تبیان، دستیار زندگی

در روز عید فطر و عید قربان چه کارایی را انجام دهیم؟ هدیه‌های آسمان پایه ششم

عید قربان و عید فطر از اعیاد شریف مسلمانان هستند و از مهم‌ترین اعیاد اسلامی به شمار می‌روند. تمامی مسلمانان در سراسر جهان این اعیاد را محترم شمرده و جشن می‌گیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعیاد اسلامی

عید فطر و عید قربان دو عید بسیار مهم و بزرگ برای مسلمانان است که در این روزها مسلمانان سراسر جهان به شادی و سرور می پردازند. علاوه بر آن، در این دو عید آداب و اعمالی را نیز انجام می دهند.

اعیاد اسلامی

آداب عید فطر

احیاء شب عید فطر: امام سجاد علیه ‏السلام، شب عید فطر را با نماز به صبح مى‏ آورد و در مسجد به شب زنده ‏دارى می ‏پرداخت.

زیارت امام حسین علیه ‏السلام در عید فطر: از جمله آداب شب عید فطر را زیارت امام حسین علیه ‏السلام معرفى می کند.

غسل شب و روز عید فطر: از جمله آداب شب و روز عید فطر، غسل است. وقت غسل شب عید، از اول مغرب تا اذان صبح است؛ گرچه انجام آن در ابتداى شب بهتر است.

وقت غسل روز عید، از اذان صبح تا غروب آفتاب است؛ گرچه بهتر است آن را پیش از نماز عید به جا آورد و اگر از ظهر تا غروب بجا آورد، احتیاط واجب آن است که به قصد رجاء انجام دهد.

پرداخت زکات فطره: همچنان که تمام بودن نماز به صلوات بر پیامبر و آل اوست و بدون صلوات نماز ناتمام است، تمام بودن روزه نیز به پرداخت زکات فطره است. امام على علیه ‏السلام فرمود: کسى که زکات فطره پرداخت کند، خداوند به وسیله آن، کمبود در پرداخت زکات مالش را جبران می کند.

تکبیر خداوند از آداب عید فطر: به پاس امداد الهى و یارى رساندن او در پیروزى بر دیو نفس و برخوردارى از نعمت هدایت و سرمایه معنویت، باید ولى نعمت را بزرگ داشت و او را تکبیر گفت.

بعد از نماز مغرب و عشاى شب عید، پس از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز پس از نماز عید فطر مستحب است چنین تکبیر بگویند: "اللّه اکبر، اللّه اکبر، لا اله الا اللّه واللّه اکبر، اللّه اکبر وللّه الحمد، اللّه اکبر على ما هدانا."

کراهت روزه تا سه روز پس از عید فطر: در برخى روایات توصیه شده است که تا سه روز پس از عید فطر، از روزه گرفتن خوددارى شود. امام صادق علیه ‏السلام فرمودند: تا سه روز پس از عید قربان و عید فطر، روزه داشتن روا نیست. این روزها، روزهاى خوردن و آشامیدن است.

اعیاد اسلامی

آداب عید قربان

آداب عید قربان عبارتند از:

مستحب است نماز عید قربان را بعد از بالا آمدن آفتاب بخوانند، و در عید فطر مستحب است بعد از بالا آمدن آفتاب افطار کنند، و زکات فطره را هم بدهند، بعد نماز عید را بخوانند.


غسل کردن در آن روز سنّت مؤکّد است تا آن جا که بعضى از علما آن را واجب دانسته اند.

نماز عید قربان است و نحوه انجام آن، به همان کیفیّتى است که در نماز عید فطر گفته شد و نماز عید قربان در زمان غیبت امام (علیه السلام)  سنّت مؤکّد است(خواه به صورت جماعت خوانده شود یا فرادى).

مستحب است دعاهایى را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است بخواند. خواندن دعاى ندبه در این روز و سایر اعیاد مستحبّ است. قربانى کردن در این روز براى همه مستحبّ مؤکّد است، تا آن جا که برخى از علما آن را بر کسانى که توانایى دارند واجب دانسته اند و مستحب است بعد از نماز عید، کمى از گوشت آن بخورد.

اعیاد اسلامی

آداب مشترک عید فطر و عید قربان 

غسل پیش از رفتن به نماز: غسل روز عید همان معنایی که به سبب آن غسل جمعه و دیگر اجتماعات عمومی مستحب شده برای نماز عید نیز موجود و بلکه بارزتر است.

خوردن پیش از نماز عید فطر و پس از نماز عید قربان: خوردن پیش از نماز عید فطر از روی مبالغه در تحریم روزه در این روز و برای اعلام افطار و پایان روزه است.

تکبیر در روز عید: این یکی از سنت‌های بزرگ روز عید است، زیرا الله سبحانه و تعالی می‌فرماید؛ تا تعداد [مقرر] را کامل کنید و الله را به پاس آنکه هدایتتان کرده است تکبیر گویید.

تبریک عید: از دیگر آداب عید، تبریک گفتن مردم به یکدیگر است.

زیبایی و  خوش پوشی برای عید: بهتراست مردم برای رفتن به نماز عید بهترین لباس خود را بپوشند.

رفتن به نماز عید از یک راه و برگشتن از راهی دیگر: حکمت از این کار چنین است که در مسیر خود به امور مردم رسیدگی نماید، از جمله پاسخ به سوالات آنان، آموزش آنان و یا صدقه دادن به محتاجان، یا زیارت نزدیکان و صله‌ی رحم.

اعیاد اسلامی

متن درس سیزدهم (عید مسلمانان) هدیه‌های آسمانی پایه ششم

به شدت تشنه و بی تاب شده بود و مادرش در جست و جوی آب به این سو و آن سو می دوید. کودک پاشنه‌ی پایش را به زمین زد و ناگهان آب از زمین جوشید و چشمه‌ی زمزم جاری شد.

لبخند رضایت بر لب‌های خشکِ سرزمین خالی از گیاه مکّه نقش بست و هاجر که برای یافتن آب، هفت بار بین دو کوه صفا و مروه دویده بود، شادمان و شتابان به سوی کودکش دوید.

اسماعیل کم کم بزرگ شد و به سنّ جوانی رسید. حضرت ابراهیم با کمک فرزندش خانه‌ی کعبه را تجدید بنا کرد. کعبه، نگین مسجدالحرام و شهر مکّه شد؛ خداپرستان اطراف آن حلقه می‌زدند و خدای یکتا را پرستش می‌کردند.

پس از حضرت ابراهیم، مردم کم کم به جای پرستش خدای یکتا بت پرست شدند؛ آن ها بت‌های سنگی و چوبی ساختند و در کعبه گذاشتند.

سال ها گذشت و سرانجام حضرت محمّد (صلّی الله علیه و آله)، که از نسل حضرت ابراهیم (علیه السّلام) بود در شهر مکّه به دنیا آمد.

اعیاد اسلامی

حضرت محمّد (صلّی الله علیه و آله) از سوی خدای بزرگ به پیامبری رسید و برای راهنمایی مردم انتخاب شد، او به فرمان خدای مهربان با بت‌پرستی مبارزه کرد و با کمک یارانش، تمام بت‌های سرزمین مکّه را نابود کرد.

مکّه مثل زمان حضرت ابراهیم (علیه السّلام) سرزمین خداپرستان شد، هر ساله مسلمانان بسیاری از سراسر جهان برای زیارت خانه‌ی خدا به مکّه می روند.

آنها پیش از ورود به مکّه لباس احرام می‌پوشند و با لباسی یکسان وارد مکّه می‌شوند؛ سپس داخل مسجدالحرام می‌شوند و هفت بار دور خانه‌ی خدا می‌گردند.

این عمل "طواف" نام دارد که از زمان حضرت ابراهیم به فرمان خداوند انجام می‌شده است و بعد دو رکعت نماز می‌خوانند و آن گاه مثل حضرت هاجر، هفت بار بین دو کوه صفا و مروه حرکت می کنند.

کسانی که برای انجام دادن مراسم حج به مکّه می‌روند، روز عید قربان به فرمان خدا گوسفندی را قربانی می‌کنند. مراسم قربانی نیز از یادگارهای حضرت ابراهیم است؛ زیرا حضرت ابراهیم اوّلین کسی است که در این سرزمین، گوسفندی را به فرمان خدا قربانی کرد.

بسیاری از کسانی هم که در مکّه نیستند در شهر خود گوسفندی را قربانی و گوشت آن را میان نیازمندان تقسیم می‌کنند، مراسم حج یکی از باشکوه‌ترین مراسم مسلمانان است.

این مراسم بزرگ و بی‌نظیر، فایده‌های زیادی برای مسلمانان جهان دارد. مسلمانان جهان با زبان‌ها و رنگ‌های گوناگون، یکدل و متّحد، شانه به شانه‌ی یکدیگر خدای یکتا را عبادت می‌کنند، آن ها از مشکلات یکدیگر باخبر می‌شوند و برای حلّ مشکلات جهان اسلام با یکدیگر همفکری می‌کنند.

در پایان ماه رمضان نیز، روز عید فطر فرا می‌رسد. مسلمانان در آن روز به عنوان زکات، پولی به نیازمندان می‌دهند، چنانکه گفتیم در عید قربان نیز گوشت قربانی را به مستمندان می‌دهند.

بنابراین عید ما مسلمانان روزی است که فقیران نیز شاد و خوشحال شوند. در روزهای عید فطر و عید قربان، غسل می‌کنیم، بهترین لباس‌های خود را می‌پوشیم و دو رکعت نماز عید می‌خوانیم.

اعیاد اسلامی

سوالات درس هدیه های آسمانی پایه ششم

ویژگی عیدهای مسلمانان چیست؟
- خواندن نماز عید.
- پاکی و پاکیزه شدن.
- جشن گرفتن و شادی.
- شاد کردن فقیران و نیازمندان و کمک به آن ها.
- پوشیدن لباس‌های پاکیزه و نو و دور هم جمع شدن.
- شاد کردن دل دیگران با دیدار آن ها و یا تماس تلفنی و تصویری.

انجام چه کارهایی موجب می شود روزهای عید خوشحالتر باشیم؟
- شاد کردن دل فُقَرا.
- پوشیدن لباس‌های پاکیزه و نو.
- مهمانی رفتن و دیدار با فامیل.

کدام پیامبران مامور تجدید بنای خانه ی خدا در مکه شدند؟
دو پیامبر بزرگ خدا، حضرت ابراهیم و اسماعیل مأمور شدند که خانه ی خدا را در مکه تجدید بنا کنند.

مشرکان پس از حضرت ابراهیم (ع) خانه ی خدا را برای چه کاری قرار دادند و چه کاری انجام می دادند؟
مشرکان مکه بت های خود را در خانه کعبه قرار دادند و هنگام طواف در برابر آنها تعظیم می کردند.

بعد از پیامبری حضرت محمد (ص) خداوند درباره ی کعبه به او چه فرمان داد؟
خدا به او دستور داد خانه اش را از بت ها پاک کند و آن را خصوص عبادت خدا پرستان قرار دهد.

آداب زیارت خانه ی خدا چیست؟
مسلمانان پیش از ورود به مگه، لباس احرام می پوشند و با لباسی یکسان وارد مسجد الحرام می شوند. سپس به دور خانه خدا هفت دور طواف می کنند، به سمت کعبه نماز می خوانند و آن گاه فاصله ی میان دو کوه صفا و مروه را نیز هفت بار طی می نمایند ودر روز عید قربان به فرمان خدا گوسفندی قربانی می کنند.

مسلمانان در روز عید فطر چه کار می کنند؟
مسلمانان در این روز به عنوان زکات پولی به نیازمندان می دهند.

عید ما مسلمانان چه زمانی است؟
روزی است که فقیران را شاد و خوشحال کنیم.

در روز عید فطر و عید قربان چه آدابی انجام می شود؟
در روزهای عید فطر و عید قربان، غسل می کنیم، بهترین لباس های خود را می پوشیم و دو رکعت نماز عید می خوانیم سپس به دیدن اقوام و فامیل و آشنایان و … می رویم.

خانه ی خدا در   ………… قرار دارد.
مسجدالحرام

در مراسم حج روز  ………….. گوسفندی قربانی می شود.
عید قربان

پایان ماه رمضان را ………….. می نامند.
عید فطر

اعیاد اسلامی

کدام‌یک از اعمال زیر بین عید قربان و فطر، مشترک نیست؟
- غسل نمودن
- خواندن نماز دو رکعتی
- پرداخت پول به عنوان زکات
- کمک به نیازمندان

کدام گزینه صحیح است؟
- همه مسلمانان در روز عید قربان، گوسفندی را قربانی می کنند.
- اسماعیل پاشنۀ پایش را بر زمین زد و چشمۀ زمزم جاری شد.
- هاجر برای یافتن آب هفت بار دور خانۀ خدا طواف کرد.
- طواف از زمان حضرت محمد (ص) شروع شده است.

عید قربان چه روزی است؟
روزی که به اذن خداوند حضرت ابراهیم مامور شد تا حضرت اسماعیل را قربانی کند ولی از طرف خداوند گوسفندی فرستاده شد تا قربانی شود

مسلمانان درعیدقربان چه می کنند؟
کسانی که برای انجام مراسم حج به مکّه می روند،درروزعیدقربان به فرمان خدا گوسفندی قربانی می کنند. بسیاری از کسانی هم که در مکّه نیستند، در شهر خود گوسفندی قربانی می کنند و گوشت آن را میان نیازمندان تقسیم می نمایند.

عید فطر چه روزی است؟
پایان روزه داری ماه رمضان و اول ماه شَوّال

مسلمانان درعید فطر چه می کنند؟
مسلمانان در آن روز به عنوان زکات،پولی به نیازمندان می دهند و نماز عید فطر میخوانند.

در اعیاد اسلامی مسلمانان چه می کنند؟

عید ما مسلمانان روزی است که فقیران نیز شاد و خوش حال شوند. غسل می کنیم، بهترین لباس های خود را می پوشیم و دو رکعت نماز عید می خوانیم.


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .