تبیان، دستیار زندگی

دانستنی‌هایی در مورد التهاب روده بزرگ (کولون)

5 اشتباه متداول که می‌تواند کولیت اولسراتیو را بدتر کند

وقتی که با کولیت اولسراتیو (UC) دست‌وپنجه نرم می‌کنید، می‌دانید که علائم حتی با وجود بهبودی و انجام اقداماتی برای جلوگیری از شعله‌ور شدن آن، ممکن است مرتکب اشتباهاتی شوید که حتی شاید متوجه آن نباشید که می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کولیت اولسراتیو
در حالی که بسیاری از موارد کولیت اولسراتیو تا حد زیادی از کنترل شما خارج است؛ اما بسیاری از بیماران اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند که به راحتی می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد. در اینجا پنج مورد از رایج‌ترین موارد ذکر شده است:

1.  در هنگام بروز علائم، واکنش شما تنها تماشا و انتظار است

برخی بیماران با علائمی مانند گرفتگی شکم، اسهال، احساس تمایل مداوم به دفع مدفوع و دفع خون با مدفوع، متوجه جرقه‌ی کولیت اولسراتیو می‌شوند اما از مراجعه به پزشک اجتناب می‌کنند. بسیاری از آن‌ها می‌گویند: «شاید باید صبر کنم و ببینم اوضاع چگونه پیش می‌رود»، در حالی که این امر باعث تأخیر در تشخیص می‌شود.
درمان سریع بسیار مهم است. اگر با یک عود شدید روبرو هستید، نیاز است که پزشک فوراً آن را خاموش کند تا از سوراخ شدن کولون جلوگیری شود. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که التهاب به حدی دیواره کولون را ضعیف کند که سوراخی در دیواره روده ایجاد شود و برای رفع آن نیاز به جراحی باشد.
به یاد داشته باشید: بسیاری از بیماران UC تحمل بالاتری نسبت به انواع مشکلات دستگاه گوارشی، که دیگر افراد را بلافاصله به نزد پزشک می‌فرستند، دارند. اگر به کولیت اولسراتیو مبتلا هستید، ممکن است مطمئن‌ترین گزارشگر علائم نباشید زیرا شما حسابی به این علائم عادت کرده‌اید. به جای اینکه به خود بگویید که از پس مشکلی که برایتان پیش آمده برمی‌آیید، با دکتر خود تماس بگیرید. هرچه پزشک زودتر به درمان حالت حاد بپردازد، زودتر می‌تواند این علائم را کنترل کرده و وضعیت شما را دوباره بهبود ببخشد.

افراد زیادی به طور منظم از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) استفاده می‌کنند که شامل مسکن‌هایی مانند آسپرین و ایبوپروفن است. اگرچه آن‌ها برای تسکین درد و ناراحتی برای بسیاری از افراد به خوبی عمل می‌کنند؛ اما مهم است که در صورت داشتن کولیت اولسراتیو از مصرف NSAID ها خودداری کنید


2. در صورت عدم شعله‌ور شدن بیماری، از مصرف دارو صرف‌نظر می‌کنید

یکی از دشوارترین موارد در مورد تشخیص کولیت اولسراتیو این است که می‌تواند مانند یک شرایط مادام‌العمر احساس شود. بالاخره این یک بیماری مزمن است که احتمالاً تا آخر عمر با آن روبرو خواهید شد و مهم است که این را به خاطر بسپاریم. پزشکان تلاش می‌کنند بیماران به بهبودی دست پیدا کنند و در وضعیت بهبودی بمانند، اما در صورت عدم وجود علائم، بسیاری از افراد وسوسه می‌شوند این‌طور فکر کنند که بیماری آن‌ها بهبود یافته است و می‌توانند مصرف داروهای خود را متوقف کنند. اما اگر این کار را انجام دهید، این واقعیت را در نظر نخواهید گرفت که تداوم در مصرف دارو به شما در حفظ بهبودی کمک می‌کند.
اگر در اثر مصرف یکی از داروهای خود دچار عارضه جانبی شده‌اید یا احساس می‌کنید که دیگر استفاده از آن بی‌فایده است، قبل از هرگونه تغییر در پروتکل درمانی خود، با پزشکتان صحبت کنید.

3. داروهای خاص ضد درد مصرف می‌کنید

افراد زیادی به طور منظم از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) استفاده می‌کنند که شامل مسکن‌هایی مانند آسپرین و ایبوپروفن است. اگرچه آن‌ها برای تسکین درد و ناراحتی برای بسیاری از افراد به خوبی عمل می‌کنند؛ اما مهم است که در صورت داشتن کولیت اولسراتیو از مصرف NSAID ها خودداری کنید.
دلیل آن این است که NSAID ها با انسداد دو آنزیم در بدن، کار خود را انجام می‌دهند: یکی در فرآیند التهابی نقش دارد و دیگری موادی را که از سیستم هضم محافظت می‌کنند، تنظیم می‌کند. برای بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو که از قبل در دستگاه گوارش خود دچار التهاب هستند (یا احتمال التهاب وجود دارد)، این ترکیب کاملاً مضر است.
تحقیقات همچنین نشان می‌دهد NSAID ها می‌توانند باعث عود علائم در بیماران کولیت اولسراتیو که در دوره بهبودی هستند، شوند.
اگر به دنبال تسکین درد بدون نیاز به نسخه هستید، استامینوفن (تایلنول) انتخاب بسیار بهتری نسبت به NSAID هایی مانند ادویل و اکسدرین است.

4. وقتی علائم پس از یک دوره بهبودی دوباره ظاهر می‌شوند، به خودتان سخت می‌گیرید

بعد از هفته‌ها، ماه‌ها یا احتمالاً حتی سال‌ها زندگی بدون هیچ علامتی از کولیت اولسراتیو، تجربه عود بیماری می‌تواند برایتان ناراحت‌کننده باشد. برای بسیاری از بیماران مبتلا به UC، مدام این سؤال پیش می‌آید که چه کاری انجام داده‌اند که این بیماری شعله‌ور شده است؟ بسیار مهم است که به خود یادآوری کنید حتی اگر از داروی مناسب استفاده می‌کنید، بیماری شما با وجود انجام همه اقدامات، می‌تواند دوباره فعال شود. بسیاری از داروهای کولیت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند و سیستم ایمنی این سرکوب را دوست ندارد و به طور مداوم سعی می‌کند راهی پیدا کند تا از آنچه ما انجام می‌دهیم خلاص شود.
به جای فکر کردن در مورد آنچه می‌توانستید انجام دهید، بر آنچه می‌توانید انجام دهید تمرکز نمایید: با پزشک خود تماس بگیرید تا بتوانید در مورد اینکه چرا دوباره علائم را تجربه می‌کنید گفتگویی داشته باشید. پزشک می‌تواند دنبال یک نشانگر در مدفوع و خون شما باشد و همچنین به ناحیه‌ای از کولون که دچار مشکل است نگاهی بیندازد تا تصویر بهتری از آنچه در حال رخ دادن است داشته باشد.
به یاد داشته باشید، طبق تحقیقات، 70 درصد بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو می‌توانند انتظار عود بیماری در طی 12 ماه را داشته باشند. اگر این اتفاق برای شما رخ داد، تنها نیستید و خود را به خاطر چیزی که احتمالاً خارج از کنترل شما است، سرزنش نکنید.

5. قبل از شروع رژیم غذایی جدید یا مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت نمی‌کنید

آیا به این فکر می‌کنید روش جدیدی برای غذا خوردن در نظر بگیرید یا یک رژیم غذایی جدید شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی را امتحان کنید؟ اگرچه ممکن است ایده بسیار خوبی باشد (و حتی ممکن است مفید واقع شود!)، اما مهم است که ابتدا آن را توسط پزشک خود بررسی کنید. این کار به پزشک فرصت می‌دهد تا همراه با سایر داروهایی که بیمار مصرف می‌کند، به مکمل‌ها نگاهی بیندازد، در این صورت می‌تواند مطمئن شود که هیچ تداخلی وجود ندارد.
در مورد تغییر رژیم غذایی، اکثر غذاها برای بیماران دچار کولیت اولسراتیو مناسب هستند زیرا کولیت اولسراتیو به طور عمده کولون را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با رسیدن غذا به آنجا، آنچه را که نیاز دارید دریافت می‌کنید و بدن شما بقیه مواد را دفع می‌کند. با این اوصاف، هنوز هم ایده خوبی است که پزشک خود را در مورد هرگونه تغییر بزرگ در رژیم غذایی مطلع کنید. به عنوان مثال، اگر شما داروی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنید باید از خوردن مواد غذایی غیرپاستوریزه خودداری کنید (مثلاً شیر، پنیر یا آب‌میوه غیرپاستوریزه). به این فکر کنید که این یک فرصت عالی برای شما و پزشکتان است که مطمئن شوید سبک زندگی شما از برنامه درمانی‌تان حمایت می‌کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.