تبیان، دستیار زندگی

چگونه برای صبحانه ،مربای چاقاله گردو خوش طعم درست کنیم؟

مربای چاقاله گردو، یکی از خوش طعم ترین و پرخاصیت ترین مرباها جهت استفاده در صبحانه می باشد. این مربا از گردوی سبز نارس تهیه می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مربای چاقاله گردو
 شاید بعضی از افراد نام چاقاله گردو را نشنیده باشند، اما باید گفت این میوه، سوغات کشور ارمنستان می باشد ، البته در کشور خودمان این خوراکی خوش مزه ، اصلی‌ترین سوغاتی شهر جلفای آذربایجان شرقی به حساب می آید. این منطقه مرکز اصلی تولید گردو در کشور است.

 برای تهیه مربای چاقاله گردو؛از گردوهای نارس و گردوهای مناسب این مربا، استفاده می شود. برای داشتن چاقاله های گردوی مناسب مربا، بهتر است به زمان چیدن آن بسیار دقت شود. معمولا گردوی مخصوص مربا را از اواسط خرداد ماه تا اواسط تیر جمع آوری می کنند.

 برای این که گردوهای مناسب برای تهیه این مربا را انتخاب کنید، یک خلال را داخل گردو فرو کنید. اگر خیلی راحت و بدون فشار زیاد این کار انجام شد، یعنی گردو تازه است.این به این معناست که این گردو برای مربا مناسب است.

  برای تهیه مربای چاقاله گردو؛از گردوهای نارس و گردوهای مناسب این مربا، استفاده می شود. برای داشتن چاقاله های گردوی مناسب مربا، بهتر است به زمان چیدن آن بسیار دقت شود. معمولا گردوی مخصوص مربا را از اواسط خرداد ماه تا اواسط تیر جمع آوری می کنند.


مربای چاقاله گردو برای سلامتی بدن فواید بسیار زیادی دارد. این مربا برای درمان عفونت لثه ، دندان و آفت دهانی، رفع خشکی دهان، خاصیت ضد سرطانی، پوکی استخوان، کاهش کلسترول، کم خونی ، چسبندگی روده‌ها ، نفخ معده و زخم معده بسیار موثر می باشد.

گردو ؛ماده غذایی است که برای تقویت مغز مفید  است و مقدار زیادی فسفر، منیزیم، پتاسیم و پروتئین دارد. همچنین مصرف آن از به وجود آمدن سنگ کلیه جلوگیری می کند و خوردن این مغز گیاهی ارزشمند برای تقویت قوای جنسی مفید می باشد.
گردو منبع خوبی از پتاسیم، اسید های چرب امگا 3، امگا 6 و امگا 9 می باشد که باعث تقویت فولیکول های مو شده و به افزایش رشد مو کمک می کند.
گردو به دلیل مقادیر بالای اسید های چرب سالم موجود در آن به سم زدایی کبد کمک کرده و برای درمان بیماری هایی مانند کبد چرب مفید است.
گردو مس دارد و به جذب آهن در بدن کمک می کند و ماده ای خونساز است.همچنین به خاطر داشتن مقادیر زیاد ملاتونین که ماده ای خواب آور است برای داشتن خوابی راحت سودمند می باشد.
مصرف روزانه گردو به دلیل مقادیر کم پورین که دارد به سم زدایی بدن و دفع اسید اوریک اضافی خون کمک کرده و نقرس را درمان می کند.
 مربای چاقاله ی گردو یا مربای گردوی نارس یا مربا گردو با پوست یکی از مرباهای خوشمزه بوده که با گردوهای نارس سبز رنگ یا همان چاقاله گردو تهیه می شود.تهیه و تولید مربای گردو نیاز به صرف زمان و وقت کافی دارد و خیلی به سرعت مانند انواع دیگر مربا آماده نمی شود، از این رو باید این مربا را با حوصله و دقت بیشتری درست کرد.

در ادامه طرز تهیه این مربای خوش طعم را بیان می کنیم:

مواد لازم برای تهیه این مربا:

چاقاله گردو 100 عدد
شکر دو کیلوگرم
آب چهار لیوان
جوهر لیمو دو قاشق مرباخوری
دانه میخک 10 عدد
آهک بهداشتی یک کیلوگرم
آب برای رفع تلخی گردوها
طرز تهیه:
برای تهیه این مربا یک ظرف پر از آب را کنار دست خود قرار دهید. در این مرحله بهتر است از دستکش استفاده کنید. به کمک یک چاقو لایه نازکی از روی پوست گردو را جدا کنید و بلافاصله گردو را داخل آب بیندازید. سپس به همین ترتیب گردوهای دیگر را هم پوست‌گیری کنید و داخل آب بیندازید. صبر کنید تا گردوها حدود بیست روز داخل آب بمانند. اما باید هر روز آب آن را عوض کنید تا بو نگیرد و تازه بماند.

سپس یک قابلمه نسبتا بزرگ بردارید و آهک را داخل قابلمه بریزید. به تدریج آب را اضافه کنید و هم بزنید. برای این که آهک ته نشین شود، قابلمه را حدود شش ساعت کنار قرار دهید. بعد از شش ساعت خیلی آرام آب را داخل یک ظرف دیگر بریزید  و رسوب ته قابلمه را دور بریزید.

بعد از گذشت بیست روز گردوها را داخل آب آهک بریزید و صبر کنید تا برای پنج ساعت داخل آب بمانند. سپس آن‌ها را آبکش کنید و آب بگیرید تا آب آهک کاملا از روی آن‌ها پاک شود. سپس به کمک یک چاقو گردوها را سوراخ کنید.

  برای این که آهک ته نشین شود، قابلمه را حدود شش ساعت کنار قرار دهید. بعد از شش ساعت خیلی آرام آب را داخل یک ظرف دیگر بریزید و رسوب ته قابلمه را دور بریزید.


در مرحله ی بعد قابلمه را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. گردوها را داخل آب جوش بریزید و بگذارید حدود پنج دقیقه‌ای بجوشند. گردوها را آبکش کنید و با آب سرد بشویید. این کار را برای چهار بار تکرار کنید؛ یعنی یک قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید. گردوها را پنج دقیقه بجوشانید و آبکش کنید سپس با آب سرد بشویید. این کار کاملا باعث می شود تلخی گردوها گرفته شود. در آخرین بار صبر کنید تا گردوها حدود چهل دقیقه روی حرارت بمانند تا پخته شده و نرم شوند.

سپس داخل یک ظرف شکر را با آب مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا به جوش آیندو گردوهای پخته شده را داخل شربت بریزید و میخک‌ها را به آن اضافه کنید. بعد از این که آب مربا به قوام رسید، جوهر لیمو را اضافه کنید و بعد از چهار تا پنج دقیقه جوشاندن حرارت را خاموش کنید. مربای چاقاله گردو آماده است.

نکته: می‌توانید به جای جوهر لیمو از دو قاشق غذاخوری آبلیمو استفاده کنید. آبلیمو و جوهرلیمو از شکرک زدن مربا جلوگیری می‌کنند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .