تبیان، دستیار زندگی

پیشگیری از گرمازدگی با نوشیدنی خنک

گرمازدگی را می توان با استفاده از شربت و دمنوش گیاهی درمان و پیشگیری کرد 7 نمونه را در ادامه می خوانید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 گرمازدگی - نوشیدنی های خنک - شربت ها - دمنوش گیاهی -
گرمازدگی یکی از مشکلاتی است که با تهوع و استفراغ، قرمزی پوست، تنفس پی در پی، ضربان نامنظم قلب و افزایش دمای بدن همراه است. این علایم در کودکان و بیماران خاص به شکل حادتر دیده می‌شود و مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. در ادامه به نکاتی برای پیشگیری از گرمازدگی اشاره می‌کنیم:

گرمازدگی با کم‌آبی بدن همراه است. این عارضه می‌تواند اندام‌های اصلی بدن را تخریب کند. به همین دلیل باید به سرعت به بدن آب رسانی کنیم و  مدت زمان بیشتری آب را در بدن نگه داریم . نوشیدنی های خنک تابستانی همین کار را می کند.


علایم گرمازدگی

  پوست خشک و داغ
  نداشتن تعریق
  پوست قرمز
  تنفس کوتاه و سریع
  نبض سریع و ضعیف
  افزایش دمای بدن به بالای ۴۰ درجه
 سردرد
 گرفتگی عضلات
 گشادی مردمک چشم
  سرگیجه
  اسهال و تهوع

برای معالجه اشخاص گرمازده بهترین راه خوراندن گلاب همراه با مقداری یخ است به طوری که باعث استفراغ شود و صفرا را از بدن خارج کند. نوشیدن گلاب (شربت خنک گلاب با اندکی شکر) گرمی درون بدن را از بین می‌برد و جسم را تقویت می‌کند. 


 
نکات مهم
وقتی گرمازده شدید به یک باره دوش آب سرد نگیرید.
نوشیدنی سرد ننوشید.
در معرض باد کولر قرار نگیرید.
به سرعت به سایه و جای خنک بروید.
دو طرف گردن، زیر بغل و کشاله ران کیسه یخ قرار دهید. مخلوط آب خنک با کمی نمک مصرف کنید.
شربت‌ و دمنوش خانگی


دمنوش عناب

برای رفع گرمازدگی بهتر است میوه خشک عناب را بجوشانید و با شکر شیرین کنید. سپس این دمنوش را در یخچال بگذارید تا خنک شود.


دمنوش به‌لیمو

 برگ‌های معطر به‌لیمو برای درمان تشنج، سردرد، نفخ، سوء هاضمه، سرماخوردگی و بی‌خوابی کاربرد دارد.


شربت تخم‌شربتی

بذر ریحان به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار به صورت محلول در آب استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به صورت ژله‌ای در می‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مصرف شود. تخم‌شربتی را می‌توانیم با شربت‌های آب‌لیمو، بهارنارنج و گلاب ترکیب کنیم.

عرق کاسنی

برای رفع گرمازدگی می‌توانید یک لیوان آب خنک را با یک لیوان عرق کاسنی ترکیب و هنگام فعالیت در محیط گرم جرعه‌جرعه از این نوشیدنی میل کنید.


عرق بیدمشک

از جمله خواص درمانی این گیاه دارویی تقویت قلب، آرامش دهنده اعصاب و رفع خستگی است. شربت بیدمشک را می‌توانید با تخم‌شربتی ترکیب کنید تا به معجون گرمازدگی تبدیل شود.

وقتی گرمازده شدید به یک باره دوش آب سرد نگیرید و نوشیدنی سرد ننوشید.



شربت گلاب

گلاب که همان عرق گل محمدی است، خواص دارویی بسیاری دارد. از فواید گلاب می‌توان به ضد التهاب، ضد نفخ، مقوی قلب، اشتهاآور و مقوی معده اشاره کرد. این اسانس خوش‌بو در عین حال که خواص مذکور را دارد، در پیشگیری از عطش و گرمازدگی هم بسیار موثر است. بنابر اعلام دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای معالجه اشخاص گرمازده بهترین راه خوراندن گلاب همراه با مقداری یخ است به طوری که باعث استفراغ شود و صفرا را از بدن خارج کند. نوشیدن گلاب (شربت خنک گلاب با اندکی شکر) گرمی درون بدن را از بین می‌برد و جسم را تقویت می‌کند. 


ماءالشعیر طبی

۷۵ گرم جو پوست‌کنده سالم را با ۱۰ لیوان آب با حرارت ملایم آهسته بجوشانید تا وقتی که جوها به حالت شکفته و کاملا پخته برسند. این زمان به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از آن تا این ترکیب سرد نشده آن را صاف کنید و در جای خنک قرار دهید تا سرد شود. نوشیدن این مایع می‌تواند در برابر استرس گرمایی و تشنگی، فرد را محافظت کند. البته کسانی که معده سرد یا تر دارند بهتر است در هر لیوان آن یک قاشق مرباخوری عسل حل کنند و سپس آن را بنوشند. در شرایط گرمازدگی باید از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه یا نسکافه، چای خنک یا نوشیدنی‌های ورزشی کافئین‌دار خودداری کنید چراکه مواد حاوی کافئین ادرارآور است. 
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .