تبیان، دستیار زندگی

چرا عادت ماهانه‌تان عقب افتاده است؟

دلایل عقب افتادن قاعدگی

برای خیلی از خانم‌ها چیزی به اندازه‌ی عقب افتادن پریود نمی‌تواند استرس برانگیز باشد. واضح‌ترین دلیل عقب افتادن پریود، یعنی بارداری، یک احتمال است؛ اما دلایل دیگری هم وجود دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عقب افتادن پریود

«عقب افتادن پریود» چیست؟

هر چند عده‌ای از خانم‌ها می‌توانند زمان دقیق پریود خود را پیش بینی کنند؛ اما بیشتر خانم‌ها دقیقا سر تاریخ پریود نمی‌شوند، بنابراین اگر پریودتان یکی دو روز عقب افتاد نترسید.
سیکل قاعدگی شما، فاصله زمانی از روز اول پریود تا روز اول پریود بعدی‌تان است. این سیکل‌ها به طور میانگین 24 تا 38 روز هستند. یعنی یک سیکل 28 روزه در یک ماه و یک سیکل 26 روزه در ماه بعدی، نباید شما را نگران کند. پریود شما زمانی به تاخیر افتاده تلقی می‌شود که:
. بیش از سی و هشت روز از آخرین پریودتان می‌گذرد.
. به طور معمول پریود منظمی دارید و اکنون پریود شما بیشتر از سه روز عقب افتاده است.


عواملی که می‌توانند پریود را عقب بیندازند

عقب افتادن پریود معمولا اولین علامت بارداری است؛ اما تاخیر پریود دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد:

رژیم غذایی سفت و سخت و ورزش زیاد
یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم و متعادل می‌تواند خدمت بزرگی به سلامتی شما بکند؛ اما اگر در این دو زیاده‌روی کنید ممکن است دست‌کم موقتا پریود‌هایتان عقب بیفتند.
ورزشکارانی که تمرینات سخت انجام می‌دهند یا آن‌هایی که کالری کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند، ممکن است با توقف عادت ماهانه روبرو شوند. در واقع این شیوه‌ی بدن است که به شما اعلام کند منابع و شرایط کافی برای یک بارداری را ندارید.
وقتی پریودهای شما به دلیل کاهش وزن یا ورزش بیش از حد متوقف می‌شوند، شما دچار آمنوره ثانویه می‌شوید (آمنوره به توقف قاعدگی گفته می‌شود). یعنی شما قبلا پریود می‌شدید؛ اما اکنون این روند متوقف شده است.
آمنوره ثانویه در شرایط زیر ممکن است رخ دهد:
. داشتن یک رژیم غذایی بسیار کم کالری
. داشتن اختلال خوردن مثلا بولیمیا یا آنورکسیا
. کاهش وزن زیاد در عرض مدت کوتاه
. انجام یک ورزش سخت مانند دوی ماراتن
سندرم تخمدان پلی کیستیک
سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی است که در آزاد شدن تخمک (تخمک‌گذاری) تداخل ایجاد می‌کند. وقتی شما تخمک‌گذاری نمی‌کنید، معمولا پریودی هم در کار نیست. خیلی از افرادی که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند، پریودهایشان نامنظم و یا بسیار با تاخیر بوده و یا متوقف می‌شود. دیگر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل موارد زیر می‌شود:
. آکنه
. زیاد شدن موی صورت یا بدن
. کم‌پشت شدن موها
. افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن
پزشکان با بررسی علائم و انجام آزمایشات پزشکی، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک را تشخیص می‌دهند. مصرف دارو و تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند به کنترل علائم این عارضه کمک نماید.

استرس
استرس زیاد نه تنها سلامت روح و روانتان را تهدید می‌کند بلکه علائم فیزیکی نیز ایجاد می‌نماید که عقب افتادن قاعدگی یکی از آن‌هاست.
استرس‌های معمول روزمره معمولا بر پریودتان اثری نمی‌گذارند؛ اما استرس‌های بزرگ و ناگهانی می‌توانند تعادل هورمون‌های حساس بدن را به هم بزنند که نتیجه‌اش تاخیر پریودتان خواهد بود.
نمونه‌هایی از استرس‌های بزرگ و تاثیرگذار:
. مرگ یکی از عزیزان
. امتحان‌های مهم مدرسه یا دانشگاه
. از دست دادن شغل
. رویدادهای مهم زندگی مانند ازدواج

روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری
روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری، حاوی پروژستین یا ترکیبی از پروژستین و استروژن می‌باشند. این هورمون‌ها، تخمک‌گذاری را متوقف کرده و جلوی باردار شدن را می‌گیرند. روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری شامل موارد زیر می‌شوند:
. قرص‌های ضدبارداری: این قرص‌ها هر روز مصرف می‌شوند.
. چسب‌های ضدبارداری: این چسب روی پوست قرار گرفته و هر هفته عوض می‌شود.
. حلقه واژینال: وسیله‌ای حلقه مانند در واژن جاگذاری شده و ماهی یک بار عوض می‌شود.
. تزریق: این تزریق هر سه ماه یک بار توسط پزشکتان انجام می‌شود.
. ایمپلنت هورمونی: این ایمپلنت، وسیله‌ی ریز و میله‌مانندی است که پزشک آن را زیر پوست بازویتان قرار می‌دهد.
. آی یو دی (IUD): وسیله‌ای T‌ شکل است که پزشک آن را داخل رحم جاگذاری می‌کند.
بعضی از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری باعث پریود غیرواقعی می‌شوند که به آن خونریزی ِ توقف پریود می‌گویند. این اتفاق زمانی می‌افتد که شما در هفته‌ی بدون هورمون با قرص یا حلقه یا چسب قرار دارید، اما اگر این هفته‌ی بدون هورمون را نداشته باشید، ممکن است اصلا پریود نشوید یا دچار لکه‌بینی شوید.
اگر پیوسته از روش هورمونی ضدبارداری استفاده می‌کنید، پریود نشدنتان مشکلی ندارد؛ اما پیش از استفاده از این روش‌ها با پزشکتان مشورت کنید تا مطمئن شوید برایتان ضرری نخواهد داشت.

عوارض مربوط به تیروئید
غده تیروئید شما، غده‌ای پروانه‌ای شکل در پایین گردنتان است. تیروئید یکی از بسیار مکانیسم‌های هورمونی است که به تنظیم پریودهایتان کمک می‌کند. اگر تیروئیدتان پُرکار یا کم کار باشد، ممکن است پریودتان عقب بیفتد.
مشکلات تیروئید شایع هستند و بیش از ده درصد از خانم‌ها دچارشان می‌شوند. اختلالات مربوط به تیروئید می‌توانند موجب بی‌نظمی قاعدگی یا توقف‌شان ‌شوند و به همین دلیل ممکن است با یائسگی اشتباه گرفته ‌شوند.

سن پایین
به ندرت پیش می‌آید دختری نوجوان که عادت ماهیانه‌اش تازه شروع شده، هر ماه یک سیکل 28 روزه داشته باشد. معمولا یکی دو سال طول می‌کشد تا سیکل قاعدگی منظم شود؛ زیرا دخترانی که در سنین پیش از نوجوانی و نوجوانی به سر می‌برند دارای محور نابالغ هیپوتالاموس – هیپوفیز – تخمدان هستند.
محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – تخمدان، سیستمی هورمونی است که تخمک‌گذاری و سیکل قاعدگی را تنظیم می‌کند. چند سال طول می‌کشد تا این سیستم، بالغ و کامل شده و پریودها تنظیم شوند.
معمولا پریودها در سال‌های آخر دوره نوجوانی و دهه بیست زندگی، منظم‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر می‌شوند.

وقتی شما تخمک‌گذاری نمی‌کنید، معمولا پریودی هم در کار نیست. خیلی از افرادی که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند، پریودهایشان نامنظم و یا بسیار با تاخیر بوده و یا متوقف می‌شود


دوره پیش از یائسگی
دوره پیش از یائسگی، زمان انتقال از سنین باروری به سنین یائسگی است. این انتقال ممکن است یک یا دو سال طول بکشد، و یا می‌تواند طولانی‌تر از این‌ها شود. طی این دوره، سیکل قاعدگی ممکن است متغیر باشد؛ 25 روزه در یک ماه و 29 روز در ماه دیگر.
پریودهای نامنظم طی سال‌های پیش از یائسگی مشکلی ندارند؛ اما اگر خونریزی‌هایتان به مرور سنگین‌تر یا سیکل‌ها نزدیک‌تر به هم می‌شوند به پزشک مراجعه کنید.
متوسط سن یائسگی 51 سال است، بنابراین دوره پیش از یائسگی معمولا در دهه چهل یا پنجاه زندگی یک زن شروع می‌شود. دوره پیش از یائسگی اغلب علائم متداول دیگری نیز دارد، مانند:
. گُرگرفتگی‌ها
. بی‌خوابی
. نوسانات خلقی
. تعریق‌های شبانه
. خشکی واژینال

عقب افتادن پریود را دست‌کم نگیرید

اگر پیگیر تاریخ‌های پریودتان باشید پس اگر پریودتان عقب بیفتد حتما متوجه خواهید شد. در تقویم‌تان تاریخ‌های پریودهایتان را یادداشت کنید یا از یک اپلیکیشن که به همین منظور طراحی شده استفاده کنید. چیزهایی که در مورد پریودهای هر ماهتان یادداشت می‌کنید اطلاعات ارزشمندی برای شما و پزشکتان هستند.
پزشک شما نیاز دارد که در مورد پریودهای قبلی‌تان جزئیاتی را بداند تا بتواند تشخیص دهد مشکلی وجود دارد یا نه. گهگاه عقب افتادن پریود معمولا دلیل مهمی ندارد؛ اما اگر مکررا پریودهایتان عقب بیفتند یا بی‌نظمی‌ها مدام تکرار شوند، این مسئله باید توسط پزشکتان بررسی شده و وضعیت سلامتی‌تان ارزیابی شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.