تبیان، دستیار زندگی

دستور تهیه چند نوع غذای تابستانه

طرز تهیه آسان یک غذای تابستانی، شاید تنها چیزی باشد که در این گرمای طاقت فرسا می‌تواند خستگی را از تن شما خارج کرده و فوری آماده شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذاهای تابستانی
تابستان فصل خوراکی‌هایی با رنگ‌های جذاب است. بهره وری از سبزیجات تازه، پروتئین‌ها در کنار میان وعده‌های متنوع و رنگارنگ همگی نشان دهنده فصل زیبای تابستان هستند. در این چند روز باقی مانده از تابستان این خوراکی‌ها را تهیه کنید و لذت ببرید.

غذاهای تابستانی

اثرات گرم شدن هوا در فصل تابستان بر بدن چیست؟

در تابستان؛ تولید صفرا در بدن افزایش یافته و گرمی هوا در ابتدا سبب حرکت خون به سطح پوست و قرمز شدن پوست می شود، با تداوم گرمی هوا در تابستان منافذ پوستی بیشتر شده و تعریق افزایش می یابد، همچنین ادرار کاهش و اخلاط تحلیل می روند.

در تابستان، دستگاه گوارش دچار ضعف و سستی، بدن لاغر، رنگ چهره زرد، اخلاط سوخته، قوا و افعال طبیعی تضعیف و بیماری های قدیمی و مزمن، عود می کنندو فرد دچار بی خوابی، سردرد، کندی حواس، خون دماغ، خونریزی های رحمی، اسهال خونی، کاهش اشتها و عطش فراوان می شود.

در تابستان گرمی قلب افزایش می یابد و رطوبت خلطی بیش ازحد طبیعی باشد، این گرمی از راه قلب به همه بدن سرایت می کند و سبب ایجاد بیماری های عفونی و تب می شود.

در تابستان، افراد عطش زده و تشنه که معده آنها حرارت زیادی دارد، نباید نوشیدنی های بسیار خنک، بخورند زیرا  معده دچار انقباض شدید می شود و این امر، سبب ضعف معده و بروز مشکلات مختلف گوارشی خواهد شد.

همچنین مصرف آب یخ سبب بروز رفلکس پاراسمپاتیک شدید و حتی سنکوپ به دلیل تمایل شدید کبد به جذب آب، وارد شدن سریع آب به روده می شود. از پیامدهای دیگر مصرف آب یخ کبد چرب، ضعف قلب، ضعف اعصاب، بیماری های روماتیسمی، سینوزیت و انواع نزله ها می باشد.

غذاهای تابستانی

چند پیشنهاد برای تهیه غذای تابستانه

در این روزهای گرم تابستانی هیچ چیز به اندازه خوردن غذاهای خنک حال آدم را خوب نمی کند در این روزها بهتر است، غذاهای سالم مصرف کند و غذاهایی که آبکی هستند و طبع خنکی دارند بیشتر مصرف شود.

با گرم شدن هوا بهتر است که به فکر طبخ غذا و دسر‌هایی با طبع سرد باشید،این غذاهای تابستانی به سرعت و سادگی آماده می‌شود و حاوی تمام مواد و محصولات تابستانی است.

طرز تهیه سالاد نودل و مرغ

طرز تهیه سالاد نودل و مرغ

برای تهیه این سالاد دلپذیر کافیست نودل‌‌‌های پخته و خنک شده را با کلم، خیار، مرغ و دانه‌‌‌های کنجد مخلوط کنید و سپس مقداری پیازچه و مرغ ریش شده و کمی کنجد برای تزئین روی آن بریزید.

برای سس این سالاد نیز ‌‌‌می‌توانید از مخلوط سیر، زنجبیل، سرکه، خمیر سویا، روغن زیتون و سس سویا استفاده کنید. شک نداشته باشید بعد از یک بار مصرف، شما هم به صف طرفداران این غذا ‌‌‌می‌پیوندید.

طرز تهیه برگر مرغ و خمیر آووکادو

برای تهیه این غذا کافیست پیاز، گشنیز، فلفل دلمه ای، آووکادو و آب لیمو را در ظرفی مخلوط کنید. در ظرف دیگری نیز چاشنی لیمو، تخم مرغ، مرغ، نمک و فلفل را مخلوط کنید.

در این مرحله خمیر آووکادو را به مخلوط اضافه کنید و با چنگال به هم بزنید. در انتها آن را به چهار برگر ۲/۵ سانتی تقسیم کنید. روغن زیتون را در ظرفی بر روی حرارت قرار دهید. حالا برگرها را سرخ کنید و بر روی خمیر قرار دهید و سس آووکادو را که قبلا تهیه کرده بودید روی آن بریزید.

غذاهای تابستانی

طرز تهیه آب دوغ خیار

برای تهیه آب دوغ خیار، در ظرف مناسبی همه مواد را با هم مخلوط می کنیم. ابتدا ماست را به همراه خیارخرد شده باهم مخلوط می کنیم و هم م یزنیم و بعد به ترتیب بقیه مواد را با هم مخلوط می کنیم و به همراه ماست و خیار کاملا هم می زنیم.

فقط بهتر است پیاز چه خرد شده را موقعه سرو غذا مخلوط کنید تا ممکن است آب بندازد و در بقیه مواد لیز شود و حالت خوش در غذا پیدا نکند.

مخلوط آب دو خیار را به مدت 1 ساعت در بیرون یخچال نگه میداریم تا ترش تر و جا افتاده تر شود، اگر هنگام خوردن دوست داشتید خنک تر باشد می توانید به مدت نیم ساعت در داخل یخچال بگذارید دقت داشته باشید ک برای خنک شدن آب دوغ خیارتان داخل آن یخ نریزید، زیرا مزه آب پیدا کند.

حتما هم برای خوردن آب دوغ خیار از نان خشک استفاده کنید چون نان تازه داخل مواد خمیر می شود و طعم آن را خوشمزه نمی کند. در زمان اضافه کردن نان خشک می توانید پیازچه های خرد شده را هم اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه نان خشک و پیاز چه در مواد بماند و بعد میل کنید. آب دوغ خیار را می توانید در وعده نهار، میان وعده سرو کنید.

خوراک مکزیکی پنیری با سس خامه ای آووکادو

طرز تهیه خوراک مکزیکی پنیری با سس خامه ای آووکادو

برای تهیه این خوراک مکزیکی ‌‌‌می‌توانید از سبزیجات پخته، گوشت چرخ کرده، پنیر توفو، ذرت، برنج پخته، حبوبات و خلاصه هر چه از خوراکی‌‌‌های باقی مانده در یخچال دارید استفاده کنید.اگر از مواد تازه استفاده ‌‌‌می‌کنید فراموش نکنید ابتدا آن‌‌‌ها را بپزید. سپس کمی کره یا روغن در ماهی تابه بریزید ولی توجه کنید که مقدار آن زیاد نباشد وگرنه ترد نمی‌شود.

حالا نان تورتیلا را در ماهی تابه پهن کنید و روی آن را با نصف فنجان پنیر بپوشانید. مقداری از مواد تورتیلا را روی نیمی از نان بریزید. فقط مقدار آن زیاد نباشد و گرنه وا ‌‌‌می‌رود. زمانی که پنیر آب شد نیمه دیگر نان را به آرامی روی مواد برگردانید، تورتیلای شما آماده است.

اکنون برای تهیه سس این غذای راحت تابستانی فقط به سه چیز نیاز دارید: آووکادو، پنیر و لیموناد. همه کاری که لازم است انجام دهید مخلوط کردن این مواد با یکدیگر و درست کردن خوشمزه‌ترین و رویایی‌ترین سس دنیاست.

این سس وسوسه انگیز شیرینی و ته رنگ سبز خود را از ترکیب آووکادو و پنیر به دست ‌‌‌می‌آورد و با یک اسلایس بزرگ لیموترش طعم شیرین آن به تعادل ‌‌‌می‌رسد. ‌‌‌می‌توانید آن را با انواع چیپس یا نان تورتیلا سرو کنید. فقط حواستان را جمع کنید این اسنک خوشمزه درچشم بر هم زدنی تمام ‌‌‌می‌شود.

سالاد لوبیا و ذرت

طرز تهیه سالاد لوبیا و ذرت

برای تهیه این غذای تابستانی و راحت کافیست پیاز و لوبیا را با کره و مقداری نمک سرخ کنید سپس مواد آماده شده را با گوجه فرنگی و لیموناد در ظرفی مخلوط کنید و در نهایت پنیر فتا، ریحان و فلفل سیاه را روی آن بریزید.

این خوراک دارای  انرژی کافی است و نیاز به افزودنی دیگری ندارد و می توانید آن را همراه با نان سیر گریل شده و میوه‌‌‌های تازه سرو ‌‌‌می‌کنم. 

 میگوی سیخی و سبزیجات کبابی

طرز تهیه میگوی سیخی و سبزیجات کبابی

به نظر من خوردن کباب با سیخ  لطف دیگری دارد. برای تهیه این غذا تنها چیزی که لازم خواهید داشت یک عدد کباب پز و  مقداری آب و هوای خوب است که اجازه بیرون نشستن را به شما بدهد.

کافیست میگوهایی که از قبل با مواد دلخواه طعم دار کردید سیخ بزنید و منتظر کباب شدن آن‌‌‌ها شوید. سپس سبزیجات دلخواه را هم گریل کنید و در کنار آن‌‌‌ها بیافزایید. حالا می‌توانید از پیک نیک خانوادگی خود لذت ببرید.

سوپ ذرت تابستانی

طرز تهیه سوپ ذرت تابستانی

برای تهیه سوپ ذرت تابستانی ابتدا روغن را در ظرف بزرگی روی حرارت متوسط گرم می کنیم و پیاز را اضافه کرده به مدت یک دقیقه هم می‌زنیم و سپس کدو و یک قاشق چایخوری از آویشن را به آن اضافه می کنیم و چند دقیقه روی حرارت قرارمی‌دهیم گه گاه هم می‌زنیم تا کدو‌ها نرم شوند.

عصاره مرغ و نمک را اضافه می کنیم و حرارت می‌دهیم تا به جوش آید به مدت ۵ دقیقه تا کدو‌ها نرم شده و کاملا شفاف شوند. مواد را داخل مخلوط کن ریخته به صورت پوره یکنواخت در می‌آوریم.

سوپ را به قابلمه برگردانده و سپس ذرت را اضافه کرده آن را روی حرارت متوسط بگذارید به مدت ۳ تا ۵ دقیقه تا به جوش آمده و ذرت‌ها بپزند و سپس از روی حرارت برداشته آب لیمو را اضافه کنید و بعد از خنک شدن داخل ظرف سرو ریخته با آویشن و پنیر فتا تزئین کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .