تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه مربای گل محمدی خشک

مربای گل محمدی یا مربای گل سرخ یکی از مرباهای سنتی شهر تبریز است که از قدیم‌الایام در فصل بهار این مربای خوشمزه و مجلسی را تهیه می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مربای گل
مربای گل سرخ یک مربای خوشمزه و خوش رنگ و خوش عطر که هم با گل محمدی تازه و هم خشک قابل تهیه است، استفاده از گل محمدی و گلاب در غذا یکی از تمایزهای آشپزی ایرانی است.

ایرانی ها مهارت خوبی در استفاده از این ماده خوش عطر و بو دارند و با آن غذا و دسر های منحصر به فردی تهیه می کنند. مربا گل محمدی برای تمام ما نام آشنایی است و به جرات می توان آن را مختص ایران دانست.

هر چند مربا گل محمدی در بیشتر مناطق ایران تهیه می شود ولی به طور خاص آن را به منطقه آذربایجان ایران و شهر تبریز نسبت می دهند، همانطور که می دانیم تهیه مربا گل محمدی در فصل گل محمدی یعنی بهار رواج پیدا می کند و اصولا آن را با برگهای تازه گل درست می کنند اما با برگ های خشک گل نیز می توان این مربای لذیذ را به راحتی در خانه درست کرد.

مربای گل

مواد لازم برای تهیه مربای گل محمدی با گلبرگ خشک

در منطقه آذربایجان فصل گل محمدی از اواسط اردیبهشت ماه شروع می شود تا اوایل تیرماه و جالب است بدانیم گل های مناطق کوهستانی آذربایجان مانند گل های کاشان تلخی ندارند و نیازی نیست هنگام تهیه مربای گل محمدی تبریز آن ها را بجوشانیم و تلخیشان را بگیریم.


- گلبرگ گل محمدی          ۲ پیمانه
- شکر                             ۴ پیمانه
- هل                              ۳ عدد
- جوهر لیمو                     ۱ قاشق چایخوری
- آب جوش                     ۴پیمانه

طرز تهیه:
ابتدا بخش صورتی گلبرگ‌ها (قرمزها را جدا کنید) را در یک ماهیتابه روی شعله ملایم گاز حرارت دهید. چند دقیقه تفت دادن کافی است برای اینکه گلبرگ‌ها ترد و از حالت لاستیکی و سفت و کشدار خارج شوند.سپس صبر کنید گلبرگ‌ها خنک شوند و با دست کمی آن‌ها را خرد کنید. گلبرگ‌ها را در یک ظرف بریزید و ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید. یک ساعت صبر کنید و سپس گلبرگ‌ها را آبکش کنید. این کار باعث می‌شود به گلبرگ شوک وارد شده و عطر و بویش را پس بدهد.

در یک قابلمه شکر را به همراه ۲ لیوان آب جوش بریزید و روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا یک شهد غلیظ و قوام یافته درست شود. در اواسط کار دانه‌های هل را اضافه کنید. یک روش تست مقدار مناسب غلظت و قوام شهد برای طرز تهیه همه‌ی انواع مربا این است که یک بشقاب را از همان ابتدای کار در فریزر بگذارید تا حسابی سرد شود. سپس یک قاشق غذاخوری از شهد را پشت بشقاب بریزید، اگر شهد سفت بود و از پشت بشقاب چکه نکرد شهد شما قوام مناسب را پیدا کرده است.

وقتی شهد مربا به غلظت مناسب رسید گلبرگ‌ها را آبکش و اضافه کنید و ۵ دقیقه زمان بدهید تا در شهد بجوشد (برای گلبرگ خشک بیشتر از ۵ دقیقه باعث تلخ شدن مربا می‌شود.)

سپس مربا را از روی شعله گاز بردارید و روی آن را با دم‌کنی بپوشانید تا خنک شود. یک شب تا صبح مربا را در یخچال بگذارید و سپس در شیشه‌های درب دار تمیز و بدون چربی و در یخچال بگذارید.
 
مربای گل

طرز تهیه مربای گل محمدی خشک

مواد لازم:
- گل محمدی خشک         یک ونیم پیمانه
- شکر                             3 پیمانه
- آب                               3 پیمانه
- جوهرلیمو                      نصف قاشق چایخوری
- رنگ قرمز مجاز خوراکی   چند قطره 

طرز تهیه:
ابتدا دو لیوان آب و شکر را روی حرارت می گذاریم، جوهر لیمو را در کمی آب حل کرده داخل شربت می ریزیم و می گذاریم آروم آروم بجوشد و قوام پیدا کند گل محمدی‌های خشک را در  تابه‌ای ریخته؛ روی حرارت خیلی خیلی کم حدود پنج دقیقه تفت می دهیم.

سپس در ظرف دیگری ریخته بعد از سرد شدن با دست کمی خورد می کنیم، که گلبرگ‌ها کمی ریز شوند بعد از این مرحله یک لیوان از آبی که باقی مانده را می جوشانیم و روی گل‌ها می ریزیم و در ظرف را می گذاریم تا گل‌ها خوب نرم شوند (حدود ۴۵ دقیقه).

بعد از این مدت که شربت روی حرارت به خوبی قوام پیدا کرد، گل‌های خیس خورده را داخل شربت می ریزیم و چند قطره رنگ خوراکی قرمز در صورت تمایل می ریزیم و باز به مدت ۴۵ دقیقه دیگر حرارت می دهیم،سپس مربا را از روز حرارت برمی دایم و یک دمکنی روی آن قرار می دهیم تا بعد از سردشدن داخل ظرف مربا ریخته و در یخچال قرار دهیم. این مربا بسیار خوشمزه و پرخاصیت بوده و دارای طبعی گرم است.

برای اینکه متوجه قوام آمدن شربت بشوید یک قاشق از آن را برداشته بگذارید کاملا سرد شود قاشق را کج کنید باید سریع روان نشود و تاحدی غلظت داشته باشد.

مربای گل

طرز تهیه مربا گل سرخ تازه


مواد لازم:
- گلبرگ گل محمدی بدون شاخ و برگ   ۵۰۰ گرم
- هل                                                 ۲ عدد
- شکر                                                ۱ پیمانه
- جوهر لیمو                                       ۱ قاشق چایخوری
- آب                                                 ۴ پیمانه

طرز تهیه:
برای درست کردن مربا گل محمدی یا گل سرخ تازه باید مراحلی مثل طرز تهیه شربت گل محمدی تازه را طی کنید. برای این کار گلبرگ‌های تمیز شده را بشورید. یک یا دوبار در آبجوش چند دقیقه بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. سپس گلبرگ‌ها را آبکش کنید تا کاملا خشک شوند (برای اینکه مربا کپک نزند).

در یک قابلمه ترجیحا لعابی (برای اینکه یک مربای شفاف و براق داشته باشید) آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا شکر کاملا در آب حل شود و البته ترکیب آب و شکر قوام پیدا کند. در اواسط غلیظ شدن شهد مربا، هل را هم اضافه کنید.

وقتی ترکیب آب و شکر مقداری قوام پیدا کرد گلبرگ‌ها را اضافه کنید. ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا گلبرگ‌ها در آب و شکر بجوشند.

در ۵ دقیقه زمان پایان پخت مربا؛ جوهر لیمو را اضافه کنید، (حتما جوهر لیمو را اضافه کنید چون هم مربا خوشرنگ و قرمز می‌شود و هم کدر نمی‌شود، به جای جوهر لیمو هم آبلیمو اضافه نکنید، چون در این صورت گلبرگ‌ها خوب رنگ پس نمی‌دهند و مربای گل سرخ خوشرنگ نمی‌شود).

بعد از ۲۰ دقیقه زیر مربا را خاموش کنید و روی قابلمه دم‌کنی بگذارید. در یک کاسه بزرگ آب و یخ بریزید و کف قابلمه را در آن بگذارید. این یک فوت و فن عالی برای خوشرنگ شدن و کدر نشدن مربای گل محمدی است چون به مربا شوک وارد می‌شود.بعد از ۱۰ دقیقه قابلمه را با همان دم‌کنی یک شب تا صبح در یخچال بگذارید. وقتی مربا سرد شد در ظرف‌های شیشه‌ای درب‌دار و تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .