تبیان، دستیار زندگی

سایه مافیا بر سهام عدالت

در سکوت خبری چه اتفاقی برای سهام عدالت می‌افتد؟

اسفند سال گذشته برای برگزاری انتخابات، هیئت مدیره این شرکت‌ها تعیین شد. انتخابات به دلیل فراهم نشدن زیر ساخت‌ها به تعویق افتاد. در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ انتخابات هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت آغاز شد. در حالی که اساس‌نامه جدید این شرکت‌ها تصویب نشده برگزاری انتخابات توسط سازمان بورس عجیب به نظر می‌رسد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : علی حجتی نیا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


اردیبهشت ۹۹ رهبر  انقلاب با درخواست دولت مبنی بر آزاد‌سازی سهام عدالت موافقت کردند. زمانی که در سال ۹۹ بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شد دو راهکار برای مشمولان سهام عدالت عنوان شد. نخستین روش این بود که مردم خود سهام خود را مدیریت کنند که عنوان روش مستقیم را به خود گرفت و فقط تعدادی از مردم روش مستقیم را انتخاب کرده بودند. بخش گسترده‌ای از مردم روش دوم را انتخاب کردند که روش مدیریت غیرمستقیم بود.

49 میلیون  ایرانی سهام عدالت دارند که از این تعداد 60 درصد سهامداران روش غیر‌مستقیم را برای مدیریت سهام انتخاب کرده‌اند. افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند برای فروش ۳۰ یا ۶۰ درصد سهام خود باید منتظر باشند تا پس از ثبت سفارش سود حاصل از این فروش سهام عدالت به حسابشان واریز شود اما افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند پس از اقدام به فروش سهام خود می‌توانند سود را یکجا دریافت کنند.

افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند مجموع سهام ۳۶ شرکت دولتی حاضر در بازار سرمایه در پرتفویشان ثبت شده اما طبق آیین‌نامه آزادسازی سهام عدالت، مدیریت سبد سهامداران در روش غیر‌مستقیم بر عهده شرکت‌های استانی است.فرآیندی که برای انجام آن هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی عمومی صورت نگرفت.

مجلس و نهادهای نظارتی ایراداتی را به روند برگزاری این انتخابات وارد می‌دانند. ایراد اساسی مشارکت بسیار پایین سهامداران در انتخابات مجامع استانی است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: «مشارکت ۱ هزارم سهامداران موجب بی‌اعتباری است.» این حد پایین از مشارکت شائبه انتخاباتی سیاسی و محفلی را ایجاد می‌کند. در این حالت عده‌ای محدود می‌توانند برای ۳۰۰ میلیارد از سرمایه ۳۰ میلیون نفر تصمیم‌گیری کنند.

ایراد دیگر نمایندگان مجلس به روند احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات است. مشخص نیست که نامزدهای انتخابات با چه سازوکاری صلاحیتشان مورد بررسی قرار گرفته است.

صفایی نماینده مجلس معتقد است:« دولت لابی‌هایی دارد که نیروهای خودشان در هیئت مدیره‌ها حضور پیدا کنند.» اما رییس سازمان بورس می‌گوید شرط احراز صلاحیت نامزدها تخصص و سابقه‌کاری است.

انتخاباتی که می‌توانست زمینه بزرگترین مشارکت مردمی در اقتصاد را فراهم کند، زمزمه ابطالش به گوش می‌رسد.

پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: « در کمیسیون اقتصادی طرح دو فوریتی ابطال این انتخابات را در دستور کار قرار می‌دهیم.»