تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه شربت توت فرنگی خنک و خوشمزه برای روزهای گرم تابستان

یکی از مواردی که در روزهای گرم تابستان باید به آن توجه کرد نوشیدن مایعات کافی است، که برای رفع گرمازدگی، خستگی و کم آبی بدن بسیار مفید است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شربت توت فرنگی
در فصل تابستان دمای هوا بالا رفته و به همین دلیل ممکن است بدن دچار کم آبی و تعریق زیاد شود و این مشکلات سبب ایجاد احساس خستگی و آشفتگی می‌شود، پس چیزی که در هوای گرم به آن نیاز داریم یک لیوان نوشیدنی خنک است.

تنها یک راه هست که بتوانید از شر گرمای شدید تابستان خلاص شوید و آن نوشیدنی های یخی و شربت های خنک مانند لیموناد است. با ترکیب توت فرنگی تازه با ریحان، لیموترش، عسل و آب گاز دار یک شربت توت فرنگی شیرین، طبیعی و خنک برای روزهای گرم خواهید داشت. امیدوارم این شربت را دوست داشته باشید و از طعم آن لذت ببرید.

با شروع فصل گرما نوشیدن یک لیوان شربت خنک خالی از لطف نیست. از زمان های گذشته شربت های اصیل ایرانی مهمان تمام روزهای گرم تابستان خانه‌های ایرانی بوده است و همیشه برای رفع عطش از شربت‌های خوشمزه و مخصوص تابستان استفاده می‌کردند که هم برای رفع عطش مناسب و هم دارای خواص بی‌شمار هستند.

شربت توت فرنگی

خواص بی نظیر توت فرنگی

روزهای گرم تابستان موجب کمبود شدید آب مورد نیاز بدن می‌شود . نوشیدن 8 لیوان آب در روز برای سلامتی لازم است. شاید برای برخی از ما نوشیدن آب به تنهایی دوست داشتنی نباشد ولی نوشیدن یک لیوان شربت گوارای خنک می‌تواند جایگزین خوبی برای آب باشد.

توت فرنگی یکی از میوه های دوست داشتنی فصل های بهار و تابستان است که خاصیت های زیادی برای سلامتی بدن دارد، توت‌فرنگی ملکه میوه‌ها نامیده می‌شود و خاصیت خنک‌كننده توت‌فرنگی سبب شده تا از شربت توت‌فرنگی به‌عنوان بهترین نوشیدنی برای تابستان یاد شود.از خواص این میوه  می توان به تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از بروز سرطان، تقویت قوای جنسی مردان، کاهش فشار خون، درمان جوش های  صورت، کاهش روند پیری پوست، افزایش شفافیت پوست و جلوگیری از تیره شدن پوست، مفید برای سلامت چشم و از بین برنده پف زیر چشم، سلامت قلب و عروق، کمک به بهبود سلامت مغز و جلوگیری از سکته‌ی مغزی، تقویت مفاصل و سلامت استخوان‌ها، کمک به رشد مغز و جمجمه‌ی جنین، کاهش علائم آلرژی و خواص ضدالتهابی، مبارزه با کلسترول بد، درمان نقرس، درمان یبوست، خاصیت نرم‌کنندگی مو، رفع شوره سر، مرطوب‌کننده و مانع از ریزش مو، درمان افسردگی، چربی سوز فوق‌العاده و همچین درمان دیابت اشاره کرد.

شربت توت فرنگی

طرز تهیه شربت توت فرنگی خنک خانگی


مواد لازم:
- توت فرنگی       500 گرم
- شکر                 ۷۵۰ گرم
- آب                     ۲ پیمانه
- آب لیمو ترش       ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه:
ابتدا گلبرگ های توت فرنگی را می گیریم، سپس آنها را می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه آب را به همراه شکر داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و به خوبی مخلوط می کنیم.

حالا قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و آب را هم می زنیم تا شکر به طور کامل درون آب حل شود. پس از اینکه آب جوش آمد و شکر به طور کامل درون آب حل شد توت فرنگی ها را به آرامی به قابلمه اضافه می کنیم.

حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه می دهیم توت فرنگی در شربت بجوشند، سپس حرارت را کم می کنیم و حدودا به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر صبر می کنیم تا شربت به غلظت مناسب برسد و توت فرنگی ها به طور کامل بپزند.

پس از اینکه شربت به غلظت کافی رسید و توت فرنگی ها نرم شدند، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم و اجازه می دهیم در دمای محیط خنک شود. حالا شربت را به همراه توت فرنگی در میکسر یا مخلوط کن می ریزیم.

سپس آنرا میکس می کنیم تا کاملا یکدست شود و توت فرنگی ها به طور کامل با شربت یکدست شوند (می توانید توت فرنگی ها را له کنید) حالا شربت ما آماده است و می توانیم آنرا در ظرف شیشه ای بریزیم.

البته اگر دوست دارید توت فرنگی ها را به صورت درسته و کامل در شربت داشته باشید نیاز نیست این مرحله را انجام دهید. برای سرو هم یک چهارم تا یک پنجم لیوان را شربت توت فرنگی می ریزیم و باقی آنرا با آب سرد پر می کنیم و پس از مخلوط کردن سرو می کنیم.

شربت توت فرنگی

طرز تهیه شربت توت فرنگی تابستانه


مواد لازم:
- توت فرنگی                       1 کیلو
- لیمو                                 1 عدد
- عسل                               2 قاشق غذاخوری
- آب گازدار                         2 پیمانه
- برگ ریحان تازه یا نعناع      به میزان دلخواه
- یخ با طعم لیمو                  به میزان دلخواه

طرز تهیه:
توت فرنگی ها، آبلیمو، برگ های ریحان یا هر برگ معطر دیگر و شیرین کننده مورد نظرتان را در مخلوط کن ریخته و به خوبی ترکیب کنید.

مخلوط به دست آمده را از یک صافی یا توری رد کنید. در نهایت تکه های یخ و آب گاز دار را به مخلوط صاف شده اضافه کرده و خوب به هم بزنید.می توانید باقی مانده توت فرنگی را به مدت 2 تا 3 روز در یخچال و فریزر نگهداری کنید و در نهایت در کیک یا اسموتی های خود استفاده کنید.

شربت توت فرنگی

طرز تهیه شربت توت فرنگی فوری 


مواد لازم:
- توت فرنگی            1 پیمانه
- شکر                     2 پیمانه
- آب لیموی تازه       1 قاشق غذاخوری
- عصاره وانیل          1 قاشق مرباخوری 
- آب سرد                1 پیمانه

طرزتهیه:
توت فرنگی ها را تمیز کنید و به چند تکه تقسیم کنید، سپس روی آن شکر و مقداری عصاره وانیل بریزید و بگذارید داخل یخچال تا 2 ساعت در یخچال بماند.

بعد از این زمان توت فرنگی ها را با یک پیمانه آب سرد و آبلیمو تازه داخل دستگاه مخلوط کن بریزید تا خوب مخلوط شوند، اگر حس کردید شکرش کم است می توانید میزان شکر را افزایش دهید، سپس سرو کنید.

شربت توت فرنگی

طرز تهیه اسموتی توت فرنگی و تمشک


مواد لازم:
- توت فرنگی         1 پیمانه
- تمشک              3پیمانه
- لیمو ترش           1 عدد
- برگ ریحان         به میزان دلخواه

طرز تهیه:
تمام مواد را داخل مخلوط کن بریزید و سپس نوش جان کنید. می‌توانید برای شیرین‌تر کردن این اسموتی از کمی شکر و یا عسل استفاده کنید.

 

شربت توت فرنگی

نکاتی مهم در تهیه نوشیدنی تابستانی با توت فرنگی

- برای خوشرنگ شدن شربت بایددقت کنید وقتی توت فرنگی ها را به شربت اضافه کردید، شربت شروع به کف کردن می کند، شما باید کف های روی  شربت را به طور کامل با قاشق بگیرید و دور بریزید تا شربتی خوشرنگ و شفاف داشته باشید، نگرفتن کف های روی شربت باعث می شود رنگ شربت کدر شود.

- برای جلوگیری از سررفتن شربت یک قاشق چوبی در ظرفتان قرار دهید.

- اگر مایل هستید که شربتتان قرمزتر شود در هنگام پخت یک کفگیر مسی داخل قابلمه قرار دهید.

- می توانید برای خوش طعم شدن شربت توت فرنگی از برگ نعنا به جای برگ ریحان استفاده کنید.

- نگذارید شربت خیلی بجوشد زیرا وقتی شربت داغ است رقیق و وقتی سرد می‌شود غلیظ می‌شود.

- دقت داشته باشید که دائم حرارت گاز را کم‌وزیاد نکنید، اجازه دهید با شعله ملایم بپزد زیرا کم‌وزیاد کردن حرارت باعث تیره شدن رنگ شربت می‌شود.

- از تکه های یخ طعم دار در هنگام سرو شربت توت فرنگی می توانید استفاده کنید.- برای تهیه شربت توت فرنگی می توانید ابتدا آب گاز دار را به ترکیب خود اضافه کرده و تکه های یخ را هنگام سرو به لیوان ها اضافه کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .