تبیان، دستیار زندگی

چگونه ترشی های تابستانه خانگی درست کنیم؟

ترشی از چاشنی های پر طرفدار و خوشمزه ی سفره های ایرانی است . این چاشنی خوشمزه که با انواع سبزیجات درست می شود را می توان در منزل درست کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انواع ترشی ها
 با ترشی انداختن می توان از فواید میوه و سبزی ها در فصل دیگر  سال هم بهره مند بود. برای انجام این کار خوراکی مورد نظر را در درون محلول آب نمک یا سرکه با پی‌اچ پایین و دارای حالت اسیدی قرار می‌دهند و اگر آن میوه به مقدار کافی آب داشته باشد، برای تهیه ترشی ،تنها اضافه کردن نمک کفایت می کند.

برای تهیه ترشی از ادویه های مخصوص مانند نعنا خشک،گلپر، تخم گشنیز،دانه خردل، سیر ، دارچین ، میخک ،تخم سیاه دانه،زیره سیاه و سبز،ادویه کاری و زردچوبه استفاده می شود.

 

بهتر است ترشی آماده مصرف نکنید، چون ترشی های آماده که به صورت کارخانه ای و باز در مغازه ها موجود هستند ، مواد نگهدارنده و رنگ های خوراکی دارند.خواص این ترشی ها به اندازه خواص ترشی تازه نمی باشد و ممکن است آلوده به قارچ باشند پس بهتر است خودتان در خانه ترشی درست کنید.

 در تهیه ترشیجات از حرارت استفاده نمی شودبه همین خاطر خواص تغذیه ای آنها حفظ می شود. ترشی خاصیت گندزدایی دارد . در فرآیند عمل آمدن ترشی و تخمیر آن مواد جدیدی مانند آنتی اکسیدان به وجود می آیند که می توانند برای بدن مفید باشند از برخی سرطان ها جلوگیری کنند.

بهتر است ترشی آماده مصرف نکنید، چون ترشی های آماده که به صورت کارخانه ای و باز در مغازه ها موجود هستند ، مواد نگهدارنده دارندواز رنگ های خوراکی در آن استفاده شده است.  خواص این ترشی ها به اندازه خواص ترشی تازه نمی باشد و ممکن است آلوده به قارچ باشند پس بهتر است خودتان در خانه ترشی درست کنید.

در ادامه طرز تهیه چند نوع ترشی خوشمزه محصول فصل بهار و تابستان را برایتان می گوییم:

ترشی زغال اخته:

 یکی از ترشی های خوشمزه برای سفره ی ایرانی ، ترشی زغال اخته می باشد. این ترشی  کلسترول و قند خون را کاهش میدهد و مانع از چاق شدن میشود.

میوه زغال اخته دارای انواع مختلف تركیبات آنتی اكسیدانی شامل آنتوسیانین ها ، فلاونوئیدها و مقدار زیادی ویتامین می باشد كه از این ویژگی می توان جهت اهداف پزشكی، درمانی و داروسازی استفاده كرد. آنتوسیانین موجود در زغال اخته رنگدانه‌ای از گروه فلاونوئیدها می‌باشد که عامل رنگ قرمز در گوجه فرنگی و دیگر میوه‌ها است.

مصرف رغال  اخته درکاهش وزن و پیشگیری از چاقی نقش زیادی دارد  و ذخیره چربی در بدن را کاهش میدهد. زغال اخته سرشار از ویتامین ث و ویتامین ای است و خاصیت ضد سرطانی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را دارد.

شاید کمتر نام ترشی زغال اخته را شنیده باشید،اما می توانید با ترکیبات ساده یک ترشی خوشمزه را تجربه کنید.برای تهیه ترشی زغال اخته بهتر است از زغال اخته های قرمز که هنوز کمی سفت و نارس هستند استفاده کنید.
ترشی زغال اخته

مواد لازم برای  ترشی زغال اخته قرمز:
زغال اخته          2 پیمانه 
 نمک    3 ق غ 
سرکه      به میزان لازم
گلپر        به میزان لازم

طرز تهیه: برای تهیه این ترشی خوشمزه، ابتدا دم زغال اخته ها را بگیرید و زغال اخته را بشویید و خشک کنید. یک عدد شیشه تمیز را با زغال اخته پر کنید و روی آن نمک بریزید و چند پر گلپر به آن اضافه کنید.

سرکه را تا جایی به شیشه اضافه کنید که روی زغال اخته ها را بگیرد و ظرف کاملا لبریز شود.

اگر دوست داشتید  میتوانید مقداری تخم گشنیز به همراه گلپر به ترشی اضافه کنید.

نکته: برای اینکه زغال اخته هنگام ترشی انداختن ترک نخورند، بهتر است آنها را با سوزن سوراخ کنید.

سپس برای هواگیری ، در شیشه را محکم ببندید و به مدت بیست دقیقه در قابلمه آبی که در حال جوشیدن است قرار دهید. تا نیمه شیشه آب درون قابلمه باشد کافیست. سپس شیشه را به مدت 24 ساعت به حالت وارونه روی سطحی صاف قرار دهید تا کاملا هواگیری شود.

 برای هواگیری ، در شیشه را محکم ببندید و به مدت بیست دقیقه در قابلمه آبی که در حال جوشیدن است قرار دهید. تا نیمه شیشه آب درون قابلمه باشد کافیست. سپس شیشه را به مدت 24 ساعت به حالت وارونه روی سطحی صاف قرار دهید تا کاملا هواگیری شود.


بعد از گذشت دو تا 4 هفته این ترشی آماده خوردن می باشد.این ساده ترین روش تهیه ترشی زغال اخته می باشد.

البته این ترشی خوشمزه را می توانید با شکر هم درست کنید. در این روش به مواد زیر نیاز دارید.

زغال اخته          نیم کیلو
شکر      1قاشق غذاخوری
فلفل سفید درسته   5عدد
سرکه قرمز    نیم لیتر
رطب یا خرما 3عدد(بدون هسته )
نمک     یک دوم  قاشق چایخوری

طرز تهیه: برای تهیه این روش  از ترشی زغال اخته ابتدا  آن را تمیز کرده بشویید و روی پارچه بریزید کاملا آبشان گرفته شده و خشک شود. سرکه ، شکر ، فلفل سفید ، خزما ، نمک را درون قابلمه پیرکس بریزید و 10  دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید و سپس شعله را خاموش کنید تا سرد شود. زغال اخته را درون شیشه بریزید و سرکه را به آن اضافه کنید و مراحل هواگیری را انجام دهید.

 اگر این ترشی را بدون هسته خواستید،باید بعد از این که زغال اخته ها را شستید و خشک کردید با کمک یک نی که به صورت عمودی از سر زغال اخته وارد میوه میکنید، هسته زغال اخته را خارج کنید و با هر کدام از دستورهای بالا ترشی را آماده کنید.
ترشی چغاله بادام

ترشی چغاله بادام

یکی دیگر از چاشنی های خوشمزه ،ترشی چغاله بادام می باشد. ترشی چغاله بادام بهانه خوبی است که در طول سال بتوان آن را مزه کرد.این میوه علاوه بر اینکه طعم خوبی دارد، خواص فراوانی هم برای سلامتی دارد.

چغاله بادام، میوه بادام درختی است. این میوه نارس باعث تقویت لثه و ریشه دندان‌ها می‌شود و برای خشکی دهان مفید است. چغاله‌هایی که مقداری تلخی دارند مقدار بسیار کمی اسیدسیانیدریک و ترکیبی از سم خطرناک سیانور را دارند که مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به مسمومیت در مصرف‌کننده شود.

چغاله بادام سرشار از مواد مغذی ضروری است که برای سیستم عصبی بسیار مفید است. ال کارتینین و ریبوفلاوین، دو عنصر اصلی موجود در این نوع بادام هستند که تغذیه مناسب سلول‌های مغزی و عصبی ما را تامین‌می‌کنند. بنابراین، با گنجاندن این مغز در رژیم غذایی منظم، می‌توانیم عملکرد مغز و سطح ذهنی خود را به‌گونه موثری تقویت‌کنیم. این میوه سرشار از فیبر می باشد که همین خاصیت عمل هضم را اسان کرده و یبوست مزمن را درمان می کند.

مواد لازم برای تهیه ترشی چغاله بادام:
چغاله بادام یک کیلوگرم
سرکه دو لیوان
آب چهار لیوان
نمک دو قاشق غذاخوری
فلفل قلمی تند دو عدد
زردچوبه یک قاشق چای‌خوری
سیر به مقدار لازم
نعنا به مقدار لازم
ترخون به مقدار لازم
گشنیز

 حبه‌های سیر، فلفل و چغاله را داخل شیشه بریزید. روی شیشه چند برگ نعنا، ترخون و گشنیز بگذارید و مخلوط سرکه و آب را بریزید تا شیشه پر شود.در شیشه را محکم ببندید و حدود یک هفته در جای نسبتا خنک قرار دهید تا ترشی آماده شود.


طرز تهیه: برای تهیه این ترشی ابتدا مقداری آب نمک درست کنید و چغاله‌ها را داخل آب نمک بریزید و با کف دست روی پوست‌شان بکشید تا کمی از پرزشان کم شود. بعد آن‌ها را تمیز بشویید و داخل آبکش بریزید تا خشک شوند.

یک قابلمه نسبتا بزرگ بردارید و آب، سرکه و نمک را داخل آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. زردچوبه را اضافه کنید و بعد از کمی جوش خوردن، قابلمه را از روی حرارت بردارید. در این مرحله چغاله‌هایی را که احساس می‌کنید کمی درشت هستند، به کمک چاقو خرد کنید.

سپس یک شیشه مناسب بردارید. حبه‌های سیر، فلفل و چغاله را داخل شیشه بریزید. روی شیشه چند برگ نعنا، ترخون و گشنیز بگذارید و مخلوط سرکه و آب را بریزید تا شیشه پر شود.در شیشه را محکم ببندید و حدود یک هفته در جای نسبتا خنک قرار دهید تا ترشی آماده شود.

 نکته: اگر دوست داشتید ترشی بیشتر طعم ترش داشته باشد تا شور ، از سرکه بیشتر و نمک کمتری استفاده کنید.
ترشی گیلاس

تهیه ترشی گیلاس

یکی دیگر از ترشی های خوشمزه که می توان با میوه های فصل تابستان درست کرد، ترشی گیلاس می باشد. این میوه از دسته میوه های پرطرفدار است که برای سلامتی بدن خواص زیادی دارد .

گیلاس سرشار از آنتی سیانین است که به سلامت بدن کمک میکند. آنتی اکسیدان موجود در آن از اکسایش ناشی از اکسیژن موجود در بدن و خطرات ناشی از رادیکال ها جلوگیری میکند.

مصرف گیلاس سبب سلامت قلب و عروق می شود و چربی و قند خون در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک کاهش می دهد . مواد مغذی موجود در گیلاس مثل ویتامین ها، آنتی اکسیدان های فلاونوئید و کاروتنوئید و مواد معدنی فسفر، برای قلب و عروق بسیار مفید هستند.این مواد سبب تنظیم ضربان قلب و تقویت قلب می شود و از سفت شدن رگ های خونی پیشگیری می کند.

تهیه این ترشی هم مانند ترشی های دیگر بسیار آسان می باشد. این ترشی را می توان به سه روش درست کرد.بعضی آن را با برگ مو  و رزماری تازه درست می کنند ، بعضی با وانیل و بعضی هم با فلفل سبز. در ادامه طرز تهیه هر یک از این سه روش را بیان می کنیم.

 ابتدا گیلاس‌ها را خوب بشویید و دم آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را روی یک پارچه تمیز پخش کنید تا خشک شوند. گیلاس‌ها را پس از اینکه خشک شدند داخل یک شیشه خشک و تمیز بریزید


مواد لازم برای تهیه ترشی گیلاس:

گیلاس              ۱ کیلو
شکر سفید        ۳ قاشق غذاخوری
سرکه     ۱/۵ لیتر
فلفل سیاه        کمی
برگ مو و رزماری تازه     چند عدد
آب      یک استکان

طرز تهیه: ابتدا گیلاس‌ها را خوب بشویید و دم آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را روی یک پارچه تمیز پخش کنید تا خشک شوند. گیلاس‌ها را پس از اینکه خشک شدند داخل یک شیشه خشک و تمیز بریزید و بین گیلاس‌ها برگ بو و برگ‌ رزماری و کمی فلفل بگذارید.

 سپس آب را با شکر مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد و قوام آید، سرکه را هم به آن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مواد بجوشند. سپس آن را از روی حرارت بردارید تا کمی خنک شود.

مایه خنک شده را در ظرف روی گیلاس‌ها بریزید. در ظرف را محکم ببندید تا هوا داخل آن نرود. پس از حداقل دو تا سه هفته می‌توانید در ترشی را باز کنید و آن را در کنار غذاهای خوشمزه ی خود میل کنید.

روش دوم: مواد لازم برای تهیه ترشی گیلاس
گیلاس درشت و سالم  ۲ کیلو
فلفل سبز          ۲۰۰ گرم
سرکه     به اندازه لازم
ترخان   مقداری
نمک     به مقدار لازم

طرز تهیه: گیلاس‌ها را بشویید و دم آن‌ها را جدا کنید، آن‌ها را در آبکش بگذارید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود و خشک شوند. سپس آن‌ها را درون ظرف در دار بریزید و لابه لای آن‌ها ترخان و فلفل قرار دهید.سپس سرکه و نمک را خوب مخلوط کنید تا نمک حل شود، سپس آن را به گیلاس‌ها اضافه کنید.

در ظرف را محکم بگذارید تا هوا داخل آن نرود. ظرف را در محیط آزاد و خشک و خنک نگهداری کنید تا ترشی جا بیفتد.این ترشی هم بعد از گذشت دو تا سه هفته آماده خوردن می باشد. البته هر چه بیشتر بماند، بیشتر جا می افتد.
 روش سوم: در روش سوم از وانیل استفاده می شود.مواد لازم برای تهیه ترشی گیلاس با وانیل:

گیلاس   ۱ کیلو
شکر   ۲۵۰ گرم
وانیل   یک سر قاشق چای‌خوری
سرکه   ۱ لیتر

طرز تهیه: برای تهیه ترشی گیلاس بهتر است گیلاس هایی را انتخاب کنید که کمی کال هستند. آن‌ها را بشویید و دم آن‌ها را بگیرید. صبر کنید تا خشک شود، سپس ردیف ردیف آن‌ها را در شیشه بچینید و بین هر ردیف کمی شکر اضافه کنید.

سپس ظرف را با سرکه پر کنید و کمی وانیل روی آن بریزید و در ظرف را محکم ببندید و ظرف را در سایه و در هوای آزاد بگذارید.در هفت روز اول چند بار مواد داخل ظرف را با هم مخلوط کنید تا شکر‌ها حل شوند و دوباره در ظرف را محکم ببندید و بعد از دو هفته این ترشی خوشمزه را مورد استفاده قرار دهید.
ترشی انبه

ترشی انبه کال

شاید تا به حال نام ترشی انبه کال را نشنیده باشید و تمایلی به خوردن آن نداشته باشید، اما کافیست که یک بار امتحان کنید و از طعم بی نظیر آن بهره مند شوید. این ترشی اصیل جنوبی با طعم تند و تیزش در سفره جنوبی‌های ایران بسیار زیاد دیده می شود.

 انبه هم مانند میوه های دیگر سرشار از خواص فراوان می باشد. انبه‌‌‌ها سلول‌های چربی و ژن‌های مربوط به چربی را سرکوب می‌کنند. در حقیقت وزن را متناسب می‌کنند و در آن وضعیت نگه می‌دارند. همچنین پوست انبه از تشکیل چربیِ متراکمِ زیر پوست (سلولیت) جلوگیری می‌کند. همچنین انبه سرشار از آهن می باشد و به همین دلیل می تواند به روند افزایش تعداد گلبول های خون کمک فراوانی کند.

یکی از دلایلی که باعث می شود فشار خون بالا کاهش یابد، مصرف مواد غذایی است که دارای پتاسیم و منیزیم است. انبه به دلیل اینکه مقدار زیادی پتاسیم و منیزیم دارد، می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.همچنین انبه برای افراد مبتلا به دیابت هم مفید است و می تواندسطح انسولین آنها را تنظیم کند.

 برای تهیه این ترشی تمام ادویه‌ها را داخل یک تابه روی حرارت تفت دهید. سپس سرکه، سیر کوبیده یا رنده شده، ادویه‎ها و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. بعد از این که خلال‌های انبه را داخل شیشه چیدید، مایه آماده شده را داخل ظرف بریزید 


 در ادامه طرز تهیه انبه کال جنوبی را بیان می کنیم:

 مواد لازم:

انبه سبز سه کیلو
سیر یک‌ونیم کیلو
فلفل قرمز تند شش قاشق غذاخوری
تخم گشنیز شش قاشق غذاخوری
سیاه دانه شش قاشق غذاخوری
سرکه یک‌ونیم لیتر
شکر یک‌سوم پیمانه
گلپر مقدار کمی
نمک به مقدار لازم
زردچوبه

 طرز تهیه: برای تهیه این ترشی ابتدا انبه ها را بشویید و بعد از شستن پوست بکنید و آن را برش بزنید و هسته آن را خارج کنید و به شکل خرد کنید. سپس مقداری نمک و زردچوبه روی خلال‌ها بریزید و به دست خلال‌های انبه را جابه‌جا کنید تا زردچوبه و نمک به خوردشان رود و زردرنگ شوند. اجازه دهید تا خلال‌ها حدود 24 ساعت زیر آفتاب بمانند تا کمی خشک شوند.

سپس یک قابلمه بردارید و سرکه را با شکر و مقدار کمی زردچوبه روی حرارت بجوشانید و صبر کنید تا سرکه و شکر خنک شوند سپس سیر‌ها را در آن رنده کنید و به اندازه خلال‌های انبه یک شیشه بردارید و یک ردیف انبه داخل آن بچینید. بعد از چیدن هر لایه روی آن‌ها تخم گشنیز، سیاه دانه و فلفل قرمز تند بریزید تا شیشه پر شود.

 در مرحله ی بعد شیشه را از محتوای سیر و سرکه‌ای که آماده کردید، پر کنید. در شیشه را محکم ببندید و در جای خنک نگهدارید. حدود یک هفته بعد می‌توانید از ترشی میل کنید.

روش دوم: البته روش های دیگری هم برای تهیه این ترشی خوشمزه وجود دارد. روش دیگر که به ترشی انبه بندرعباس معروف است ، از تمام مواد لازم بالا، به غیر از زردچوبه و شکر و به اندازه یک پیمانه روغن زیتون و از سرکه کمتری استفاده می‌شود. نکته مهم برای تهیه این انبه استفاده از انبه شیرین و زرد و سرکه کمتر است. این ترشی باید غلیظ باشد.

برای تهیه این ترشی تمام ادویه‌ها را داخل یک تابه روی حرارت تفت دهید. سپس سرکه، سیر کوبیده یا رنده شده، ادویه‎ها و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. بعد از این که خلال‌های انبه را داخل شیشه چیدید، مایه آماده شده را داخل ظرف بریزید و حدود یک هفته تا ده روز به آن زمان دهید تا جا بیفتد.اگر هم می‌خواهید طعم شیرین انبه کاملا از بین برود کمی آن را له کنید تا مواد بیشتر به خوردش رود.

روش سوم: در این روش از رب انار استفاده می شود و ترشی سیاه می شود و به همین دلیل به آن ترشی انبه سیاه می گویند.برای تهیه این ترشی علاوه بر مواد لازم بالا از یک پیمانه رب انار و 100 گرم تمر سیاه و ادویه‌های محلی مانند تخم خردل و زیره سبز هم استفاده می‌شود.مانند دستور اصلی انبه‌های سبز را برش دهید و هسته‌های آن را جدا کنید. در این دستور پوست انبه را نباید جدا کنید. ادویه‌ها را داخل یک تابه تفت دهید.

سپس تمر هندی را داخل مقدار کمی سرکه بجوشانید و آن را صاف کنید. بقیه سرکه را هم به طور جداگانه بجوشانید. مایه تمر و سرکه را همراه دو مشت انبه به سرکه اضافه کنید و بعد از هفت دقیقه رب انار را اضافه کنید. حالا تمامی انبه‌ها را اضافه کنید و بلافاصله حرارت را خاموش کنید. اجازه دهید تا مواد خنک شوند، سیر رنده شده را اضافه کنید و سپس داخل شیشه بریزید.

روش دیگرتهیه ترشی انبه:در این روش ترشی با انبه هندی و آبلیمو درست میشود و فقط از سرکه، آبلیمو، انبه کال، رب گوجه و دارچین و هل استفاده شود.به این صورت که از روز قبل سه کیلوگرم انبه را با سه فنجان آبلیمو و نیم کیلو رب گوجه داخل یک ظرف حل کنید و کنار قرار دهید. به مقدار لازم دارچین و هل و سرکه را به مایه‌ اضافه کنید و داخل شیشه بریزید. دو هفته صبر کنید تا ترشی آماده شود.
ترشی غوره

طرز تهیه ترشی غوره و غوره شور

غوره یک میوه بسیار مفید و پرخاصیت است و میوه نارس انگور است که به صورت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.این میوه را می توان به صورت ترشی و شور آن هم به همراه غذا و هم به عنوان طعم دهنده و چاشنی در انواع غذاهایی که نیاز به غوره تازه هست،مورد استفاده قرار داد. برای تحریک اشتها و خوش طعم شدن غذا درون آن غوره یا آبغوره می ریزند.

غوره به دلیل آنتی اکسیدان های فراوان برای درمان بیماری ها مفید است و حتی خواص بیشتری نسبت به انگورهای رسیده دارد.در واقع سطح استرول های خوب به نام فیتواسترول در انگورهای رسیده بسیار کمتر از انگور نارس یا غوره است. فیتواسترول برای مبارزه با تومورهای سرطانی مفید هستند زیرا فیتواسترول ها خواص ضد تومور دارند.

برای دفع کرم روده و معده می توانید مقداری غوره مصرف کنید یا غوره را به غذای خود به عنوان چاشنی اضافه کنید، غوره به دلیل ترکیبات ضد عفونی کننده، پاک کننده معده و روده است. همچنین برای هضم بهتر غذاهای چرب و سنگین می توانید در کنار آن از غوره استفاده کنید. غوره چاشنی برای تسهیل هضم غذای افراد مسن است که به دلیل کاهش اسید معده غذا را نمی توانند به خوبی هضم کنند.

از ترشی غوره می توانید در کنار غذاها استفاده کنید ،چو.ن در خوش طعم شدن غذا نقش بسزایی دارد.همچنین می توانید غوره ها را شور کنید و از آن هنگام پخت غذا استفاده کنید.

مواد لازم برای ترشی غوره:

غوره      500 گرم
 سرکه    500 گرم
نمک  به مقدار لازم

  برای هضم بهتر غذاهای چرب و سنگین می توانید در کنار آن از غوره استفاده کنید. غوره چاشنی برای تسهیل هضم غذای افراد مسن است که به دلیل کاهش اسید معده غذا را نمی توانند به خوبی هضم کنند.


طرز تهیه
: برای تهیه این ترشی ابتدا غوره های عسگری را دانه دانه کنید بعضی افراد با خوشه درست می کنند و سپس آن را بشویید و اجازه بدهید کاملا خشک شوند. سپس داخل بطری شیشه ای تمیز غوره ها را بریزید .توجه داشته باشید که شیشه هم باید کاملا خشک باشد؛ سپس مقداری نمک روی آن ها بریزید بعد از آن روی غوره ها را با سرکه بپوشانید، اگر خیلی ترش دوست نداشتید می توانید مقدار سرکه را نصف کنید و نصف دیگر آب جوشیده سرد بریزید.سپس درب شیشه را محکم ببندید و پس از دو هفته می توانید از ترشی غوره ها استفاده کنید.

 طرز تهیه غوره شور:
برای تهیه غوره شور ابتدا غوره عسگری را پاک کنید و دانه دانه کنید و تمیز بشویید و روی پارچه تمیزی پهن کنید تا آب آن برود و غوره ها خشک شوند. بعد مقداری آب را با نمک بجوشانید و صبر کنید تا خنک شود. سپس غوره ها را داخل شیشه بریزید و در نهایت آب نمک جوشیده و خنک شده را روی غوره ها بریزید تا جاییکه کاملا روی آن‌ها را بپوشاند و درب ظرف را محکم ببندید و آن را داخل یخچال قرار دهید.

ترشی هلو

طرز تهیه ترشی هلو

یکی دیگر از میوه های خوشمزه فصل تابستان هلو می باشد، این میوه تابستانی خوشمزه هم برای سلامتی مفید می باشد. هلو سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی فراوان از جمله ویتامین (آ،ب)،کلسیم، منیزیم ،روی، مس،پتاسیم و آهن می باشد.

هلو در پیشگیری از سرطان بسیار مفید می باشد، این میوه سرشار از ترکیبات فنولی و کاروتنوئید است و این مواد ضدتومور و ضدسرطان هستند.همچنین به‌دلیل دارا بودن ویژگی‌های قلیایی و فیبر، می‌تواند سلامت دستگاه گوارش را تضمین کند.

 فیبر رژیمی در هلوها، آب را جذب و از اختلال‌های معده مانند یبوست، اسهال، زخم‌ معده، ورم معده و جنبش‌های نامنظم روده پیشگیری می‌کند. هلو همچنین در پاک‌سازی و حذف سموم از روده‌ها مؤثر بوده و جلوی اختلال‌های مختلف شکمی، مانند سرطان معده را می‌گیرد. این میوه به‌دلیل داشتن ویژگی‌های ملین بودن، می‌تواند در حل سنگ‌ کلیه و مثانه، مؤثر باشد.

ترشی هلو از جمله چاشنی‌هایی است که می‌توان آن را به صورت مخلوط با میوه‌های دیگری مانند شلیل، گلابی، انبه و آلبالو درست کرد و در تهیه آن علاوه بر سرکه و تمر هندی، انواع لواشک میوه مانند لواشک انار، لواشک زردآلو و لواشک آلبالو را مورد استفاده قرار داد.

مواد لازم برای تهیه ترشی هلو :
هلو زعفرانی       5 عدد
چوب دارچین    یک تکه 2 سانتیمتری
سیاه دانه        یک قاشق مرباخوری
نمک     یک دوم قاشق چایخوری
شکر     1 قاشق غذاخوری
میخک 20 عدد
سرکه سفید       به میزان لازم

 هلو‌ها را در بطری‌های شیشه‌ای تمیز و استریل کاملا خشک بچینید و نمک، دارچین، شکر، میخک، سیاه دانه و سرکه را در ظرفی مخلوط کنید، سپس شیشه‌ها را با این مخلوط پر کنید، طوریکه روی هلو‌ها کاملا با مخلوط سرکه پوشانده شود.


طرز تهیه:
برای تهیه این ترشی ابتدا هلو‌ها را بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند، سپس آن‌ها را در قابلمه‌ای بچینید و سرکه اضافه کنید تا روی هلو‌ها را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و فرصت دهید هلو‌ها به مدت چند دقیقه در سرکه بجوشند و بعد حرارت را خاموش کرده و صبر کنید هلو‌ها خنک شوند.

هلو‌ها را در بطری‌های شیشه‌ای تمیز و استریل کاملا خشک بچینید و نمک، دارچین، شکر، میخک، سیاه دانه و سرکه را در ظرفی مخلوط کنید، سپس شیشه‌ها را با این مخلوط پر کنید، طوریکه روی هلو‌ها کاملا با مخلوط سرکه پوشانده شود. درب شیشه‌ها را محکم ببندید و آن‌ها را در محلی خنک قرار دهید و یک ماه بعد آن را میل کنید.

 این ترشی خوشمزه را می توانید با زردآلو هم درست کنید. برای تهیه ترشی هلو با زرد آلو به مواد زیر احتیاج دارید.

هلو       300 گرم
زردآلو   300 گرم
نعنا خشک       3 قاشق غذاخوری
گل کلم 400 گرم
سیر      3 حبه
سرکه     به میزان لازم
نمک     به میزان لازم

طرز تهیه: هلو‌ها و زردآلو‌ها را به مدت دو سه دقیقه در آب در حال جوش بریزید و سپس بلافاصله در آب سرد بیندازید تا پوست آن‌ها به راحتی جدا شود. پس از گرفتن پوست میوه ها، هسته آن‌ها را جدا کرده و در مخلوط کن یا غذاساز میکس کنید تا به شکل پوره بیایند. سپس سیر را له کنید و به مخلوط میوه‌ها اضافه کنید و گل کلم را پس از شستن و خشک کردن، به صورت ریز خرد کنید.

گل کلم خرد شده و نعنا خشک را به مخلوط میوه‌ها اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا یکدست شوند و بعد مواد را در بطری شیشه‌ای دردار بریزید و روی آن سرکه بریزید تا سرکه کاملا روی مواد را بپوشاند و بعد درب شیشه‌ها را ببندید و شیشه‌ها را در یخچال نگهداری کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .