تبیان، دستیار زندگی

6 اشتباه رایج برای خواباندن بچه‌ها

 یکی از چالش‌هایی که تقریبا همه والدین به خصوص مادرها با آن درگیر هستند، خوابیدن بچه‌ها در ساعتی مشخص است. معمولا بچه‌ها علاقه‌ای به خوابیدن نشان نمی‌دهند. این بدخوابی ممکن است روی خلق و خوی کودک شما تاثیر بگذارد و موجب استرس و اضطراب و بدخلقی او شود، به همین دلیل است که داشتن خواب کافی و منظم برای کودکان بسیار مهم و اساسی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواباندن بچه‌ها -  خوابیدن منظم کودکان -
نویسنده : مهسا کسنوی | روزنامه‌نگار منبع: pintrest
در ادامه به بررسی روش‌هایی برای خوابیدن منظم کودکان می‌پردازیم و از رایج‌ترین اشتباهات در این حوزه می گوییم.
 

قبل از خواب به او کافئین یا قند می‌دهید 

خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار و حاوی قند قبل از خواب باعث بی‌خوابی و تکرر ادرار خواهد شد و این باعث می‌شود کودک شما نتواند خوب بخوابد. سعی کنید از دادن نوشیدنی‌هایی چون چای، قهوه و نوشابه و خوراکی‌هایی مثل شکلات به کودکان خود حدود دو ساعت قبل از خواب پرهیز کنید.

دمای اتاق برای داشتن خواب کودک بسیار مهم است

 


توقع دارید که یک باره بخوابد

از کودکان خود نخواهید که به یک‌باره بخوابند. بگذارید قبل از خواب کارهایی که آن‌ها را آرام می‌کند، انجام دهند. برای مثال قبل از خواب یک  نقاشی درباره اتفاقات روزانه خود بکشند یا عروسک خرسی خود را در آغوش بگیرند و کتاب داستان بخوانند.


 مسواک زدن را مرتب انجام نمی‌دهد

مسواک زدن را قبل از خواب به یک نشانه برای این‌که زمان خوابیدن رسیده، تبدیل کنید. کودک شما باید بداند زمانی که مسواکش را می‌زند باید تا چند دقیقه دیگر به تختخواب برود. بنابراین اگر مسواک زدن را مرتب انجام ندهید، مرتکب یک اشتباه شده اید.


دمای اتاق را تنظیم نمی‌کنید  

دمای اتاق برای داشتن خواب کودک بسیار مهم است. حتما دمای اتاق را در فصل سرد و گرم بررسی کنید تا متعادل باشد و حواس‌تان باشد که در تابستان لباس کودک شما باید خنک باشد تا علاوه بر خواب راحت دچار گرمازدگی نشود.

محیط را آرام نمی‌کنید 

داشتن محیط آرام و بدون سرو صدا بسیار مهم است. برای خواب کودک خود برنامه‌ریزی و در آن ساعت از روشن کردن تلویزیون و سرو صدا کردن خودداری کنید.


گاهی او را قبل از خواب به حمام نمی‌برید 

حمام قبل از خواب می‌تواند کودک شما را آرام کند و باعث شود راحت‌تر بخوابد. البته این روش بیشتر برای کودکان  خردسال و نوپا موثر است که بعضی شب‌ها می‌توان از این ترفند بهره برد.
 
منبع: زندگی سلام