تبیان، دستیار زندگی

مشکلی آزاردهنده

خارش مقعد؛ علائم و راهکارهای مقابله با آن

خارش مقعد واقعاً موقعیت آزاردهنده‌ای است که هر چند بیماری محسوب نمی‌شود اما علامتی است که می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. مثلاً به دلیل بهداشت نادرست یا عرق زیاد در این ناحیه.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دستمال توالت
خارش مقعد اغلب فقط در مقعد احساس خارش شدید ایجاد نمی‌کند، بلکه تمام قسمت‌های اطراف آن را نیز درگیر می‌کند. خارش مقعد در برخی موارد می‌تواند گسترش پیدا کرده و به اسکروتوم (کیسه بیضه) یا واژن نیز برسد. خارش مقعد در میان مردان شایع‌تر است.
خارش مقعد معمولاً شب‌ها بدتر می‌شود و هر چند در بیشتر موارد خطرناک نیست؛ اما می‌تواند علامتی از یک مشکل در سلامتی باشد. در این مطلب توضیح می‌دهیم خارش مقعد اغلب چه دلایلی دارد و چگونه باید برطرفش کنید.

علت خارش مقعد چیست؟

خارش مقعد بسیار ناراحت کننده بوده و اغلب فرد را خجالت زده و بی‌قرار می‌کند. این عارضه معمولاً با قرمزی کل ناحیه و احساس سوزش شدید است. اما خاراندن، تحریک و خارش را تشدید می‌کند.
خارش مقعد اغلب خود به خود برطرف می‌شود. در واقع بیشتر اوقات حتی علت آن نیز معلوم نمی‌شود. خارش مقعد اغلب با خوردن غذاهای تند یا تحریک‌کننده مرتبط است اما دیگر علت‌های خارش مقعد شامل موارد زیر می‌شوند:

خارش مقعد اغلب خود به خود رفع می‌شود و نیاز به درمان ندارد. اما اگر خارش ادامه‌دار شد یا دیگر علامت‌های عفونت نیز در این قسمت ظاهر شدند یا خونریزی داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید

. بهداشت نادرست: باقیمانده‌ی مدفوع و باکتری‌های ناشی از آن، pH پوست مقعد را تغییر می‌دهد و باعث احساس خارش شده و ضمناً احتمال عفونت را بالا می‌برد.
. زیاد از حد تمیز کردن یا تمیز کردن با مواد محرک: بیش از اندازه تمیز کردن مقعد یا استفاده از تمیزکننده‌هایی که پوست را تحریک می‌کنند نیز می‌تواند موجب خارش مقعد شوند. استفاده از برخی از صابون‌ها یا دستمال‌های پاک‌کننده و حتی زیاد شستن این قسمت می‌تواند حساسیت و خارش ایجاد کند.
. بیماری‌های پوستی: بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت و حتی واکنش‌های آلرژیک و لباس‌های تنگ و چسبان هم می‌توانند موجب خارش مقعد شوند.
. سرطان پوست: یکی از علت‌های خارش مقعد می‌تواند سرطان پوست در این قسمت از بدن باشد.
. بیماری التهابی روده.
. لازم به یادآوری است که خارش مقعد می‌تواند ناشی از انواع عفونت‌ها باشد و این مسئله‌ای رایج بخصوص در کودکان است که علت آن را نیز می‌تواند انگل‌هایی مانند کرمک دانست.
. قارچ کاندیداز نیز می‌تواند از دیگر علت‌های خارش مقعد باشد.
. آسیب‌هایی مانند هموروئید و فیستول نیز از دیگر علت‌های متداول خارش مقعد می‌باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

همان‌طور که گفتیم، خارش مقعد اغلب خود به خود رفع می‌شود و نیاز به درمان ندارد. اما اگر خارش ادامه‌دار شد یا دیگر علامت‌های عفونت نیز در این قسمت ظاهر شدند یا خونریزی داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید.
برای پیدا کردن علت خارش مقعد، سوابق پزشکی بیمار معمولاً کافیست تا پزشک تا حدودی علت را تشخیص بدهد. پزشک از بیمار درباره‌ی رژیم غذایی و عادت‌های بهداشتی او سؤال‌هایی خواهد پرسید تا این علت‌ها را نیز بررسی کند.
پزشک رکتوم و مقعد را معاینه می‌کند. بدین ترتیب می‌تواند مطمئن شود که ضایعه‌ای، مثلاً هموروئید یا زخم، وجود ندارد.
مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که خارش مقعد می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. هر چند این مسئله در بیشتر موارد خطرناک نبوده و خود به خود برطرف می‌شود اما اگر احساس ناراحتی‌تان ادامه‌دار یا پیچیده‌تر شد حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

درمان خارش مقعد چیست؟

. برای درمان خارش مقعد، مهم‌ترین مسئله کنترل بهداشت است. توصیه می‌شود بعد از اجابت مزاج، قسمت مورد نظر را با یک صابون ملایم یا آب ولرم خوب تمیز کنید. سپس با دستمالی تمیز و به آرامی آن را خشک نمایید.
. پمادها و لوسیون‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند خارش مقعد را تسکین دهند. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند کمی پودر تالک به ناحیه خارش بپاشید.
دیگر اقدام‌های عمومی که ضروری‌اند شامل موارد زیر می‌شوند:
. مقعد و اطراف آن را نخارانید و ناخن‌هایتان را کوتاه و تمیز نگه دارید.
. به رژیم غذایی‌تان توجه کنید. غذاهای تند و پُرادویه می‌توانند خارش مقعد را بدتر کنند.
. شما نباید ملین مصرف کنید. بنابراین بهترین کاری که می‌توانید برای کمک به دفع بهتر انجام دهید این است که بیشتر میوه و سبزی بخورید.
در مواردی که علت خارش مقعد عفونت است، پزشک مناسب‌ترین درمان را توصیه خواهد کرد. در مورد بیماری پوستی نیز همین روال وجود دارد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.