تبیان، دستیار زندگی

آنچه متخصصان می‌خواهند درباره هیالورونیک اسید بدانید

10 نکته در مورد هیالورونیک اسید

ادامه مطلب را بخوانید تا از آنچه درماتولوژیست‌ها و متخصصان مراقبت از پوست می‌خواهند در مورد اسید هیالورونیک بدانید، آگاه شوید، از جمله نحوه عملکرد، روش استفاده، خطرات و عوارض جانبی احتمالی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید چیست؟

صورتتان را با یک پاک‌کننده ملایم می‌شویید، به میزان زیادی از مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید، بر پوست صورتتان روغن می‌زنید و اما هنوز هم در حال مبارزه با خشکی پوست هستید؟ اگر در تلاش برای حفظ رطوبت پوست خودتان هستید، ممکن است لازم باشد هیالورونیک اسید را به برنامه روزانه‌تان اضافه کنید. اجازه ندهید واژه‌ی «اسید» شما را منصرف کند. این ماده در واقع چیزی شبیه به یک مرطوب‌کننده‌ی معجزه‌آسا است.
هیالورونیک اسید یک مولکول قند است که به طور طبیعی در پوست و انواع دیگر بافت‌های انسان وجود دارد. این ماده دارای بافت ژله‌ای است و بیش از 1000 برابر وزنش، آب را در خود نگه می‌دارد، بنابراین باعث پر شدن صورت و آبرسانی به پوست می‌شود.
برخی از اشکال هیالورونیک اسید، در صورت استفاده صحیح، می‌تواند برای جلوگیری از اتلاف آب در پوست خشک بسیار مؤثر باشد.

هیالورونیک اسید چگونه عمل می‌کند؟

هیالورونیک اسید را نوعی آهنربا در نظر بگیرید که آب را به سمت خود می‌کشد و مطمئن می‌شود که از پوست شما تبخیر نمی‌شود. این ویژگی، آن را به یک ماده هیدراته کننده و مؤثر در درمان از دست دادن آب ترانس اپیدرمال یا دهیدراته شدن، تبدیل می‌کند.
اگرچه این ماده واژه «اسید» را در نام خود دارد، اما هیالورونیک اسید مانند یک لایه‌بردار عمل نمی‌کند. می‌توان به هیالورونیک اسید مانند سرم آب غلیظ نگاه کرد.
همچنین هیالورونیک اسید به عنوان ماده ضد پیری و نیز ضد خشکی عمل می‌کند. از آنجا که به جذب رطوبت کمک می‌کند، نه تنها به آبرسانی به پوست کمک می‌کند، بلکه همچنین به عنوان روشی برای پر شدن خطوط ریز، چین و چروک و سایر نواحی صورت که دچار کاهش حجم شدند، عمل می‌کند و بنابراین به بهبود علائم پیری کمک کرده و می‌تواند ظاهر شاداب‌تری به پوست ببخشد.

هیالورونیک اسید در کدام بخش بدن وجود دارد؟

هیالورونیک اسید را در سراسر بدن پیدا خواهید کرد، اگرچه میزان آن در برخی نقاط نسبت به مناطق دیگر بیشتر است. این ماده در مناطقی از بدن که برای عملکردشان به رطوبت و روان‌کننده نیاز دارند، یافت می‌شود و بیشتر در چشم‌ها، پوست و مفاصل دیده می‌شود.
یک دلیل ارتباط هیالورونیک اسید با مراقبت‌های پوستی، وجود مقادیر بالای آن در پوست که 50% کل هیالورونیک اسید بدن را به خود اختصاص می‌دهد، است. می‌توان آن را در درم و اپیدرم پیدا کرد.
اپیدرم، نازک‌ترین و بالاترین لایه پوست است، سطحی که می‌بینید و احساس می‌کنید. درم لایه دوم و ضخیم‌تر پوست است. این لایه پایینی جایی است که در آنجا عرق و روغن ساخته می‌شود، مو رشد می‌کند و با آن اشیا را حس می‌کنید.
هرچه سنتان بالاتر می‌رود، بدنتان به هیالورونیک اسید بیشتری نیاز دارد اما بدن شما آن را کمتر تولید می‌کند، و این یک نقطه‌ضعف بزرگ است. این اتفاق به طور طبیعی در بدن و پوست ما رخ می‌دهد، اما به مرور زمان و با اثرات مخرب آلاینده‌ها و آفتاب، تولید این ماده با افزایش سن کاهش می‌یابد. استفاده از محصولاتی که هیالورونیک اسید را به پوست می‌رسانند، به پوست کمک می‌کنند تا جذابیت و آبرسانی آن بیشتر شود.

هیالورونیک اسید چگونه بر پوست اثر می‌گذارد؟

ممکن است هر زمانی را که صرف بررسی قفسه‌های فروشگاه محصولات زیبایی کرده باشید، اصطلاح هیالورونیک اسید بارها و بارها به چشمتان خورده باشد. این ماده به صورت سرم در دسترس است، به مرطوب کنندها اضافه می‌شود و حتی در پاک‌کننده‌ها و ماسک‌ها نیز به کار می‌رود. هیالورونیک اسید نه تنها متداول است بلکه بسیار مؤثر می‌باشد.
برای بعضی افراد، نتیجه می‌تواند تقریباً فوری باشد زیرا وقتی هیالورونیک اسید روی سطح پوست می‌نشیند، رطوبت را جذب می‌کند تا یک بهبودی فوری ایجاد کند.
چرا تا این حد خوب عمل می‌کند؟ به علت توانایی زیاد در نگهداری آب است.
این توانایی نگهداری آب تا 1000 برابر وزن است که باعث می‌شود هیالورونیک اسید به چنین نیروگاهی تبدیل شود. این ماده به معنای واقعی کلمه آب را به سمت پوست شما می‌کشد و آن را در آنجا نگه می‌دارد، برخلاف مرطوب کننده‌های پایه لیپیدی، که سعی می‌کنند منافذ پوست را برای جلوگیری از تبخیر آب ببندند.

هیالورونیک اسید قابل تزریق چیست؟

برای تقویت آبرسانی می‌توانید خود هیالورونیک اسید را به پوستتان اضافه کنید، اما راه دیگری برای دریافت این ماده وجود دارد: می‌توانید آن را به پوست تزریق نمایید.
پرکننده‌های پوستی که برای پر شدن لب‌ها و خطوط صاف استفاده می‌شوند، از هیالورونیک اسید ساخته شده‌اند. به همین دلیل است که اگر به درستی به کار برده شوند، بسیار طبیعی به نظر می‌رسند.
البته، این روش‌های درمانی زیبایی مانند سرمی که در فروشگاه انتخاب می‌کنید نیست. تزریق هیالورونیک اسید در مطب پزشک و یا محل کار متخصصین انجام می‌شود.

مکمل هیالورونیک اسید چیست؟

بیشتر افراد از هیالورونیک اسید موضعی استفاده می‌کنند، که در سرم‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌ها وجود دارند. اما می‌توانید آن را به صورت خوراکی نیز دریافت کنید.
مکمل‌های خوراکی هیالورونیک اسید پوست را از داخل پُر می‌کنند. در حالی که مطالعات در مورد اثربخشی این مکمل‌ها نویدبخش است، اما تعداد کمی از آن‌ها ارتباط مکمل هیالورونیک اسید با آبرسانی پوست را نشان داده‌اند. با این وجود، تحقیقات ارتباط بین هیالورونیک اسید خوراکی و درد زانو را بررسی کرده‌اند.
مقاله‌ای در سال 2016 با بررسی آزمایش‌های متعدد هیالورونیک اسید بین سال‌های 2008 و 2015 نشان داد که مطالعات به وضوح نشان می‌دهند که هیالورونیک اسید توسط بدن جذب می‌شود. این تحقیقات نشان دادند که این مکمل می‌تواند به کاهش درد زانو کمک کند.
در بررسی دیگری محققان دریافتند که مصرف خوراکی هیالورونیک اسید به بهبود علائم آرتروز زانو در بیماران زیر 70 سال کمک می‌کند.
برخی متخصصین معتقدند که زمانی که هیالورونیک اسید به عنوان مکمل مصرف می‌شود، می‌تواند نتایج مثبتی بر مراقبت از پوست داشته باشد.
مکمل خوراکی هیالورونیک اسید از نظر آبرسانی به پوست مفید است و باعث ایجاد ظاهری با چین و چروک کمتر و در نتیجه چهره‌ای با علائم پیری کمتر می‌گردد. مطالعات نشان داد که میزان هیالورونیک اسیدی که در صورت مصرف خوراکی جذب پوست می‌شود، زیاد نیست، اما به اندازه کافی قابل توجه است تا از نظر بالینی تا حدودی بهبودی ظاهری را نشان دهد.

خطرات و عوارض جانبی هیالورونیک اسید

بیشتر افراد در استفاده از هیالورونیک اسید دچار مشکل نخواهند شد.
از آنجا که هیالورونیک اسید به طور طبیعی در پوست یافت می‌شود، احتمال کمی برای ایجاد حساسیت پوستی یا واکنش‌های آلرژیک دارد.

اگر از سرم هیالورونیک اسید استفاده می‌کنید، آن را روی پوست مرطوب قرار دهید، سپس روی آن کرم، لوسیون یا روغن بزنید تا راه تبخیر آب بسته شود

اگرچه از این ماده به عنوان یک معجزه برای خشکی پوست یاد می‌شود، اما تقریباً همه می‌توانند از آن استفاده نمایند. (بله، حتی افراد دارای پوست چرب) با این وجود، هنوز هم بهتر است حواستان به علائم تحریک باشد.
اگر در زمان استفاده موضعی از هیالورونیک اسید عوارض جانبی، مانند قرمزی، خارش یا تورم، را تجربه کردید، حتماً استفاده از آن محصول را قطع کرده و با متخصص پوست خود مشورت نمایید.
به اشخاص دارای پوست مستعد روزاسه هشدار داده می‌شود برای اجتناب از حساسیت آن را به تدریج با سایر محصولات همراه کنند.
در مورد پرکننده‌های هیالورونیک اسید، قبل از رفتن زیر سوزن، در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود مشورت کنید. مهم است که به یاد داشته باشید تمام مواد پرکننده می‌توانند عوارض جانبی بالقوه‌ای به همراه داشته باشند، از جمله کبودی، تورم و خطر نادر اما احتمالی انسداد رگ‌های خونی.

چگونه بهترین هیالورونیک اسید را انتخاب کنیم؟

برچسب محصول هیالورونیک اسید را بررسی نمایید، احتمالاً درصدی را روی آن مشاهده خواهید کرد (به طور کلی 1 تا 2 درصد). این اعداد به غلظت هیالورونیک اسید اشاره دارد و غلظت بالاتر همیشه بهتر نیست.
استحکام بالاتر هیالورونیک اسید لزوماً آن را مؤثرتر نمی‌کند. برخلاف سایر عناصر مراقبت از پوست، هیالورونیک اسید، استحکام کمتر و وزن مولکولی بیشتری دارد.
به دنبال سرم‌ها و مرطوب کننده‌های هیالورونیک اسید، با وزن مولکولی کمتر باشید که ممکن است بتوانند به لایه‌های عمیق‌تر نفوذ کنند. انواعی که وزن مولکولی بالاتری دارند، روی سطح پوست می‌نشینند، ممکن است رطوبت فوری به پوست شما بدهند اما مزایای طولانی‌مدت ندارند.
اینجا جایی است که تقلب رخ می‌دهد: برچسب هر محصول هیالورونیک اسیدی وزن مولکولی را فاش نمی‌کند. در واقع، همه‌ی آن‌ها این‌گونه نیستند. اما می‌توانید به دنبال عباراتی مانند «وزن مولکولی کم» یا «وزن مولکولی زیاد» باشید که به ترکیبی از وزن مولکولی اشاره دارد.

چگونه از هیالورونیک اسید به درستی استفاده کنیم؟

مرتباً از آن استفاده کنید
می‌توان از بعضی از مواد مراقبت از پوست فقط یک بار در روز، یا کمتر، استفاده کرد زیرا باعث تحریک می‌شوند (به علت وجود رتینول). اما هیالورونیک اسید این طور نیست. به طور کلی، بسته به فرمولاسیون خاص، هیالورونیک اسید می‌تواند یک تا دو بار در روز استفاده شود و می‌توان یک بار در صبح و یک بار در شب از آن استفاده نمود.
برخی متخصصین استفاده دو بار در روز را توصیه می‌کنند.
می‌توانید آن را به عنوان یک نوشیدنی آب برای پوست در نظر بگیرید و یک بار صبح و یک بار هم در شب پوستتان را سیراب کنید. وقتی پوست آب مورد نیاز خود را دریافت کرد، در حالت ایده آل، بهترین عملکرد را خواهد داشت یعنی: ساخت سلول‌های جدید و از چرخه خارج کردن سلول‌های قدیمی.

روی پوست مرطوب استفاده کنید
به یاد داشته باشید در صورت استفاده نادرست از هیالورونیک اسید چگونه می‌توان پوست را خشک کرد؟ اگر شما مواد را به طور صحیح روی پوست قرار ندهید، نتیجه خیلی خوبی نمی‌گیرید. به همین دلیل است که متخصصان می‌گویند که وقتی پوست مرطوب است، از هیالورونیک اسید استفاده کنید.
به یاد داشته باشید، هیالورونیک اسید رطوبت را به خود جذب می‌کند. اگر در هوا رطوبت نباشد، حدس بزنید از کجا رطوبت خود را تأمین می‌کند؟ از پوست. در واقع، اگر رطوبت، زیادی از پوست دور شود، به طور برعکس می‌تواند پوست را خشک کند. پس آن را به پوست مرطوب اضافه کنید تا پوست حداکثر رطوبت را جذب می‌کند. اگر از سرم هیالورونیک اسید استفاده می‌کنید، آن را روی پوست مرطوب قرار دهید، سپس روی آن کرم، لوسیون یا روغن بزنید تا راه تبخیر آب بسته شود.

آن را با محصولات دیگر همراه کنید
لازم نیست هیالورونیک اسید که با رتینوئید (ماده ضد پیری مشتق شده از ویتامین A) استفاده شود، اما آن‌ها با هم قوی‌تر عمل می‌کنند تا به صورت جداگانه.
رتینول کمک می‌کند تا لایه پوستی تولید شود، و با ضخیم شدن لایه پوست، فیبرهای کلاژن و الاستین بیشتری تولید شده و فضای بیشتری برای نشستن مولکول‌های هیالورونیک اسید فراهم می‌شود تا جادو کند.
همچنین می‌توانید هیالورونیک اسید را با یک ابَرستاره مراقبت از پوست، ترکیب کنید: هیالورونیک اسید به همراه ویتامین C واقعاً خوب عمل می‌کند.

مخلوط کردن هیالورونیک اسید با سایر محصولات

متخصصان اتفاق‌نظر دارند که هیالورونیک اسید در همراهی با سایر محصولات مراقبت از پوست، اثر منفی ندارد. در حقیقت، معمولاً فعل و انفعالات مثبتی هم دارد. این ماده به دلیل آبرسانی به پوست، به خوبی با سایر مواد مراقبت از پوست همکاری می‌کند و به طور بالقوه به تحمل بیشتر محصولات و مواد دیگر کمک می‌نماید. هیالورونیک اسید هر مرطوب‌کننده‌ای که با آن ترکیب می‌شود را تقویت می‌کند و هیچ تعامل منفی با سایر محصولات مراقبت از پوست ندارد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.