تبیان، دستیار زندگی

سیلی سخت مقاومت به اسرائیل

فلسطین دقیقاً چه خبر است؟

زدوخورد نظامی میان اسرائیل و سازمان فلسطینی حماس رو به گسترش است و از جنگ ۲۰۱۴ نوار غزه تا کنون بی‌سابقه بوده است.حداقل ۱۷۴ شهید، نتیجه یک هفته جنایت‌ جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


درگیری‌ها از حوادث محله شیخ جراح شروع شد. این محله بعد از اشغال بخش غربی قدس میزبان خانواده‌هایی بود که خانه‌ خود را ازدست‌داده بودند. رژیم صهیونیستی اما در این روزها با فشار به خانواده‌های ساکن در این محله به دنبال تخلیه آن و یهودی‌سازی کامل این منطقه بود.
فیلم‌هایی از ساکنین شیخ جراح منتشر شد که نشان می‌داد اسرائیلی‌ها خانه‌های فلسطینی‌ها را به‌زور تصاحب می‌کنند. هم‌زمان، افزایش حملات به بیت‌المقدس و دستگیری و کشته شدن تعداد زیادی از مسلمانان، خشونت‌ها در فلسطین را تشدید کرد.
گروه‌های مقاومت در پاسخ، حملات خود به شهر‌های اسرائیل را آغاز کردند که با هجوم جنگنده‌های اسرائیل به غزه همراه شد. حجم جنایت‌های صورت گرفته در این حملات، در تاریخ اشغال فلسطین بی‌سابقه بوده است. رژیم صهیونیستی در این حملات دست‌کم ۴۷ کودک و ۲۹ زن را به شهادت رساند. دو پزشک سازمان پزشکان بدون مرز را به قتل رساند و ساختمان خبرگزاری‌های مطرح جهانی در غزه را با خاک یکسان کرد. اسرائیل تمام تلاش خود را کرد تا اخبار این جنایت‌ها به گوش مردم جهان نرسد.
مقامات این رژیم از مدیران فیس‌بوک و تیک‌تاک خواستند تا اطلاعاتی که احساسات ضد اسرائیلی را گسترش می‌دهد، سانسور کنند اما گستره‌ی جنایت‌های رژیم صهیونیستی حتی نمایندگان مجلس امریکا را هم به واکنش وادار کرد.

بسیاری از شهرهای اروپایی و آمریکایی ازجمله آمریکا، فرانسه و انگلیس هم صحنه حمایت از فلسطین بود که درنهایت با برخورد‌های خشونت‌بار پلیس مواجه شد اما نحوه واکنش‌ گروه‌های مقاومت به جنایت‌های اسرائیل، به عقیده بسیاری کارشناسان معادلات جدیدی را در فلسطین ایجاد کرده است.

به گزارش رادیو اسرائیل بیش از ۳۱۰۰ موشک به سمت مناطق اشغالی شلیک‌شده که عددی بی‌سابقه‌ در طول مدت اشغال فلسطین بوده است. بیش از ۴۰۰ موشک در این حملات به هدف‌های خود اصابت کرده‌اند و ۷۰ درصد ساکنان اسرائیل مجبور به حضور در پناهگاه‌ها شده‌اند. استفاده از پهپادهای انتحاری برای اولین بار و رونمایی از موشک‌های جدید، بسیاری را در اسرائیل به تخلیه خانه‌ها و فرار وادار کرده است.
روزنامه تلگراف در گزارشی توضیح داده که گنبد آهنین در برابر تعداد زیادی از راکت‌های حماس شکست‌خورده است. از این گذشته هر موشک پدافند رژیم صهیونیستی معادل ۴۰ هزار دلار هزینه دارد که برای مقابله با راکت‌های ارزان‌قیمت حماس فشار قابل‌توجهی برای اقتصاد اسرائیل است.
تل‌آویو برای اولین بار با تعداد قابل‌توجهی از موشک‌های گروه‌های مقاومت مواجه شد و بسیاری از شهرها ازجمله حیفا که تاکنون در معرض حملات موشکی نبودند این بار مورد اصابت موشک قرار گرفتند اما اصلی‌ترین تغییر محسوس معادلات در فلسطین، واکنش‌های اجتماعی به تجاوز‌های اسرائیل است.

از زمان پیروزی حماس در انتخابات ۲۰۰۶، تشکیلات خود گران که به دنبال پیمان صلح با اسرائیل بود، اختلاف‌افکنی میان گروه‌های مختلف فلسطینی‌ها در غزه، کرانه باختری و قدس شرقی را دنبال کرد. از آن زمان، اختلاف میان این دو بخش فلسطین عملاً به نفع اسرائیل تمام‌شده و رژیم صهیونیستی هم با جداسازی بیشتر این دو بخش از هم جلوی مقاومت متحد فلسطینی‌‌ها را می‌گیرد اما در روز‌های اخیر، حماس در واکنش به تجاوز‌های رژیم صهیونیستی به نقاطی غیر از غزه، ‌درگیری با اسرائیل را شروع کرد. به همین دلیل موجی از حمایت‌ها از گروه‌های مقاومت در کرانه باختری و قدس شرقی ایجادشده است. در کرانه باختری گروه‌های مردمی مسلح شده و با سربازان اسرائیلی درگیر می‌شوند. عرب‌هایی که به‌اجبار در شهرهای اسرائیل زندگی می‌کنند هم علیه دولت اسرائیل شورش‌هایی را آغاز کرده‌اند. در طی همین درگیری‌ها شهر اللد به‌طور کامل به تصرف گروه‌های مردمی درآمد و عملاً برخی شهروندان صهیونیست آن را ترک کردند.
شورش‌های داخلی و مبارزه مسلحانه گروه‌های مردمی در کرانه باختری، یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌‌های اسرائیل در سال‌‌های اخیر بود.