تبیان، دستیار زندگی

برای مراقبت از داندان‌ها چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای اینکه دندان‌هایی سالم و زیبا داشته باشیم می‌بایست به طور مرتب از آن‌ها مراقبت کرده و نکات بهداشتی دهان و دندان را رعایت کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مراقبت از دندان
مراقبت از دندان ها به طور منظم یکی از مهم ترین راه ها برای داشتن دندان‌هایی سالم است و همه افراد چه کوچک و چه بزرگ باید رعایت کنند. دندان‌ها نقش مهمی در زیبایی ظاهری انسان دارند و هر گونه آسیب، منجر به اختلال در زیبایی چهره می شود، با این حال زیبایی تنها بخشی از وظایف دندان‌های سالم است.

دندان‌های ناسالم، مشکلات زیادی را برای فرد بیمار به وجود می آورند که شامل؛ عفونت، تحلیل لثه، مشکلاتی در هضم و جویدن غذا و درد دندان است.

مراقبت از دندان

اهمیت حفظ سلامت دندان ها در دوران کودکی 

بسیاری از افراد بزرگ‌سال، دچار پوسیدگی‌های دندانی هستند و به دنبال چگونگی آشنایی با روش حفظ دندان سالم می باشند برای این‌که دندان‌های سالمی داشته باشیم، باید از کودکی به فکر پیشگیری از پوسیدگی‌های دندانی باشیم. رعایت بهداشت دهان و آموزش مراقبت از دندان‌ها باید از سنین کودکی انجام گیرد.

هنگامی‌که دندان‌های دائمی کودکتان می‌روید، به دندانپزشک خوب مراجعه کنید تا در صورتی که فیشورسیلانت و تکنیک‌های دیگر درمانی نیاز بود، فوراً انجام گیرد. اگر در کودکی مراقب دندان‌هایتان نبوده‌اید، از این پس به فکر سلامتی آن‌ها باشید.

راه های موثر و مفید در مراقبت از دندان

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید

مراقبت و حفظ سلامت دندان و لثه در کودکی سبب رشد مناسب لثه می‌شود و فاصله مناسب و مورد نیاز برای رشد دندان‌ها را در آینده در پی خواهد داشت.


مسواک زدن از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی سلامت دندان‌ها می‌باشد، مسواک زدن در شب از تجمع پلاک و میکروب در طول روز روی دندان و لثه جلوگیری می‌کند.نحوه‌ی صحیح مسواک زدن دندان برای از بین رفتن میکروب و پلاک و جلوگیری از التهاب لثه و خراب شدن دندان‌ها بسیار حائز اهمیت است. مسواک زدن معمولا باید حداقل 2 دقیقه طول بکشد و حدالامکان از مسواک‌هایی با برس نرم استفاده کنید.

از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید
خمیر دندان حاوی فلوراید بسیار تاثیرگذارتر از خمیر دندان حاوی مواد سفید کننده است، زیرا فلوراید به خوبی از مینای دندان محافظت می‌کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند، بنابراین برای مبارزه با میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در دهان و دندان حتما از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.

استفاده از دهانشویه های استاندارد
استفاده کردن از دهانشویه برای سلامت دندان‌ها بسیار مهم است. اگر بعد از نخ دندان و مسواک از دهانشویه استفاده کنید، احتمال سالم ماندن دندان‌هایتان را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

برای اینکار از دهانشویه‌های حاوی فلوراید استفاده کنید و حدودا 2 دقیقه آن را در دهانتان حرکت دهید. تمیز کردن قسمت‌هایی از دندان، لثه و دهان که تمیز کردن آنها توسط نخ دندان و مسواک دشوار است.

دهانشویه حاوی موادی است که در بهداشت دهان و دندان بسیار موثر است و از دندان در مقابل میکروب و در نتیجه پوسیدگی، محافظت می‌کند، دهانشویه همچنین میزان اسیدی که در دهان موجود است را کاهش می‌دهد.

نکته مهم: برای کودکان، سالمندان و یا افرادی که دندان‌های حساسی دارند، دهانشویه‌های مخصوصی وجود دارد که باید با مشورت دندانپزشک از دهانشویه‌ی مورد نیاز خود استفاده کنند، همچنین هنگام استفاده از دهانشویه مراقب باشید که این مایع را قورت ندهید.

استفاده از نخ دندان 
نخ دندان قسمت‌های میانی دندان که با مسواک تمیز نمی‌شوند را تمیز می‌کند. بنابراین در صورت عدم استفاده از نخ دندان، ممکن است باکتری‌ها در این قسمت‌ها باقی بمانند و به مرور زمان باعث پوسیدگی و از بین رفتن دندان‌ها شوند.

نحوه‌ی صحیح استفاده از نخ دندان نیز بسیار مهم است و هنگام نزدیکی به لثه‌ها مراقب باشید که آرام‌تر این کار را انجام دهید تا باعث خونریزی لثه نشود، استفاده از نخ دندان تنها برای از بین بردن مواد غذایی که بین دندان‌ها باقی مانده است، نیست، بلکه برای از بین بردن و کاهش تجمع پلاک و میکروب نیز موثر است.

رای مراقبت از داندانها چه کارهایی باید انجام دهیم؟
نوشیدن آب 
به طورکلی نوشیدن آب برای سلامت کلی بدن مفید است، اما به طور خاص نیز برای داشتن دندان‌های سالم سعی کنید در طول روز زیاد آب بنوشید، نوشیدن آب باعث می‌شود برخی از مواد شیرین یا چسبنده که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، از بین بروند.

کاهش مصرف شیرینیجات
مواد غذایی شیرین باعث تولید اسید در دهان می‌شوند که به مرور زمان منجر به فرسایش مینای دندان و پوسیدگی دندان خواهد شد.

افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه
مصرف میوه و سبزیجات تازه حاوی برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید است. زیرا سبزیجات و میوه‌های تازه و ترد، فیبر زیادی دارند و در بهبود عملکرد دندان‌ها بسیار حائز اهمیت هستند.

رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه مرتب به دندانپزشک
بهداشت دهان و دندان امری بسیار مهم و جدی می‌باشد. بنابراین برای معاینه و همچنین در صورت نیاز برای شستشو و درمان بهتر است حداقل هر 6 ماه یکبار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.اگر به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، در صورت بروز هرگونه مشکلی برای دندان‌هایتان زود متوجه آن شده و برای درمان اقدام خواهید کرد. در این صورت می‌توانید از مشکل‌های بزرگتر جلوگیری کنید.

مراقبت از دندان

رژیم غذایی و تغذیه نقش مهمی در سلامت دهان و دندان دارد!

از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی رشد و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها می‌باشد. طبق مطالعات و آزمایشاتی که روی مواد غذایی مختلف و تاثیرات آن‌ روی دندان‌ها صورت گرفته است، مصرف برخی از مواد غذایی احتمال پوسیده شدن دندان‌ها را افزایش می‌دهند.

بنابراین علاوه بر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، تغذیه نیز می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی مثل پریودنتال یا دیگر بیماری‌های مربوط به دهان و دندان شود.

به طور کلی مواد غذایی تحت تاثیر عوامل زیر باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند:
قوام و قدرت مواد غذایی: مواد غذایی مثل شکلات که قدرت چسبندگی بالایی دارند، بیشتر باعث پوسیده شدن دندان‌ها خواهند شد.

ظاهر مواد غذایی: مواد غذایی مایع از لحاظ قدرت چسبندگی و مدت زمان تماس با دندان‌ها، نسبت به مواد غذایی جامع کمتر باعث پوسیده شدن دندان‌ها می‌شوند.

تعداد دفعات مصرف مواد غذایی: هرچقدر تعداد دفعات مصرف مواد غذایی مضر برای دندان‌ها مثل مواد قندی، بیشتر باشد، احتمال پوسیدگی دندان‌ها بیشتر است.

مراقبت از دندان

راه‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان 

حداقل کردن مصرف مواد قندی و شیرین در لیست رژیم غذایی خود.

از مواد غذایی، سبزیجات و میوه‌های مفید برای دهان و دندان بیشتر استفاده کنید.

بعد از مصرف مواد غذایی مضر برای دندان، حتما مسواک بزنید و در صورت عدم دسترسی به مسواک، دندان‌ها را با آب شستشو دهید.

در صورت مصرف مواد غذایی مثل شیرینی‌جات، سعی کنید با وعده‌های اصلی غذا باشد و به صورت میان‌وعده نباشد.
پرهیز در مصرف غذاها و میوه‌های بسیار سخت.

مواد غذایی مفید برای دهان و دندان

مواد غذایی حاوی کلسیم و فسفر: مانند شیر کم‌چرب، بادام، ماست، پنیر و غیره.

مواد غذایی حاوی ویتامین D: مانند زرده‌ی تخم مرغ، ماهی و روغن ماهی و غیره.

مواد غذایی حاوی ویتامین C: مانند مرکبات، سبزیجات با برگ‌های تیره، توت سیاه، آلبالو، گوجه فرنگی و غیره.

مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان: مانند فلفل دلمه، توت فرنگی، کلم بروکلی، پرتقال، کیوی و مواد غذایی ترد و مایع: مانند کرفس، سیب، خیار، هویج و غیره.

مراقبت از دندان

طرز صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید

بهترین روش حفظ دندان سالم، تمیز کردن آن‌ها با مسواک است، از قدیم‌الایام مسواک زدن رایج بوده است اما متأسفانه نحوه صحیح مسواک زدن آموزش داده نشده است.

مسواکی که فقط به صورت سطحی زده می‌شود و تنها چند دندان محدود را پاک‌سازی می‌کند، نمی‌تواند تضمین‌کننده سلامت دندان‌هایتان باشد، هر روز مقدار زیادی پلاکت توسط باکتری‌های دهان تولید می‌شود، پلاکت‌ها به سطح مینای دندان می‌چسبند و شروع به تخریب آن می‌کنند.

با مسواک زدن، بخش مهمی از پلاکت‌ها را از دندان جدا خواهیم کرد، پس نحوه صحیح مسواک زدن، تأثیر چشمگیری در داشتن دندان‌های سالم خواهد داشت.

در ابتدا باید مسواک مناسبی انتخاب کنید، مسواکی که نرم باشد و در وسط آن برجستگی‌هایی وجود داشته باشد تا به قسمت‌های عمیق دندان‌ها برسد. مدت زمان مسواک زدن، حداقل دو دقیقه است، در روز دو بار مسواک بزنید، هر بار بعد از وعده غذایی مسواک زدن پیشنهاد می‌شود.

زاویه مسواک با دندان باید 45 درجه باشد، سعی کنید به آرامی مسواک بزنید و بخشی از مسواک را روی لثه‌ها بکشید، مسواک زدن در هر شرایطی باید با آرامش انجام گیرد تا علاوه بر تمیزی دندان‌ها، از آسیب دیدن لثه‌ها پیشگیری کند.تصور کنید که قرار است تمام دندان‌های خود را نقاشی کنی، بدین ترتیب باید رنگ به قسمت‌های پشتی دندان هم برسد، مسواک زدن پشت دندان‌هایتان را فراموش نکنید، این یک ترفند خوب برای مسواک زدن صحیح است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .