تبیان، دستیار زندگی

کشورهای مختلف چگونه در همه‌گیری کرونا انتخابات برگزار کردند؟

شیوع گسترده ویروس کرونا علاوه بر اثرات اقتصادی که بر جای گذاشت بر شیوه برگزاری انتخابات در کشورهای مختلف جهان نیز تاثیرگذار بوده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


طی 18 ماه گذشته که جهان با پاندمی کووید 19 درگیر بود بسیاری از کشورها ناچار به برگزاری انتخابات شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد دست‌کم 53 کشور در این برهه، زمان انتخاباتشان فرارسید اما 28 کشور این همه‌پرسی را برگزار کردند. فرانسه، آمریکا، بروندی، کره جنوبی ازجمله کشورهایی بودند که در ایام شیوع کرونا انتخابات برگزار کردند.

فقط کشورهایی که انتخابات میان‌دوره‌ای، محلی و فرعی داشتند توانستند انتخابات را در کشورشان به تعویق بیندازند. بااین‌حال هر کشور برای برگزاری همه‌پرسی در کشورش، پروتکل‌های خاصی را تهیه و تدوین می‌کند.

تدوین پروتکل‌ها بر اساس نوع انتخابات و فرهنگ مردم بومی انجام می‌شود اما نقطه مشترک همه، حفظ فاصله اجتماعی است. افزایش ساعات رأی‌گیری، صف‌بندی بافاصله اجتماعی زیاد، تب‌سنجی و الزامی بودن ماسک، رأی‌گیری به‌صورت پستی ازجمله اقداماتی است که کشورها برای برگزاری انتخابات در ایام کرونا انجام داده‌اند.

کره‌ جنوبی با تب‌سنجی و رعایت فاصله اجتماعی توانست بالاترین میزان مشارکت در انتخابات را ثبت کند. در کره جنوبی 66 درصد میزان مشارکت در انتخابات ثبت شد که بالاترین میزان طی 28 سال اخیر بوده است.

در فرانسه، رسانه‌ها مردم را به آوردن خودکار شخصی دعوت کردند و تلفنی در لهستان هر یک ساعت محل رأی‌گیری ضدعفونی می‌شد.

در سنگاپور و کرواسی نیز صندوق رأی به بیمارستان‌ها برده شد تا بیماران کرونایی و کادر درمان امکان مشارکت داشته باشند. البته کشورها برای برگزاری انتخابات در ایام کرونا با چالش‌هایی مثل کمبود بودجه، نقص فنی، عدم مشارکت بالا و مشروعیت دست‌به‌گریبان بودند.

تجربه کشورهای اروپایی نشان می‌دهد برگزاری انتخابات به‌خودی‌خود باعث ایجاد پیک جدید کرونا نمی‌شود. آنچه به گسترش کرونا دامن می‌زند، افزایش ترددها در حاشیه انتخابات و کاهش محدودیت‌ها است. به همین دلیل اغلب کشورها برگزاری میتینگ‌های انتخاباتی و کارناوال‌های حضوری را ممنوع اعلام کردند.

بررسی انتخابات‌های مختلف نشان داده با زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و عدم تجمع در مکان‌های سربسته، شیوع کرونا غیرممکن می‌شود.