلی، برونشیت، سرماخوردگی و افراد سیگاری مفید است. این شربت موجب رفع جوش و خارش بدن می شودو از پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کند.

 مواد لازم برای تهیه شربت آناناس و کرفس
کرفس خرد شده           دو فنجان
 آناناس خرد شده به قطعات مکعب شکل   دو فنجان
 آب       نصف فنجان
 شکر     سه قاشق سوپ خوری
 شوید    نصف فنجان

طرز تهیه:
برای تهیه این شربت ،تمام مواد را در مخلوط کن بریزید و با هم مخلوط کنید تا تبدیل به پوره ای صاف و یکدست شود سپس مخلوط بدست آمده را در صافی بریزید تا تکه های درشت آن جدا شود و سپس آن را در لیوان بریزید و به همراه یخ سرو کنید.

شربت سکنجبین

 شربت سکنجبین

یکی از بهترین نوشیدنی های سنتی برای رفع عطش در روزهای گرم تابستان، شربت سکنجبین می باشد. سکنجبین از ترکیب سرکه و انگبین تهیه می‌شود و فواید زیادی برای سلامتی دارد. این شربت؛حرارت بدن را کاهش می دهد و از گرمازدگی جلوگیری می کند. این شربت به دفع سموم و پاکسازی بدن کمک می کند.همچنین این شربت ضد یبوست است و به کسانی که به دلیل یبوست شدید اضافه وزن دارند، کمک می‌کند.شربت سکنجبین ؛ دافع صفراست و صفرای اضافی بدن را خارج می کند.

  این شربت ضد یبوست است و به کسانی که به دلیل یبوست شدید اضافه وزن دارند، کمک می‌کند.شربت سکنجبین ؛ دافع صفراست و صفرای اضافی بدن را خارج می کند.


مواد لازم برای تهیه شربت سکنجبین:

شكر 5/2 كیلو
سركه سفید نیم لیتر
نعناع تازه   چند شاخه

طرز تهیه:

برای تهیه این شربت ابتدا چند لیوان آب را با شكر مخلوط كنید و روی حرارت بگذارید تا شكر در آب حل شود و همانطور كه روی حرارت است نعناع تمیز شده را با نخ ببندید و در شكر و آب بگذارید تا شربت قوام آید. بعد سركه را داخل شربت بریزید و چند جوش كه زد شربت را از روی حرارت بر دارید، بعد از اینكه شربت سرد شد، آن را صاف کنید و در شیشه بریزید و در جای خنك نگهداری كنید.

شربت تمشک

 شربت تمشک

 تمشک ،یکی از میوه های خوشمزه فصل تابستان، است که هم می توان با آن مربا درست کرد و هم شربت آن را . این شربت خوشمزه می تواند در روزهای گرم تابستانی ، عطش شما را کم کند. از شربت و مربای این میوه ی خوشمزه می توانید برای پذیرایی از مهمان ها و تهیه دسرهای خوشمزه استفاده کنید.
تهیه این شربت کار بسیار آسانی می باشد. در ادامه طرز تهیه این نوشیدنی خوشمزه را بیان می کنیم:

مواد لازم برای تهیه شربت تمشک:
تمشک : یک و نیم کیلو گرم
 شکر : 2 کیلوگرم
وانیل : 1 قاشق چای‌ خوری
 آب : به مقدار لازم

 

تمشک ،یکی از میوه های خوشمزه فصل تابستان، است که هم می توان با آن مربا درست کرد و هم شربت آن را . این شربت خوشمزه می تواند در روزهای گرم تابستانی ، عطش شما را کم کند.

طرز تهیه:

برای درست کردن شربت تمشک باید اول تمشک را خوب پاک کنید و با آب سرد بشویید و بعد مقدار مشخص شکر و آب را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا شکر کاملا درون آب حل شود تا شهد مناسب به دست بیاید. سپس تمشک ها را درون قابلمه اضافه کنید و حدود 10 تا 15 دقیقه آن ها را با هم بجوشانید و اگر ظرف کف کرد کف های اضافه را بردارید تا شربت نهایی شفاف باشد.

زمانی که احساس کردید شربت به غلظت مناسب نزدیک شده کمی هم وانیل به ظرف اضافه کنید و سپس مخلوط را از داخل صافی رد کنید که تمشک درون صافی گیر کند و شربت آن را داخل ظرف مناسب بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
 اگر دوست داشتید غلظت شربت بیشتر باشد، باید دوباره آن را روی حرارت بگذارید تا بیشتر بجوشد.

شربت گل پنیرک

شربت مجلسی گل پنیرک در رنگ‌های مختلف

یکی از خوشمزه‌ترین و خنک کننده‌ترین شربت‌های تابستانی، شربت گل پنیرک می باشد. پنیرک طعم و مزه خاصی ندارد، اما فواید زیادی برای بدن دارد. پنیرک یک گیاه پرخاصیت است که مردم از گل و برگ آن برای تهیه دارو استفاده می کنند. پنیرک در بیشتر خاک ها، از مناطق ساحلی گرفته تا زیستگاه های طبیعی کوهستانی، با بیش ترین تنظیمات مناسب برای این گیاه مقاوم، یافت می شود. عجیب‌ترین بخش گیاه پنیرک، مغز و دانه‌های آن است که به‌خاطر شکل‌شان به پنیرک معروف شده‌اند.

 برای تهیه شربت گل پنیرک به رنگ آبی کاربنی ، ابتدا مقدار بیشتری عصاره گل پنیرک و مخلوط آب و شکر و عرق مورد نظر ؛و به عبارتی شربت مورد علاقه‌تان را با عرق بیدمشک یا نعنا، گل محمدی، بهارنارنج یا هر عرق دیگری که دوست دارید را با آب و شکر درست کنید و به عصاره گل پنیرک اضافه کنید.


پنیرک به دلیل محتوای لعابی بالای آن، گیاهان تسکین دهنده و آرامش بخش را به ویژه برای التهاب، یا برای مجاری ادراری، گوارشی یا تنفسی، به کار برده می شود. پنیرک معمول یک گیاه برای درمان بیماری های تنفسی است و به آن کمک می کند، چون خواص درمانی دارد ، می تواند به مشکلات مخاط دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. این گیاه مقدار زیادی از مواد مخاطی دارد که بافت ملتهب را با یک لایه محافظ پوشش می دهد. همچنین دمنوش پنیرک برای درمان یرقان و سلامت کبد و پاک کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار مفید است. مواد شیمیایی موجود در برگ گیاه پنیرک، ‌که دارای ویتامین‌های بسیار زیادی است، نه‌تنها سبب بهبودی سریع‌تر می‌شود، بلکه مواد ضددرد خاصی را ترشح می‌کند که به کاهش درد و ناراحتی کمک خواهد کرد.

شربت مجلسی و سنتی گل پنیرک که یک نوع نوشیدنی کوکتل سنتی و مفید برای مهمانی است را می‌توانید در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف درست کنید.

 در ادامه طرز تهیه شربت گل پنیرک در طعم‌ها و رنگ‌های مختلف را بیان می کنیم:

مواد لازم:
گل پنیرک: ۳ قاشق غذاخوری
آب سرد: یک دوم لیوان
عرق بیدمشک، گلاب، عرق نعنا، بهار نارنج، تخم شربتی و زعفران: به مقدار دلخواه
تخم شربتی: ۶ قاشق غذاخوری

 طرز تهیه:
برای درست کردن شربت مجلسی گل پنیرک که به گل ختمی هم مشهور است ابتدا گل پنیرک را با نصف  لیوان آب سرد خیس کنید. نیم ساعت نیاز که که گل پنیرک با آب سرد خیس بخورد تا یک عصاره رنگی و غلیظ به دست بیاید. سپس گل پنیرک را از صافی رد کنید. تخم شربتی را هم بخیسانید تا ژله‌ای شود و سپس به هر لیوان یک قاشق غذاخوری تخم شربتی هم اضافه کنید.

اگر خواستید این شربت را به رنگ های مختلف تهیه کنید از روش های زیر استفاده کنید:
آبی کاربنی: برای تهیه شربت گل پنیرک به رنگ آبی کاربنی ، ابتدا مقدار بیشتری عصاره گل پنیرک و مخلوط آب و شکر و عرق مورد نظر ؛و به عبارتی شربت مورد علاقه‌تان را با عرق بیدمشک یا نعنا، گل محمدی، بهارنارنج یا هر عرق دیگری که دوست دارید را با آب و شکر درست کنید و به عصاره گل پنیرک اضافه کنید.

زرد: وقتی شربتی به رنگ زرد می باشد،پس بدانید که از زعفران استفاده شده است. برای تهیه شربت گل ختمی به رنگ زرد ، ابتدا زعفران دم کرده غلیظ، را با آب و شکر مخلوط کنید و عرقیجات مورد علاقه ی خود و کمی گلاب و عصاره گل پنیرک به آن اضافه کنید. البته بدون عصاره پنیرک هم می توانید آن را درست کنید و فقط عرقیجات مورد علاقه ی خود را به آن اضافه کنید.

 برای تهیه این شربت به رنگ سبز، عصاره بیشتری از گل پنیرک با آب و شکر و عرق مورد نظر خودتان را مخلوط کنید و کمی زعفران دم کرده غلیظ به آن اضافه کنید تا این شربت خوشرنگ به دست بیاید.


صورتی کمرنگ: اگر خواستید شربت گل پنیرک به رنگ صورتی کمرنگ درست کنید، باید عصاره کمتری از گل پنیرک، مخلوط آب و شکر و آبلیمو را با هم مخلوط کنید.

صورتی سرخابی: برای تهیه این شربت، عصاره بیشتری از گل پنیرک و مخلوط آب شکر، عرقیجات مورد علاقه و کمی هم آبلیمو به هم اضافه کنید،تا این شربت خوشمزه آماده باشد.

سبز: برای تهیه این شربت، عصاره بیشتری از گل پنیرک با آب و شکر و عرق مورد نظر خودتان را مخلوط کنید و کمی زعفران دم کرده غلیظ به آن اضافه کنید تا این شربت خوشرنگ به دست بیاید.

آبی فیروزه‌ای:
این شربت خوشرنگ با عصاره کمتری از گل پنیرک و مخلوطی از آب و شکر و عرق مورد نظر درست می شود.
شربت پرتقال

شربت پرتقال خانگی

می توانید با در اختیار داشتن انواع میوه ها در منزل، شربت خانگی خوشمزه درست کنید. یکی از این شربت ها، شربت پرتقال خانگی می باشد.

مواد لازم برای شربت پرتقال خانگی:

 آب پرتقال دو لیوان

آب سه لیوان

شکر سه لیوان

تکه های پرتقال به میزان لازم

اسانس پرتقال و رنگ خوراکی نارنجی به میزان لازم

طرز تهیه:برای تهیه این شربت، آب و شکر را در قابلمه روی حرارت بالا قرار دهید، حرارت را کم کنید و به مدت 35 دقیقه بجوشانید. سپس آب پرتقال را اضافه کنید و زمان دهید تا به جوش آید. تکه های پرتقال را درون تنظیف نازکی بپیچانید و بعد از به جوش آمدن آب پرتقال به درون قابلمه اضافه کنید.

حرارت را کم کنید و به مدت  نیم ساعت دیگر روی حرارت نگه دارید و سپس تنظیف را از قابلمه خارج کنید و تنظیف را وقتی سرد شد فشار دهید و این عصاره را هم به شربت اضافه کنید، صبر کنید تا شربت کامل خنک شود و سپس درون یخچال قرار دهید.
شربت ژله ای چند رنگ

شربت ژله ای چند رنگ

اگر به دنبال شربت خوشمزه مخصوص مهمانی و مجالس هستید؛پیشنهاد می کنیم شربت ژله ای چند رنگ  را درست کنید.

مواد لازم جهت تهیه شربت ژله ای:
پودر ژله با هر طعمی که دوست دارید : 3 بسته
  آب :6 لیوان
گلاب یا هرعرق گیاهی دلخواه : به میزان دلخواه
تخم شربتی : به میزان دلخواه

طرز تهیه:
برای تهیه این شربت خوش رنگ و دلچسب، ابتدا 3 بسته پودر ژله را به 6 لیوان آب جوش مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا دانه های ژلاتین به خوبی داخل آب حل شوند.اگر هم خواستید میتوانید به روش بن ماری این کار را سریع تر انجام دهید. سپس ژلاتین حل شده را کنار بگذارید تا خنک شود. بعد از اینکه ژلاتین از حرارت افتاد آن را داخل یخچال بگذارید تا کمی سرد شود.

 در زمانی که ژله در حال سرد شدن است  و به حالت نیم بند در آمد، تخمه شربتی را بشویید و با کمی آب ولرم خیس کنید تا لعاب دهد و برجسته شود.سپس به سراغ ژله نیم بند شده بروید و یک استکان آب جوش به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا شفاف و یکدست شود.

  برای تهیه این شربت می توانید از هر پودر ژله ای که دوست دارید ، استفاده کنید و به جای گلاب از عرق بیدمشک یا نسترن استفاده کنید.همچنین ژله نیم بند را باید از حالت سفتی در بیاورید و به حالت خیلی شل تبدیل کنید تا تخم شربتی ها داخل شربت معلق نماند.


سپس گلاب یا هر عرق گیاهی دلخواه را به همراه تخم شربتی به آن اضافه کنید و هم بزنید و طعم شربت را بچشید و اگر شیرینی آن زیاد بود کمی به آن آب اضافه کنید و اگر هم کم شیرین بود مقداری شکر داخل آن بریزید و هم بزنید تا شکر حل شود و سپس شربت را داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود.

 نکته: برای تهیه این شربت می توانید از هر پودر ژله ای که دوست دارید ، استفاده کنید و به جای گلاب از عرق بیدمشک یا نسترن  استفاده کنید.همچنین ژله نیم بند را باید از حالت سفتی در بیاورید و به حالت خیلی شل تبدیل کنید تا تخم شربتی ها داخل شربت معلق نماند.

شربت گل سرخ

شربت گل سرخ

یکی دیگر از شربت های خوشمزه برای روزهای گرم تابستان، شربت گل سرخ و یا همان شربت گل محمدی است. این شربت هم از خواص فراوانی برای سلامتی بدن برخوردار است.

گل سرخ در بسیاری از مناطق ایران، به‌خصوص مناطق حاشیه کویر می‌روید، اما بومی رشته کوه‌های مرکزی و البرز است. گل سرخ همان گل رز است که در ایران به آن گل محمدی می‌گویند.

شربت گل سرخ منبع خوبی از کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، روی، منگنز، مس و پروتئین است. همچنین حاوی قندهایی مانند گلوکز، ساکاروز و فروکتوز است. همچنین آنتی اکسیدان‌هایی مثل فلانوئید، اسید سیتریک و فولیک اسید نیز در این نوشیدنی خوشمزه یافت می‌شود. شربت گل سرخ خواص آرام‌بخشی دارد و برای بهبود اضطراب، استرس و بی‌خوابی بسیار موثر است.

 افرادی که عرق بدن آنها بوی بدی دارد، می‌توانند شربت گل سرخ بنوشند.


این شربت خوشمزه خون را تصفیه می‌کند، در نتیجه باعث بهبود مشکلات پوستی می‌شود. گل سرخ سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از زوال سلول‌های بدن محافظت می‌کند. این شربت به پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک می‌کند.

 این نوشیدنی در بهبود عملکرد کبد، تقویت معده و کارکرد مغز بسیار موثر می باشد. همچنین افرادی که عرق بدن آنها بوی بدی دارد، می‌توانند شربت گل سرخ بنوشند. تامین آب بدن و از بین بردن بوی نامطبوع بدن، مهمترین خاصیت شربت گل سرخ است.

نوشیدن شربت گل سرخ باعث تقویت قدرت هضم در معده می‌شود. گلبرگ‌های گل سرخ دارای ماده‌ای به نام پکتین هستند. پکتین نوعی فیبر محلول است که در بیشتر غذاهای مغذی وجود دارد. پکتین باعث می شود فرد احساس سیری کند و کمتر به سراغ غذا برود و همچنین آب معده را جذب می‌کند و توده‌ای تشکیل می‌دهد که معده را بزرگ می‌کند، در نتیجه گیرنده‌های معده، تحریک شده و سیگنال‌های سیری به مغز ارسال می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه شربت گل محمدی تازه:
گل تازه محمدی            500 گرم
شکر     2 کیلو(حدود 7 پیمانه)
 آب      2 لیتر (حدود 8 پیمانه)
جوهر لیمو        1 قاشق مرباخوری

 

اگر گل سرخ شما خشک شده باشد،برای تهیه این شربت ،جوهر لیمو را در یک لیتر آب داغ حل کنید و روی گلبرگ ها بریزید. درب ظرف را ببندید به مدت 12 ساعت خیس کنید و سپس در صافی بریزید و آب گل و شکر را با هم مخلوط کنید و 2 پیمانه گلاب اضافه کنید و روی حرارت بالا قرار دهید تا شربت قوام آید.

طرز تهیه: برای طرز تهیه شربت گل سرخ، ابتدا گلبرگ ها را از گل ها جدا کنید، و آن ها را بشویید اجازه بدهید تا آب آن ها برود. سپس گلبرگ ها را داخل قابلمه ای بریزید و بعد از آن آب جوش داخل کتری را سریع روی گلبرگ ها بریزید، و در قابلمه دمکنی قرار بدهید و اجازه دهید به مدت 24 ساعت بماند، تا عطر گل ها به خوبی داخل آب جوش برود. بعد از 24 ساعت یک عدد آبکش روی در قابلمه ای قرار بدهید و آب و گل را داخل سبد بریزید تا آب گل ها داخل قابلمه بریزد. دقت کنید در این مرحله اصلا گل ها را فشار ندهید زیرا باعث بد رنگ شدن رنگ شربت می شود.

 سپس شکر را به آب گل ها اضافه کنید و کمی هم بزنید و بعد روی شعله ی گاز قرار بدهید. تا شربت غلیظ شود. در مرحله آخر جوهر لیمو را اضافه کنید و بعد از یکی دو جوش از روی حرارت بردارید اگر خواستید رنگ مربا اضافه کنید در مرحله آخر همراه جوهر لیمو اضافه کنید.

 نکته: برای خوش طعم شدن این شربت می توانید کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. کافیست برای یک قاشق غذاخوری شربت یک قاشق مرباخوری آبلیمو درون آب سرد بریزید.
اگر گل سرخ شما خشک شده باشد،برای تهیه این شربت ،جوهر لیمو را در یک لیتر آب داغ حل کنید و روی گلبرگ ها بریزید. درب ظرف را ببندید به مدت 12 ساعت خیس کنید و سپس در صافی بریزید و آب گل و شکر را با هم مخلوط کنید و 2 پیمانه گلاب اضافه کنید و روی حرارت بالا قرار دهید تا شربت قوام آید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .