تبیان، دستیار زندگی

بررسی مشکلات پیامکی بانک‌ها؛ چرا پیامک واریز و برداشت برایمان ارسال نمی‌شود؟

پیامک‌ها برای خدمات بانکی و بانک‌ها کاربرد ویژه‌ای دارد و مشترکین همیشه علاقه‌مند به دریافت پیامک از سوی بانک هستند، زیرا اطلاعات دریافتی از بانک برای همه مهم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هزینه پیامک
ارسال پیامک از سوی بانک‌ها برای مشتریان به منظور اعلام وضعیت بانکی کارت‌های آنان از چند سال گذشته با دریافت کارمزد همراه بوده. این کارمزد در مقطعی سالانه ۱۰ و در مقطعی دیگری ۱۲ هزار تومان بوده، در سال ۹۹ نیز با توافق صورت گرفته بین بانک‌ها این مبلغ به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت.

بانک مرکزی نیز در سال ۹۹ نرخ هزینه سرویس پیامکی شبکه بانکی را به ۳۰ تومان برای هر پیامک رساند و از اول آذر ماه همین سال، نرخ جدید اعمال شد.

در واقع با اینکه برای برداشت آبونمان سالانه، که حتما باید با رضایت مشتری صورت بگیرد، نرخ جدیدی اعلام نشده اما ظاهرا بانک شهر مبلغ این آبونمان را برای سال ۱۴۰۰، دو برابر آخرین نرخ مورد تفاهم بانک‌ها یعنی ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته است.

بانک‌ ها هر یک بر اساس سیاست های خاص خود به مشتریان پیامک ارسال می کنند:
همچنین بابت دریافت پیامک واریز و برداشت از حساب آن ها هزینه کم شود؛ برخی از مشتریها مایل به دریافت و کسر هزینه هستند و برخی افراد نیز  تمایلی به کسر هزینه از حساب خود ندارید.

ارسال پیامک

کاربردهای ارسال پیامک برای بانک ها 

اکثر بانک‌‌ها با دریافت هزینه 10 هزار تومانی سالانه و گاها 5000 تومان به طور شش ماهه برای ارسال پیامک واریز و برداشت، این مبلغ را از حساب مشتریان کسر می‌کنند. البته ناهماهنگی و عدم شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق به مخاطبان، بزرگترین نقطه ضعف این طرح بود.


ارسال پیام کوتاه در هنگام برداشت وجه:
در هنگام برداشت وجه به حساب بانکی یا کارت بانکی اشخاص یک پیامک مبنی بر میزان موجودی اشخاص و میزان مبلغ تراکنش به آن ها ارسال می گردد،تا در صورتی که خودشان از حساب یا کارت برداشت نداشته اند از این طریق مطلع گردند و سریعا کارت یا حساب را مسدود نمایند، ضمنا این پیامک می تواند جایگزین خوبی برای رسیدهای کاغذی بانکی باشد و در مصرف کاغذ نیز صرفه جویی گردد.

ارسال پیام کوتاه در هنگام پرداخت وجه:
در صورتی که شخصی به حساب بانکی یا کارت شما پول واریز نماید، یک پیام کوتاه مبنی بر میزان موجودی و تراکنش انجام شده به شما ارسال خواهد شد، این پیامک می توان جایگزین رسید کاغذی بانکی باشد و در صورتی که شخصی به حساب شما پول واریز کرد و به شما اطلاع داد سریعا مورد به اطلاع شما برسد.

ارسال پیام کوتاه در هنگام ورود به اینترنت بانک:
در لحظه ورود به اینترنت بانک، یک پیام کوتاه به موبایل شما ارسال می گردد و شما سریعا مطلع می گردید، این پیام کوتاه برای امنیت بیشتر در حوزه اینترنت بانک می باشد.

پیام کوتاه های سررسید چک:
اگر شما چکی را صادر کرده اید، می توانید آن را در سیستم بانکی ثبت نمایید تا قبل ار سررسید چک، سیستم به شما یادآور خواهد شد که مبلغ چک را پر نمایید.

پیام کوتاه های جایزه:
در صورتی که شما برنده جایزه شده باشید، بانک می تواند این مورد را از طریق پیام کوتاه به اطلاع شما برساند.

پیام کوتاه های امنیتی و فوری:
در برخی موارد ضروری بانک می تواند موارد امنیتی مثل توجه به کلاهبردای های رایج و غیره را فورا به اطلاع شما برساند.

ارسال پیامک
پیام کوتاه های شرایط، تسهیلات و خدمات جدید:
بانک می تواند از طریق پیام کوتاه بسیار موارد نظیر تسهیلات جدید، سپرده های جدید، خدمات جدید اینترنت بانک، همراه بانک و غیره را به اطلاع شما برساند.فعال یا غیرفعالسازی پیام کوتاه هایی که از سمت بانک ها به موبایل شما ارسال می شود، فقط از طریق خود بانک ها مقدور می باشد و موارد ذکر شده در بالا با توجه به بانک مورد نظر متفاوت می باشد و ممکن است که بانکی که شما در آن حساب دارید برخی از خدمات فوق یا بیشتر از خدمات فوق را دارا باشد یا اینکه اصلا این خدمات را نداشته باشد.

اگر شما پیامک تبلیغاتی خود را غیرفعال کنید، پیامک های اینترنت بانک شما غیرفعال نمی شود و پورت ارسالی این پیام کوتاه ها از یکدیگر جدا می باشند.

واحد فناوری اطلاعات برخی بانک ها یا روابط عمومی خیلی از بانک ها مانند بانک ملت، بانک مرکزی، بانک ملی یا برخی از شعب بانک ها از خدمات پیام کوتاه ایده پردازان الکترونیک برای موارد دیگری استفاده می کنند، مانند ارسال اخبار به پرسنل خود، ارسال پیام کوتاه مربوط به کارت خوان ها و غیره.

برای دریافت پیام کوتاه از سمت بانک یا فعالسازی این سرویس در صورتی که بانک شما امکان فعالسازی آنرا از طریق اینترنت بانک فراهم کرده باشد می تواند از این طریق انجام پذیرد، در غیراینصورت باید به شعبه بانک عامل مراجعه نمایید.

ارسال پیام کوتاه از سمت بانک ها معمولا با سرعت بالایی انجام می شود و بلافاصله پیام کوتاه به گوشی گیرنده می رسد و این به علت مجزا بودن سرور و پورت های ارسالی به خاطر مسائل امنیتی می باشد.

پیام کوتاه های بانک ها، به علت مسائل امنیتی مستقیما به مرکز پیام می رسند و هیچ واسطه ای وجود ندارد، زیرا اطلاعات حساب اشخاص بسیار مهم و با ارزش هستند.

هیچ گاه بانک ها از طریق پیامک از شما درخواست ارسال اطلاعات کارت، رمز کارت، رمز دوم، ccv و  غیره را نمی کنند، لذا به این مورد توجه داشته باشید و مراقب کلاهبرداران باشید و در صورت مشاهده، موارد را به بانک یا پلیس فتا اطلاع دهید.

ارسال پیامک

افزایش هزینه پیامک بانک های دولتی

پیش از این برخی از بانک‌های خصوصی اقدام به افزایش هزینه سرویس پیامکی خود از ۱۵ به ۳۰ هزار تومان کردند که دلیل آن افزایش هزینه دریافتی شرکت مخابرات اعلام شد.

دبیر کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی در واکنش به این موضوع گفت: که هنوز تصمیمی برای افزایش هزینه سرویس پیامکی بانک‌ها گرفته نشده است اما احتمال اینکه در آینده نزدیک این نرخ به دلیل هزینه‌های بانک‌ها در این زمینه افزایش یابد، وجود دارد.

پس از این، اکنون برخی از بانک‌های دولتی هم با ارسال پیامک به مشتریان خود اعلام کرده‌اند که به‌منظور ارسال پیامک تراکنش‌های واریز و برداشت از حساب شما مبلغ ۲۰ هزار تومان برای کارمزد سالانه کسر می‌شود.

پیگیری‌ها از چند بانک دولتی در این زمینه حاکی از آن است که با افزایش تورم، هزینه‌ها و مجوزهای بانک مرکزی این افزایش ۱۰ هزار تومانی در هزینه سرویس پیامکی این بانک صورت گرفته است.

پیش از این بانک‌ها برای سرویس پیامکی خود از مشتریان ۱۰ هزار تومان دریافت می‌کردند که اکنون این مبلغ به ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است‌.

از سوی دیگر، پیگیری‌ها از شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی برای دریافت جزئیات مربوطه و اینکه آیا مجوز افزایش هزینه سرویس پیامکی به بانک‌ها داده شده است یا خیر، بی‌پاسخ ماند و این شورا تاکنون پاسخی در این راستا نداده است‌.

لازم به ذکر است که بانک‌ها دلیل افزایش هزینه سرویس پیامکی خود را افزایش هزینه مخابرات می‌دانند،درحالی‌که طبق گفته رئیس هیأت‌مدیره شرکت مخابرات ایران افزایش قانونی و منطقی تعرفه با توجه به شرایط در حال پیگیری است و هنوز اجرا نشده است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .