تبیان، دستیار زندگی

چرا کودکان از تحصیل باز می‌مانند؟

تعلیم و آموزش بخش مهمی از منشور جهانی حقوق كودكان است چرا كه دانایی، مهارت و بصیرت را برای افراد به ارمغان می آورد و بازماندن از تحصیل به هر دلیلی می تواند بستری برای افزایش آسیب های اجتماعی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


اصطلاح بازماندگی از تحصیل برای گروه سنی بین شش تا 17سال به كار می رود كه یا هرگز به مدرسه نرفته اند یا پس از گذر چند سال با ناملایمات و شرایط زندگی مجبور به ترك محل آموزش و تحصیل شده اند.

طبق گفته معاون آموزش ابتدایی کشور در سال 99، 210 هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی از تحصیل جا مانده‌اند. آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که ترک تحصیل در دوره اول و دوم متوسطه به مراتب بیشتر از دوره ابتدایی است.
وزیر آموزش و پرورش می‌گوید:« 50درصد کودکان به دلیل فقر فرهنگی خانواده، کودکان کار و عدم دسترسی به مدرسه از تحصیل جا مانده‌اند.» اما یکی از مهم‌ترین دلیل جا ماندن از تحصیل در سال99، آموزش آنلاین بدون توجه به دسترسی دانش‌آموزان به وسایل لازم بود.
ناتوانی در خرید گوشی هوشمند، دسترسی نداشتن به اینترنت و تاثیر شدید کرونا بر اقتصاد خانواده‌ها وضعیت آموزش را بحرانی‌تر کرده است.

محسن حاجی میرزایی می‌گوید:« ترک تحصیل پدیده‌‌ی رایج و طبیعی است که قطعا شیوع کرونا آن را بیشتر خواهد کرد.»
مسئولین آموزش کشور با وجود پیش‌بینی افزایش ترک تحصیل در روزهای کرونا اما تاکنون اقدام موثری برای رفع موانع تحصیلی دانش‌آموزان نداشته‌اندو کارشناسان حوزه آموزش، خبر از یک فاجعه تحصیلی می دهند.

برنامه‌های تلویزیونی شبکه آموزش و ارسال درسنامه از روش‌های این وزارت‌خانه برای جبران عدم دسترسی به اینترنت و گوشی بود اما استفاده از این روش‌ها در مناطقی که زبان بومی مثل آذری، کردی و عربی رایج است، امکان‌پذیر نبود.
طبق گزارشات محلی بسیاری از دانش‌آموزان مناطق دور افتاده و عشایری در سال 99 به هیچ‌یک از روش‌های آموزشی مثل درسنامه دسترسی پیدا نکرده‌اند.

مناطق محروم و مرزی به نسبت مناطق شهری، تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیلی بیشتری دارند. آمار دختران بازمانده از تحصیل بیشتر از پسران است و بیشترین بازماندگی از تحصیل در مقطع متوسطه است.

کارشناسان جاماندگان از تحصیل را دو گروه می‌دانند:
گروه اول، کودکان مناطق عشایری، مناطق حاشیه‌ای، روستایی و دور افتاده.این گروه از همان ابتدا به دلیل شرایط زندگی و فرهنگ خانواده‌ها اغلب از چرخه آموزش خارج می‌شوند.
گروه دوم، در زمان مناسب شروع به تحصیل می‌کنند اما بخاطر اجبار والدین یا فشارهای معیشتی وارد بازار کار می‌شوند و ترک تحصیل می‌کنند.

تاکنون وزارت آموزش و پرورش آمار دقیقی از تعداد کل جاماندگان از تحصیل در دوره شیوع کرونا اعلام نکرده است و منتقدین می‌گویند تا زمانی که آمار جاماندگان از تحصیل شفاف نشود، نمی‌توان مشکلات را برای بازگشت به تحصیل بررسی و رفع کرد.