تبیان، دستیار زندگی

چند نکته در خصوص رمز ارزها

افزایش سرسام‌آور نرخ تورم در سال‌های اخیر باعث شده تا خیلی از مردم برای حفظ ارزش پول‌ خود، وارد فعالیت هایی مانند رمز ارز شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رمز ارز
احتمالا لازم نیست که از تب شدید این روزهای رمزارزها در دنیا صحبت شود، موجی که به نظر می‌رسد خیلی زود به ایران هم سرایت کرده، تا جایی که برخی حاضر شده‌اند سهم‌های خود را با زیان بفروشند و وارد این عرصه شوند.

من امین تویسرکانی قاضی دادسرای جرایم رایانه ای هستم، می خواهم با توجه به پرونده هایی که در طول یک سال گذشته رسیدگی کردم، چند نکته ای در خصوص رمز ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم، تتر و غیره براتون بگم، اگه این مجموعه براتون مفید بود، لطفا به اشتراک بگذارید.

اول از همه بگم که من دانش اقتصادی و تجربه سرمایه گذاری در این حوزه ندارم و نکاتی که می گم صرفا و صرفا از بُعد حقوقی و از نگاه یک مشاور سرمایه گذاری است. خیلی ها می پرسند آیا داشتن و یا خرید و فروش رمز ارزها براساس قوانین ایران ممنوع و یا جرم محسوب می شود؟

رمز ارز
پاسخ این است که:

با رشد چشم‌گیر ارزش رمزارزها در بازارهای جهانی و به‌خصوص بیت‌کوین،‌ عده زیادی از مردم عادی و سهامداران بورسی به‌سراغ خرید بیت‌کوین رفته‌اند و این موضوع می‌تواند زنگ هشداری جدی برای مردم و مسئولان باشد چراکه هیچ امنیت و اطمینانی در این نوع سرمایه‌گذاری‌ها وجود ندارد و سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در صورت ضرر احتمالی، دستشان به هیچ‌جا بند نیست.


تا الان مقرره قانونی مبنی بر ممنوعیت و یا جرم بودن این اعمال وجود ندارد اما...براساس مصوب سال 1398 هیات وزیران که تا الان تقریبا تنها مقرره رسمی در حوزه رمز ارز در ایران محسوب می شود: 

اولا: معاملات مربوز به رمز ارز با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) طرفین معامله انجام می شود.

حالا این یعنی چه؟
یعنی اینکه شما در معاملات رمز ارز نباید انتظار داشته باشید مانند معاملات معمولی داخل بنگاه و دفترخانه و نمایشگاه و مغازه، دولت و دستگاه قضایی از شما حمایت بکنند. در واقع شما وارد یک حوزه غیر رسمی شده اید پس انتظار حمایت از نهادهای رسمی را نداشته باشید.

رمز ارز
باز این الان یعنی چه؟
یعنی اینکه در یک کلام پس فردا که سرت شما کلاه رفت یا متضرر شدید، آویزان دادگاه و پاسگاه نمی توانید شوید، خودت کردی که لعنت ....

شاید الان متوجه نشوید، ولی خدایی نکرده وقتی درگیرش شدید، متوجه می شوید این شرایط خیلی خطرناک است. 

رمز ارز
ثانیا: براساس همان مصوبه استفاده از رمز ارز در مبادلات داخل کشور مجاز نیست، (نمی خواهم وارد مباحث حقوقی شوم و تحلیل نمایم که مبادله چیست و ضمانت اجرای نقض این ممنوعیت چه است) فقط خواهش می کنم فعلا در معاملات داخل ایران نرید با رمز ارز خونه و ماشین و از این چیزا نخرید، ریسک حقوقی بالایی در این زمینه وجود دارد.

خواهش می کنم دقت کنید: معاملات رمز ارز ها در بستر بلاک چین انجام می شود و حالا اینکه بلاک چین چیه کاری ندارم ولی نتیجه اش این است که ردیابی معاملات به هیچ وجه امکان پذیر نیست، در واقع بیت کوین و این صحبت ها مثل آبروی مومنه وقتی رفت دیگه رفت ....

رمز ارز
خواهش می کنم دقت کنید: من در یک سال اخیر متعدد پرونده داشتم که شاکی شکایت کرده که کیف پول دیجیتالش حاوی انواع رمز ارزها در یک چشم به هم زدن خالی شده و سرمایه چند صد میلیونی و بعضا چند میلیاردیش به فنا رفته است.

ما در این زمینه تنها کاری که توانستیم برای آن فرد انجام دهیم ابراز تاسف بوده است.

رمز ارز
توجه کنید؛ در چند وقت اخیر که بازار رمز ارزها داغ شده، برخی از سایت ها، بدون اینکه هیچ ارتباطی با حوزه رمز ارز داشته باشند و کاملا به صورت خالی و بدون معامله حتی یک رمز ارز،ادعا کردند در حوزه رمز ارز فعالیت می کنند و به صورت کاملا کلاهبردارانه و حتی در ابتدا با دادن سود بالا افرادی را فریب داده اند و با بالا کشیدن اموال شکات بعد از چند روز از دسترس خارج شده اند.

پس حداقل از کلاهبردار نبودن صرافی دیجیتال تان مطمئن شوید سپس اقدام به خرید رمز ارز نمایید تا مشکلی کمتری برای شما ایجاد شود.

توجه کنید؛ صرافی های متعدد دیجیتالی (سایت ها) که در حال حاضر و به صورت واقعی در حوزه رمز ارز فعال هستند هیچ کدام مجوز رسمی فعالیت در این زمینه را ندارند.

امیدوارم که همه این سایت ها موفق باشند و خدمات خوبی به مصرف کنندگان عرضه بکنند، اما اگر  فردا روزی این سایت ها به مشکل برخوردند و یا کلا به وادی عدم رفتند و خبری از آنها نشد، جلوی بانک مرکزی، مجلس و قوه قضاییه تجمع نکنید و یقه این نهادها را نگیرید، چرا که این صرافی های دیجیتالی زیر نظر و تحت نظارت جایی نیستند. نگی نگفتی!

توجه کنید؛ اکثر صرافی های متعدد دیجیتالی (سایت ها) که در حال حاضر و به صورت واقعی در حوزه رمز ارز فعال هستند، دارای ضوابط و قوانیتی هستند که در نهایت به نفع خودشان و به ضرر خدمات گیرنده است. به طور مثال: در محاسبه نرخ دلار، محاسبه کارمزد، تاریخ پرداخت ریالی، تاخیر در تایید معامله و غیره قبل از انجام معامله در این صرافی های دیجیتال از وضعیت و شرایط خدمات مطمئن شوید تا کارتان به راهروهای دادگستری نکشد.

رمز ارز
خیلی دقت کنید: متاسفانه مواردی مشاهده شده است که صرافی های دیجیتال بین المللی در کشورهای خارجی کیف پول رمز ارز کاربران ایرانی را به بهانه تحریم مسدود و معلق کرده اند. و دیگر هیچ ... .

در پایان به عنوان یک قاضی که مستقیما در این حوزه درگیر هستم، به دلیل مخاطرات زیر از شما خواهش می کنم، در معاملات رمز ارز بیشتر دقت کنید و همه تخم مرغ های خود را در این سبد نگذارید:

- نوسانات شدید قیمت رمز ارز.
- احتمال وضع و اعمال ممنوعیت یا مقررات محدود کننده داخلی در آینده نزدیک.
- عدم حمایت نهادهای رسمی از معاملات در این حوزه.
- محال بودن ردیابی و پیگیری تراکنش ها و انتقالات.
- عدم اطمینان قطعی به صرافی های دیجیتال.
- بی اطلاعی و بی دانشی اکثر ما از این حوزه.

اگر این موارد برای تان مفید بود، برای دیگران هم به اشتراک بگذارید، شاید یک نفر را از دادسرا و پلیس فتا رفتن نجات دادید ...ارادتمند شما یک قاضی بی اعصاب که اعصابش از برخورد با مال باخته هایی که فرق موس و موساد و ایمیل و ریمل را نمی دانند ولی کل زندگی شان را در راه رمز ارز باخته اند، خرد شده است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .