تبیان، دستیار زندگی

قواعد گفتگو در زمان اختلاف‌نظر سیاسی

چگونه با افرادی که ازنظر سیاسی با ما مخالفند صحبت کنیم؟

بحث کردن سیاسی باکسی که با نظر و عقاید شما مخالف است، می‌تواند باعث ایجاد اختلاف در هر رابطه‌ای شود، خواه این رابطه با دوستان یا آشنایان، همکاران، خانواده یا حتی همسر باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بحث سیاسی، اختلاف‌نظر سیاسی،تبلیغ کاندیداها،شبکه های اجتماعی
بیش از دو هزار سال پیش در یونان مردم علاقه زیادی به بحث‌های علمی، فلسفی و سیاسی داشتند. آن‌ها از هر فرصتی برای بحث‌های فکری و سیاسی استفاده می‌کردند؛ در کنار جاده و در میان بازار سرپا می‌ایستادند و بحث‌های داغ سیاسی به راه می‌انداختند. تاجاییکه این بحث‌های سیاسی باعث نفرت و کینه‌توزی بین مردم شده بود. ازاین‌رو، ارسطو به مردم توصیه کرد «با دوستانتان بحث سیاسی نکنید؛ سیاست دوستی‌ها را خراب می‌‌کند. درحالی‌که سیاست‌مداران راهشان را ادامه می‌دهند، شما دوستانتان را از دست خواهید داد.»

طبق نظرسنجی APA(انجمن روانشناسی آمریکا) نوامبر 2020، 40% از مردم می‌گویند جو سیاسی باعث اختلاف بین آن‌ها و اعضای خانواده آن‌ها شده است.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداها و حامیان برخی از این افراد بعضاً اقدام به آغاز تبلیغات انتخاباتی قبل از زمان مقرر اعلام‌شده از سوی شورای نگهبان کرده‌اند، این افراد در شبکه‌های اجتماعی و محافل عمومی و خصوصی به طرق مختلف کاندیدای موردنظر را تبلیغ می‌کنند. در این میان، عده‌ای ‌ترجیح می‌دهند حداقل هنگامی‌که با اطرافیان عقاید سیاسی متفاوتی دارند، در مورد مسائل سیاسی صحبت نکنند اما این کار، گاهی اجتناب‌ناپذیر است. یک دوست در توییتر یا اینستاگرام پستی را به اشتراک می‌گذارد که باعث عصبانیت شما می‌شود، یک نفر درباره پست شما واکنش نشان می‌دهد و...؛ در زمان انتخابات همه ما در موقعیت‌هایی ازاین‌دست قرار می‌گیریم. بنابراین چگونه می‌توان با کسانی که با ما اختلاف‌نظر سیاسی دارند، بدون بحث و دعوا صحبت کرد؟ آیا وقتی دوستان نظر سیاسی متفاوتی دارند، می‌توان گفتگوی مثمر ثمری داشت؟ اگرچه این امر سخت است اما با رعایت نکات و دستورالعمل‌های زیر امکان‌پذیر خواهد بود:

زمان و مکان را در نظر بگیرید

برای اینکه بحث سیاسی به یک تنش و درگیری تبدیل نشود باید در فضا، مکان و موقعیت مناسبی با دیگران گفتگو کنید. ممکن است زمان و مکان موردنظر، مناسب برای گفتگوی سیاسی نباشد مثلاً: سرکار هستید، در حال حاضر عصبانی، ناراحت و یا خسته هستید، هرگز نمی‌توانید با فردمقابلتان کنار بیایید و...
بااین‌حال، اگر کسی به‌صورت حضوری یا آنلاین چیزی را بیان می‌کند که احساس می‌کنید مجبور به اظهارنظر در مورد آن هستید، می‌توانید از او بخواهید بعداً با شما گفتگو کند. به‌عنوان‌مثال: اگر دوستتان پستی سیاسی را در شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارد که دوست دارید در مورد آن بحث کنید، در کمال ادب و احترام به او پیام دهید که: " امیدوارم حالتان خوب باشد. من پست شما را که به اشتراک گذاشتید دیدم؛ اگر علاقه به گفتگو دارید در مورد آن صحبت کنیم." این پیام مقابله‌ای نیست و در عوض، فضا را برای یک گفتگوی آرام و سازنده فراهم می‌کند.

هدف از گفتگوی سیاسی را مشخص کنید

درک هدف برای برقراری ارتباط با دیگران می‌تواند برای گفتگوی سالم، مفید باشد. تعیین آنچه می‌خواهید از مکالمه به دست آورید، مهم است. آیا هدف شما از این بحث سیاسی تغییر ذهن شخص است یا اینکه فقط می‌خواهید دیدگاه او بشنوید و درک کنید؟ مشخص کردن هدف هنگام برقراری ارتباط با دیگران به کاهش تنش در مکالمه کمک می‌کند.
 

سعی در اثبات اشتباه طرف مقابل نداشته باشید

گفتگو راهی برای تبادل ایده است. اگر هدف شما از گفتگوی سیاسی ثابت کردن اشتباه طرف مقابل و تغییر ذهن او است، در وهله اول نباید این گفتگو را شروع کنید. تحقیقات مغز و اعصاب نشان می‌دهد که تغییر نظر خود ما واقعاً دشوار است، چه رسد به عقیده دیگران.
قبل از گفتگوی سیاسی به این سؤالات پاسخ دهید: چقدر احتمال دارد که موضع خود را نسبت به هر مسئله سیاسی تغییر دهید؟ چقدر احتمال دارد در هنگام گفتگو، صحبت‌های طرف مقابل را تصدیق کنید؟ احتمالاً زیاد محتمل نیست چراکه تحقیقات نشان می‌دهند اگر اطلاعات جدید و بحث با دیگران، اعتقادات و عقاید آن‌ها را به چالش بکشد، مردم ترجیح می‌دهند آن را انکار کنند؛ بنابراین از گفتگوهای سیاسی به‌عنوان فرصتی برای اشتراک نظرات استفاده کنید نه اینکه کسی را متقاعد کنید تا شبیه شما فکر کند. همچنین سعی کنید به صحبت‌های همدیگر با دقت گوش کرده و همدیگر را قضاوت نکنید.

زبان و لحن بدن خود را بررسی کنید

در برقراری ارتباط با دیگران نه‌فقط کلمات بلکه زبان، لحن و حرکات بدن نیز مؤثر است. وقتی با لحن تندوتیزی با بقیه حرف می‌زنید، هنگام صحبت کردن راه می‌روید، با پوزخند و به حالت تمسخر جواب طرف مقابل را می‌دهید، از شکلک‌های تحقیرآمیز یا تمسخرآمیز استفاده می‌کنید و...درواقع شما فضا را برای یک گفتگوی آرام مسموم می‌کنید؛ بنابراین برای گفتگوی سالم با فردی که با شما اختلاف‌نظر سیاسی دارد باید آرامش خودتان را حفظ کرده و هم در نحوه مکالمه با فرد و هم در برقراری ارتباط با لحن و حرکات بدن (حتی ایموجی هایی که استفاده می‌کنید) گفتگو را دوستانه و محترمانه نگه‌دارید.

تکنیک‌های آرام‌سازی را تمرین کنید

اگر در هنگام گفتگوی سیاسی احساس ناراحتی یا عصبانیت کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. اگر بحث سیاسی را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهید، یک دقیقه موبایلتان را کنار بگذارید و نفس بکشید. برای این کار تلاش کنید تا دم و بازدم نفس‌هایتان تا چهار ثانیه طول بکشد. برای تنفس فقط از بینی خود هوا را داخل ریه‌ها دهید و باز از طریق بینی آن را خارج کنید. این مراحل را تکرار کنید تا زمانی که احساس آرامش کنید. حتی اگر با شخصی به‌صورت حضوری گفتگوی سیاسی می‌کنید، چند لحظه محیط را ترک کرده و این کار را انجام دهید تا با آرامش و احترام به گفتگو ادامه دهید.

سریع قضاوت نکنید

دقت کنید اینکه کسی از یک نامزد حمایت می‌کند به این معنی نیست که او از هر اقدام یا موضع آن سیاستمدار حمایت می‌کند. همچنین اگر کسی از حزب یا نامزد خاصی حمایت می‌کند که شما با او موافق نیستید، این به معنای آن نیست که بی‌اطلاع و ناآگاه است.
اگر نسبت به عقاید سیاسی شخصی انتقاد دارید، بهتر است در مورد آن سؤال کنید. به‌عنوان‌مثال بگویید: «من در این مورد با شما مخالفم و می‌خواهم بدانم که چرا از این نامزد یا حزب دفاع می‌کنید تا بتوانم بهتر شما را درک کنم.»

در شبکه‌های اجتماعی بحث سیاسی نکنید

شاید شما تجربه کرده باشید که با نشر مطالبی در مورد سیاست تعدادی از دوستان و نزدیکانتان از شما دلخور شده باشند یا در مقابلتان کینه گرفته و حتی گاهی این اختلاف دیدگاه‌ها، منجر به تنش‌های لفظی و بلاک کردن همدیگر در فضای مجازی شود. درج نظرات سیاسی گاه‌به‌گاه آن‌هم با حفظ احترام به نظر مخالفان اشکالی ندارد اما نباید صفحه اینستاگرام یا توییتر خود را به فضای سیاسی تبدیل کنید. به‌ویژه، از اظهارنظرهای سیاسی که ممکن است عده زیادی با آن مخالف باشند، پرهیز کنید.
اشتراک پیام سیاسی شما ممکن است منجر به بحث سیاسی با اقوام، دوستان و یا همکارانتان شود و ازآنجایی‌که در پیام نوشتاری تنها منبع اطلاعاتی شما متن و نهایتاً ویس (صدا) است، ممکن است سوءتفاهم‌های زیادی ایجاد شود چراکه هنگامی‌که شما یک پیام سیاسی را ارسال و یا دریافت می‌کنید موقعیت مکانی و حال روحی شما با مخاطبتان متفاوت است یعنی مثلاً ممکن است شما در شرایط مناسب و حال روحی خوبی باشید و با یک طرز بیان آرام پیامتان را انتقال دهید اما طرف مقابلتان در شرایط مناسبی نباشد و برداشت بدی از پیام شما داشته باشد.