تبیان، دستیار زندگی

چرایی «تعطیلی صرافی‌های رمزارزها در ایران»

تکلیف سرمایه مردم در ارزهای دیجیتال چه می‌شود؟

درحالی‌که ۱۲ میلیون ایرانی در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کردند قرار است تمام صرافی‌های رمزارز در کشور بسته شوند. تکلیف فعالان بازار رمزارزها چه می‌شود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : علی حجتی نیا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


افت بی‌سابقه شاخص بورس توجه مردم را به بازار ارزهای دیجیتال جلب کرد. طبق برآورد اتاق بازرگانی تهران حدود ۱۲ میلیون ایرانی در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند. ۶۲ درصد مردمی که رمزارز خریداری کرده‌اند، در ۶ ماه اخیر وارد بازار شده‌اند و حجم مبادله روزانه رمزارزها در پایان اسفند بین ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. علاوه بر این، ۷۷ درصد از دارندگان رمزارز، اعلام کرده‌اند که به‌قصد سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول وارد این بازار شده‌اند، ۱۵ درصد، سرمایه‌گذاری در این بازار را شغل و حرفه خود برشمرده‌اند، سه درصد به دلیل حمایت از تکنولوژی، سه درصد به دلیل کنجکاوی و سرگرمی، یک درصد به دلیل جابه‌جایی بین‌المللی پول و یک درصد برای پرداخت و خرید به این بازار آمده‌اند.

حجم معاملات ارزهای دیجیتال در ایران بسیار بیشتر از بورس است. در این میان سوداگرانی از هیجانات سرمایه‌گذاران سوء استفاده می‌کنند.

27 اردیبهشت سینا استوی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شد. خبری که توسط مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری در حساب توییتری وی منتشر شد. استوی مدیرعامل صرافی کریپتولند و مدیر پروژه توکن بریج است. هم‌زمان باخبر دستگیری وی قیمت توکن بریج به‌شدت افت کرد و سکوی تبادل کریپتولند متوقف شد.

به دلیل کارمزد کم و پوشش تعداد زیادی از رمزارزها این صرافی کاربران زیادی دارد. کاربران این صرافی نگران سرمایه‌های خود هستند.

رئیس کمیسیون بلاکچین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌گوید: «مردم نگران دارایی‌های دیجیتال خود نباشند. توقف سکوی تبادل طبیعی است. اگر توقف فعالیت کریپتولند انجام نمی‌شد با توجه به ماهیت تکنولوژی بلاکچین امکان حیف‌ومیل و در اختیار قرار داشتن چند نفر کلید خصوصی آن سکوی تبادل وجود داشت و لذا توقف این فعالیت و فریز شدن دارایی‌های دیجیتال مردم کار اشتباهی نبود و طبق شنیده‌ها و مذاکرات انجام‌شده دارایی دیجیتال مردم بعد از بررسی سوابق تراکنش‌ها و صحت تراکنش‌های سکوی کریپتولند به آن‌ها بازخواهد گشت.»

عباس آشتیانی اعتقاد دارد کندی بانک مرکزی در اجرای راهکارهای درست موجب ایجاد این شرایط شده است. علی‌رغم حجم معاملات زیاد ارزهای دیجیتال، در ایران صرافی مجاز نداریم. باگذشت ۱۱ سال از پیدایش ارزهای دیجیتال بانک مرکزی برنامه‌ای برای این بازار تدوین نکرده است.

ارزهای دیجیتال علاوه بر نوظهور بودن و جذابیت دارای مخاطراتی هستند. نوسانات شدید قیمتی، کلاهبرداری از طریق صرافی، امکان هک شدن کیف‌های پول ریسک فعالیت در این بازار را افزایش می‌دهد.