تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه انواع کنسرو خانگی

کنسرو کردن،یکی از بهترین روش های نگهداری مواد غذایی است که هر کدبانوی ایرانی می تواند به راحتی این کار را در منزل انجام دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنسرو خانگی
کنسرو کردن فرایندی است که در آن مواد غذایی را در شیشه یا قوطی قرار داده و حرارت می دهند تا میکروب ها و آنزیم های غیر فعال آن از بین برود. پس از این که کنسرو ها حرارت  و سرما داده شدند، یک خلا در بسته‌بندی مواد ایجاد می‌کنند. این خلا، از فساد دوباره ی  مواد غذایی درون شیشه یا قوطی جلوگیری می‌کند.

روش های کنسرو کردن

 کنسرو کردن به دو روش انجام می شود. یکی به روش حمام آب جوش و دیگری به روش تخت فشار.

 در روش حمام آب جوش  ابتدا لازم است شیشه‌های که قرار است مواد داخل آن‌ها نگهداری شود، استریل شود. برای استریل کردن شیشه‌ها می‌توانید از سه روش آب جوش، فر یا ماکروویو و ماشین ظرف‌شویی استفاده کنید.

 به سه روش می توانید شیشه ها را استریل کنید. پس از استریل کردن شیشه‌ها، موادی که قرار است کنسرو شوند را درون شیشه‌ها بریزید. بهتر است  یک و نیم سانتی‌متری بالای شیشه را خالی بگذارید. لبه شیشه‌ها را تمیز کنید و در شیشه‌ها را ببندید طوری که نه خیلی محکم باشد و نه خیل شل باشد.

ظرف کنسرو تحت‌فشار را روی شعله قرار دهید و صبر کنید تا به جوش بیاید سپس برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید بجوشد. وقتی هوای داخل ظرف خالی شد در آن را باز کنید و شیشه‌ها را خارج کنید و شیشه‌های کنسرو را سروته کنیدو برای ۲۴ ساعت روی کابینت قرار دهید.


سپس شیشه‌ها را درون یک سبد قرار دهید و به‌آرامی درون ظرف پر از آب در حال جوش بگذرید و اجازه دهید برای 15 دقیقه در اب بجوشند تا کنسرو شوند.بعد از اینکه شیشه ها در آب جوش ، جوشید ؛آنها را به‌آرامی از آب خارج کنید و به‌صورت سروته برای ۲۴ ساعت روی کابینت در آشپزخانه قرار دهید. پس از ۲۴ ساعت شیشه‌ها را برگردانید و در آن‌ها را با انگشت فشار دهید؛ اگر با فشار انگشت در کنسرو کمی فرو رفت به این معناست که شیشه کنسرو نشده است و باید تا زمان مصرف در یخچال نگهداری شود و اگر در شیشه کنسرو با فشار انگشت فرو نرود پس شیشه به‌درستی کنسرو شده است و می‌توانید آن را در خارج از یخچال درجایی خنک و دور از نور خورشید نگهداری کنید.

 روش دیگر برای کنسرو کردن، تحت فشار قرار دادن است. در این روش هم مانند روش قبل ابتدا شیشه ها را استریل کنید. مواد را درون شیشه‌ها بریزید و در شیشه‌ها را ببندید و آنها را درون ظرف (زودپز بزرگ) مخصوص کنسرو کردن تحت‌فشار قرار دهید و کمی آب درون ظرف بریزید و در ظرف را ببندید.

ظرف کنسرو تحت‌فشار را روی شعله قرار دهید و صبر کنید تا به جوش بیاید سپس برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید بجوشد. وقتی هوای داخل ظرف خالی شد در آن را باز کنید و شیشه‌ها را خارج کنید و مانند روش قبل شیشه‌های کنسرو را سروته برای ۲۴ ساعت روی کابینت قرار دهیدو بعد از 24 ساعت از کنسرو شدن شیشه ها مطمئن شوید.

کنسرو کردن به روش حمام آب جوش مناسب مواد غذایی است که خاصیت اسیدی دارند و کنسرو کردن به روش تحت‌فشار برای مواد غذایی که خاصیت بازی دارند مناسب است.

 در این مطلب می خواهیم طرز تهیه انواع کنسرو را برایتان بگوییم تا به راحتی در منزل آن را درست کنید.
 کنسرو ذرت

طرز تهیه کنسرو ذرت

یکی از پر مصرف ترین و خوشمزه ترین کنسروها، ذرت می باشد که می توانید به آسانی آن را در منزل تهیه کنید. ذرت یک نوع دانه خوراکی است. این دانه در غذاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و در دو نوع خشک و شیرین وجود دارد که نوع شیرین آن دارای مواد قندی بیشتری است .این دانه خوراکی به روش های متنوعی پخته می شود و بسته به نوع ذرت مواد معدنی موجود در آن متفاوت می باشد و سرشار از مواد مغذی می باشد که برای بدن مفید است. ذرت دارای ویتامین (آ،ب،ث) و املاح معدنی ،کلسیم ،پتاسیم و آهن است و قسمت بزرگی از آن را مواد نشاسته ای تشکیل می دهند.

مواد لازم:
بلال     4 عدد
نمک     یک چهارم قاشق چایخوری
شکر    یک قاشق غذاخوری
آب       به مقدار لازم

طرز تهیه:
برای طرز تهیه ذرت کنسروی، بهتر است از بلال ذرت مکزیکی استفاده کنید. این بلال ها مخصوص ذرت مکزیکی و کنسرو کردن هستند. ویژگی این بلال ها این است که دانه های درشت و شیرین و نرم تر دارند و بدون مو هستند.

برای تهیه ،ابتدا باید دانه های بلال را از آن جدا کنید که به چند روش می توانید این کار را انجام دهید. یکی از بهترین روش ها این است که یک ردیف دانه های ذرت را با چاقو برش بزنید و جدا کنید و ردیف های بعد را با دست به سمت ردیفی که جدا کردید فشار بدهید. با این روش دانه های ذرت به صورت کامل و یک شکل از آن جدا می شوند.

پس از دانه کردن بلال ها آن ها را داخل آبکش بریزید و با آب بشویید. سپس آن ها را با مقداری آب داخل قابلمه ای بریزید و اجازه بدهید به جوش بیاید. در زمان پخت به ازای هر 4 بلال یک قاشق غذاخوری شکر و یک چهارم قاشق چایخوری نمک اضافه کنید نمک باعث سفت شدن بلال ها می شود و شکر باعث نرم شدن بلال ها می شود زمانی که هر دو را با هم اضافه کنید خیلی خوشمزه و مانند بازاری ها می شود. پس از اینکه پختند اجازه بدهید ذرت ها خنک شوند و بعد آن ها را با همان آب داخل قابلمه داخل شیشه بریزید و در شیشه را محکم ببندید.

 یکی از بهترین روش ها این است که یک ردیف دانه های ذرت را با چاقو برش بزنید و جدا کنید و ردیف های بعد را با دست به سمت ردیفی که جدا کردید فشار بدهید. با این روش دانه های ذرت به صورت کامل و یک شکل از آن جدا می شوند.


شیشه ها را داخل قابلمه قرار بدهید و قابلمه را حداقل تا نیمه های شیشه آب کنید و روی شعله ی گاز قرار بدهید. اجازه بدهید آب آن حدود 30 دقیقه با حرارت کم بجوشد.

بعد از این زمان شیشه را خارج کنید و سرو ته در مکانی قرار دهید، چنانچه آب کنسرو از شیشه خارج شود یعنی عملیات کنسرو کردن به خوبی انجام نشده است و باید این شیشه را سریعا مصرف کنید. اگر آبی خارج نشد اجازه دهید شیشه کاملا خنک شود سپس آن را داخل نگهداری کنید.

نکته:از کنسروهای ذرت می توانید برای تهیه ی انواع سالاد، سوپ و ذرت مکزیکی استفاده کنید.
نخود


کنسرو نخودطلایی

 یکی دیگر از کنسروهای پرمصرف خانواده ها، کنسرو نخود می باشد. نخود گیاهی است که خواص فراوانی دارد و برای سلامتی بدن عالی است. نخود یکی از رایج ترین انواع سبزیجات است که دارای آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، مواد مغذی و ویتامین ب6 ،منیزیم، اسید فولیک، ویتامین ث، کلسیم، روی، فسفر و پتاسیم می باشد و برای سلامتی مفید می باشد. نخود نیز برای سلامت قلب مفید است که خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و گوارش را بهبود می دهد.

مواد لازم برای تهیه كنسرو نخود طلایی:

 نخود   400 گرم

پیاز متوسط    3 عدد

روغن    75 گرم

 آرد گندم سبوس دار     1 قاشق غذاخوری

  نمك و فلفل و زردچوبه   به مقدار كافی

 برای نگهداری كنسرو نخود طلایی باید آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. برای حفظ کیفیت پس از باز کردن، باقیمانده ی محتوی قوطی را در ظروف شیشه ای یا پلاستیکی بریزید و در یخچال نگهداری کنید.


طرز تهیه:
برای تهیه این کنسرو ، ابتدا نخود را از شب قبل خیس کنید و صاف کنید و پیازها را خرد كنید با روغن سرخ کنید تا طلایی شود. نخودها را به پیاز داغ اضافه کنید و كمی تفت دهید ونمك و فلفل و زردچوبه و 4 لیوان آب را اضافه کنید. شعله را كم كرده و با حرارت ملایم نخودها را بپزید.در آخر كه نخودها خوب پخته شد آرد را در نصف استكان آب سرد مخلوط به نخود اضافه کنید. بعد از اینكه چند جوش خورد شعله را خاموش کنید. این غذا را می توانید همراه با آبغوره و یا سركه میل كنید.

برای نگهداری كنسرو نخود طلایی باید آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. برای حفظ کیفیت پس از باز کردن، باقیمانده ی محتوی قوطی را در ظروف شیشه ای یا پلاستیکی بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
کنسرو تن ماهی

طرز تهیه تن ماهی در خانه:

تن ماهی یکی از غذاهای آماده وحاضر در منزل می باشد. این ماده غذایی منبع بسیار خوبی برای پروتئین بوده و همچنین چربی و کالری پایینی دارند . پروتئین حس سیری را در فرد  افزایش می دهد و هوس غذا خوردن را کاهش می‌دهد. به همین خاطر رژیم‌های غذایی دارای پروتئین بالا برای کاهش وزن بسیار مناسب خواهند بود.

 به چند روش می توانید کنسرو تن ماهی تهیه کنید. برای تهیه ی تن ماهی خانگی باید از ماهی مخصوص استفاده کنید که طعم و مزه ی کنسروهای ماهی را بدهد.

بهترین ماهی برای تن ماهی، ماهی هوور است. طعم این ماهی کاملا شبیه به کنسرو ماهی های بسته بندی است.اما اگر نتوانستید این ماهی را آماده کنید می توانید از ماهی های دیگر مانند گِباب، تون، گیدر، زرده یا صارم هم استفاده کنید. برای تهیه تن ماهی در خانه باید از زودپز و یا قابلمه هایی که در آن کاملا بسته می شود و بخاری از آن خارج نمی شود استفاده کنید.

مواد لازم:
ماهی هووور       500 گرم
نمک و فلفل     به مقدار لازم
آب        1 استکان
آبلیمو    1 استکان
روغن زیتون      به مقدار لازم

طرز تهیه:
برای پخت تن ماهی در خانه، ابتدا ماهی را بشویید و پوست آن را بگیرید و گوشت های آن را به قطعات کوچک خرد کنید قطعات گوشت ماهی نباید ریز باشندچون باعث خرد شدن گوشت های ماهی می شود.

سپس تیغ های ماهی را جدا کنید. روی ماهی نمک و فلفل و مقداری آبلیمو بریزید و با احتیاط کمی آن را مخلوط کنید فقط در حدی که ماهی ها مزه دار شوند. سپس داخل تابه ای یا زودپز که به سایز مقدار ماهی مناسب باشد انتخاب کنید.

ماهی ها را کف زودپز بچینید و نباید بین ماهی ها فاصله باشد باید کف زودپز با ماهی کاملا پوشانده شود. سپس نمک را روی ماهی ها بریزید و بعد آبلیمو را بریزید. اکنون آب را روی ماهی ها بریزید و بعد روغن مایع بریزید. این میزان مواد باید کاملا با سطح ماهی ها یکی باشد اگر بیشتر بریزید باعث آبپز شدن ماهی ها می شود.

سپس در زودپز را ببندید و زیر آن را شعله پخش قرار دهید و اجازه بدهید با حرارت ملایم به مدت 1 ساعت بپزد. سپس در زودپز را باز کنید. و روی آن روغن زیتون بریزید و داخل ظرف مناسب بکشید. این تن ماهی را با سبزی پلو یا شوید پلو و یا با نان سرو کنید.

 برای تهیه ی تن ماهی به این روش ابتدا شیشه های تمیز و سالم را انتخاب کنید سپس داخل آب جوش بجوشانید تا استرلیزه شوند.بعد از جوشاندن ظرفه ها آن ها را از داخل آب بیرون بیاورید و سپس ماهی ها را بشویید و پوست بگیرید، استخوان های آن را جدا کنید و با کمی نمک و فلفل آن ها را مزه دار کنید.


می توانید تن ماهی را داخل قابلمه هم درست کنید. برای این کار مانند روش قبل مراحل اولیه را انجام دهید و سپس ماهی ها را کف قابلمه بچینید به صورتی که هیچ فاصله ای بین آن ها نباشد و بعد روغن و نمک و آب و آبلیمو را اضافه کنید. میزان آب باید کم باشد و زیر قابلمه را خیلی کم کنید و در آن را ببندید  اجازه بدهید خیلی آرام بپزد اگر لازم بود از شعله پخش کن استفاده کنید.

 برای اینکه متوجه شوید گوشت ماهی کاملا پخته آن را با چنگال تست کنید و تکه ای از آن را بردارید.باید توجه داشته باشید که بین گوشت های ماهی نباید قرمز باشد باید کاملا پخته شود. اجازه بدهید آب تن ماهی خیلی کشیده شود. بعضی ها تمایل دارند گوشت تن ماهی برشته شود در این صورت کاملا آب ماهی را کشیده شود و باز مقداری دیگر روغن بریزید و اجازه بدهید گوشت ها کمی برشته شوند سپس آن ها را برگردانید تا طرف دیگر آن هم کمی برشته شود.

همچنین تن ماهی را داخل شیشه هم درست می کنند. برای تهیه ی تن ماهی به این روش ابتدا شیشه های تمیز و سالم را انتخاب کنید سپس داخل آب جوش بجوشانید تا استرلیزه شوند.بعد از جوشاندن ظرفه ها آن ها را از داخل آب بیرون بیاورید و سپس ماهی ها را بشویید و پوست بگیرید، استخوان های آن را جدا کنید و با کمی نمک و فلفل آن ها را مزه دار کنید.

سپس ماهی ها را داخل شیشه های تمیز بریزید . توجه کنید که نباید شیشه کاملا پر شود بعد از آن مقداری روغن زیتون و نمک روی آن بریزید در حدی که حدود 2 سانت از شیشه خالی بماند به وسیله ی چاقو، ماهی ها را به آرامی تکان بدهید که اطراف شیشه با روغن زیتون چرب شود.

سپس در شیشه را محکم ببندید و آن را داخل قابلمه ای قرار بدهید و داخل آن آب بریزید دقت کنید آب باید به مقداری باشد که از قابلمه به بیرون نپاشد و روی شیشه را بگیرد تا همه ی قسمت های ماهی مغزپخت شود. این کار حدود 2 ساعت زمان می برد توجه داشته باشید زیر شعله خیلی زیاد نباشد که سبب شکستن شیشه شود و خیلی کم نباشد که ماهی ها نپزند.

بعد از اینکه گوشت ماهی تغییر رنگ پیدا کرد زیر شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید آب و شیشه خنک شود سپس آن را بیرون بیاورید و با احتیاط در شیشه را باز کنید و میل کنید.

 اگر می خواهید تن ماهی را داخل شیشه درست کنید، بهتر است شیشه هایی را انتخاب کنید که در آن ها کاملا بسته شود و آب داخل قابلمه به آن نفوذ نکند و از شیشه هایی با درهای فلزی و سالم استفاده کنید.

نکته: زمانی که در تن ماهی را برای مصرف باز کردید، به مدت 2 روز باید تن ماهی مصرف شود وگرنه فاسد می شود؛اما اگر در شیشه باز نشود می توانید آن ها را به مدت 1 سال داخل یخچال نگهداری کنید.
همچنین بهتر است میزان آب داخل کنسرو ماهی را کم کم بریزید که مبادا زیاد شود اگر بتوانید آب کمتری بریزید خیلی بهتر است.
کنسرو قارچ

طرز تهیه کنسرو قارچ خانگی

قارچ یکی از مواد غذایی است که در بیشتر غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. برای اینکه دسترسی به این ماده غذایی برایتان آسان شود،می توانید آن را به صورت کنسرو شده تهیه کنید. کنسرو قارچ راه حلی برای نگهداری قارچ ها بدون از دست دادن خواصشان است. قارچ های خوراکی از کالری پایینی برخوردار اند و منبع خوبی از اسیدهای چرب اشباع نشده و فیبر هستند و بسیار مغذی می باشند.

مواد لازم برای تهیه کنسرو قارچ:

قارچ     یک بسته

آب       ۶ لیوان

نمک     ۱ قاشق غذاخوری

آبلیمو   ۱ قاشق غذاخوری
طرز تهیه:
برای تهیه این کنسرو، شش لیوان آب را درون قابلمه ای بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید. قارچ ها را شسته و خورد کنید.آبلیمو و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از جوش آمدن آب، به آن اضافه کنید. قارچ ها را به آب در حال جوشیدن اضافه کنیدو اجازه دهیدقارچ ها به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بجوشند .
نکته: توجه داشته باشید که قارچ ها بیشتر از 20 دقیقه نجوشند،چون باعث سفت شدن و لاستیکی شدن آنها می شود.
 بعد از بیست دقیقه که قارچ ها جوشید، قابلمه را از حرارت برداشته و بگذارید تا سرد شود. یک عدد شیشه ی تمیز و کاملا خشک را برداشته و قارچ ها را همراه با آب آنها درون ظرف بریزید  و بعد از بستن در شیشه آن را در یخچال قرار دهید.
نکته: بهتر است با قاشق خیس،قارچ ها را برندارید، زیرا باعث کپک زدن کنسرو نیز می شود.
برای خوش رنگ شدن کنسرو می توانید از مقداری زرد چوبه استفاده کنید.
کنسرو نخود فرنگی

طرز تهیه کنسرو نخود فرنگی

نخود سبز یا نخود فرنگی، گیاهی از حبوبات است. دانه‌های نخود فرنگی داخل کیسه‌هایی قرار گرفته اند و این کیسه‌ها از آنجا که از گل به عمل می‌آیند و در خود دانه‌هایی را جا داده‌اند در واقع نوعی میوه هستند ولی دانه‌های نخود فرنگی از گیاه به‌شمار می‌آیند. نخودفرنگی غنی از پروتئین می‌باشد و  مقدار زیادی ویتامین و املاح نیز دارد. از این رو این گیاه فواید تغذیه ای بی‌شماری دارد.

نخود فرنگی؛ به عنوان یک مکمل در برخی از غذاها مانند سوپ، نخود پلو و انواع سالادها نظیر سالاد ماکارونی، سالاد الویه، سالاد نخودفرنگی مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد لازم برای تهیه کنسرو نخود سبز:

زرده تخم مرغ   2 عدد 
 روغن مایع       2 لیوان
پودر خردل    1 قاشق چایخوری
 سرکه   2 قاشق غذاخوری
  آبلیمو   4 قاشق چایخوری
 نمک    1 قاشق چایخوری
 شکر    1/2 قاشق چایخوری
  فلفل  به مقدار لازم

  با این روش می توانید نخود فرنگی را با حفظ خواص اصلی آن، ماهها در یخچال نگهداری كنید و در هنگام مصرف فقط كافی است درب شیشه را باز كنید. بنابراین نیازی به نگهداری نخود فرنگی در فریزر و جوشانیدن هنگام مصرف نیست. 


طرز تهیه:
 برای تهیه ابتدا پوسته نخود فرنگی را شكافته و آنها را دان كنید. سپس آن را بشویید. در شیشه‌های دهان گشاد مثل شیشه كشك یا سس، تا گردن شیشه نخود فرنگی بریزید.

مقداری آب را جوشانیده و بگذارید سرد شود. به میزانی نمك به آب اضافه كنید كه لب شور شود. شیشه ای که در آن نخود فرنگی ریخته اید را با این آب پر كنید.

در قابلمه ای شیشه ها را چیده و مقداری آب سرد در قابلمه بریزید. شیشه‌ها به صورت درباز باشد. روی حرارت بگذارید و از زمانی كه آب داخل قابلمه شروع به قل قل زدن كرد، نیم ساعت بگذارید بجوشد. در این زمان آب داخل شیشه‌ها هم قل قل می‌زند. وقتی نخود فرنگی نرم شد اگر آب داخل شیشه‌ها كم شده بود از آب جوشیده سردشده لب شور، برای پر كردن شیشه استفاده كنید.

 در این زمان درب شیشه‌ها را ببندید و بگذارید 15 دقیقه دیگر نیز بجوشد. كنسرو نخود فرنگی آماده است. می توانید بعد از سرد شدن در یخچال نگهداری كنید.

توجه داشته باشید بعد از اینکه مراحل پخت پایان یافت، شیشه ها را از قابلمه خارج نكنید بگذارید آب كاملاً سرد شود بعد شیشه‌ها را خارج كنید در غیر اینصورت شیشه‌ها بر اثر سرد و گرم شدن محیط ترك می‌خورد.

 با این روش می توانید نخود فرنگی را با حفظ خواص اصلی آن، ماهها در یخچال نگهداری كنید و در هنگام مصرف فقط كافی است درب شیشه را باز كنید. بنابراین نیازی به نگهداری نخود فرنگی در فریزر و جوشانیدن هنگام مصرف نیست.
کنسرو نخود فرنگی را در جای خشک و خنک نگهداری کنید و  برای حفظ کیفیت پس از باز کردن باقیمانده ی محتوی قوطی را در ظروف شیشه ای یا پلاستیکی بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

کنسرو گوجه فرنگی

کنسرو گوجه فرنگی

 یکی از مواد غذایی پرکاربرد ،گوجه فرنگی می باشد . گوجه فرنگی را هم می توانید به سه روش به صورت کنسرو در آورید و هر زمانی که نیاز به آن داشتید، مورد استفاده قرار دهید.

مواد لازم:
گوجه فرنگی رسیده خوش رنگ
 نمک
آب جوش
بهتر است برای تهیه این کنسرو از شیشه های نو و تازه استفاده کنید تا در آن کیپ شود.

طرز تهیه:
 برای تهیه ابتدا یک قابلمه آب جوش روی حرارت  بگذارید و شیشه های خالی را همراه با در شیشه ها، داخل آن بیندازید و اجازه دهید 5 تا ده دقیقه بجوشد و بعد شیشه ها را در بیاوریدو با پارچه ای سر و ته آن را  تمیز کنید تا خشک شود. توجه داشته باشید زمانی که شیشه ها را داخل آب جوش می اندازید ،خنک نباشند چون ممکن است بترکد. با این کار شما شیشه ها را استرلیزه و تمیز کرده اید.

سپس گوجه فرنگی ها را بشویید و هر گوجه رو با چاقو به 4 قسمت  برش دهید. داخل یک قابلمه دیگه دوباره  آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. همین که به جوش آمد گوجه های چهار نیم شده را داخل آب جوش بریزید . گوجه ها را کم کم بریزید و نگذارید روی هم انباشته شوند.  حدود 1و نیم الی 2 دقیقه صبر کنید و بعد با یک کفگیر گوجه ها را خارج کنید و بلافاصله داغ داخل شیشه را پرکنید با یک قاشق تمیز گوجه ها رو فشار دهید تا هیج جای خالی تو شیشه نماند و لابه لای گوجه ها نمک بپاشید.برای هر شیشه 2 قاشق چای خوری نمک کافی هست.

تا انتها شیشه را پر کنید و یک لایه آخر شیشه، روی گوجه ها  را با روغن  زیتون و یا روغن مایع معمولی پر کنید و با این کار ارتباط بین هوا و گوجه ها رو قطع کنید.

سپس در شیشه ها را که داخل آب داغ بود؛ در بیاورید و شیشه ها را ببندید. از آنجایی که هم شیشه های حاوی گوجه داغ هستند و هم در شیشه ها، این موضوع باعث مکش  میشود و شیشه ها به صورت طبیعی پلمپ میشوند و هوایی واردآنها نمیشود.

سپس اجازه دهید شیشه ها در هوای اتاق خنک شوند و بعد میتوانید داخل یخچال و یا انباری یک جای تاریک و خنک ( دمای اتاق ) نگهداری کنید.

 در روش دوم و سوم میتوانید لابه لای گوجه از چند حبه سیر چند برگ ریحون یا رزماری هم استفاده کنید.


 روش دوم:

روش دیگری هم برای کنسرو کردن گوجه فرنگی وجود دارد. در این روش گوجه ها را پوست بگیرید و ریز ریز خرد کنید و یا اگر خواستید آن را به صورت پوره در بیاورید.

بعد گوجه ها را درون  قابلمه بریزید و آن را روی حرارت  قرار دهید تا بجوشد و کمی از آب گوجه ها کم شود. برای هر 5 کیلو گوجه حدود 2 قاشق غذا خوری نمک بریزید.سپس مانند روش قبل گوجه های داغ را داخل شیشه ها بریزید و با درب داغ شیشه ها را کیپ ببندید و بگذارید تا خنک شوند.

 روش سوم: در این روش گوجه پوست گرفته شده را خرد یا به صورت پوره در آورید و سپس آنها را داخل شیشه های تمیز استرلیزه شده بریزید در آن را ببندید و همه شیشه ها را داخل یک قابلمه بزرگ بچینید و درون آن را با اب ولرم پر کنید و به اندازه  دو بند انگشت آب روی آن بریزید.مقدار آب باید روی شیشه ها رابگیرد وبعدقابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید به مدت 15-20 دقیقه بجوشد.
سپس آن را از روی حرارت بردارید و شیشه ها را برعکس کنید تا خنک شوند.
نکته: در روش دوم و سوم میتوانید لابه لای گوجه از چند حبه سیر چند برگ ریحون یا رزماری هم استفاده کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .