تبیان، دستیار زندگی

همه چیز درباره آوی هار ایوان، رئیس اسبق سازمان فضایی رژیم صهیونیستی

کشته شدن مغز موشکی و فضایی رژیم صهیونیستی چه پیام‌ها و پیامدهایی برای اسرائیل دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مغز موشکی و فضایی رژیم صهیونیستی  - اسرائیل - شهادت - فلسطین


هلاکت آوی هار ایوان، مغز متفکر موشکی رژیم‌صهیونیستی، شوک امنیتی سختی به این رژیم وارد کرده است. اکنون مرگ هار ایوان به معمایی تبدیل شده که رسانه‌های صهیونیستی نیز حق ورود به آن را ندارند. مقامات رژیم‌ صهیونیستی از جمله بنی گانتز، وزیر جنگ و رهبر ائتلاف آبی-سفید در این رژیم نیز صرفا در خصوص مرگ مغز موشکی و فضایی صهیونیست‌ها ابراز تاسف کرده‌اند.
 
آوی هار ایوان، رئیس اسبق سازمان فضایی رژیم‌صهیونیستی هفته‌ها پس از آن‌که بر اثر به آتش‌کشیده شدن هتلی که او در آن اقامت داشت، دچار جراحات شده بود، به هلاکت رسید. به گزارش تایمز اسرائیل، آوی هار ایوان ۸۴ ساله اخیرا بر اثر حمله به هتل محل اقامت او در شهر عکا و به آتش کشیده شدن آن (در درگیری صهیونیست‌ها و اعراب در بحبوحه جنگ ۱۲روزه)
 دچار سوختگی قابل توجهی شد و از عوارض ناشی از استنشاق دود رنج می‌برد. او از زمان ورود به مرکز پزشکی رامبام در حیفا در ۱۱ می، هوشیاری خود را از دست داد و به دستگاه تنفسی متصل شد.


هار ایوان که بود؟

هار ایوان در رومانی به دنیا آمد و پس از پایان دوره تحصیل، به نیروی توپخانه ارتش رژیم‌صهیونیستی پیوست و در گردان‌های ۴۰۲ و ۴۰۴، به درجه افسری رسید. وی در طول فعالیت طولانی نظامی خود، در زمینه تسلیحاتی تحقیق می‌کرد و ریاست یک گروه تحقیقاتی را به عهده داشت. او پس از ترک ارتش رژیم‌صهیونیستی، در سال ۱۹۸۲، کار در صنایع فضایی و موشکی رژیم‌صهیونیستی را آغاز و گروهی را هدایت می‌کرد که موشک‌انداز ماهواره‌ای این رژیم را توسعه می‌داد.
هار ایوان، بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۴، ریاست آژانس فضایی رژیم‌صهیونیستی را به‌عهده داشت. او از سال ۲۰۰۸، عضو تحقیق در مرکز مطالعات استراتژیک بگین-سادات در دانشگاه بار ایلان، بوده است.


موساد در بهت

یکی از مواردی که منجر به سردرگمی مقامات امنیتی و سیاسی رژیم‌صهیونیستی در قبال مرگ هار ایوان شده است، ناتوانی سازمان سیا و دیگر دستگاه‌های امنیتی رژیم‌اشغالگر قدس در حفاظت از وی است.  بنی گانتز،  بدون آن‌که به جزئیات مرگ آوی هار ایوان اشاره کند، در پیامی توییتری نوشت: «من از مرگ آوی هار ایوان، کسی که جایزه امنیت اسرائیل را گرفت و برای امنیت اسرائیل زحمات زیادی کشیده ناراحتم. او در عکا زخمی شد و بر اثر جراحت درگذشت.»

با این حال بنی گانتز و دیگر مقامات رژیم‌صهیونیستی ترجیح می‌دهند در خصوص چگونگی مرگ مغز متفکر هسته‌ای و موشکی خود سخنی به میان نیاورند. سوال اصلی که برای دستگاه‌های امنیتی و جاسوسی رژیم‌صهیونیستی مبهم باقی مانده، به مجادله‌ای باز می‌گردد که منجر به آتش‌سوزی در هتل محل اقامت هار ایوان و در نهایت هلاکت وی شد. برخی منابع صهیونیستی معتقدند فلسطینیان معترض و اعراب ساکن مناطق اشغالی که در عکا با صهیونیست‌ها درگیر شده بودند، نمی‌دانستند ایوان داخل همان هتلی است که مورد حمله قرار گرفته است و در واقع، این سرنوشت ایوان بود که فلسطینی‌های معترض را به سمت آن هتل کشاند. بر این اساس، هار ایوان که بر اثر یک آتش‌سوزی ساده کشته شده در مقایسه با چیزی که خود او برای قتل عام فلسطینی‌ها و نابودی زندگی در فلسطین اشغالی و قدس شریف ساخته بود، چیزی به حساب نمی‌آمد.
اما فرضیه دوم که ذهن مقامات رژیم‌صهیونیستی را به‌شدت مغشوش کرده، چرایی وقوع آتش‌سوزی اعتراضی، آن هم در هتلی است که هار ایوان در آن حضورداشت. نکته اساسی اینجاست که به‌جز مسؤولان و مقامات ارشد موساد، هیچ‌کس از اقامت وی در این هتل خبر نداشت. مقامات سازمان موساد به دنبال پاسخ به این سوال هستند که آیا محرمانه‌ترین اطلاعات امنیتی این سازمان جاسوسی در دسترس دیگران قرار گرفته است؟! آیا ممکن است آتش‌سوزی در هتل محل اقامت فردی که برای حفاظت وی هزینه بسیار هنگفتی پرداخت می‌شده، تصادفی باشد؟


چرا هار ایوان در هتل اقامت داشت؟

نکته مهم‌تر این‌که چرا هار ایوان در لحظه وقوع درگیری در داخل سرزمین‌های اشغالی در هتل حضور داشت و در شرایط حساس ناشی از وقوع جنگ ۱۲روزه، در منزل خود یا محل دیگری به سر نمی‌برد؟ پاسخ این سوال مشخص است! مقامات رژیم اشغالگر قدس هرگز تصور نمی‌کردند محل اقامت هار ایوان مورد حمله قرار گیرد یا اساسا کسی متوجه حضور این فرد در هتل محل حادثه شود. از سوی دیگر، هدف مقامات امنیتی رژیم‌اشغالگر قدس از اسکان هار ایوان در هتلی در شهر حیفا، صیانت و محافظت از وی در شرایط خاص( شرایط جنگ ۱۲روزه) بوده است. با این حال، وی دقیقا در همان هتلی که به صورت مخفیانه و غیراعلامی اسکان داده شده بود، بر اثر آتش‌سوزی مجروح شد و سپس به هلاکت رسید.

نکته: اینکه به‌جز مسؤولان و مقامات ارشد موساد، هیچ‌کس از اقامت وی در این هتل خبر نداشت. آیا محرمانه‌ترین اطلاعات امنیتی این سازمان جاسوسی در دسترس دیگران قرار گرفته است؟! آیا ممکن است آتش‌سوزی در هتل محل اقامت فردی که برای حفاظت وی هزینه بسیار هنگفتی پرداخت می‌شده، تصادفی باشد؟



قتل با کوکتل مولوتف

نکته قابل تامل این‌که هار ایوان، که از او به عنوان پدر موشکی صهیونیست‌ها نیز یاد می‌شود و با موشک‌های ساخت خود، موجبات شهادت هزاران زن و کودک بیگناه در فلسطین را فراهم کرده بود، خود با پرتاب کوکتل‌مولوتف به هلاکت رسید. خبرگزاری روسی اسپوتنیک در تشریح نحوه مرگ وی می‌نویسد: «در جریان نبرد شمشیر قدس و درگیری‌های شهر عکا به داخل هتلی که آوی هار ایوان آنجا اقامت داشت، کوکتل مولوتف پرتاب شد. بر اثر پرتاب کوکتل مولوتف، محل اقامت وی به آتش کشیده شد و ایوان به‌شدت مجروح شد. در نهایت هم او بر اثر شدت همین جراحات کشته شد.»
پاسخ معمای هلاکت هار ایوان هرچه باشد، قطعا آسیب‌پذیری سازمان جاسوسی-تروریستی موساد را در برابر بیشتر تحلیلگران مسائل امنیتی در جهان نمایان می‌سازد. هرچند رسانه‌ها و منابع خبری در سرزمین‌های اشغالی تنها مجاز به انتشار خبر مرگ وی شده و حتی رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی، یورونیوز، سی‌ان‌ان و..... به دستور مقامات صهیونیستی ترجیح داده‌اند جزئیات دیگری را از این مساله بیان نکنند، اما ترس و وحشتی که مقامات رژیم‌اشغالگر قدس از هلاکت پدر موشکی خود دارند، چیزی نیست که بتوان آن را در لابه‌لای سانسور و سکوت پنهان کرد.
منبع: روزنامه جام جم