تبیان، دستیار زندگی

نکات مهم برای پختن کیک خوشمزه

برای درست کردن کیک خوشمزه باید یک سری ترفندها و اصول رعایت شود.در این مطلب برخی از آنها را بیان می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کیک
گاهی اوقات ممکن است تمام تلاش خود را برای درست کردن کیک خوب و خوشمزه  داشته باشید،ولی آن چیزی که مد نظرتان باشد به دست نیاید. برای درست کردن کیک خوشمزه و مورد پسند باید یک سری ترفندهایی را رعایت کنید . در این مطلب می خواهیم ترفندهایی برای داشتن کیک خوشمزه را بیان کنیم.

نکات مهم برای پف کردن کیک خانگی

یکی از دغدغه های افراد برای درست کردن کیک خانگی این است که کیک پف کند . برای پف کردن کیک و درست کردن کیک پوک و اسفنجی به مواد خاصی نیاز نیست؛ بلکه باید فرد بداند از مواد کیک باید چگونه استفاده کند و آن ها را باهم ترکیب کند، از این رو بهتر است به دنبال مواد خاص برای پف کردن کیک نباشند.در واقع کسی که بخواهد کیک خوب و اسفنجی درست کند، باید به دنبال راه درست استفاده کردن از مواد کیک باشد.

 فرد بداند از مواد کیک باید چگونه استفاده کند و آن ها را باهم ترکیب کند، از این رو بهتر است به دنبال مواد خاص برای پف کردن کیک نباشند.در واقع کسی که بخواهد کیک خوب و اسفنجی درست کند، باید به دنبال راه درست استفاده کردن از مواد کیک باشد.


در ادامه نکاتی برای پف کردن و پوک شدن کیک را بیان می کنیم:

آرد:
 آرد از مواد اصلی برای پختن کیک می باشد. برای اسفنجی شدن و پف کردن کیک، آرد کیک یا شیرینی را باید حداقل سه بار الک کنید. همچنین باید بکینگ پودر هم، هر مقدار در دستور کیک هست، به آرد اضافه کنید؛ بعد آرد را الک کنید.
همچنین آردی که برای تهیه کیک مصرف می‌شود باید از بهترین نوع آن یعنی بسیار نرم و سفید و تازه باشد.بهتر است برای درست کردن کیک اسفنجی از آرد مخصوصا کیک استفاده شود نه آرد معمولی در واقع آردی که برای تهیه کیک استفاده می شود باید بسیار سفید باشد. در ضمن وقتی به آن دست زده می شود، نرمی آن احساس شود و در این صورت کیک تهیه شده از این آرد پوک تر خواهد بود و به راحتی پف خواهد کرد. منظور از آرد کیک مخصوص آردی است که بافت نرم تر و سفیدی دارد و بدون بکینگ پودر باشد.با این حال توصیه می شود همین آرد را هم در زمان استفاده الک  شود.
 توجه داشته باشید که آرد فله ای را برای پخت کیک استفاده نکنید، بلکه آردهای بسته بندی شده و با نام و نشان معتبر را برای تهیه خمیر کیک به کار ببرید. استفاده از آرد کهنه نیز روی کیفیت کیک تاثیر منفی می گذارد. این آرد قهوه ای رنگ است و بوی کهنگی می دهد و استفاده از آن باعث پوک نشدن و پف نکردن کیک می شود.
کیک
سفیده تخم مرغ:
برای درست کردن کیک باید زرده و سفیده تخم مرغ را ازهم جدا کنید. برای اینکه کیک پف کرده و اسفنجی داشته باشید حتی یک قطره از زرده نباید، داخل سفیده بریزد وگرنه سفیده پف نمی کند. بعد سفیده را با همزن برقی داخل ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای آنقدر بزنید که کاملاً پف کند ،تا جایی که اگر ظرف را کج کنید، نریزد. در واقع حالت خامه فرم گرفته را می گیرد.
میزان شکری که قرار است به کیک اضافه کنید، حدود یک سوم آن را به سفیده ها اضافه کنید و با هم زن خوب بزنید، این کار کمک می کند که سفیده تخم مرغ خوب پف کند. در واقع وقتی‌ سفیده تخم مرغ را با شکر جدا می‌زنید این باعث میشود که ذرات شکر وقتی‌ می‌خواهد با سفیده تخم مرغ قاطی شوند،حباب تولید کنند و این حباب ها باعث میشود که کیک خوب پف کند.
توجه داشته باشید سفید را در یک جهت هم بزنید و جهت دست خود را تغییر ندهید. اگر آن را بیش از حد هم بزنید، کیک یا شیرینی خشک می شود.
همچنین زمانی که سفید را به موادکیک اضافه می کنید ، توجه داشته باشید که با قاشق چوبی و یا پلاستیکی و در یک جهت به مواد اضافه کنید؛و قاشق فلزی نباشد.
سفیده را باید به حدی با مواد کیک بهم بزنید که با مواد مخلوط شود، اما هنوز سفیدی، سفیده تخم مرغ داخل مواد مشخص باشد و در واقع به گونه ای باشد که زیاد با مواد دیگر کیک بهم زده نشود و در حد قاطی شدن کافی است. به هیچ عنوان برای اضافه کردن سفیده به مواد کیک، از همزن و قاشق فلزی استفاده نکنید و در یک جهت سفیده را با مواد قاطی کنید.

 سفیده را باید به حدی با مواد کیک بهم بزنید که با مواد مخلوط شود، اما هنوز سفیدی، سفیده تخم مرغ داخل مواد مشخص باشد و در واقع به گونه ای باشد که زیاد با مواد دیگر کیک بهم زده نشود و در حد قاطی شدن کافی است.


قالب کیک:
 برای تهیه کیک بهتر است از قالب نچسب استفاده کنید. در صورتی که قالب شما نچسب باشد دیگر نیازی نیست ته ظرف را چرب کنید.
توجه داشته باشید قالب مناسب  را انتخاب کنید چون اگر مواد اولیه کیک نسبت به قالب کیک کم باشد کیک خوب پف نمی کند. اگر قالب شما نچسب بود ، آن را باید خوب چرب کنید و کمی آرد به ته و اطراف آن بپاشید. برای این کار نیز توصیه می شود از کره ذوب نشده استفاده کنید. البته از هر روغن خوراکی ای هم می توان استفاده کرد اما تجربه نشان داده چرب کردن قالب با کره در کیفیت کیک نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.
بهتر است برای تهیه کیک از قالب های کمربنددار استفاده کنید. این قالب ها فلزی هستند و روکش تفلون دارند و بعد از پخت کیک، می توانید کمربندشان را باز کنید و بدون هیچ تلاشی با باز شدن قالب، کیک برای سرو در دسترس خواهد بود.
صبر کنید تا قالب و کیک کاملا خنک شوند و بعدکیک را از قالب خارج کنید به خصوص اگر قالب کیک کمربنددار هم نیست زیرا در غیر این صورت کیک خرد می شود یا ترک برمی دارد.
کیک
فر
یکی دیگر از چیزیهایی که در پختن کیک باید به آن توجه داشته باشید، فر است. باید یک ربع قبل از اینکه کیک را داخل فر قرار دهید، آن را در دمای 170 درجه روشن کنید تا فر به خوبی داغ شود.در فر هنگام پخت نباید به هیچ وجه باز شود، چون پف کیک یا پف شیرینی می‌خوابد. زمانی می توانید در فر را باز کنید که بوی کیک از فر بلند شود  در این زمان می توانید با استفاده از یک خلال پخته شدن کیک را چک کنید و خلال را در کیک فرو کنید اگر به آن چیزی نچسبید، کیک آمادست.

 به زمان پخت کیک و دمایی که فر داغ شده و مایه کیک در آن گذاشته شده است، دقت کنید.این دو عامل در تهیه یک کیک پوک و با پف مناسب تاثیر زیادی خواهد داشت. در بیشتر دستور‌های پخت کیک قالب را روی پنجره اول فر از طرف پایین قرار می‌دهند.

زرده تخم مرغ
توجه داشته باشید که تخم مرغ ها خیلی خنک نباشد ، بهتر است آن را به دمای محیط برسانید و بعد مورد استفاده قرار دهید. همچنین از تخم مرغ های با کیفیت ، درشت و سالم استفاده کنید.
یکی دیگر از نکاتی که برای پف کردن کیک باید به آن توجه داشت، زرده تخم مرغ می باشد. همان طور که گفتیم زرده و سفیده تخم مرغ را باید از هم جدا کنید و هم بزنید.
 برای تهیه یک کیک اسفنجی و خوب زرده تخم مرغ و شکر را باید با هم زدن خوب بزنید، تا رنگ زردی زرده گرفته شود و سفید شود. حدود ۲ تا ۳ دقیقه طول می کشد که این اتفاق بیافتد. توجه داشته باشید وقتی رنگ آن بین سفید و کرمی شد دیگر هم نزنید.

  به زمان پخت کیک و دمایی که فر داغ شده و مایه کیک در آن گذاشته شده است، دقت کنید.این دو عامل در تهیه یک کیک پوک و با پف مناسب تاثیر زیادی خواهد داشت. در بیشتر دستور‌های پخت کیک قالب را روی پنجره اول فر از طرف پایین قرار می‌دهند.


 جهت هم زدن مواد کیک
جهت هم زدن تنها برای سفیده تخم مرغ اهمیت ندارد، بلکه همه مواد کیک را چه با همزن و چه دستی در یک جهت هم بزنید. بنابراین بهتر است یک جهت را مشخص کنید؛ مثلاً در جهت عقربه های ساعت و همه مواد کیک را تا آخر در همان جهت بزنید تا پف کیک نخوابد.
اگرچه هم زدن زیاد مواد اولیه کیک یکی از مهم ترین توصیه های شیرینی پزی است اما باید توجه داشت که بیش از حد نیاز لازم نیست و به خصوص پس از افزودن آرد، تنها در حد مخلوط کردن کفایت می کند. گلوتن موجود در آرد باعث می شود در صورت هم زدن زیاد، مایه حالت لاستیکی پیدا کند.

بیکینگ پودر
یکی از مهم ترین مواد برای پف کیک، بیکینگ پودر می باشد. بیکینگ پودر یک عامل ورآورنده است که برای پف کردن، سبک شدن و اسفنجی شدن بافت، در بسیاری از کیک ها و شیرینی ها مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که بکینگ پودر یک نوع باز است، به محض مخلوط شدن با مایعاتی که خاصیت اسیدی دارند، موجب آزاد شدن گاز دی اکسید کربن می شود که باعث ورآمدن خمیر و ایجاد حجم در نان یا کیک می شود.
پودر بیکینگ را باید در یک ظرف در دار در یک مکان تاریک و خشک نگه دارید. به تاریخ انقضا توجه کنید. هنگامی که پودر بیکینگ از تاریخ خود گذشته است، می توانید از آن به عنوان جوش شیرین استفاده کنید. اگر به سالم بودن بیکینگ پودر خود اطمینان ندارید، حتما تست سالم بودن بیکینگ پودر را انجام دهید: یک دوم قاشق چایخوری بیکینگ پودر را در یک فنجان بریزید و یک سوم لیوان آب گرم اضافه کنید. اگر این مخلوط به شدت حباب شود، پودر بیکینگ هنوز خوب است. اگر حباب شدید وجود نداشته باشد، پودر بیکینگ خاصیت خود را از دست داده است. همچنین اگر زمانی که یک قاشق مربا خوری ، بکینگ پودر را در نصف لیوان آب جوش می ریزیم، مخلوط بجوشد، بکینگ پودر قابل استفاده است.
مقدار بیکینگ پودر در کیک باید به اندازه باشد یعنی کم نباشد برای هر لیوان کیک حدود یک قاشق چای خوری سرخالی بیکینگ پور نیاز است. همیچنین اگر بیکینگ پودر کهنه و خراب باشد کیک پف نمی کند. بیکینگ پودر را در جای خنک یا یخچال در ظرف سربسته قرار دهید تا برای مدت طولانی تری سالم بماند.
کیک
مواد کیک
یکی دیگر از دلایل پف کردن کیک، مواد آن می باشد. توجه داشته باشید همیشه شیر، ماست، کره و تخم مرغ باید به دما محیط برسند و بعد آن ها را به کیک اضافه کنید، مگر اینکه در دستور پخت کیک گفته شده باشد آن ها را سرد استفاده کنید. اینکار باعث پوک شدن کیک می شود.
 همچنین اگر برای تهیه کیک از ماست استفاده می کنید، برای اینکه کیک پف کند، بگینگ پودر را به آرد اضافه نکنید، بجاش آن را به ماست اضافه کنید و اجازه دهید تا ماست کف کند و بعد به مواد اضافه کنید.

دقت کنید میزان روغن زیاد نشود که پف کیک را می گیرد.

قبل از پخت کیک تمام مواد را نیم ساعت در دمای محیط نگهداری کنید.

علت خوابیدن پف کیک

یکی از مشکل هایی که بعد از خارج کردن کیک از فر اتفاق می افتد،کم شدن پف کیک است. آن هم به دلیل رعایت نکردن نکات ریزی است که در ادامه برخی از انها را اشاره می کنیم:
اگر نسبت آرد به مواد رقیق کیک کم باشد ، مایه کیک رقیق می شود و باعث می شود کیک درون فر پف کند ولی به محض خارج کردن آن پف آن می خوابد. پس توجه داشته باشید که مقدار آرد را با مقدار مواد کیک به اندازه باشد تا کیک پف کند.

یکی دیگر ازدلایل خوابیدن پف کیک، پایین بودن دمای کیک است. پس سعی کنید دمای مناسبی را برای کیک انتخاب کنید و این نکته را بدانید که دمای هر کیک با کیک دیگر متفاوت است و زمان پخت هر کیک نیز متفاوت است و باید از ظاهر کیک که طلایی می شود و یا استفاده از خلال چوبی از پختن کیک اطلاع پیدا کنید.

 یکی دیگر ازدلایل خوابیدن پف کیک، پایین بودن دمای کیک است. پس سعی کنید دمای مناسبی را برای کیک انتخاب کنید و این نکته را بدانید که دمای هر کیک با کیک دیگر متفاوت است و زمان پخت هر کیک نیز متفاوت است و باید از ظاهر کیک که طلایی می شود و یا استفاده از خلال چوبی از پختن کیک اطلاع پیدا کنید.


استفاده زیاد از شکر پف کیک را کم می کند، باید در میزان استفاده از شکر دقت شود.

 توجه داشته باشید که در هنگام پخت کیک آن را تکان ندهید،چون تکان خوردن کیک در هنگام پخت باعث فرو کش کردن پف کیک می شود.

همانطور که گفتیم یکی از مواد اصلی برای پف کردن کیک ، پودر بیکینگ پودر می باشد، اما گاهی استفاده زیاد از آن باعث می شود که بعد از خارج کردن کیک از فر پف آن بخوابد، توجه داشته باشیدباید برای هر لیوان آرد یک قاشق چایخوری پودر استفاده شود.

 تغییر ناگهانی دمای کیک هم باعث می شود پف کیک بخوابد،بهتر است بعد از خاموش کردن فر چند دقیقه کیک را درون فر نگهداری کنید تا دمای آن به تدریج کم شود.

 از کامل پخته شدن کیک مطمئن شوید.چون اگر کیک به صورت کامل پخته نشود و بدون تست کردن اینکه آیا پخته یا نه فر را خاموش کنید پف کیک به شدت کم می شود.

علت خمیر شدن کیک

یکی دیگر از مشکلات کیک، خمیر شدن آن است. دلایل مختلفی باعث خمیر شدن کیک شود در ادامه دلایل خمیر شدن آن را بیان می کنیم:

یکی از دلایل خمیر شدن کیک ،دستور تهیه کیک است. اگر دستور تهیه ای که از آن استفاده کرده اید اشتباه باشد و مقدار مواد اولیه  به اندازه استفاده نشده باشد، کیک خمیری می شود.

 در هنگام پخت باید به نکات کیک پزی توجه شود. برای تهیه کیک های گوناگون از قبیل کیک ساده ،کیک خیس و... نکات کلیدی وجود دارد که باید حتما آن نکات به دقت رعایت شود به عنوان مثال در یک کیک نیاز به جدا کردن زرده از سفیده ندارید ولی در بعضی دستور تهیه ها حتما باید جدا کنید که این نکات برای هر کیکی متفاوت می باشد.

هیچ وقت اندازه پیمانه موادی که گفته شده را نباید به دلخواه عوض کنید .چون در صورت تغییر مقدار مواد اولیه بدون شک کیک پف دار و خوبی تهیه نمیشود

گاهی نامناسب ریختن مواد کیک درون قالب ،دلیلی برای خمیری شدن کیک می شود. وقتی می خواهید مواد کیکی که آماده کرده اید درون قالب بریزید سعی کنید مواد را به طور یکنواخت به تمام سطوح قالب بریزید و اگر این کار را نکنید و مواد را یکجا درون قالب خالی کنید،کیک خمیری می شود.

اگر کیک را زودتر از پخته شدن آن از فر خارج کنید بدون شک کیک خمیر می شود و برای تست پختن کیک می توانید از یک خلال دندان استفاده کنید و اگر مواد کیک به خلال دندان نچسبید یعنی کیک پخته است.

 انتخاب قالب مناسب هم برای پخت کیک خوب اهیمت زیادی دارد. سعی کنید قالبی که انتخاب می کنید نه نازک باشد و نه کلفت و جنس قالب اگر نسوز و استیل باشد می تواند در تهیه کیک پف دار و خوشمزه کمک کند.

 برای اینکه کیک خمیری نشود باید آن را در دمای مناسب فر بپزید. در واقع برای اینکه کیک خمیر نشود باید دمای واقعی فر را بدست بیاورید چون با وجود اینکه شما دمای فر را 180 درجه تنظیم میکنید ممکن است فر دمای 170 یا 190 داشته باشد و با تست هایی که انجام می دهید می توانید دمای حدودی فر خود را بدست بیاورید.مثلا یک کیک ساده با قطر 4 سانتی متر در دمای 180 درجه حدود 45 دقیقه طول می کشد بپزد اگه کمتر زمان برد یعنی دمای فر بالاست و اگر بیشتر زمان برد یعنی دمای فر پایین است.
کیک

علت خراب شدن کیک خانگی

گاهی برخی از عوامل باعث خراب شدن کیک می شود و همین دلیلی می شود تا افراد برای دفعه بعدی به فکر تهیه کیک در خانه نیفتند و آن را از بیرون و قنادی ها تهیه کنند. در ادامه برخی از دلایل خراب شدن کیک را بیان می کنیم:

گود شدن و خوابیدن پف کیک
زمانی که پف کیک می خوابد و کیک گود می شود، در واقع کیک شما خراب شده است و دلایل پف نکردن کیک را در بالا بیان کردیم.

گنبدی شدن کیک
 زمانی که شکل کیک گنبدی می شود، کیک خراب شده است. در واقع برای اینکه کیک را به خوبی تزیین کنید و شکل خوبی داشته باشد باید سطح کیک صاف باشد.
رعایت نکردن این موارد باعث می شود کیک شکل خوبی نداشته باشد و سطح کیک صاف نباشد: استفاده بیش از اندازه از آرد، بالا بودن بیش از حد دمای فر، نپختن کیک در طبقه وسط کیک، هم زدن بیش از حد مواد اولیه

 گاهی هم دلایلی مانند تمیز نبودن قالب به هنگام ریختن مواد اولیه، چرب نکردن تمام قالب کیک، عدم استفاده از کاغذ روغنی، بالا بودن دمای فر و خمیر شدن کیک باعث می شود که کیک به خوبی از قالب جدا نشود و کیک خراب شود.


خمیر شدن کیک
 یکی دیگر از نشانه های خراب شدن کیک، خمیری شدن آن است که در بالا این مورد را هم بیان کیرده ایم.

ترک خوردن روی کیک
اگر روی کیک ترک بخورد، یعنی کیک خوبی نپخته اید. دلایلی از جمله دمای بالای فر، هم زدن بیش از حد مواد، استفاده زیاد از آرد، استفاده از طبقات بالای فر می تواند باعث ترک خوردن کیک شود.

پف نکردن کیک
اگر کیک شما پف نکرد، آن را خراب کرده اید. در بالای این متن دلایلی مانند جدا نکردن زرده و سفیده تخم مرغ، استفاده زیاد از روغن، باز کردن درب فر قبل از پخت، نرساندن مواد اولیه به دمای محیط و عدم استفاده از قالب مناسب را دلیلی بر پف نکردن کیک بیان کردیم.
کیک
جدا کردن اشتباه کیک از قالب
اگر کیک را به صورت اشتباه از قالب جدا کنید،کیک خراب می شود. گاهی داغ بودن قالب کیک زمان جدا کردن کیک، باعث می شود که کیک را به صورت اشتباه از قالب جدا کنید و گاهی هم دلایلی مانند تمیز نبودن قالب به هنگام ریختن مواد اولیه، چرب نکردن تمام قالب کیک، عدم استفاده از کاغذ روغنی، بالا بودن دمای فر و خمیر شدن کیک باعث می شود که کیک به خوبی از قالب جدا نشود و کیک خراب شود.

 دلایلی مانند جدا نکردن زرده و سفیده تخم مرغ، استفاده زیاد از روغن، باز کردن درب فر قبل از پخت، نرساندن مواد اولیه به دمای محیط و عدم استفاده از قالب مناسب دلیلی بر پف نکردن کیک می باشد.


چسبندگی رویه کیک
یکی دیگر از مواردی که نشان میدهدکیک خوبی نپخته اید این است که رویه کیک چسبنده است و این چسبنده بودن به این دلیل است که روی کیک در حالیکه هنوز گرم بوده پوشانده شده است و یا میزان مایعات مورد استفاه در کیک زیاد بوده است و کیک به اندازه کافی پخته نشده است. در واقع مدت زمان طبخ و قرار گرفتن کیک در فر کم بوده است.
حالت خیس داشتن کیک
 گاهی ممکن است کیک قبل از پخت کامل از فر خارج شده باشد و یا به موقع از قالب خارج نشده و داخل قالب سرد شده باشد و یا اینکه نسبت مواد مورد استفاده درست نبوده،واز شکر، مایعات و چربی زیاد استفاده شده باشد که همه ی این دلایل می‌تواند باعث شود کیک حالت خیس داشته باشد.


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .