تبیان، دستیار زندگی

جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه

هدف طرح مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

نامشخص بودن افق اقتصادی و عدم وجود قوانین مناسب دلالی را به شغلی پرطرفدار تبدیل کرده است. سوداگرانی که درآمد سرشار دارند و مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. برخورد‌های قضایی هم نتوانسته این اخلالگران بازار را به حاشیه براند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : علی حجتی نیا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


 5 خرداد مجلس کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کرد. قانونی که سال‌هاست در کشورهای توسعه یافته اجرا می‌شود. نمایندگان مجلس هدف از اجرای این طرح را رونق تولید عنوان می‌کنند. به موجب این طرح مازاد قیمت زمان انتقال دارایی نسبت به زمان تملک آن مشمول مالیات می‌شود.
این طرح به ۹۹ درصد جامعه که نیاز مصرفی دارند کمک می‌کند و صرفاً برای کسانی است که بیش از حد نیاز خود، کالا جمع‌آوری کرده‌اند و تنها ناراضیان آن سوداگران و دلالان هستند.
با اجرایی شدن این مالیات سرمایه‌ها به جای اینکه از مسیر واقعی تولید خارج شوند در زمینه تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمد طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید:« کسی که برای انجام کاری سرمایه‌گذاری کرده است باید ۲۵ درصد مالیات پرداخت کند اما کسی که سرمایه خود را از مسیر تولید خارج کرده و هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری نکرده و با خرید ملکی قیمت آن افزایش پیدا کرده و سود زیادی برده باید مالیات بر عایدی سرمایه خود را پرداخت کند.»
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان می‌کند: « هم‌اکنون در ۱۸۷ کشور جهان پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد و تعداد کشورهایی که این مالیات را ندارند و اقتصادی آنها نیز نابسامان است بسیار کم است. این مالیات از سال ۱۹۶۵ در انگلستان برقرار شد و همان موقع در این کشور دریافت مالیات از مسکن نیز آغاز شد و ما باید از تجربیات سایر کشورهای جهان در این زمینه استفاده کنیم.»

دارایی‌هایی که مالیات از آن‌ها اخذ می‌شود عبارت‌اند از:
مالیات بر سرمایه
مواردی که مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند عبارت‌اند از:
- واحد مسکونی یا وسیله نقلیه، تنها واحد مسکونی یا وسیله نقلیه تحت تملک شخص حقیقی بالای 18 سال باشد و بیش از یک سال در تملک او باشد.
-  اولین انتقال املاک نوساز و نیمه ساخت، انتقال باغ‌ها و زمین‌های زراعی بیرون از حریم شهری
-  انتقال بلاعوض به والدین، همسر دائم و فرزندان بالای 18 سال
-  انتقال ترکه به صورت ارث یا وصیت
در این طرح از اخذ مالیات بر سهام چشم‌پوشی شده است. امری که می‌تواند موجب رونق بازار بورس در مقایسه با بازار‌های موازی شود.
این طرح ایراداتی دارد:
جدی‌ترین ایراد را می‌توان چشم‌پوشی از تورم عنوان کرد زیرا رشد قیمت دارایی‌ها در اقتصاد ایران بیشتر از جانب تورم است. فقدان سامانه جامع اطلاعاتی نیز مانع اساسی در اجرای این مصوبه مجلس است. آشفته شدن بازارها و تشدید خروج سرمایه از کشور دیگر عوارض اجرای این طرح است.
به نظر می‌رسد طرح مالیات بر عایدی سرمایه به چکش کاری در کمیسیون اقتصادی مجلس نیاز دارد.