تبیان، دستیار زندگی

غذای کله‌گنجشکی یا سر گنجشکی را چگونه درست کنیم؟

کله‌گنجشکی یا سر گنجشکی یک خوراک خوشمزه و محبوب است که خیلی راحت تهیه می‌شود. این خوراک مقوی و خوش‌طعم را بیشتر به‌عنوان غذای محلی تهران می‌شناسند اما باکمی تغییر در دستور تهیه به کله‌گنجشکی شیرازی، کله‌گنجشکی جنوبی و البته اصفهانی هم معروف است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


مواد لازم:

400 گرم گوشت چرخ‌کرده
2 عدد پیاز
2 عدد سیب‌زمینی نگینی خردشده
یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم
3 پیمانه آب

ارزش غذایی:

2000 کالری

زمان پخت:

30 دقیقه

 طرز تهیه:

-در ابتدا باید یک پیاز را رنده ریز کرده و آب پیاز را بگیرید. پیاز رنده شده را به همراه گوشت چرخ‌کرده، مقداری نمک، فلفل و زردچوبه در یک‌کاسه بریزید و به‌خوبی ورز دهید.
-مخلوط گوشت و پیاز را به‌صورت گلوله‌های ریز (کوفته‌قلقلی) درآورید. در این حین دستتان را کمی با آب ولرم مرطوب کنید تا گوشت به دستتان نچسبد.
- یک پیاز دیگر را رنده کرده یا نگینی خردکنید. کمی روغن در ماهیتابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. وقتی روغن داغ شد، پیازها را در آن تفت دهید و مقدار باقی‌مانده نمک و زردچوبه را به پیازها اضافه کنید.
-رب گوجه فرنگی را روی پیازها بریزید و کمی با روغن تفت دهید. پس‌ازاین که رنگ رب گوجه کمی باز شد، آب را اضافه کنید و 10 دقیقه صبر کنید تا آب به جوش بیاید.
-وقتی سس خوراک سر گنجشکی به جوش آمد، گوشت‌های گلوله شده را درکمی روغن سرخ‌کرده و سپس به آن اضافه کنید.
-در این مرحله از تهیه کله‌گنجشکی می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را به‌صورت مکعب‌های ریز خردکنید و به خوراک اضافه کنید تا بپزند.
-پس از بیست دقیقه که خوراک آماده شد، آن را در ظرف سرو بکشید. کله‌گنجشکی با برنج یا نان تازه به همراه انواع ترشی، سالاد شیرازی، سبزی‌خوردن یا ماست خیلی می‌چسبد.

خواص غذای کله‌گنجشکی با سیب‌زمینی

کله‌گنجشکی یک غذای محلی تهرانی است که بسیار خوشمزه و مقوی برای بدن است. یکی از مواد اصلی این غذا گوشت و سیب‌زمینی، دو منبع عالی پروتئین و ویتامین است. گوشت بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم را که بدن ما برای رشد به آن‌ها نیاز دارد تأمین می‌کند. انواع گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند، گاو و گوساله، یک منبع غنی از آهن است و در جلوگیری از کم‌خونی مؤثر است. از طرف دیگر سیب‌زمینی پخته‌شده موجود در این غذا غنی از فیبر، پتاسیم، ویتامین B6 و ویتامین C است که به کاهش فشارخون، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان التهاب و بیماری‌های ناشی از سرطان و روماتیسم کمک می‌کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.