تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه کنسرو نخود فرنگی در خانه

نخودفرنگی به دلیل خواص بی‌شماری که دارد، یکی از سبزیجات مقوی و داری پروتئین فراوان است و معمولا داخل سوپ، سالاد و غذاهای مختلف از آن استفاده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کنسرو نخود فرنگی
فصل نخود فرنگی که از راه می رسد بسیاری از خانم ها روش های مختلفی برای نگهداری از نخود فرنگی پیدا می کنند که در فصول سرد سال هم داشته باشند یکی از روش های بسیار مناسب برای نگهداری نخود فرنگی کنسرو کردن و فریز کردن است اما کنسرو ارجعیت دارد.

نخودفرنگی را می‌توانید در فصل آن بخرید و بعد از پاک کردن فریز کنید، ولی باید راهی برای نگهداری نخودفرنگی برای فصول سرد هم پیدا کنیم، پس از انتخاب نخود فرنگی با کیفیت بیان شده پوست آن را جدا کرده و دانه دانه می کنند، سپس در یک قابلمه مقداری آب را جوش آورده و به مدت ۱ دقیقه نخود فرنگی دانه دانه شده را در آن قرار می دهند، مقدار آب باید با مقدار نخود فرنگی متناسب باشد تا جوش خوردن آب متوقف نشود.

کیفیت مواد اولیه از اصول مهم در نگهداری مواد غذایی می باشد، زیرا کیفیت ماده غذایی در طی نگهداری نه تنها بهبود نیافته بلکه به مرور زمان کاهش می یابد، به همین دلیل شیوه تازه خوری، مناسب ترین روش استفاده از ماده غذایی با حفظ ارزش تغذیه ای بالا می باشد.

تهیه کنسرو نخود فرنگی در منزل به شما این اطمینان را می دهد که کیفیت مواد اولیه و سلامت کنسرو تضمین شده است.

کنسرو نخود فرنگی

طرز فریز کردن نخودفرنگی

برای منجمد کردن نخود فرنگی باید از نخود فرنگی جوان استفاده کرد که در این حالت غلاف نخود فرنگی مرغوب، سبز تیره و دانه آن کاملاً گرد و رنگ سبز چمنی می باشد.

برای حفظ رنگ سبز در سبزی ها و جلوگیری از تغییر رنگ سبز به قهوه ای، باید سبزی ها را به مدت چند دقیقه در آب جوش و یا بخار آن قرار داد.



اگر چه یخ زدن یا انجماد، بهترین شیوه نگهداری سبزی ها از جمله سبزی های فصلی نظیر باقلا سبز و نخود فرنگی می باشد، ولی این روش نیز دارای معایبی است؛از جمله تغییر رنگ سبز سبزی ها به رنگ قهوه ای و یا تغییرات مزه که شاید ناشی از حل شدن مواد قابل حل در آب در مرحله جوش دادن باشد و یا از بین رفتن ساختمان منظم بافت های زنده گیاهی و غیره. 

کنسرو نخود فرنگی

طرز تهیه  کنسرو کردن نخود فرنگی در منزل


مواد لازم:
- نخودفرنگی                             ۲ کیلو
- نمک                                      ۲ قاشق چایخوری 
- سرکه                                      ۴ قاشق غذاخوری
- آب                                         به میزان لازم
- چند عدد شیشه با درب فلزی      به میزان لازم

طرز تهیه:
نخود فرنگی‌ها را از غلاف در بیارید و دانه کنید، به خوبی با آب شستشو دهید و آنها داخل قابلمه‌ای بریزید (گنجایش قابلمه برای مقدار نخودفرنگی مناسب باشد). داخل قابلمه را با آب پر کنید؛ میزان آب به قدری باشد که روی نخودفرنگی ها را بپوشاند.

در قابلمه را بگذارید و قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید تا به جوش بیاد. وقتی به جوش آاومد، اجازه دهید تا نخودفرنگی‌ها به مدت 30 الی 60 دقیقه بجوشد تا کاملا پخته شود، (بعد از طی نیم ساعت، نخودفرنگی را امتحان کنید اگر پخته بود، حرارت را خاموش کنید و اگر هنوز خام بود اجازه دهید تا مدت بیشتری بجوشد تا کاملا پخته شود ولی دقت کنید که نخود فرنگی ها له نشوند.)

وقتی نخودفرنگی‌ها کاملا پخته شد، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید کمی از حرارت بیفتد؛ وقتی کمی خنک شد، سرکه و نمک را به نخودفرنگی ها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

اضافه کردن نمک و سرکه روی حرارت ممکن است باعث ایجاد شوک در نخودفرنگی‌ها شود و رنگ آنها را تیره کند بنابراین اجازه دهید کمی خنک شده و بعد اضافه کنید.

کنسرو نخود فرنگی

طرز تهیه کنسرو نخود فرنگی خانگی


مواد لازم: 
- نخود فرنگی           2 کیلو
- آب  جوشیده          به میزان لازم
نمک                       به میزان لازم

طرز تهیه:
پوسته نخود فرنگی را شكافته و نخود فرنگی ها را از پوسته جدا کنید، سپس آن را بشویید. در شیشه‌های دهان گشاد، تا گردن شیشه نخود فرنگی بریزید.مقداری آب را جوشانیده و بگذارید سرد شود، به میزانی نمک به آب اضافه كنید كه لب شور شود، شیشه حاوی نخود فرنگی را با این آب پر كنید.

در قابلمه ای شیشه ها را چیده و مقداری آب سرد در قابلمه بریزید، شیشه‌ها به صورت در باز باشد، روی حرارت بگذارید و از زمانی كه آب داخل قابلمه شروع به قل قل زدن كرد، نیم ساعت بگذارید بجوشد، در این حین آب داخل شیشه‌ها هم قل قل می‌زند.

وقتی نخود فرنگی نرم شد اگر آب داخل شیشه‌ها كم شده بود از آب جوشیده سردشده لب شور، برای پر كردن شیشه استفاده كنید. اكنون درب شیشه‌ها را ببندید و بگذارید 15 دقیقه دیگر نیز بجوشد. كنسرو نخود فرنگی آماده است. می توانید بعد از سرد شدن در یخچال نگهداری كنید.

بعد از مرحله پایانی پخت، شیشه ها را از قابلمه خارج نكنید بگذارید آب كاملاً سرد شود بعد شیشه‌ها را خارج كنید در غیر اینصورت شیشه‌ها بر اثر سرد و گرم شدن محیط ترک می‌خورد.

با این روش می توانید نخود فرنگی را با حفظ خواص اصلی آن، ماه ها در یخچال نگهداری كنید و در هنگام مصرف فقط كافی است درب شیشه را باز كنید بنابراین نیازی به نگهداری نخود فرنگی در فریزر و جوشانیدن هنگام مصرف نیست.

کنسرو نخود فرنگی

طرز تهیه کنسرو نخود فرنگی به روشی بسیار ساده

نخودها را از غلاف در آورید و دانه کنید، آن‌ها را بشویید و در شیشه‌های خالی بریزید، مقداری آب را با نمک بجوشانید و بعد از سرد شدن روی نخودها بریزید (دقت کنید نمک به اندازه‌ای باشد که مزه آن حس شود).

وقتی شیشه‌ها با آب نمک پر شد، قابلمه‌ای را پر از آب نموده و شیشه‌ها را با در باز در آن قرار داده، حرارت دهید، همزمان با جوش آمدن آب، آب درون شیشه‌ها هم می‌جوشد؛ پس از شروع به قل زدن باید حدود 35 الی 40 دقیقه صبر کنید تا محتویات جوشانده شود.

زمانی که نخود فرنگی‌ها نرم شد، آب درون شیشه‌ها را نیز بررسی کنید و اگر آب آن کم شده، آن‌ها را پر کنید. سپس در شیشه‌ها را ببندید و 10 دقیقه هم با در بسته بجوشانید.

در این مرحله ظروف شیشه‌ای کاملاً هواگیری شده و کنسرو آماده است.شیشه‌ها را بیرون بیاورید و بگذارید خنک شود. با این روش، دیگر نیاز نیست نخودفرنگی را فریز کنید و هنگام مصرف بپزید. هم خواص نخود حفظ می‌شود، هم طعم بهتری دارد.شیشه‌های خنک شده را در یخچال گذاشته و هنگام استفاده فقط در شیشه را باز کنید. با همین روش می‌توانید هویج و ذرت را هم در منزل کنسرو کرده، نگهداری کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .