تبیان، دستیار زندگی

از کفیر تا آب گوجه‌فرنگی؛ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

نوشیدنی‌های ایمنی‌بخش

تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، در فصل زمستان به فکر تقویت سیستم ایمنی بدن می‌افتادیم. چون در این فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا بیشتر می‌شد و لازم بود به فکر تقویت بدن باشیم. اما این روزها ورق برگشته و هرکسی به نوبه خود تلاش می‌کند بدن را در برابر ویروس کرونا مقاوم کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوشیدنی‌های ایمنی بخش
درست است که همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و ضدعفونی کردن دست‌ها مهم‌ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کووید-19 است اما بدانید که افزایش جذب آنتی‌اکسیدان‌ها و تقویت بدن نیز جزو مهم‌ترین کارها برای افزایش قدرت دفاعی بدن برای مقابله با این ویروس محسوب می‌شود. علاوه براین هوا گرم شده است و بدن در معرض خطر دهیدراته شدن قرار دارد. به این معنی که ممکن است بر اثر گرما و تعریق آب بیشتری از دست بدهد که لازم است این آب از دست رفته با مصرف مایعات و نوشیدنی‌ها جبران شود. در این مطلب شما را با چند نوشیدنی از ملل مختلف آشنا می‌کنیم که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و به تأمین هر چه بیشتر آب بدن نیز کمک می‌کنند.

در دوره کرونا آنتی‌اکسیدان بیشتری جذب کنید

این روزها که هوا به شدت گرم شده است و ویروس کرونا همچنان سلامتی همه را تهدید می‌کند لازم است که مصرف آب، چایی و دمنوش‌ها و به طور کلی مایعات را افزایش دهید. یادتان باشد که انواع سوپ‌ها نیز سرشار از آب بوده و برای مقابله با دهیدراته شدن و همچنین تقویت بدن مفید هستند. این غذای خوشمزه و مقوی نیاز روزانه بدن به آب و برخی مواد مغذی را به خوبی تأمین می‌کند. به گفته متخصصان سوپ‌ها و آش‌های خانگی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر بوده و برای عملکرد درست بدن لازم و ضروری هستند.
توصیه می‌شود که این روزها مصرف انواع دمنوش‌ها و چای‌ها بخصوص چای ماسالا افزایش داده شود. چون این نوشیدنی‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و همچنین حاوی «تئین»، «تئوفیلین» و «تئوبرومین» هستند. فلاوونوئیدهای موجود در چای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که برای سلامتی مفید ارزیابی شده‌اند. برای دریافت آنتی‌اکسیدان بیشتر می‌توانید از چای سبز نیز استفاده کنید. یک لیوان (200 میلی‌لیتر) از این نوشیدنی حاوی حدود 100 میلی‌گرم آنتی‌اکسیدان است.
یادتان باشد که آنتی‌اکسیدان‌ها از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری کرده و به تنظیم کلسترول خون کمک زیادی می‌کنند. در ادامه به 5 نوشیدنی دیگر که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند اشاره می‌کنیم:

کفیر

نوشیدنی کفیر

این نوشیدنی سرشار از پروبیوتیک ها، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها بوده و عطش را از بین می‌برد. برای تهیه نوشیدنی کفیر 2 قاشق غذاخوری پر دانه کفیر، 3 قاشق غذاخوری شکر، 1 لیتر آب معدنی، آب نصف لیموترش زرد، 1 عدد انجیر خشک نیاز دارید. یک بطری شیشه‌ای تمیز بردارید دانه‌های کفیر و بقیه ترکیبات اشاره شده را داخل آن بریزید. در بطری را با یک دستمال نازک تمیز ببندید. با این روش نوشیدنی شما از ورود گرد و خاک و غیره محافظت می‌شود و در عین حال در آن کاملاً مهر و موم نمی‌شود. روند تخمیر باعث تولید گاز می‌شود. مصرف این نوشیدنی سیستم ایمنی‌تان را تقویت کرده و راهی برای پیشگیری هر چه بیشتر از ابتلا به کرونا در اختیارتان می‌گذارد.

گیمبر

نوشیدنی گیمبر Gimber

احتمالاً تاکنون حتی نام این نوشیدنی به گوشتان نخورده و برایتان کاملاً بی‌معنی است. اما این نوشیدنی در ساحل عاج و همچنین کنگو یک نوشیدنی شناخته شده و معروف است و با نام‌های «گنامانکودجی» یا «تانگاویزی» شناخته می‌شوند. این نوشیدنی سنتی معمولاً بعد از ماه رمضان در این کشورها نوشیده می‌شوند. ماده اصلی تشکیل دهنده نوشیدنی گیمبر زنجبیل است. در تهیه این نوشیدنی از مواد غذایی مفید دیگری از جمله آب لیموترش و همچنین شکر نیشکر استفاده می‌شود. این نوشیدنی نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بلکه برای سم‌زدایی بدن نیز کاربرد دارد. در این صورت به جای شکر از یک قاشق شربت آگاو استفاده می‌کنند. نوشیدنی گیمبر سرشار از «جینجرول» است که یک ترکیب ضدالتهابی بوده و خاصیت سم‌زدایی و تصفیه‌کنندگی دارد. این نوشیدنی خاصیت ضدباکتریایی دارد، باعث هضم بهتر غذا می‌شود و بدون شکر آن به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. برای تهیه این نوشیدنی به 200 گرم زنجبیل نیاز دارد اما اگر نمی‌خواهید طعم آن زیاد تند باشد می‌توانید این میزان را نصف کنید. نیم لیتر آب، یک عدد لیموترش زرد، چند برگ نعنای تازه و مقداری شکر نیز از دیگر موادی است که باید در اختیار داشته باشید. البته می‌توانید از عسل به جای شکر استفاده کنید. می‌توانید از رنده یا میکسر برای ریز کردن زنجبیل استفاده کنید. سپس بقیه مواد را با هم ترکیب کنید تا به نوشیدنی دلخواهتان برسید.

اسموتی توت فرنگی

اسموتی توت فرنگی

اسموتی توت فرنگی برای آغاز یک روز پرانرژی و مهم‌تر از آن تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. برای تهیه این نوشیدنی به یک کاسه توت فرنگی، سه‌چهارم پیمانه تمشک یا شاه‌توت، یک‌دوم کاسه بلوبری (اختیاری)، 2 عدد کیوی خرد شده، یک کاسه آب پرتقال نیاز دارید. تمام مواد را در اسموتی ساز یا مخلوط‌کن بریزید و اسموتی خوش‌رنگ و پرخاصیتتان را نوش جان کنید.

نوشیدنی عسل

سبیتن Sbiten یا نوشیدنی عسل گرم روسی

سبیتن یک نوشیدنی گرم روسی است که روز به روز به شهرت آن افزوده می‌شود. این نوشیدنی فواید زیادی برای سلامتی شما دارد. برای تهیه آن به یک و نیم لیتر آب، نصف لیوان عسل، 2 عدد چوب دارچین، 1 قاشق غذاخوری چوب میخک، 1 قاشق غذاخوری زنجبیل تازه، 1 عدد فلفل درسته کوچک، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری هل، یک قاشق چای‌خوری پوست لیموترش نیاز دارید. ابتدا داخل یک ظرف مناسب تمام مواد را بریزید و هم بزنید. اجازه دهید با حرارت ملایم داغ شده و بجوشد. لازم است که شربت را مدام هم بزنید. سپس زیر شعله را خاموش کنید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید خنک شود. در نهایت نوشیدنی‌تان را صاف کرده و میل کنید.

آب گوجه فرنگی

آب گوجه‌فرنگی

آب گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C است. این ویتامین به مقابله با سفتی مفاصل و ارتقای سلامت پوست کمک زیادی می‌کند و در عین حال باعث افزایش قدرت دستگاه ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها و ویروس‌ها می‌شود. بنابراین آب گوجه‌فرنگی یکی از نوشیدنی‌های مفید برای تقویت دستگاه ایمنی بدن محسوب می‌شود. برای تهیه این نوشیدنی به 2 عدد گوجه‌فرنگی کاملاً رسیده، آب نصف لیموترش به همراه پوست آن، آب، مقداری نمک و فلفل، مقداری جعفری و ریحان نیاز دارید. گوجه‌فرنگی‌ها را خرد کنید و به همراه آب لیموترش و بقیه مواد اشاره شده در مخلوط‌کن بریزید. مواد را به خوبی میکس کنید و داخل لیوان ریخته، پوست لیموترش را روی آن رنده و میل کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.