تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه انواع بستنی خانگی

بستنی ،یکی از دسرهای خوشمزه ای است که با ترکیب شیر و شکر و خامه درست می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بستنی
بستنی، دسر یخی خوشمزه ای است که در روزهای گرم تابستانی نمی توان از آن گذشت.این دسر خوشمزه و پرطرفدار ، طعم های مختلف و فراوانی دارد. بستنی ها را می توان با را با انواع میوه‌ها، انواع مغز‌ها و خشکبار، چیپس شکلات، بیسکوئیت، سس‌ها وشیره‌های مختلف،خوشمزه تر کرد.

 پایه اولیه بستنی، شیر و خامه است که دارای کلسیم،فسفر، ریبوفلاوین، ویتامین (آ و دی) می باشد.این دسر پر طرفدار فواید زیادی برای سلامتی دارد.همانطور که گفتیم این دسر یخی کلسیم دارد و کلسیم موجود در آن  برای دندان و رشد و استحکام استخوان‌ها لازم است، پس مصرف بستنی علاوه بر اینکه از دندان‌ها محافظت می‌کند باعث پیشگیری از پوکی استخوان هم می‌شود.همچنین کمبود کلسیم در تمامی زنانی که سرطان سینه در آن‌ها تشخیص داده شده است، دیده می‌شود و با دریافت میزان کافی کلسیم می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

 همچنین بستنی سرشار از کربوهیدرات، چربی و پروتئین است.در واقع با کالری که فرد از بستنی به دست می آورد،می تواند انرژی از دست‌رفته خود را به دست  آورد، به همین خاطر گفته می شود زمانی که فرد  احساس می کند انرژی کافی ندارد، یک کاسه بستنی میل کند.

هنگامی که به میزان کافی بستنی میل کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید می‌تواند برای کاهش وزن به شما کمک کند.زمانی که فرد ماده غذایی سرد را بخورد،بدن کالری  بیشتری می سوزاند و این کار به کاهش وزن کمک می کند.

این دسر خوشمزه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.در واقع بستنی نوعی فرآروده لبنی تخمیر‌شده است. فرآورده‌های تخمیری باعث تقویت سیستم گوارشی و تنفسی در مقابل عفونت‌ها می‌شود. هرچه سیستم گوارش و سیستم تنفسی قوی‌تر باشد، ایمنی بدن هم بالا‌تر می‌رود.

 این دسر خوشمزه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.در واقع بستنی نوعی فرآروده لبنی تخمیر‌شده است. فرآورده‌های تخمیری باعث تقویت سیستم گوارشی و تنفسی در مقابل عفونت‌ها می‌شود. هرچه سیستم گوارش و سیستم تنفسی قوی‌تر باشد، ایمنی بدن هم بالا‌تر می‌رود.


 بستنی ، دسر خوشمزه ای است که شادی آور است و استرس را از فرد دور می کند و حال بهتری به او هدیه می دهد. مغز کسانی که این دسر یخی را مصرف می کنند،بلافاصله در این قسمت مخصوصا  قشراربیتوفرانتال تغییر ایجاد می کند.

ویتامین (کا) موجود در بستنی به افزایش گردش خون کمک  می کند و مانع از ایجاد خون لختگی در بدن می‌شود.

بستنی دسر خوشمزه ای است که اگر فرد خودش آن را در منزل تهیه کند، لذت آن دو چندان می شود. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه انواع بستنی خانگی را بیان کنیم:
 بستنی سنتی زعفرانی

 بستنی سنتی زعفرانی

یکی از بستنی های خوشمزه و پر طرفدار قدیمی، بستنی سنتی زعفرانی می باشد.برای تهیه این بستنی به مواد زیر نیاز داریم:
مواد لازم:
 شیر پر چرب 1 لیتر
زعفران به مقدار لازم
 شکر 500 گرم
 گلاب نصف استکان
 ثعلب 1 قاشق غذاخوری
 خلال پسته 50 گرم
خامه معمولی 100 گرم

طرز تهیه :
برای درست کردن بستنی سنتی ابتدا خامه را در یک سینی بریزید و با یک جسم صاف آن را کف سینی پهن کنید تا قطر آن تقریبا به 2 میلیمتر برسد. سینی خامه را در فریزیر قرار دهید تا یخ بزند.

در این فاصله شیر را در یک قابلمه بریزید و روی گاز قرار دهید تا بجوشد، در این زمان زعفران را دم کرده و به همراه گلاب به شیر اضافه کنید.

 در مرحله ی بعدی شکر و ثعلب را در ظرفی مخلوط کنید و به تدریج به قابلمه شیر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا زمانی که مخلوط غلیظ شود.سپس قابلمه را خاموش کنید و روی یخ قرار دهید تا خنک شود ، کمی مواد را هم بزنید تا کشدار شود. بعد از اینکه مواد کمی خنک شد آن را داخل فریزر قرار دهید تا منجمد شود.

هر نیم ساعت مواد را از فریزر بیرون بیاورید و هم بزنید تا 5 مرحله این کار را انجام دهید تا بستنی بخوبی کش بیاید و در آخر هم پسته و خامه یخ زده را خرد کنیدو به بستنی اضافه کنید ، بستنی را در بستنی خوری بریزید و میل کنید.

نکته: اگر ثعلبی که در بستنی استفاده می کنید ،خوب و مرغوب نباشد بستنی دچار یخ زدگی شده و کشدار نیمشود.
بستنی شکلاتی

بستنی شکلاتی

بستنی شکلاتی هم از بستنی های محبوبی است که به آسانی می توانید در منزل درست کنید. این دسر خوش طعم را می توانید به دو روش هم با دستگاه بستنی ساز و هم بدون دستگاه تهیه کنید.

روش اول با دستگاه:

مواد لازم:
 شکلات سیاه:200 گرم
شکر:  200 گرم
 کاکائو 50 گرم
 شیر: 800 سی سی
 ثعلب:یک قاشق غذاخوری
 شیرخشک: 100 گرم

 ویتامین (کا) موجود در بستنی به افزایش گردش خون کمک می کند و مانع از ایجاد خون لختگی در بدن می‌شود.


طرز تهیه:
برای تهیه این بستنی ابتدا شکلات را خرد  کنید و داخل یک کاسه مناسب بریزید و روی حرارت غیر مستقیم بگذارید و مدام هم بزنید تا شکلات ذوب شود سپس کنار بگذارید تا خنک شود. در مرحله بعد شیر را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا کمی گرم شده و ولرم شود.

 سپس شکر، ثعلب و کاکائو را در ظرفی بریزید و خوب مخلوط کنید. اگر دوست دارید بستنی تیره تر شود مقدار بیشتری کاکائو استفاده کنید.

سپس شیر را از روی حرارت بردارید و مخلوط شکر را در چند مرحله به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مواد داخل شیر حل شود. بعد از اینکه مخلوط یکدست شد شیر خشک را اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت برگردانید و خوب هم بزنید تا یکنواخت شود. در این مرحله شکلات را هم اضافه کنید و شعله را خاموش کنید و مواد را خوب هم بزنید تا یکدست شود.

بعد از اینکه مایه بستنی یکدست شد آن را به یخچال منتقل کنید تا کمی خنک شود ولی توجه کنید که  نبندد. بعد از اینکه مایه بستنی کمی خنک شد آن را از یخچال بیرون بیاورید و داخل دستگاه بستنی ساز بریزید تا بستنی آماده شود. سپس بستنی آماده شده را برای 7 تا 8 ساعت در فریزر قرار دهید. اگر دوست دارید بستنی شما تلخ شود، شکر کمتری در بستنی بریزید. برای تزیین میتوانید کمی شکلات رنده کرده و روی بستنی بریزید .بستنی شکلاتی شما آماده خوردن می باشد.

روش دوم بدون دستگاه:

مواد لازم:
شیر عسل: یک پیمانه
پودر کاکائو:دو قاشق غذاخوری
شکلات تلخ:یک پیمانه
خامه:دو پیمانه
شکلات چیپسی:یک چهارم پیمانه

  اگر ثعلبی که در بستنی استفاده می کنید ،خوب و مرغوب نباشد بستنی دچار یخ زدگی شده و کشدار نیمشود.


طرز تهیه:
 برای تهیه این نوع بستنی ، قبل از اینکه شروع به اماده کردن مواد کنید، پره های همزن برقی را جدا کنید و به همراه کاسه ای که می خواهید مواد را داخل آن میکس کنید،برای حدود نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود.
 در این زمان که پره و کاسه داخل یخچال قرار دارند،شکلات را خرد کنید و روی حرارت غیر مستقیم بگذارید و مدام هم بزنید تا شکلات بخوبی حل شود. شکلات آب شده را از روی حرارت بردارید و پودر کاکائو و شیر عسل را به آن اضافه کنیدو هم بزنید تا کاملا یکدست شود.مخلوط شکلات را کنار بگذارید و سراغ مراحل بعدی بروید.
 در این زمان پره های همزن و کاسه را از یخچال بیرون بیاورید  و خامه را داخل آن بریزید و با همزن خوب بزنید تا خامه سفت شود و  فرم بگیرد. بعد از اینکه خامه بخوبی فرم گرفت مخلوط شکلات را اضافه کنید و با کمک یک لیسک آن را هم بزنید تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند.در مرحله بعد شکلات های چیپسی را اضافه کنیدو مجدد هم بزنید تا یکدست شود.
مایه بستنی را در ظرف بریزید و روی آن را با یک لایه سلفون بپوشانید و درب ظرف را هم ببندید. بستنی را برای حدود 8 ساعت در فریزر قرار دهید تا بستنی یخ زده و آماده شود.  بعد از این مدت زمان بستنی را از فریزر خارج کنید و با کمک اسکوپ در ظرف های بستنی خوری بریزید و با سس شکلاتی تزیین کرده و سرو کنید.
بستنی زغالی

 بستنی زغالی

یکی از بستنی های که اخیرا به آن توجه شده و طرفداران زیادی دارد، بستنی زغالی می باشد. این بستنی علاوه بر داشتن طعم زغال، طعم مطبوعی از وانیل و خامه را دارد. رنگ این بستنی ناشی از کربن سیاه گیاهی است. این ماده از گیاهان سوخته‌ای حاصل می‌شود که کربن فعال یا شارکول فعال ایجاد می‌کنند.

این بستنی را با زغال چوب درست می کنند. خاصیت زغال چوب در از بین بردن سموم از معده و دستگاه گوارش است، این ماده نوعی جاذب است و اکثر مواد شیمیایی را جذب و در خود حل می کند به همین دلیل خوردن آن به همراه بستنی می تواند اثر داروهای شیمیایی به ویژه داروهای پیشگیری از بارداری را مختل و از بین ببرد.

بستنی زغالی نسل جدیدی از بستنی است که از طعم دهنده زغال چوب گیاهی استفاده می شود و بستنی طعم و مزه خاصی پیدا می کند.تهیه این بستنی در منزل بسیار آسان است. اگر دوست داشتید این بستنی را تهیه کنید به مواد زیر احتیاج دارید:

خامه زده شده  ۴۰۰ میلی لیتر
زغال خوراکی فعال         ۲ قاشق غذاخوری
 تخم مرغ          ۴ عدد
 شکر    ۱۴۰ گرم
عصاره وانیل     ۱ قاشق چایخوری
طرز تهیه:
برای تهیه این بستنی محبوب ،خامه زده شده و زغال فعال را با همزن برقی خوب هم بزنید. در یک کاسه جداگانه، تخم مرغ ها را بشکنید و شکر و وانیل را به آن اضافه کنید. آنها را با همزن برقی تا زمانیکه خوب کش بیاید هم بزنید. مخلوط به دست آمده تخم مرغ، شکر و وانیل در مرحله سوم را با مخلوط خامه زده شده و زغال فعال مرحله اول در طی چند مرحله با همزن برقی ترکیب کنید.
مخلوط مرحله چهارم را در یک ظرف دردار بریزید و به مدت ۸ ساعت در یخچال بگذارید. بعد از ۸ ساعت بستنی شما آماده است.
بستنی گردویی

 بستنی گردویی:

این بستنی هم یکی دیگر از دسرهای یخی خوشمزه برای روزهای گرم بهار و تابستان است که به راحتی می توانید آن را در منزل تهیه کنید.

مواد لازم بستنی گردویی:
 شکلات خرد شده115 گرم
شیر 150 میلی لیتر
 خامه 300میلی لیتر
کشمش50گرم
بسکویت خرد شده 30 گرم
گردوی خرد شده 30 گرم

طرز تهیه:
 برای تهیه بستنی ابتدا شیر را داخل یک قابلمه یا شیرجوش بریزید و روی شعله بگذارید تا کمی گرم شود. در این فاصله شکلات ها را خرد کنید و به شیر اضافه کنید و اجازه دهید شکلات ها آب شودو با شیر ترکیب شوند ، سپس زیر شعله را خاموش کنیدو اجازه دهید محلول شیر و شکلات خنک شود.
 مرحله ی بعدی ، مرحله ی هم زدن خامه می باشد. برای این کار خامه را در کاسه ای بریزید و با هم زن برقی تا جایی هم بزنید که خامه فرم بگیرد. حالا محلول شکلات و شیر را به تدریج به خامه اضافه کنید و هم بزنید. قالب بستنی را آماده کنید و مایه را داخل آن بریزید و به مدت 15 الی 20 دقیقه در فریزر بگذارید.
بعد از اینکه بستنی خودش را گرفت آن را از فریزر  بیرون بیاورید وبیسکوییت و گردوی خرد شده را به آن اضافه کنید و در آخر کشمش را روی بستنی بریزید و دوباره داخل فریزر قرار دهید.بعد از یک ربع تا بیست دقیقه سری به بستنی بزنید و اگر کاملا گرفته بود آن را از فریزر بیرون آورده و میل کنید.
بستنی ایتالیایی

 بستنی ایتالیایی

یکی دیگر از بستنی های خوشمزه ، بستنی ایتالیایی می باشد. این بستنی با نام جلاتو در بین طرفدارن خود از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. این بستنی بافتی غلیظ تر و سفت تر دارد و دیر تر آب می شود.
 در تهیه این بستنی از شیر بیشتر و خامه کمتری استفاده می شود و غالبا از زرده تخم مرغ هم که یکی از ترکیبات بستنی معمولی است در ساخت جلاتو استفاده نمی شود.

  در تهیه این بستنی از شیر بیشتر و خامه کمتری استفاده می شود و غالبا از زرده تخم مرغ هم که یکی از ترکیبات بستنی معمولی است در ساخت جلاتو استفاده نمی شود.


مواد لازم‌ برای بستنی ایتالیایی:
 پودر ژلاتین        1 قاشق‌ چایخوری‌
 شیر     1/2 پیمانه
 كره‌بدون‌ نمک            60 گرم
 وانیل‌ شكری    2 قاشق‌ چایخوری‌
آب       1 قاشق‌ غذاخوری‌
 سفیده‌ تخم مرغ‌          3 عدد
 پودر شكر         1/2 پیمانه‌
 شربت‌ قند         1 قاشق‌ غذاخوری‌
بیسكویت         120 گرم

طرز تهیه بستنی ایتالیایی:
برای تهیه این بستنی خوش طعم و پر طرفدار ،ابتدا داخل‌ یک كاسه‌ كوچک آب‌ را بریزید و پودر ژلاتین‌ را روی‌ آن‌ بپاشید و اجازه‌ دهید تا 2 الی‌ 3 دقیقه‌ بماند تا نرم‌ شود، پس‌ از آن‌ شیر، كره‌ و وانیل‌ را در قابلمه ای‌ مخلوط كنید و روی‌ حرارت‌ ملایم‌ قرار بدهید، سپس‌ این‌ مواد را آرام‌ هم‌ بزنید تا شیر گرم‌ و كره‌ در آن‌ آب‌ شود. سپس قابلمه‌ را از روی‌ حرارت بردارید و ژلاتین‌ را به‌ آن‌ اضافه‌ كنید تا كاملا حل‌ شود، پس‌ از آن‌ بگذارید این‌ مایه‌ خنک شود و چندبار هم‌ بزنید تا سفت‌ نشود.
پس‌ از این‌ مراحل‌ سفیده ها را در كاسه‌ بزرگی‌ با همزن‌ برقی‌ آنقدر به‌ هم‌ بزنید تا كاملا پف کند و از ظرف نریزد. سپس‌ پودر شكر را کم کم به‌ سفیده ها اضافه‌ كنید و هم‌ بزنید تا زمانی‌ كه‌ مایه كاملا غلیظ شود، در این‌ زمان آب لیمو را هم به‌ آن‌ اضافه‌ كنید و به‌ مدت‌ 30 ثانیه‌ دیگر هم‌ بزنید. پس‌ از آن‌، مخلوط شیر را كه‌ خنک شده‌ به‌ تدریج‌ به‌ مواد اضافه‌ كنید و آرام‌ مخلوط كنید.

در این زمان مواد آماده‌ شده‌ را درون‌ دستگاه‌ بستنی ساز بریزید و اگر دستگاه بستنی ساز نداشته‌ باشید مواد را در ظرف‌ فلزی گودی‌ بریزید و آن‌ را در فریزر با درجه‌ بالا قرار دهید.

بعد از دو ساعت‌ مواد به‌ تدریج‌ سفت‌ می شود، در این‌ زمان آن‌ را از فریزر خارج‌ کنید و با همزن‌ آن‌ قدر بزنید تا نرم‌ و یكدست‌ شود. و بعد از آن‌ بیسكویت‌ خرد شده‌ را به‌ مواد اضافه‌ كنید. سپس‌ در ظرف‌ را محكم‌ ببندید و دوباره‌ آن‌ را داخل‌ فریزر با درجه‌ كم‌ بگذارید. قبل از این که بستنی را میل کنید، ان را از فریزر بیرون بیاورید تا کمی نرم شود و اگر تمایل داشتید با گیلاس و ویفر آن را تزیین کنید.

 اگر خواستید بستنی ایتالیایی شکلاتی درست کنید به مواد زیر نیاز دارید:
شکلات نرم       1 شیشه متوسط
شیر      3 لیوان
موز       4 عدد
عسل    3 قاشق غذاخوری

  برای تهیه این بستنی بهتر است از موزهای نرم استفاده کنید. همچنین به جای عسل از مقداری شکر استفاده کنید.


برای تهیه این بستنی شکلات نرم ،عسل و شیر داغ را روی بخار آب مخلوط کنید و هم بزنید تا یکدست شوند سپس موزها را با میکسر بزنید تا له شوند و موزهای له شده را اضافه کنید و مجدد بزنید تا تمام مواد بخوبی باهم مخلوط شوند.
مایه بستنی را درون کاسه بریزید و حدود 5 ساعت داخل فریزر قرار دهید، هر 1 ساعت بستنی را با مخلوط کن بزنید. البته با چنگال هم می توانید بزنید اما اگر از مخلوط کن استفاده کنید، بافت بهتری خواهد داشت و سپس بستنی آماده را در ظرف مناسب بریزید و با سس شکلاتی سرو کنید.
 برای تهیه این بستنی بهتر است از موزهای نرم استفاده کنید. همچنین به جای عسل از مقداری شکر استفاده کنید.
بستنی هندوانه ای

بستنی چوبی هندوانه

 یکی از بستنی های خوشمزه ای که همه افراد ،مخصوصا کودکان آن را دوست دارند، بستنی چوبی هندوانه ای است. این بستنی بسیار لذیذ و خوشمزه با طعم بسیار عالی و استثنایی است و در مدت زمان کمی به سادگی آماده می شود.

 برای تهیه این بستنی به مقداری هندوانه وشکر نیاز دارید. هندوانه را خرد کنید و هسته های آن را خارج کنید و به همراه شکر در مخلوط کن  بریزید و هم بزنید تا مخلوط شوند و به صورت مایع آبکی در بیاید. اگر خواستید شیرین باشد، شکر بیشتری بریزید.سپس قالب را آماده کنید و مایع بستنی را داخل قالب ها بریزید و یک عدد چوب بستنی هم داخل قالب ها بگذارید و در فریزر قرار دهید تا یخ ببندد.
اگر طعم گلاب را دوست دارید به میزان مورد علاقه‌ ی خود، گلاب به مایع بستنی اضافه کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .