تبیان، دستیار زندگی

مناسب ترین بستنی برای کودکان؛ چرا نباید به کودک زیر یک سال بستنی داد؟

خرید انواع بستنی پاستوریزه، سنتی و یخی، برای کودکان نکات مهمی دارد که باید از آن اطلاع داشته باشیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 بستنی برای کودکان
تابستان که شروع می شود، بازار خرید خوراکی های تابستانی به ویژه برای بچه ها رنگ و بوی تازه ای می گیرد و درکنار میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ انواع نوشیدنی ها و بستنی هم خودنمایی می کند و بچه ها شاید روزانه انواع بستنی چوبی ،یخی یا قیفی شیرین و خوشمزه را میل کنند. اما آیا رنگ های خوراکی که در بستنی به کار رفته مشکلی ایجاد نمی کند؟ ادامه مطلب را بخوانید:

متخصصان تغذیه می گویند که بعد از یک سالگی می توانید به بچه ها، محصولات لبنیاتی مانند شیر، پنیر یا خامه و بستنی بدهید. البته این کار را زمانی می توانید انجام دهید که مطمئن باشید کودک به محصولات لبنی حساسیتی ندارد و محصولات از شیر پاستوریزه تهیه شده است.

تا حد امکان بستنی سنتی بدون بسته بندی به کودک ندهید و حتی هنگام خرید بستنی سنتی برای بزرگ سالان هم از سلامت شیر مطمئن شوید



چرا نباید به کودک زیر یک سال بستنی داد؟

برای تهیه بستنی از مواد نگهدارنده و رنگ های خوراکی استفاده می شود که برای کودکان مضر است .
1- نگهدارنده ها/ تقریبا همه بستنی ها حاوی نگهدارنده، چربی، قند، ترکیبات مصنوعی و رنگ غذایی هستند.
2- شیر گاو/ کودک زیر یک سال
نمی تواند شیر گاو را تحمل کند.
3 - وجود باکتری/ امکان رشد
باکتری ها در بستنی زیاد است و چون هنوز سیستم ایمنی کودک ضعیف است، کودک با خوردن بستنی ممکن است دچارعفونت شود و از طرفی هضم شیر برای کودک سنگین است.
به هر حال وقتی فرزند شما این خوراکی خوشمزه را دست دیگر کودکان می بیند شما را تحت فشار قرار می دهد تا به او هم اجازه دهید بستنی میل کند. اما برای انتخاب گزینه بهتر به نکات زیر توجه کنید:

از دادن بستنی بیش از حد به کودکان خودداری کنید

اول از همه بهتر است برنامه ای برای میان وعده های کودک داشته باشید تا برای همه اعضای خانواده مواد خوراکی سالم تهیه کنید و در مصرف آن هم زیاده روی نکنید. زیاده روی در مصرف بستنی به دلیل قند و خامه ای که به آن اضافه شده برای کودکان مضر است.


بستنی پاستوریزه بخرید

بیشتر بستنی ها از شیر پاستوریزه تهیه می شود و خیال شما راحت است که شیر آلوده نیست. تا حد امکان بستنی سنتی بدون بسته بندی به کودک ندهید و حتی هنگام خرید بستنی سنتی برای بزرگ سالان هم از سلامت شیر مطمئن شوید و از فروشگاه های معتبر و بسته بندی های شناخته شده تهیه کنید.

به افزودنی های بستنی توجه کنید

برای دادن طعم و مزه به بستنی از مغزهای خوراکی استفاده می شود که ممکن است بعضی از افراد به آن حساسیت داشته باشند مانند مغز بادام زمینی ، توت فرنگی و کیوی.

بعد از یک سالگی می توانید به بچه ها، محصولات لبنیاتی مانند شیر، پنیر یا خامه و بستنی بدهید. البته این کار را زمانی می توانید انجام دهید که مطمئن باشید کودک به محصولات لبنی حساسیتی ندارد و محصولات از شیر پاستوریزه تهیه شده است.



جایگزین داشته باشید

هنگامی که کودک شما بازی می کند و تشنه می شود با نوشیدنی های سالم مانند انواع اسموتی میوه با کمی عسل عطش او را کاهش دهید تا میل به خوردن بستنی وی کاهش یابد و برای میان وعده از ماست طعم دار کمک بگیرید.


بستنی یا بستنی یخی؟

علاوه بر بستنی که برای تهیه آن از شیر، خامه ، شکر یا کاکائو و ... استفاده می شود نوع دیگر بستنی های یخی است که تنها از آب و رنگ های خوراکی و شکر و طعم دهنده تهیه شده و ارزش غذایی ندارد، اما قیمت آن کمتر است. گزینه ای که هم حرارت و گرمای بدن کودک را بعد از یک فعالیت بدنی کاهش می دهد و هم هزینه زیادی را به خانواده تحمیل نمی کند؛ این نوع از بستنی‌ها هم انواع کارخانه‌ای دارند و هم غیرکارخانه‌ای.

در کارخانه‌ معتبر در فرایند تولید از رنگ‌های طبیعی و مشابه آن که مجاز است استفاده می‌شود، بنابراین رنگ آن ها خطرساز نیست اما اگر بستنی یخی در کارگاه‌های کوچک و بدون نظارت وزارت بهداشت تولید شود، ممکن است از رنگ‌های غیر مجاز استفاده شود.

عوارض رنگ‌های خوراکی غیر مجاز

رنگ های غیر مجاز خوراکی عوارضی به دنبال دارد از جمله: آلرژی، تحریک دستگاه گوارشی، تهوع، اسهال، علایم پوستی مانند کهیر و بروز بیش‌فعالی در کودکان و مصرف طولانی‌مدت آن ها نیز با مسمومیت‌زایی کبد و کلیه و در نهایت اختلال در عملکردشان همراه است.


مراقب کالری بستنی ها باشید

میزان کالری انواع بستنی‌ با یکدیگر متفاوت است و برحسب وزن کودک باید نوع مناسب بستنی را انتخاب کنید. به طور معمول در هر 100 میلی لیتر بستنی، 100 کیلوکالری انرژی وجود دارد در حالی که کالری بستنی‌های یخی کمتر است. هنگام خرید بستنی به برچسب آن و میزان کالری دریافتی توجه کنید.

منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .