تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه سکنجبین با شکر

سکنجبین یا سکنگبین که به آن سرکه انگبین هم گفته می‌شود در اصل ترکیبی از سرکه و انگبین ( عسل) است که به آن سکنجبین ساده گفته می‌شود. مواد اصلی تهیه سکنجبین عسل و سرکه یا شکر و سرکه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شربت سکنجبین
سکنجبین یکی از شربت های پرطرفدار در فصل تابستان است، مصرف سکنجبین به افراد دارای طبع گرم توصیه می شود و از جمله خواص آن خارج کردن صفرای اضافی از بدن است، شما می توانید سکنجبین را همراه با کاهو با به صورت شربت در ساعات گرم تابستان مصرف کنید تا عطش شما رفع شود.

شربت سکنجبین یکی از نوشیدنی های اصیل ایرانی است که از دیرباز به خاطر طعم و خواص بی‌نظیرش مورد توجه اقوام مختلف بوده است و بسیاری از ما هنوز هم خاطره‌ی کاهو سکنجبین را در خانه مادربزرگ‌ها در ذهن داریم.

سکنجبین با شکرِ دارای طبع سرد است و بهتر است از آن در فصل‌های گرم سال استفاده شود و همچنین برای افراد گرم مزاج مفید‌ است.

شربت سکنجبین

طرز تهیه شربت سکنجبین خانگی با شکر


مواد لازم:
- نعناع             ۱۵۰ گرم
- شکر               ۱ کیلوگرم
- سرکه سفید     ۱ پیمانه
- گلاب            به مقدار لازم
- آب                ۲ پیمانه

طرز تهیه:

شربت سکنجبین یکی از انواع نوشیدنی های سنتی و قدیمی ایرانی است که علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد برای رفع تشنگی در ماه های گرم سال نیز بسیار مفید است.


شکر و آب را در ظرفی بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و شکر به طور کامل حل شود.به جای شکر می توانید از ۴ پیمانه شربت بهار نارنج استفاده کنید. برای تهیه سکنجبین با عسل هم می توانید به جای شکر ۲ پیمانه عسل اضافه کنید.

نعنا را پاک کرده و بشویید و در ۳ الی ۴ دسته تقسیم کنید و با نخ ببندید. نعنا را داخل شهد آب و شکر بیندازید تا عطر و طعم نعنا به شربت اضافه شود. اجازه بدهید که شهد با حرارت ملایم بجوشد و غلیظ تر شود.

زمانی که شهد قوام پیدا کرد و عطر نعنا جذب آن شد گلاب و سرکه را کم کم به آن اضافه کنید و اجازه بدهید تا چند قل بزند.

برای اینکه متوجه قوام آمدن شهد بشوید می توانید کمی از شهد را با ملاقه بردارید و اجازه بدهید که خنک شود اگر شهد به سختی از ملاقه جدا شد نشان دهنده آن است که شهد قوام پیدا کرده است. درباره قوام آمدن شربت در طرز تهیه شربت آلبالو و شربت توت فرنگی به طور مفصل با شما صحبت کرده بودیم.

زمانی که شربت سکنجبین را با کفگیر برداشتید و شربت در لبه کفگیر به صورت نیم دایره جمع شد و وسط آن شکاف خورد سکنجبین شما آماده است و باید ظرف سکنجبین را از روی حرارت بردارید.

دقت داشته باشید که اگر شربت شما به اندازه کافی نجوشد بعد از مدتی ترش می شود و دیگر قابل استفاده نیست. برای رفع ترش شدگی شربت سکنجبین بعضی ها مقداری سفیده تخم مرغ داخل شربت در حال جوشیدن می اندازند تا تمامی ذرات ریز را روی شربت جمع کند سپس شربت را از صافی رد می کنند و اجازه می دهند که مجددا بجوشد.

شربت سکنجبین را از صافی رد کنید و داخل شیشه ای دردار بریزید زمانی که خنک شد درب آن را ببندید و درون یخچال نگهداری کنید.

به این ترتیب سکنجبین خانگی شما آماده می شود و می توانید آن را به صورت شربت همراه با خیار یا همراه با کاهو استفاده کنید.

شربت سکنجبین

طرز تهیه شربت سکنجبین سنتی و خوشمزه


 مواد لازم:
- نعناع                 2 کیلو
- شکر                    3 کیلو
- آب                    12 پیمانه
- سرکه سفید          1 پیمانه
- گلاب                  به میزان لازم
 
طرز تهیه:
شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشند و شکر کاملا در آب حل شود. سپس نعناع پاک شده و شسته شده را  3 تا 4 دسته می کنیم و با نخ می بندیم و داخل شهد شکر و آب می کنیم و با حرارت ملایم اجازه می دهیم تا شهد بجوشد و غلیظ شود.

وقتی شهد قوام کافی را بدست آورد و عطر نعنا در شهد جدا شد گلاب و سرکه را هم اضافه کرده و صبر می کنیم تا چند قول بزنند و وقتی که که شربت را با کفگیر برداشتیم و شربت در لبه کفگیر به صورت نیم دایره جمع شد و وسطش شکاف خورد شربت سکنجبین آمادست.شربت را از صافی رد کنید و بعد از خنک شدن در شیشه های در بسته در یخچال نگهداری کنید. در بعضی از نقاط کشور سکنجبین با کاهو تازه و معمولاً در فصل تابستان خورده می شود.

شربت سکنجبین

طرز تهیه شربت سکنجبین با عسل


مواد لازم:
- نعناع تازه     به میزان دلخواه
- عسل           2 پیمانه
-  آب             8 پیمانه
- سرکه انگور    1 پیمانه

طرز تهیه:
برای تهیه سکنجبین عسلی کافی است ابتدا یک قابلمه (ترجیحا مسی در غیر این صورت قابلمه لعاب دار) را روی گاز قرار دهیم و سپس عسل و آب را درون آن بریزیم و با شعله ملایم اجازه دهیم تا حجم این مخلوط به نصف مقدار اولیه برسد.

توجه داشته باشید که باید در حین حرارت دیدن، عسل را به آرامی هم بزنید و کفی که بر روی آب می‌آید را جمع کنید.

پس از آن می‌توانید یک دسته نعنای تازه داخل مخلوط آب و عسل قرار دهید تا کمی همراه مخلوط بجوشید و پس از آن سرکه را به مخلوط اضافه می‌کنید و هم می‌زنید تا مخلوط باز هم نصف شود.

پس از آن اجازه دهید تا مخلوط کاملا خنک شود و بعد آن را داخل یک شیشه تمیز بریزید و داخل یخچال قرار دهید.

نکته مهم: حرارت دادن عسل بخش زیادی از خواص عسل را از بین می‌برد. در نتیجه در این شیوه درست کردن سکنجبین سعی می‌شود تا عسل را به صورت مستقیم حرارت ندهیم.

شربت سکنجبین

طرز تهیه سکنجبین با عسل و عرق نعنا


مواد لازم:
-  سرکه انگور    1 پیمانه
- عسل           2 پیمانه
- عرق نعنا      2 پیمانه

طرز تهیه:
ابتدا سرکه و عرق نعنا را مخلوط کرده و سپس آن را حرارت می‌دهیم تا کمی حجم آن کم ‌شود. سپس اجازه می‌دهیم تا کمی سرد شود.

بعد از آن عسل را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا کاملا حل شود و بعد اجازه می‌دهیم تا کاملا خنک شود. سپس آن را درون شیشه می‌ریزیم و داخل یخچال قرار می‌دهیم.در این روش شما می‌توانید بسته به سلیقه خودتان به جای عرق نعنا از عرق کاسنی، آب زرشک، آب انار تازه و… استفاده کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .