تبیان، دستیار زندگی

رشد ۱۰ درصدی حمله به مسلمانان در کانادا

خانواده کانادایی چطور شهید شدند؟

طبق آمار پلیس، 1946 مورد جنایت ناشی از نفرت در سال 2019 در کانادا رخ‌داده است. در این میان حمله به مسلمانان که ناشی از اسلام‌گرایی بوده نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش داشته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


برای کسانی که در کانادا زندگی نمی‌کنند، این کشور از خارج می‌تواند بی‌عیب و نقص به نظر برسد. در دنیایی که نفرت در حال گسترش است و صاحبان قدرت از ارزش‌های کشورهای خود به‌خوبی پشتیبانی نمی‌کنند، کانادا به‌عنوان کشور امن و آرام معرفی‌شده است. دموکراسی، آزادی، صلح، امنیت، چند فرهنگی و تنوع همه جنبه‌هایی است که کانادا به خود می‌بالد اما اخیراً پذیرش فرهنگ اسلامی در کانادا به یک موضوع برجسته تبدیل‌شده است.

بر اساس نظرسنجی ملی خانوار کانادا در سال 2011، 1،053،945 مسلمان در کانادا زندگی می‌کردند. که این اسلام را به دومین دین بزرگ این کشور پس از مسیحیت تبدیل می‌کند. بااین‌وجود در سال‌های اخیر، اسلام هراسی و نفرت بی‌دلیل نسبت به مسلمانان به یک مسئله ملی تبدیل‌شده است. اسلام هراسی در کانادا به ترس یا نفرت، تعصب یا طرد اسلام و مسلمانان در کانادا اشاره دارد.

روز دوشنبه یک سانحه اسفبار در شهر لندن در ایالت انتاریو مردم کانادا را در بهت فروبرد. یک جوان 20 ساله کانادایی با کامیون به سمت خانواده‌ای که برای عبور از خیابان در پیاده‌رو ایستاده بودند یورش برده و تمامی 5 عضو خانواده را تعمداً زیر گرفت. این خانواده به گفته رسانه‌های محلی سلمان افضل 46 ساله، همسرش مدیحه 44 ساله، دختر 25 ساله خانواده یمنا، مادربزرگ خانواده و پسر 9 ساله خانواده فائز بوده‌اند. به گفته مسئولان درمانی متأسفانه 4 عضو این خانواده از دنیا رفته و تنها فائز، پسر 9 ساله خانواده، زنده مانده است. پلیس کانادا رسماً اعلام کرده این حمله ناشی از اسلام هراسی بوده و جوان راننده با قصد قبلی و به دلیل دین این خانواده به آن‌ها حمله‌ور شده است. جاستین ترودو با یک روز تأخیر و پس از فشار افکار عمومی این حادثه را تروریستی نامید.

تابستان گذشته نیز یکی از خادمان داوطلب که بیرون مسجد تورنتو خدمت می‌کرد با چاقو موردحمله قرار گرفت و به قتل رسید. سال 2018 یک کانادایی با اجاره ون به میان افراد پیاده در تورنتو حمله برد و 10 نفر را به قتل رساند و 16 نفر را زخمی کرد. سال قبل از آن‌هم مرد دیگری با حمله به مسجدی در کبک 6 مسلمان را به قتل رساند و 8 نفر دیگر را زخمی کرد. هر دو اتفاق فوق به‌عنوان حمله تروریستی رده‌بندی‌شده بودند، اما در جریان محاکمه به‌عنوان قتل بررسی شدند.

با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از جمعیت این کشور را مهاجرین تشکیل می‌دهند جامعه کانادا به‌عنوان جامعه‌ای روادار و چند فرهنگی شهرت دارد اما اتفاقات سال‌های اخیر حکایت از داستان دیگری در لایه‌های زیرین این جامعه دارد.

طبق آمار پلیس، 1946 مورد جنایت ناشی از نفرت در سال 2019 در کانادا رخ‌داده است. در این میان حمله به مسلمانان که ناشی از اسلام‌گرایی بوده نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش داشته است.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در توئیتی نوشت: حمله تروریستی به خانواده مسلمان در انتاریو نتیجه قوانین و رویکرد اسلام‌ستیزانه دولت کانادا در محروم کردن مسلمانان از خدمات حمل‌ونقل عمومی و سلامت و انفعال دولت نسبت به قتل و کشتار مسلمانان در مسجد کبک و تورنتو در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ و بی‌توجهی به رشد ۱۰ درصدی حمله به مسلمانان است.