تبیان، دستیار زندگی

آلرژی چشمی

توصیه مادربزرگ‌ها برای برطرف کردن قرمزی چشم‌ها

بهار با تمام زیبایی‌هایش برای برخی افراد فصل اشک‌ریزی، سوزش گلو و دیگر علائم آلرژیک است و ممکن است تا انتهای فصل هم با آن درگیر باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آلرژی چشم
بسیاری از افراد به گرده گل و گیاه حساسیت دارند و با شروع فصل بهار دچار ورم ملتحمه آلرژیک فصلی می‌شوند. این مشکل نوعی آلرژی چشمی رایج است که به دلیل حساسیت به گرده گل و گیاه بروز می‌کند و فرد را دچار قرمزی و سوزش و خارش چشم می‌کند. به این ترتیب ملتحمه یا همان سفیدی چشم دچار التهاب و قرمزی شده و فرد را به دردسر می‌اندازد. البته این التهاب می‌تواند منشأ ویروسی یا باکتریایی داشته باشد. اما برای بسیاری از افراد این نوع التهاب با شروع بهار شروع می‌شود و در نتیجه آلرژی فصلی بروز می‌کند و با سوزش و خارش همراه است. اگر این روزها به این مشکل دچار شده‌اید و تمایلی به مراجعه به پزشک ندارید می‌توانید از روش‌های طبیعی و به اصطلاح روش‌های مادربزرگ‌ها برای کاهش علائمتان استفاده کنید. لطفاً با ما همراه باشید.

علائم ورم ملتحمه آلرژیک فصلی

احساس ناراحتی، سوزش و خارش در ناحیه چشم‌ها
قرمزی سفیدی چشم و داخل پلک‌ها
خارش در ناحیه پلک‌ها که متورم شده‌اند

روش‌های طبیعی برای کاهش ورم ملتحمه آلرژیک فصلی

برای کاهش خارش و اجتناب از مالش مداوم چشم‌ها می‌توانید از کمپرس‌های طبیعی استفاده کنید. اما حواستان باشد اگر با استفاده از روش‌های طبیعی مشکلتان برطرف نشود و یا این روش‌ها باعث تشدید قرمزی و خارش چشم‌ها شوند حتماً به پزشک مراجعه کنید.

کمپرس بابونه
برای تسکین قرمزی چشم‌ها که در نتیجه حساسیت به گرده گل و گیاه بروز می‌کند و همچنین کاهش ورم پلک‌ها می‌توانید هر شب قبل از خواب از کمپرس بابونه استفاده کنید. این کمپرس به کاهش خارش و سوزش ناشی آلرژی نیز کمک می‌کند. برای این کار کافی است مقداری گل بابونه را در یک لیوان آب بجوشانید، محلول را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود. سپس یک گلوله پنبه یا گاز استریل نرم را به این محلول آغشته کرده و به مدت ده دقیقه روی چشم‌هایتان بگذارید. این روش طبیعی برای تسکین قرمزی چشم‌های ناشی از آفتاب شدید نیز کارساز است.
کمپرس شیرین‌بیان برای کاهش خارش چشم‌ها
ریشه گیاه شیرین بیان به دلیل داشتن خاصیت آرام‌بخشی و نرم‌کنندگی شهرت زیادی دارد. زمانی که چشم‌ها به دلیل گرده گل و گیاه تحریک شده و دچار خارش می‌شود کمپرس شیرین بیان به سرعت به دادتان می‌رسد و این خارش را برطرف می‌کند. لازم است که در یک اتاق تاریک دراز بکشید و کمپرس شیرین بیان را به مدت 20 دقیقه روی چشم‌ها قرار دهید. در واقع برای استفاده از فواید این گیاه نمی‌توانید صرفاً محلول را به چشم‌ها بزنید و به دنبال کار خود بروید. بلکه باید حدود 20 دقیقه آن را روی چشم‌ها نگه دارید.
برای تهیه کمپرس شیرین بیان: 50 گرم ریشه شیرین بیان را در یک لیتر آب بریزید و اجازه دهید بجوشد. 10 دقیقه صبر کنید تا محلول به خوبی بجوشد و دم بکشد. محلول را صاف کنید و اجازه دهید کمی خنک شود. دو گلوله پنبه یا گاز استریل نرم را به محلول ولرم آغشته کرده و روی چشم‌ها قرار دهید. به محض اینکه کمپرس سرد شد آن را عوض کنید و دراز بکشید.

کمپرس گیاه پنیرک برای تسکین چشم‌ها
کمپرس گیاه پنیرک باعث تسکین ورم ملتحمه آلرژیک شده و قرمزی چشم‌ها را کاهش می‌دهد. این کمپرس همچنین برای تسکین خستگی چشم‌ها بعد از یک شب بی‌خوابی یا یک روز طولانی مقابل رایانه بسیار مؤثر است. برای تهیه این کمپرس یک قاشق غذاخوری گیاه پنیرک را در یک کاسه آب بریزید و بگذارید بجوشد و سپس به مدت 10 دقیقه دم بکشد. آب آن را دور بریزید و گل‌های مرطوب و ولرم را به طور مستقیم روی چشم‌ها بگذارید. بهتر است در یک مکان تاریک دراز بکشید. لازم است که این کمپرس را به مدت بیست دقیقه روی چشم‌ها نگه دارید.

برای تسکین قرمزی چشم‌ها که در نتیجه حساسیت به گرده گل و گیاه بروز می‌کند و همچنین کاهش ورم پلک‌ها می‌توانید هر شب قبل از خواب از کمپرس بابونه استفاده کنید. این کمپرس به کاهش خارش و سوزش ناشی آلرژی نیز کمک می‌کند


عسل معجزه طبیعت
عسل به معنای واقعی معجزه طبیعت است. این ماده غذایی شیرین و خوشمزه خاصیت ضدویروسی و ضدباکتریایی دارد و باعث می‌شود که چشم‌های ملتهب و قرمز به حالت عادی خود برگردند. برای این کار کافی است یک قاشق چای‌خوری عسل را در یک لیوان آب جوشیده و خنک شده حل کنید. حواستان باشد که حتماً ابتدا آب را به خوبی بجوشانید و خنک کنید. سپس دو تا سه قطره از این محلول را در هر چشم بریزید. می‌توانید این کار را سه مرتبه در روز تکرار کنید. همچنین می‌توانید عسل خالص را روی چشم بمالید تا التهاب آن را کاهش دهد.

ژل آلوئه‌ورا: تسکین‌دهنده طبیعی
ژل آلوئه‌ورا را از عطاری‌های معتبر تهیه کنید. دقت کنید که از انواع ارگانیک آن خریداری کنید. می‌توانید ژل آن را خارج کرده و به طور مستقیم اطراف چشم و روی پلک بمالید و سپس به آرامی ماساژ دهید. این کار را روزانه سه مرتبه تکرار کنید. استفاده از ژل آلوئه‌ورا باعث کاهش التهاب و تسریع بهبودی چشم‌ها می‌شود.

کمپرس سیب‌زمینی تسکین‌دهنده و ضدباکتری
سیب زمینی حاوی خواص ضدباکتریایی و تسکین دهندگی است و برای کاهش قرمزی چشم‌ها که می‌تواند در نتیجه عفونت یا آلرژی فصلی باشد مؤثر عمل می‌کند. برای اینکه از تمام خواص این ماده غذایی برای تسکین چشم‌ها بهره‌مند شوید آن را به طور خام رنده کرده و در یک پارچه نازک و نخی تمیز بریزید. این کمپرس را حدود 5 دقیقه روی چشم‌ها قرار دهید. می‌توانید روزانه دو تا سه بار این کار را تکرار کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.