تبیان، دستیار زندگی

سلامت مردان

بهداشت فردی آقایان برای پیشگیری از عفونت

بهداشت فردی ضامن سلامتی و راحتی فرد است. بخش‌های مختلف بدن نیازمند مراقبت و رعایت بهداشت هستند و دستگاه تناسلی نیز از این قاعده مستثنا نیست. چون این ارگان به دلیل روابط جنسی و دفع ادرار بیشتر در معرض عفونت قرار دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بهداشت آقایان
رعایت بهداشت دستگاه تناسلی در آقایان به کاهش خطر عفونت، بوی بد و علائم ناخوشایند دیگر کمک زیادی می‌کند. این بخش از بدن به دلیل اینکه به طور مرتب با لباس در تماس بوده و در اکثر مواقع مرطوب است نیازمند توجه بیشتری می‌باشد اما متأسفانه در اکثر موارد دقت لازم در رعایت بهداشت مناسب در خصوص آن صورت نمی‌گیرد. در این مطلب در خصوص اهمیت بهداشت دستگاه تناسلی، اصول رعایت بهداشت این ناحیه و مشکلات ناشی از عدم رعایت صحیح بهداشت صحبت می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

اهمیت بهداشت دستگاه تناسلی در آقایان

بهداشت فردی آقایان نقش مؤثری در سلامت اندام‌های جنسی و نقاط دیگر بدن آن‌ها دارد. ممکن است پسماند تعریق، ادرار و مایع منی در نقاط مختلف آلت تناسلی چسبیده و باقی مانده باشد. در نتیجه علاوه بر ایجاد بوی بد موارد دیگری مانند خارش، سوزش و همچنین علائم ناخوشایند دیگر بروز می‌کند. علاوه براین به دلیل وجود باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زای دیگر خطر بروز عفونت بالا است. عدم شستشوی دقیق برای رفع چربی و ترکیبات مولد بوی بد حتی ممکن است به بروز ورم در این ناحیه نیز منجر شود. بنابراین رعایت بهداشت مناسب دستگاه تناسلی برای پیشگیری از رشد عوامل بیماری‌زا در این ناحیه لازم و ضروری است.

6 توصیه برای رعایت هر چه بهتر بهداشت ناحیه تناسلی در آقایان

با وجود اینکه دستگاه تناسلی آقایان در معرض بروز عفونت ناشی از تعریق، تجمع ترکیبات ترشح شده در آلت تناسلی و امکان تجمع قارچ در مناطق مرطوب قرار دارد اما می‌توان با رعایت بهداشت از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کرد.

به طور روزانه خود را با آب و صابون بشویید
آب و صابون به دفع مواد زائدی که ممکن است در قسمت‌های مختلف آلت تناسلی جمع شده باشد کمک می‌کند. بهتر است روزانه دوش بگیرید و با دقت تمام قسمت‌های آلت تناسلی را بشویید. نیازی به لیف نیست چون ممکن است جنس آن خشن بوده و به پوست آسیب بزند. توصیه می‌شود علاوه بر دستگاه تناسلی مقعد را نیز به خوبی شستشو داده شود تا تعریق یا بقایای مدفوعی در آن باقی نماند.

عدم شستشوی دقیق برای رفع چربی و ترکیبات مولد بوی بد حتی ممکن است به بروز ورم در این ناحیه نیز منجر شود. بنابراین رعایت بهداشت مناسب دستگاه تناسلی برای پیشگیری از رشد عوامل بیماری‌زا در این ناحیه لازم و ضروری است


بعد از شستشو به خوبی ناحیه را خشک کنید
بعد از شستشو لازم است که با حوله‌ای نرم و کاملاً تمیز خود را به خوبی خشک کنید. چون رطوبت باعث تجمع راحت قارچ‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا می‌شود. علاوه براین، بهتر است در صورت امکان از یک حوله جداگانه برای این ناحیه استفاده کنید. در این صورت مطمئن خواهید بود که حوله کاملاً خشک است در نتیجه ناحیه تناسلی نیز به خوبی خشک خواهد شد.

بعد از رابطه زناشویی خود را به خوبی بشویید
بعد از رابطه جنسی، گرفتن دوش یا شستشو با آب و صابون ضروری است چون باعث رفع هر چه سریع‌تر مایع منی یا باکتری‌هایی می‌شود که ممکن است در حین نزدیکی سلامتی شما را تهدید کند.

بعد از ادرار خود را شسته و خشک کنید
بعد از دفع ادرار لازم است که آلت تناسلی شسته و با دستمال تمیز خشک شود. این کار رطوبت ناحیه را به کمترین میزان رسانده و مانع از رشد باکتری‌ها می‌شود.

از لباس زیر تمیز راحت و نخی استفاده کنید
تعویض لباس زیر به صورت روزانه به اندازه موارد دیگر ذکر شده در رعایت بهداشت آقایان ضروری است. بعد از دوش گرفتن و شستشوی خود نباید بدنتان با لباس زیر کثیف و آلوده به تعریق تماس داشته باشد. علاوه بر این، توصیه می‌کنیم از لباس زیر راحت و نخی استفاده کنید که به خوبی تعریق را جذب کند.

از محصولات آسیب‌رسان استفاده نکنید
آب و صابون ساده برای شستشوی ناحیه تناسلی کافی است. محصولاتی مانند ضدتعریق ها یا اسپری‌های خوشبوکننده برای این ناحیه مناسب نیستند چون ترکیبات آن‌ها باعث بروز قرمزی و خارش در این ناحیه می‌شوند.

مشکلاتی که در نتیجه عدم رعایت بهداشت فردی در آقایان بروز می‌کند

اگر به خوبی به رعایت بهداشت ناحیه تناسلی خود اهمیت ندهید دیر یا زود برخی بیماری‌ها و مشکلات به سراغتان خواهند آمد. در ادامه به مشکلات و آسیب‌های مربوط به عدم رعایت بهداشت مناسب اشاره می‌کنیم:

خارش و بوی نامطلوب
خارش و بوی بد ناحیه تناسلی یکی از نشانه‌های بارز عدم رعایت بهداشت کافی است. به همین دلیل فرد در طول روز احساس ناراحتی و خارش را تجربه می‌کند و به دلیل بوی نامطلوب نیز در رابطه زناشویی خود به مشکلاتی بر می‌خورد.

قرمزی و التهاب
قرمزی و التهاب ناحیه تناسلی به دلیل کثیفی و وجود برخی باکتری‌هایی است که به نواحی مرطوب آلت تناسلی چسبیده‌اند. این مشکلات همچنین در صورت استفاده از محصولات حاوی ترکیبات شیمیایی قوی و یا رفتار خشن با پوست بروز می‌کنند.
بالانیت
بالانیت یا بالانیتیس به التهاب سر آلت تناسلی در ناحیه ختنه‌گاه گفته می‌شود. این مشکل زمانی بروز می‌کند که مواد جمع شده در این ناحیه به خوبی شسته نشده و باعث رشد باکتری‌هایی می‌شود که عفونت‌زا هستند. از علائم بالانیت می‌توان به خارش، سوزش، ترشحات بد بود و بثورات پوستی سر آلت اشاره کرد.

پوستیت Posthitis
پوستیت شامل التهاب ختنه‌گاه آلت تناسلی مردانه است. این مشکل به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی و تجمع میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا روی پوست آلت تناسلی بروز می‌کند. علائم پوستیت شامل خارش شدید است که می‌تواند به درد در حین دفع ادرار نیز منجر شود.

بالانوپوستیت
بالانوپوستیت نیز به دلیل التهاب همزمان سر و پوست ختنه‌گاه آلت تناسلی بروز می‌کند. این بیماری علائم بالانیت و پوستیت را با هم دارد. افرادی که دچار این مشکل می‌شوند احساس سوزش، خارش در ناحیه کشاله ران دارند، سر آلت تناسلی بیش از حد حساس و قرمز شده و اندازه آن نیز افزایش می‌یابد. در موارد حادتر علائم شدیدتری نیز بروز می‌کند.

رعایت بهداشت فردی آقایان: عادتی برای سالم زیستن

رعایت بهداشت آقایان مسئله‌ای شیک و از سر بیکاری نیست. این مسئله با سلامت خود و شریک جنسی فرد در ارتباط است. در نتیجه رعایت بهداشت دستگاه تناسلی باید به عادتی روزمره تبدیل شده و با آگاهی و توجه انجام پذیرد. باید دقت کنید که تمیز کردن، شستشو و خشک کردن این ناحیه باید با دقت و به آرامی صورت گیرد تا از بروز زخم و ساییده شدن پوست جلوگیری شود. توصیه می‌شود در صورت بروز علائم ناشی از هر نوع زخم، خراشیدگی و عفونت احتمالی حتماً به پزشک مراجعه کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.