تبیان، دستیار زندگی

باکسانی که می‌گویند «رأی نمی‌دهیم» چگونه باید برخورد کرد؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که عده‌ای از رأی‌دهندگان عدم تأثیرگذاری انتخابات در بهبود وضعیت کشور، مشکلات اقتصادی، نبود کاندیدای موردعلاقه و... را مهم‌ترین دلیل عدم شرکت در انتخابات می‌دانند اما با این افراد چگونه باید برخورد کرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رای ندادن، انتخابات، ریاست جمهوری،مشکلات اقتصادی،رأی دهندگان،چرایی حضور در انتخابات
کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله‌داریم و رأی دادن هرگز برای ما این‌قدر مهم نبوده است اما مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی مسئولان به‌قدری روی مردم فشار آورده که عده‌ای تصمیم بر عدم مشارکت در انتخابات دارند.
نظرسنجی از چند مرکز معتبر افکارسنجی نشان می‌دهد که 42.1% از افراد حتماً در انتخابات آتی شرکت خواهند کرد و 6.2% نیز گزینه به‌احتمال‌زیاد را انتخاب کرده‌اند. در مقابل 23.7% گفته‌اند هنوز تصمیمی برای مشارکت نگرفته‌اند. اگرچه از اکنون نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در رابطه با میزان مشارکت مردم در انتخابات داشت اما همین آمار احتمالی نشان می‌دهد که می‌توان با روش‌های اصولی دلخوری مردم و قهرشان با انتخابات را رفع کرد و آن‌ها را پای صندوق رأی آورد و با جمع این 3 عدد، مشارکت بالای 60% را رقم زد.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که عده‌ای از رأی‌دهندگان عدم تأثیرگذاری انتخابات در بهبود وضعیت کشور، مشکلات اقتصادی، نبود کاندیدای موردعلاقه و... را مهم‌ترین دلیل عدم شرکت در انتخابات می‌دانند اما باکسانی که می‌گویند رأی نمی‌دهیم چگونه باید برخورد کرد؟

به دلایل آن‌ها برای رأی ندادن گوش کنید

تا زمانی که ندانید دلیل فرد مقابلتان برای رأی ندادن چیست، هرگز نمی‌توانید او را متقاعد کنید. کسانی که می‌گویند رأی نمی‌دهیم اغلب با دلایلی، خودشان را توجیه می‌کنند. در مواجه با این افراد در کمال آرامش و احترام به دلایل آن‌ها پاسخ دهید.
دلیلپاسخ
وقتی کسی را نمی‌شناسم برای چی باید رأی بدهم؟ من در قبال رأی ناآگاهانه‌ام مسئولم!صداقت این گروه از رأی‌دهندگان ستودنی است اما یک رأی‌دهنده ناآگاه با صرف کمترین وقت و تلاشی می‌تواند این مشکل را برطرف کند. برای یک انتخاب آگاهانه ردیف کردن سابقه مدیریتی کاندیداها قطعاً به‌منزله اصلح بودن نیست بلکه پیگیری مناظره‌های تلویزیونی و بررسی اقدامات انجام‌شده هر کاندیدا در پست‌های سابق می‌تواند کمک کند تا با اطلاعات دقیق‌تر نامزدی را انتخاب کنید.
هیچ‌کدام از نامزدها موردعلاقه من نیستعلاقه نداشتن به نامزدی دلیل کافی برای رأی ندادن نیست. انتخاب‌ها همیشه بین مثبت و منفی و خوب و بد نیست. گاهی ما مجبوریم از بین دو گزینه خوب یا دو گزینه بد یکی را انتخاب کنیم و در این مواقع قطعاً برای بدتر نشدن شرایط کشور باید بین دو گزینه بد و بدتر، اولی را انتخاب کنیم.
رأی من مهم نیست. رئیس‌جمهور از قبل انتخاب می‌شود.اولاً فرایند انتخابات در ایران به‌گونه‌ای است که امکان چنین کاری وجود ندارد زیرا هر نامزد می‌تواند در پای هر صندوق یک نماینده داشته باشد که از ابتدا تا انتهای رأی‌گیری و شمارش آرا حضورداشته باشد، همچنین مجریان انتخابات عمدتاً معتمدین مردم و اقشار مختلف مردم هستند. دوماً اگر این‌طور است پس علت این‌همه تبلیغات سیاستمداران، درگیری‌های شدید در مناظرات، حمایت رسانه‌های بیگانه از کاندیداهای غرب‌گرا و... چیست؟!
رأی نمی‌دهیم تا بفهمند از وضع موجود ناراضی هستیممسبب اوضاع فعلی کشور رئیس‌جمهوری بود که دوره‌اش به پایان رسید و بارأی ندادن من و شما متنبه نمی‌شود. همچنین انتخابات زیادی در طول تاریخ و در کشورهای گوناگون برگزارشده که در آن‌ها عده‌ای از مردم رأی ندادند اما آیا فریاد سکوتِ مردمی که به‌پای صندوق‌های رأی نرفته بودند شنیده شد؟! آیا رأی ندادن آن‌ها باعث شد تا دوره ریاست جمهوری کاندیدای برنده‌شده کمتر شود؟! آن‌ها بارأی ندادن تنها این حق را از خود سلب کردند و باعث شدند تا دیگران بر اساس نیاز خودشان کاندیدایی را انتخاب کنند.

توضیح دهید که رأی یک نفر چه تأثیری خواهد داشت

برخی از کسانی که می‌گویند «رأی نمی‌دهیم» معتقدند که یک رأی کمتر یا بیشتر تفاوتی در روند انتخابات ایجاد نخواهد کرد. ازنظر ریاضی تفاوت یک برگ رأی تقریباً برابر با صفر است اما موضوع اینجاست که شرکت در انتخابات یک فرآیند آماری است و نه یک تصمیم فردی. مثلاً زمانی که شما می‌خواهید به سفر بروید، ترافیک سنگین می‌شود یا وقتی می‌خواهید شب عید آجیل بگیرید، قیمت آجیل افزایش پیدا می‌کند چون دیگران مثل شما می‌خواهند به سفر بروند و آجیل بخرند. وقتی می‌گوییم «در تعطیلات همه به سفر خواهند رفت و من به دلیل شلوغی جاده‌ها فعلاً مسافرت نمی‌روم» ممکن است خیلی‌های دیگر هم این فکر را بکنند. به‌این‌ترتیب رفتار آماری و جمعی باعث کاهش تعداد سفر و درنتیجه ترافیک جاده‌ها خواهد شد. درواقع تصمیم جمعی تک‌تک افراد باعث می‌شود تغییر در سطح کلان رخ دهد. شرکت در انتخابات نیز یک تصمیم جمعی است که بر آینده همه مردم تأثیر مهمی خواهد داشت.

دیدگاه‌های درست فرد مقابل را بپذیرید

برخی افراد در مواجه باکسی که می‌گوید رأی نمی‌دهم، سریع عصبانی و ناراحت می‌شوند و به هر طریقی سعی می‌کنند به‌طرف مقابل بفهمانند که اشتباه می‌کند؛ درحالی‌که این کار نتیجه عکس خواهد داشت. یکی از روش‌های مؤثر برای متقاعد کردن دیگران این است که به فرد مقابل نشان دهید که فرد خود‌رأی و غیر‌منطقی نیستید. قسمت‌های درست حرف‌هایش را بپذیرید و این پذیرش را در کلامتان مشخص کنید. این شیوه، از جبهه‌گیری طرف مقابل کم می‌کند و باعث می‌شود با دقت بیشتری به پاسخ‌های شما برای رأی دادن گوش کند.

برای متقاعد کردن طرف مقابل پافشاری نکنید

بحث کردن شما باکسانی که می‌گویند رأی نمی‌دهیم نشان‌دهنده آن است که آینده و سرنوشت کشور برایتان مهم است. وقتی می‌بینید مخالفان حرف اشتباهی می‌زنند و روی اشتباهشان پافشاری دارند، تمام تلاشتان را می‌کنید تا مسیر درست را به آن‌ها نشان دهید اما پافشاری کردن در برخورد باکسانی که می‌گویند رأی نمی‌دهیم و با هیچ دلیل و مدرکی هم قانع نمی‌شوند، بی‌فایده است. تحقیقات نشان داده است که هرچقدر ما بیشتر به دنبال متقاعد کردن دیگران باشیم، طرف مقابل هم نسبت به اشتباهش بیشتر پافشاری می‌کند. تفکر این افراد این است که من درست فکر می‌کنم، رأی دادن کار اشتباهی است و کسی که مشکل دارد شما هستید!
آنچه عقل حکم می‌کند آن است که ما با پاسخ به دلایل طرف مقابل (برای رأی ندادن) و چرایی حضور در انتخابات سعی در اقناع او کنیم، اگر اثربخش بود که چه‌بهتر ولی اگر فرد روی خواسته‌اش (رأی ندادن) پافشاری کرد، ما نمی‌توانیم او را مجبور به شرکت در انتخاب کنیم.