تبیان، دستیار زندگی

چرا گردشگران زیادی همه ساله به کشور ترکیه سفر می‌کنند؟ مطالعات اجتماعی پایه ششم

کشور ترکیه جاذبه‌های توریستی زیادی دارد و اماکن دیدنی شهرهای آن باعث شده تا ترکیه به کشوری منحصر به فرد، با زیبایی بسیار شگفت انگیزی تبدیل شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترکیه، استانبول
هر ساله گردشگران زیادی به این کشور زیبا سفر می کنند؛ اینکه ترک‌ها توانسته‌اند کشورشان را نه تنها به ایرانیان بلکه به تمام مردم دنیا معرفی کنند و در نتیجه صنعت گردشگری خود را رشد دهند و سالانه تعداد زیادی گردشگر جذب کنند، حاصل نگاه راهبردی آنان به مقوله گردشگری و توریسم است.

ترک‌ها توانسته‌اند کشورشان را نه تنها به ایرانیان بلکه به تمام مردم دنیا معرفی کنند و در نتیجه صنعت گردشگری خود را رشد دهند و سالانه تعداد زیادی گردشگر جذب کنند، حاصل نگاه راهبردی آنان به مقوله گردشگری و توریسم است.

ترک‌ها برای رسیدن به این نقطه راه طولانی و دشواری را طی کرده‌اند، ترکیه از سال ۱۹۸۵ موضوع توجه به امر گردشگری را بصورت راهبردی در دستور کار خود قرار داد و با اقدامات زیربنایی زمینه‌های لازم برای جذب گردشگران خارجی به کشور را ایجاد کرد.

ترکیه، استانبول
از جمله این اقدامات تصویب یا اصلاح قوانین و مقررات، ارائه تسهیلات لازم برای احداث هتل و مراکز اقامتی و رفاهی، توسعه خطوط هوایی و راه‌ اندازی پرواز هواپیمایی ترکیه به اکثر نقاط جهان، تاسیس مدارس توریسم در سطح دبیرستان، توجه جدی به رشته‌های هتل‌داری و آشپزی در دانشگاه‌ها و آموزش پرسنل مورد نیاز در صنعت توریسم و گردشگری، ایجاد و تجهیز بیمارستان‌ها به لوازم مدرن و ... است.

یعنی صرفا با معرفی و شناساندن جاذبه‌های گردشگری و تبلیغات، نتیجه مورد نظر حاصل نشده است. بدیهی است که بعد از انجام اقدامات زیربنایی و فراهم‌کردن زمینه‌های لازم، اطلاع‌رسانی و تبلیغات و حضور در نمایشگاه‌های گردشگری برای جذب گردشگر هم اهمیت خاص خود را دارد.

لذا باید گفت هر چند برپایی یا حضور در نمایشگاه‌ها شرط لازم برای توسعه گردشگری است ولی شرط کافی نیست. کشور ما با سابقه طولانی تاریخی و وجود آثار باستانی و روحیه مهمان‌نوازی مردم، دارای ظرفیت لازم برای رشد و توسعه سریع در صنعت گردشگری است.

اقدام کاملا به‌جای دولت برای تاسیس وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشانگر توجه جدی و اهتمام دولت به توسعه امر گردشگری است.

ترکیه، استانبول

معرفی کشور ترکیه

ترکیه از کشورهایی است که همه ساله، هم به دلیل مناطق طبیعی زیبا و سواحل آفتابی و هم بناهای تاریخی، گردشگران زیادی را از سراسر جهان جذب می‌کند.

ترکیه در دوره‌های مختلف تاریخی، فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. در گذشته‌های دور این سرزمین به تصرّف امپراتوری هخامنشی در آمده بود.ترکیه سال‌ها تحت نفوذ امپراتوری روم شرقی بود. بعدها در دوره‌ی اسلامی مرکز امپراتوری عثمانی شد. به همین دلیل در این کشور آثار و بناهای تاریخی زیادی از هر دوره به جا مانده است.

موقعیت مکانی: قسمت بیشتر آن در جنوب غربی آسیا و قسمت کوچکی از آن در قاره‌ی اروپا است.
ناهمواری: بیشتر نواحی آن کوهستانی و در کناره‌های دریاها، پست و جلگه‌ای است.

آب و هوا: در سواحل، ملایم و مرطوب.
مساحت: ۷۸۲ هزار کیلومترمربّع.

جمعیت: ۷۳ میلیون نفر ۶۵ درصد شهرنشین.
پایتخت: آنکارا.

زبان رسمی: ترکی (استانبولی).
دین: اسلام.

شهرهای مهم: استانبول، آنکارا، ازمیر، آدانا، بورسا.
واحد پول: لیر.

ترکیه، استانبول

چرا گردشگران زیادی به ترکیه سفر می‌کنند؟

غذاهای خوشمزه و بی نظیر: یکی از جاذبه‌های گردشگری هر کشور و منطقه، غذاهای ویژه آن منطقه است؛ هر منطقه از ترکیه دارای آشپرخانه فرهنگی متفاوتی‌ست و مواد اولیه و سبزیجات استفاده شده در غذاها مختص هر منطقه است، غذاهای دریایی لذیذ و پیش غذاهای بسیار خوشمزه و صبحانه های سنتی مفصل ترکیه بهترین دلیل برای جذب گردشگر است.

مردمی خونگرم: مردم ترک این کشور زیبا به خون گرمی و خوش‌رویی معروف اند، مردم ترکیه نحوه برخورد با توجه به اینکه گردشگران زیادی به کشورشان می‌روند، بسیار خونگرم هستند و حتی در مواجه به گردشگران آنها را به خانه خود مهمان هم می‌کنند و در کنار چایی ترکی با عطر و طعم خاص، باقلوایی که مخصوص خودشان است و مزه دلچسبی دارد، را با مهمانان در کنار چایی میل می‌کنند.

معماری برجسته و قابل توجه: ترکیه از تنوع معماری فوق العاده خوبی برخوردار است که می تواند برای گردشگران تور ترکیه و یا آن هایی که در رشته معماری تحصیل می کنند شانسی عالی برای الهام گرفتن از انواع سبک معماری می باشد. مسافرانی که به ترکیه می‌روند، در این کشور با مسجد بزرگ قصر، خانه‌های سنگی و تاریخی، کلیساهای متعدد با جلوه‌های متفاوت، عمارت‌های آبشار ساخته شده توسط مهاجران اروپایی و کاخ‌هایی برخورد خواهند داشت که دید آنها را عوض خواهد کرد. 

سواحل رویایی و فوق العاده زیبا: بدروم، آنتالیا، ازمیر و فتحیه از شهرهای ساحلی مشهور ترکیه محسوب می شوند، این شهرها ساحلی بسیار زیبا بوده و گردشگران زیادی را به خود جلب می کند.

مکان‌های دیدنی طبیعی: جدا از زیبایی شهرهای بزرگ این کشور، ترکیه دارای مکان‌های طبیعی زیبا و متنوع زیادی است. ازمیر، استانبول و بدروم جاهای ناشناخته و طبیعی بسیاری دارند که همه ساله باعث جذب گردشگران زیادی می شود. 

ترکیه، استانبول
مکان های دیدنی باستان شناسی و تاریخی: ترکیه مکان‌های دیدنی و تاریخی زیادی دارد و این عامل چشم گردشگران زیادی را به خود خیره کرده است.

این کشور مهد پادشاهی‌ها و تمدن‌های زیادی بوده است. از مکان‌های دیدنی ترکیه می‌توان: ایا صوفیه، اسکله امینونو، بازار مصری‌ها، پرگامون، بازار بزرگ، آمفی تئاتر آسپندوس، جزایر پرنس، کاخ توپکاپی، کاپادوکیا، صومعه سوملا، کوه نمرود و پاتارا نام برد.  

این کشور مساجد متعدد و زیبای دارد که از این کشور با این مکان‌های تاریخی زیاد و تاریخ کهنی که دارد، از این هم کمتر نمی‌شود انتظار داشت که چه قدر مکان‌های تاریخی خود را برای جذب گردشگران زیادی آماده و نگهداری کرده است.

بهترین موزه ها: ترکیه با این تاریخ کهن و مکان های باستانی و تاریخی وسیع؛ دارای موزه های فوق العاده ای‌ است.از موزه‌های کاخ عثمانی در استانبول تا بزرگترین موزه موزاییک دنیا همگی در ترکیه قرار دارند. 

بهترین موزه‌های استانبول:  راحمی کوچ استانبول، موزه فرش عثمانی، موزه هنرهای اسلامی کاخ ابراهیم پاشا، موزه موزاییک، موزع نظامی، موزه هنرهای مدرن، موزه باستان شناسی، کاخ موزه ایاصوفیه، موزه توپکاپی و کاخ موزه دولمه باغچه هستند.

ترکیه، استانبول
شگفتی‌های بی نظیر ناشناخته: درست به تعداد مکان های تاریخی معروف، ترکیه دارای مکان‌ها و دیدنی‌های تاریخی دور افتاده است که کمتر کسی از وجود آنها مطلع است. حتی خرابه های شهر قرون وسطی ارمنی و قبر پادشاهان در نمروت جذاب و دیدنی است. 

مغازه های خوراکی و تنقلات: با چنین غذاهای باور نکردنی، جای تعجب نیست که ترکیه جای مناسبی برای خرید مواد غذایی نیز هست، از بازارهای آزاد خیابانی گرفته تا بازارها، تقریبا در همه جا می‌توانید از محصولات خوشمزه ترکیه به سوغات ببرید و خریداری کنید. 

حمام ترکی سنتی: حمام کردن در حمام های سنتی ترکی یکی از ویژه ترین جاذبه های توریستی و تفریحی ترکیه می‌باشد.

عدم نیاز به ویزا: از دیگر دلایل سفر به این کشور عدم نیاز به ویزا می‌باشد که سفر به آنجا با سهولت بیشتری انجام می‌شود؛ یعنی برای سفر به ترکیه نیازی به داشتن ویزا نیست.ارزان بودن هزینه سفر: از دلایل دیگری که گردشگران مایلند به ترکیه سفر کنند، مخصوصا مردم ایران، این است که نسبت به بقیه کشورها هم جاهای دیدنی زیادی دارد و هم هزینه بالایی ندارد؛ زیرا هزینه سفر به ترکیه نیست به بقیه کشورها خیلی پایین‌تر و مناسب‌تر است.

استانبول

سوالات درس مطالعات اجتماعی پایه ششم

مرز چیست؟
مرز یک خط مشخص است که کشوری را از کشور دیگر جدا می کند.

برای اینکه یک فرد از کشور خارج شود به چه چیزی نیاز دارد؟
گذرنامه یا پاسپورت.

ویزا را تعریف کنید؟
برای مسافرت به کشوردیگر باید از سفارتخانه ی آن کشور اجازه گرفت، به این اجازه ویزا یا روادید می گویند.

ترکیه به کدام کشورها و دریاها دسترسی دارد؟
در اطراف ترکیه دریای سیاه، مرمره، اژه و مدیترانه قرار دارد. همچنین ترکیه به کشورهای گرجستان، ارمنستان، عراق، سوریه و بلغارستان دسترسی دارد و با آن‌ها همسایه است.

چرا ترکیه گردشگران زیادی را از سراسر جهان جذب می کند؟
زیرا ترکیه از کشورهایی است که همه ساله، هم به دلیل مناطق طبیعی زیبا و سواحل آفتابی و هم بناهای تاریخی، گردشگران زیادی را از سراسر جهان جذب می کند.

ترکیه از چه راهی درآمد زیادی بدست می آورد؟
از راه گردشگری.

دو مورد از بناهای ترکیه را نام ببرید؟
بنای ایاصوفیه و بنای سلطان احمد.

ترکیه، استانبول
کدام کشور در گذشته های دور به تصرف امپراتوری هخامنشی در آمد؟
- اسپانیا.
- ترکیه.
- ژاپن.
- فرانسه.

کشور ترکیه در کدام دوره مرکز امپراتوری عثمانی شد؟
- دوران روم شرقی.
- دوران اسلامی.
- دوران هخامنشیان.
- دوران کنونی.

به کدام دلیل کشور ترکیه گردشگران زیادی جذب می کند؟
- زبان شیرین و غذاهای لذیذ.
- دریاها و جنگلهای زیبا.
- مناطق طبیعی زیبا، سواحل آفتابی و بناهای تاریخی دارد.
- پول آن کشور خیلی با ارزش است.

چرا در ترکیه آثار و بناهای تاریخی زیادی از هر دوره به جا مانده است؟
زیرا ترکیه در دوره های مختلف تاریخی فرازونشیب های زیادی داشته است. در گذشته های دور، این سرزمین به تصرف امپراطوری هخامنشی درآمده بود، ترکیه سال ها تحت نفوذ امپراطوری روم شرقی بود.بعدها در دوره ی اسلامی مرکز امپراطوری عثمانی شد، به همین دلیل در این کشور آثار و بناهای تاریخی زیادی از هر دوره به جامانده است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .