تبیان، دستیار زندگی

روش‌های تهیه توت خشک در خانه؛ چطور توت خشک در منزل تهیه کنیم؟

توت یکی از میوه های خوشمزه و پرطرفدار بهاری است که خوشبختانه به مقدار زیاد در کشور ما وجود دارد، این میوه کوچک بسیاری برای سلامت بدن دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
توت خشک
همانطور که می دانید توت سفید از مفید‌ترین میوه‌ها برای حفظ سلامتی بدن است، توت سفید را می‌توان هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده مصرف کرد. 

خشک كردن توت یکی از قدیمی ترین روش ها برای نگهداری از این میوه است، اگر می خواهید توت خشک سالم و بهداشتی و عاری از هر گونه آلودگی داشته باشید بهتر است خودتان نسبت به خشک کردن این میوه خوشمزه و پر خاصیت اقدام کنید.

توت سفید یکی از بهترین نوع میوه هایی است که خشک کردن آن رواج زیادی دارد، توت خشک سفید به روش سنتی و آفتابی خشک می شود، در این روش، توت بعد از برداشت لازم است، برای مدتی در معرض حرارت مستقیم خورشید قرار گیرد و بعد از این که به صورت نیمه خشکی تبدیل شد، به سایه منتقل شده و خشک کردن آن به صورت کامل در سایه اتفاق می افتد، کیفیت، رنگ و بسیاری از ویژگی های توت خشک بستگی به روش خشک کردن آن خواهد داشت.

توت خشک

خواص بی نظیر مصرف توت خشک برای بدن

توت‌ خشک را می‌توانید در ظرف پلاستیکی دردار ریخته و به مدت ۹ الی ۱۲ ماه نگهداری کنید.

توت خشک دارای طعمی طبیعی، شیرین و بدون قند اضافی است، خوردن و بهره بردن از خواص توت خشک برای افرادی که دچار کم‌خونی یا کمبود انرژی برای انجام فعالیت‌های روزانه خود هستند، بسیار مفید است. توت سفید یک منبع عالی از آنتی اکسیدان هست و از بدن در برابر رادیکال های آزاد مراقبت میکند. گروهی از ین آنتی اکسیدان ها دارای خواص ضدالتهابی هستند و باعث بهبود گردش خون می شوند.

فواید مهم دیگر این است که میوه توت تقریباً به اندازه پروتئین دارای فیبر غذایی است، که برای رژیم های کاهش وزن و همچنین برنامه های سم زدایی انتخاب مناسبی هستند.

توت منبع خوبی از آهن، ویتامین C و چندین ترکیب گیاهی هستند و با پایین آمدن کلسترول، قند خون و خطر ابتلا به سرطان در ارتباط هستند.

توت سفید سرشار از ویتامین c بوده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هست. علاوه بر این توت سفید دارای مقادیر خیلی خوبی از پروتئین، کلسیم و آهن است و می تواند به عنوان یک میان وعده سالم و خوشمزه نیاز بدن به این ویتامین ها و همچنین انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

فراموش نکنید که این میوه همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. به همین دلیل، خوردن آن به عنوان میان وعده در فصل سرما به اندازه خوردن پرتقال و نوشیدن چای زنجبیل با لیمو است.

توت خشک حاوی ترکیبی به نام رزوراتول هست که دارای اثرات ضد پیری برای پوست است، علاوه بر این رزوراتول تاثیر بسیار خوبی در کاهش فشار خون و کاهش بیماری های قلبی نیز دارد.

توت سفید یک منبع عالی از فیبر محلول و غیر محلول است، فیبر محلول موجود در توت سفید برای کاهش کلسترول خون مفید بوده و فیبر غیرمحلول آن برای دستگاه گوارش لازم و ضروری می باشد.

توت خشک

نحوه تهیه توت خشک در منزل

روش های مختلفی برای خشک کردن توت در خانه وجود دارد که معمولی ترین روش خشک کردن میوه با استفاده از آفتاب است.

توت خشک

خشک کردن توت به روش سنتی

این روش جز ساده ترین و پرکاربردین روش ها برای خشک کردن توت سفید است اما باید دقت داشته باشید که توت های کاملا رسیده برای خشک کردن با این روش مناسب هستند،پس معمول ترین توت خشک سالم و خانگی روش خشک کردن سنتی یعنی خشک کردن با آفتاب است. توت‌ها را بررسی کنید و آشغال، حشره، برگ، شاخه درخت و غیره را از آن‌ها جدا و توت‌های کاملا رسیده را برای خشک کردن انتخاب کنید.

بعد از بررسی و تمیز کردن کامل توت‌ها، آن ها را روی پارچه تمیزی و با فاصله از یکدیگر پخش کنید و آن را به مدت سه تا چهار روز در برابر آفتاب و در معرض جریان هوا پهن کنید تا نیم‌خشک شوند.

دقت کنید که توت اگر داخل اتاق و کاملا در محیط سایه خشک شود، بعد از چند روز سیاه می‌شود، همچنین آفتاب شدید نیز باعث از دسترس رفتن بخش قابل توجهی از ویتامین‌های موجود در این میوه خواهد شد. بهترین مکان برای این کار به روش سنتی مکانی است که سایه آفتاب باشد، همچنین مراقب باشید محل پهن کردن توت‌ها دور از لانه حشرات به ویژه مورچه‌ها، آلودگی‌های محیطی و بدون گرد و غبار باشد.

بهتر است، روی توت‌ها را با پارچه توری بپوشانید تا از حشرات و جانوران در امان باشند. همچنین از آنجایی که هوای خنک شب می‌تواند توت‌ها را دوباره مرطوب کند، پس آن‌ها را در شب در جای سرپوشیده قرار دهید. بعد از اینکه توت‌ها به صورت نیمه‌خشک درآمدند، آن‌ها را به سایه منتقل کنید و خشک کردن به صورت کامل را در سایه ادامه دهید تا در مجموع یک هفته سپری شود.

برای خشک کردن توت در آفتاب لازم است چند روز متوالی هوا آفتابی و صاف بدون وزش باد باشد، همچنین رطوبت هوا هم مهم است، رطوبت هوا باید پایین تر از %۶۰ باشد، در غیر این صورت فرآیند خشک شدن توت طولانی تر شده و ممکن است عواملی همچون گرد و غبار، حشرات و پرندگان شما را به زحمت بیندازد و در نهایت هم کیفیت توت های خشک شده پایین بیاید.

نکته مهم: توجه داشته باشید جایی که برای خشک کردن توت در نظر گرفتید نزدیک لانه مورچه ها نباشد چون در این صورت توت ها پر از مورچه می شوند.

توت خشک

خشک کردن توت در فر

تهیه توت خشک در فر یکی دیگر از روش های خانگی خشک کردن توت محسوب می شود، برای این کار بهتر است کف سینی فر کاغذ روغنی بیندازید تا توت ها بعد از خشک شدن به کف سینی نچسبند.

توت ها را طوری در سینی بریزید که روی هم قرار نگیرند و کمی از هم فاصله داشته باشند، خشک کردن توت به این روش در حدود ۱ الی۳ ساعت انجام می شود.

توت خشک

خشک کردن توت با دستگاه میوه خشک کن

از دستگاه های میوه خشک کن هم می توان برای خشک کردن توت استفاده کرد. این دستگاه آب میوه را به صورت خیلی آرام، آهسته و با حرارت خیلی کم تبخیر می کند و میوه را خشک می کند.

اکثر این دستگاه های میوه خشک کن دارای المنت برقی در کف خود هستند که این المنتها به صورت مشبک می باشند و روی آنها هواکش قرار دارد.

بسته به نوع میوه و نوع دستگاه میوه خشک کن، ۲۴ ساعت وقت لازم است تا میوه ها به صورت کامل خشک شوند.(بهتره کمی آبلیمو به توت ها زد تا سیاه نشوند)، دستگاه را بر روی خشک کردن میوه تنظیم کنید و یا روی حرارت ۵۷ درجه سانتیگراد قرار دهید. حدود ۱۴- ۱۸ ساعت برای خشک شدن توت با دستگاه میوه خشک کن زمان لازم است.

توت خشک

خشک کردن توت در مایکروفر

استفاده از مایکروویو،‏ یک روش سریع دیگری برای خشک کردن توت می باشد، سیستم‌های خشک کردن مایکروویو،‏ زمان خشک کردن را بدون اینکه اثر منفی بر روی کیفیت محصول داشته باشند،‏ به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند، با استفاده ازماکروویو در عرض ۳ دقیقه می توانید توت خشک تهیه نمایید.نکته مهم: استفاده از روش مایکروویو و دستگاه میوه خشک‌کن خانگی برای خشک کردن توت چندان توصیه نمی‌شود، زیرا مزه و کیفیت توت‌هایی که به روش سنتی خشک شده‌اند بسیار بهتر از این دو روش است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .