تبیان، دستیار زندگی

غذاهای چربی سوز

چند ماده‌ی غذایی برای کسانی که رژیم لاغری دارند

رژیم غذایی‌تان را پُر از غذاهای پروتئین‌دار مانند ماهی و تخم مرغ و حبوبات و دانه‌ها کنید تا متابولیسم‌تان تقویت شود. مصرف غذاهای پروتئین‌دار کمک می‌کند مدت زمان طولانی‌تری سیر بمانید و در نتیجه ریزه‌خواری نکنید و در وعده‌های اصلی هم پُرخوری نکنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چربی سوز
هر غذایی، مسیر متابولیک خاص خودش را در بدن دارد و به همین دلیل است که هر یک از آن‌ها، تأثیر متفاوتی بر گرسنگی، هورمون‌ها و تعداد کالری‌هایی که می‌سوزانید دارند. برای یک رژیم غذایی سالم در جهت کاهش وزن می‌توانید مواد غذایی چربی سوز را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

اوتمیل یا جو دوسر

کارشناسان می‌گویند افرادی که در روز سه واحد جو دو سر می‌خورند، چربی شکمشان ده درصد کمتر است. می‌توانید این دانه‌های خوشمزه را پخته و برای صبحانه‌تان میل کنید.

لوبیاها

به دنبال قرصی برای چربی سوزی هستید؟ پس لوبیای سیاه را به شما معرفی می‌کنیم. لوبیای سیاه و همچنین دیگر لوبیاها منبع بزرگی از نشاسته‌های مقاوم به هضم است که باکتری‌های خوب روده‌تان را تغذیه کرده و منجر به تولید بوتیرات می‌شوند. بوتیرات بدن را تشویق می‌کند تا چربی را به عنوان سوخت بسوزاند و التهابی را که موجب تجمع چربی می‌شود کاهش بدهد.

خوردن یک مشت بادام در روز به کاهش وزن و متابولیسم بیشتر چربی کمک می‌کند. بادام را به مدل‌های گوناگون می‌توانید مصرف کنید


شکلات تلخ

هر چند شکلات چیزی نیست که انتظار داشته باشید در لیست چربی سوزها قرار بگیرد اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند میکروب‌هایی که در معده ما هستند، شکلات را تخمیر کرده و تولید ترکیبات سالم پلی فنولیک را افزایش می‌دهد. یکی از این ترکیبات بوتیرات است که یک اسید چرب بوده و بدن را تشویق می‌کند چربی را به عنوان سوخت مصرف کند. البته باید از شکلات تلخی در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید که کاکائوی آن هفتاد درصد یا بالاتر باشد، چون این میزان دارای بیشترین تراکم پلی فنول‌های آنتی‌اکسیدان است.

کینوآ

کینوآ دارای بالاترین میزان بتائین است که مطالعات نشان داده‌اند موجب متابولیسم سریع‌تر و تولید چربی کمتر می‌شود.

تخم مرغ

فرقی نمی‌کند تخم مرغ را چگونه می‌خورید. به هر حال این غذای ارزشمند، بهترین منبع کولین است که یک ماده مغذی چربی سوز بوده و به از بین بردن چربی شکم کمک می‌کند.

بادام

همه‌ی ما می‌دانیم که بادام منبع بزرگ پروتئین است اما آیا می‌دانستید که توانایی چربی سوزی هم دارد؟ خوردن یک مشت بادام در روز به کاهش وزن و متابولیسم بیشتر چربی کمک می‌کند. بادام را به مدل‌های گوناگون می‌توانید مصرف کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل را فراموش نکنید. روغن نارگیل علاوه بر اینکه غذایتان را خوشمزه می‌کند، شکمتان را نیز کوچک می‌کند.البته این روغن باید در چارچوب یک رژیم غذایی سالم مصرف شود و آن هم در حد اعتدال.

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و با آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو می‌جنگد. روزتان را با یک فنجان بزرگ چای سبز شروع کنید تا متابولیسم‌تان هم به خوبی کارش را آغاز کند. این اتفاقی مفید برای چربی سوزی است.اگر به آن دارچین هم اضافه کنید که چه بهتر!

ترکیب آب و آب‌لیمو

آب برای بدن لازم است اما برای اینکه خاصیتش را بیشتر کنید چند قطره آب لیموترش تازه به آن اضافه کنید. این ترکیب به گوارش کمک می‌کند، سطح انرژی‌تان را بالا می‌برد و تمرکزتان را تقویت می‌کند. نوشیدن منظم آب و آبلیمو باعث می‌شود آب بیشتری طی روز بنوشید و در طول روز بیشتر احساس سیری کنید.

چه غذاهایی می‌توانند کاهش وزن را سرعت بدهند؟

هر چند کاهش وزن سریع هرگز ایده خوبی نیست (باید اجازه دهید بدنتان در مدت زمان طبیعی خودش این کار را انجام بدهد)، اما مطمئناً می‌توانید با انتخاب غذاهای سالم به این فرایند کمک کنید. رژیم غذایی‌تان را پُر از غذاهای پروتئین‌دار مانند ماهی و تخم مرغ و حبوبات و دانه‌ها کنید تا متابولیسم‌تان تقویت شود. مصرف غذاهای پروتئین‌دار کمک می‌کند مدت زمان طولانی‌تری سیر بمانید و در نتیجه ریزه‌خواری نکنید و در وعده‌های اصلی هم پُرخوری نکنید.

آیا می‌توانیم غذاهای مورد علاقه‌مان را بخوریم و همچنان وزن کم کنیم؟

بله، مطالعات گوناگونی نشان داده‌اند که آگاهانه غذا خوردن، کنترل حجم غذا و در زمان مناسب غذا خوردن به شما اجازه می‌دهد غذاهایی را که دوست دارید بخورید و در عین حال دچار اضافه وزن نشوید. پژوهشی جدید نشان داده کار ساده‌ای مانند خاموش کردن تلویزیون حین غذا خوردن و توجه به آنچه می‌خورید به کاهش وزنتان کمک خواهد کرد.
کارشناسان توصیه می‌کنند غذاهای مورد علاقه‌تان را حذف نکنید بلکه به روشی هوشمندانه آن‌ها را مصرف کنید. مثلا اگر عاشق غذای پُرکالری مانند پیتزا هستید، می‌توانید بخورید اما به مقدار کمتر. به همین مقدار کم دقت کنید، با تمرکز آن را به دهان ببرید و بجوید و از همین مقدار کم تا می‌توانید لذت ببرید!
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.