تبیان، دستیار زندگی

سفر به زیبایی های لرستان

شاید با شنیدن کلمه ی سفر یاد شهرهای توریستی اصفهان ،شیراز و یا شهرهای شمالی ایران بیفتید. در صورتی که جای جای ایران زیبایی های خاص خود را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگل نای انگیز
در این مطلب می خواهیم جای زیبا و دیدنی استان لرستان را برای سفر رفتن به شما معرفی کنیم:

 لرستان یکی از استانهای زیبای غرب ایران است و سرزمینی کوهستانی است و غیر از چند دشت محدود، سراسر آن را کوه‌های زاگرس پوشانده‌است.  سفر به لرستان از تجربه های فراموش نشدنی است که هر کسی برای یکبار هم شده باید آن را تجربه کند.
لرستان،  یکی از نخستین سکونتگاه های انسان بوده و اهمیت تاریخی فوق العاده ای دارد. گشت و گذار در لرستان بیشتر از نوع طبیعت‌گردی است. در این مطلب می خواهیم شما را با جاهای دیدنی این آشنا کنیم:

 در ادامه جاهای دیدنی این استان رابرای شما می گوییم:

  جنگل نای انگیز نمونه ای زیبا از جنگل های بلوط زاگرس است و چشم اندازهای خیره کننده ای دارد. در این جنگل زیبایی هایی زیادی مانندآبشار،کوهستان و هر آنچیزی که انتظار فرد را از طبیعت زیبا برآورده می کند ، دیده می شود.


جنگل نای انگیز

یکی از بهترین مناطق گردشگری در نزدیکی خرم آباد جنگل نای انگیز است. گردشگران زیادی برای طبیعت گردی و لذت بردن از زیبایی های طبیعت از آنجا دیدن می کنند. جنگل نای انگیز نمونه ای زیبا از جنگل های بلوط زاگرس است و چشم اندازهای خیره کننده ای دارد. در این جنگل زیبایی هایی زیادی مانندآبشار،کوهستان و هر آنچیزی که انتظار فرد را از طبیعت زیبا برآورده می کند ، دیده می شود.

جنگل های نای انگیز در غرب ایران یکی از محبوب ترین جنگل های این ناحیه هستند به طوری که در میان رشته کوه های زاگرس مناظری بهشتی را به وجود آورده اند. این جنگل در همه ماه های سال جذابیت های خاص خود را دارد اما زیبایی های طبیعت و همینطور آب و هوای آن در فصل بهار چیز دیگریست.

چیزی که زیبایی های این طبیعت را منحصر به فرد کرده است، وجود آبشاری زیبا در آن است که درست در میان رشته کوه های هشتاد پهلو قرار گرفته برای خلق این آبشار زیبا آبی زلال از سفره های زیر زمینی خارج و بعد از طی کردن جریان ۲۰ متری به صخره ای با شیب تند برخورد و آبشارهای پله ای زیبایی را شکل می دهد.
آبشار نای انگیز
سرچشمه آبشار نای انگیز چشمه ای در ارتفاعات کوه های اطراف می باشد. آب این چشمه از کوهستان و از میان صخره ها جریان می یابد و ده ها آبشار پله ای را پدید می آورد که زیبایی این منطقه را چند برابر  کرده اند. ریزش پله پله ای آب در میان چشم  اندازهای جنگلی، زیبایی خارق العاده ای را به این منطقه داده است.در میان آبشارهایی که در این منطقه وجود دارند،بدون شک آبشار سفید آب یکی از زیبا ترین هاست. این جریان ها در آخر وارد رودخانه سزار می شوند.

دریاچه گهر

یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان و از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین کشور ؛دریاچه گهر می باشد. این دریاچه با طبیعت بکر خود و آب زلال و شفافش، هر گردشگری را جذب خود می‌کند.

دریاچه گهر به‌عنوان نگین اشترانکوه و زاگرس شناخته می‌شود. این منطقه راه ماشین رو ندارد ،به همین خاطر تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است. در فصل بهار و تابستان، طبیعتی بسیار دیدنی دارد. دریاچه گهر از جاهای دیدنی دورود است و در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه و در جنوب شرق دورود در استان لرستان، قرار گرفته است.این دریاچه در ارتفاع ۲,۳۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد و چنین به نظر می‌رسد که در اثر زمین‌لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده باشد؛ چراکه این دریاچه روی گسل اصلی زاگرس قرار گرفته و به احتمال قوی جنبش گسل و بسته شدن دره توسط یک سنگ ریزش عظیم، عامل شکل‌گیری آن شده است.
دریاچه گهر
در گویش محلی، «گهر» به‌معنای آب جمع شده در گودی با عمق زیاد است. این دریاچه شامل دو بخش گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می‌شود. عمق دریاچه گهر بزرگ بین چهار تا ۲۸ متر است و ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر عرض و حدود ۱۸۰۰ متر طول دارد. عمق دریاچه گهر کوچک بین یک تا سه متر است و طول و عرض آن به‌ترتیب ۵۰۰ و حدود ۱۵۰ متر است که هر دو دریاچه واقعا دیدنی هستند.
آب دریاچه از طریق رودخانه تاپله‌ تامین می‌شود که آب شفاف و بسیار خنک آن در ابتدا به دریاچه کوچک و در ادامه با طی مسافتی کوتاه به دریاچه گهر بزرگ می‌ریزد. آب دریاچه نیز بسیار شفاف است؛ به‌طوری که در برخی جاها (گهر کوچک) امکان دیدن کف آب و حتی رفت‌وآمد ماهی‌ها نیز وجود دارد. همین شفافیت باعث شده است که آب آن در بازتاب نور خورشید، به‌ رنگ فیروزه‌ای درآید.

 دریاچه گهر به‌عنوان نگین اشترانکوه و زاگرس شناخته می‌شود. این منطقه راه ماشین رو ندارد ،به همین خاطر تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است. در فصل بهار و تابستان، طبیعتی بسیار دیدنی دارد


قسمتی از این دریاچه، ساحل ماسه‌ای دارد و در سایر نقاط دارای ساحل صخره‌ای می باشد. در نزدیکی دریاچه،دره ای به نام "دره نی گاه" وجود دارد که در فصل بهار پوشیده از شقایق‌های رنگی و لاله‌های واژگون می‌شود.

دریاچه گهر از اصلی‌ترین زیستگاه‌های ماهی قزل آلای رنگین‌کمان و خال قرمز است و کسانی که به ماهیگیری علاقه مند هستند، می توانند با داشتن مجوز، به صید ماهی بپردازند.
دریاچه گهر
بهترین زمان سفر به دریاچه ی گهر، اواخر فصل بهار تا اواسط تابستان می باشد. شب های این دریاچه بسیار سرد است. اوایل بهار هنوز روی قله‌های اشترانکوه، برف وجود دارد و هوای سردی بر منطقه حاکم است، به همین خاطر بهتر است در اوایل این فصل به این منطقه سفر نکنید.

حیوانات مختلفی در دریاچه گهر و کوه‌های اطراف آن زندگی می‌کنند و همین موضوع فکر برخی افراد را به‌سمت شکار آن‌ها می کشاند؛ اما از آنجا که این دریاچه بخشی از منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه است، به طور کلی حمل هرگونه سلاح، صید و شکار در آن ممنوع است؛هامنطور که گفتیم حتی برای صید ماهی هم باید مجوز داشته باشند.

منطقه دریاچه گهر پوشش گیاهی متنوعی دارد و از بلوط و پسته وحشی و چنار گرفته تا انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، کنار کهور، گل‌های لاله واژگون، شقایق و لاله وحشی تاج خروسی و... در آن به چشم می‌خورد.
تنگه شیرز

تنگه شیرز، دره رویایی استان لرستان

یکی از عجایب و زیبایی های طبیعت در استان لرستان، تنگه شیرز است. این تنگه در بین استان های کرمانشاه، ایلام و لرستان قرار گرفته است و با شهر کوهدشت، 50 کیلومتر فاصله دارد. تنگه شیرز ترکیبی زیبا از صخره های سنگی، آب روان و دشت های سرسبز می باشد.

این شگفتی طبیعت در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولادقباد قرار دارد. آبی که در میان تنگه جاری است به رودخانه سیمره می ریزد. سیمره یکی از شاخه های اصلی رودخانه کرخه است و رودخانه کرخه هم یکی از رودهای مهم و دائمی غرب کشور محسوب می شود که خط مرزی استان لرستان و ایلام را شکل داده است. رود سمیره از کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد. شیرز  هم با تمام زیبایی هایش در قلب رشته کوه های زاگرس جای گرفته است.

 این دره با فرسایش سنگ های رسوبی متعلق به دوان سوم زمین شناسی ایجاد شده است. یکی از مهم ترین ویژگی های این صخره ها که موجب پیدایش چنین زیبایی در طبیعت شده این است که آن ها بسیار انحال پذیرند و هنگامی که آب رودخانه یا باران با آن برخورد می کند به آن شکل های زیبا می دهد.

  این تنگه از مناره ی سنگی زیبایی هم برخوردار است. شرایط جوی مختلف مانند وزش باد و باران و همچنین وقوع زلزله شدید در طول میلیون ها سال باعث شده است یک ستون در میان تنگه شیرز شکل بگیرد. ارتفاع این مناره سنگی از کف صخره تا بالای آن ۸۰ متر است و قطری بیش از ۱۰ متر دارد. نام آن را مناره سنگی گذاشته اند. 


در این منطقه درختان سر به فلک کشیده چنار، بلوط، انگور، انجیر و گلابی وحشی وجود دارد و بزهای وحشی کوهستان از دور قابل مشاهده هستند.

در انتهای تنگه شیرز غاری به طول ۱۵۰ متر وجود دارد و رودخانه ای با آبی بسیار سرد در میان آن جاری است. کسانی قصد رفتن به داخل غار را دارند؛ باید توجه داشته باشند که در بعضی نقاط آن سطح آب ممکن است تا بالای زانو برسد. بهتر است با پای برهنه داخل نروید، چون سنگ های کف آن تیز است و ممکن است به پا آسیب برساند. همچنین درون غار تاریکی مطلق است و تنها نور به دهانه ی آن می رسد.این غار از دوران غار نشینی ایران به یادگار مانده است. این غار در دل کوه قرار گرفته و آب و هوایی کوهستانی دارد.

 این تنگه از مناره ی سنگی زیبایی هم برخوردار است. شرایط جوی مختلف مانند وزش باد و باران و همچنین وقوع زلزله شدید در طول میلیون ها سال باعث شده است یک ستون در میان تنگه شیرز شکل بگیرد. ارتفاع این مناره سنگی از کف صخره تا بالای آن ۸۰ متر است و قطری بیش از ۱۰ متر دارد. نام آن را مناره سنگی گذاشته اند.
پارک جنگلی شورآب

پارک جنگلی شورآب

یکی از زیباترین پارک های جنگلی لرستان که در نزدیکی شهر خرم آباد قرار گرفته، پارک جنگلی شورآب می باشد. این مکان یکی از بهترین مکان های شهر خرم آباد برای طبیعت گردی و گشت و گذار است. یکی از جذابیت های طبیعی این استان ،جنگل های بلوط است که در پارک جنگلی شورآب خرم آباد هم به چشم می خورند.

این پارک در هر فصلی از سال زیبایی ها و جذابیت های خاص خودش را دارد. اگرچه آب و هوای بهار و تابستان آن را بیشتر مورد پسند گردشگران می باشد،اما از زیبایی های پاییز این جنگل نباید غافل شد.
آبشار سرکانه

آبشار سرکانه بر اثر عبور رودخانه ترس گریت از روی ناهمواری‌های منطقه شکل گرفته است. این آبشار در مسیر رودخانه سزار است . این آبشار پلکانی است و دارای طبیعت خاص، محیط جنگلی آب و هوای سرد و کوهستانی می باشد. این منطقه پوشیده از گیاهان بلوط ،زالزالک و مو ودرختان انبوه دیگری است.

آبشار سرکانه

یکی دیگر از زیبایی های لرستان، وجود آبشار چشم نواز در یکی از روستاهای این استان می باشد. در روستایی به نام گریت که نام های دیگری مانند (ترس،سرکانه عباس آباد) دارد آبشاری واقع شده است که به عنوان اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. آبشار گریت که به آبشار سرکانه شهرت دارد ،در زبان محلی لری به آن (تاف هفت چشمه)آبشار هفت چشمه می گویند.

آبشار سرکانه بر اثر عبور رودخانه ترس گریت از روی ناهمواری‌های منطقه شکل گرفته است. این آبشار در مسیر رودخانه سزار است . این آبشار پلکانی است و دارای طبیعت خاص، محیط جنگلی آب و هوای سرد و کوهستانی می باشد. این منطقه پوشیده از  گیاهان بلوط ،زالزالک و مو ودرختان انبوه دیگری است.
آبشار وارک

آبشار وارک

 یکی دیگر از زیبایی های طبیعی لرستان، آبشار وارک می باشد. آبشار وارک، آبشاری  است که در غرب گردنه نوژیان و در جنوب شرقی خرم آباد قرار گرفته است. این آبشار دوقلو از جریانی در بالای صخره سرچشمه می گیرد و آب را از ارتفاعی بلند به پایین فرو می ریزد و آبشار دوم را پدید می آورد.در اطراف آبشار طبیعت زیبا ، درختان بلوط و انجیر کوهی  وجود دارد.

  آبشار وارک، آبشاری است که در غرب گردنه نوژیان و در جنوب شرقی خرم آباد قرار گرفته است. این آبشار دوقلو از جریانی در بالای صخره سرچشمه می گیرد و آب را از ارتفاعی بلند به پایین فرو می ریزد و آبشار دوم را پدید می آورد.در اطراف آبشار طبیعت زیبا ، درختان بلوط و انجیر کوهی وجود دارد.


در نزدیکی آبشار وارک، آبشار نوژیان هم قرار دارد و در بازدید از یکی می توانید از دیگری هم دیدن کنید. هر کدام از این آبشارها ویژگی های منحصربفرد خود را دارند. آبشار وارک در مسیر رودخانه ای کوچک جای گرفته، رودخانه ای که سرچشمه اش ارتفاعات بالادستی رودخانه بزنوید است و پس از طی مسیرهای پرشیب به داخل رودخانه می ریزد. از خصوصیات منحصربفرد آبشار وارک این است که آبشار اصلی آبشارهای کوچکی را ایجاد می کند که تماشایی و زیبایند. منطقه اطراف آبشار آب و هوای خوبی دارد و پوشش جنگلی آن اغلب بلوط است.بهترین زمان برای بازدید از این آبشار فصل بهار است چون به دلیل حجم زیاد آب، آبشار از زیبایی خاصی برخوردار است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .