تبیان، دستیار زندگی

چرا امتحانات دانش‌آموزان حضوری برگزار می‌شود؟

طبق آخرین آمار اعلام‌شده دو میلیون دانش‌آموز در این دوپایه نهم و دوزادهم مشغول تحصیل هستند. این دو میلیون نفر دست‌کم برای 9 امتحان می‌بایست در محل آزمون خود حاضر شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


با شیوع ویروس کرونا، بعد از سیستم بهداشتی و درمانی نظام‌های آموزشی و تربیتی بیش از همه دستخوش تغییر شدند. با شناخته شدن ابعاد ویروس کرونا مسئولان آموزشی خود را در وسط بحرانی دیدند که مثل آن را حتی در جنگ و انقلاب هم تجربه نکرده بودند. تاکنون هیچ‌چیز مانند شیوع کرونا نتوانسته بود این‌چنین بین معلمان و دانش آموزان فاصله ایجاد کند و مدارس را به تعطیلی بکشاند. از یک‌سو تاخت‌وتاز ویروس کرونا و بحث حفظ سلامتی دانش آموزان و معلمان و از سوی دیگر بحث مهم آموزش، وزارت آموزش‌وپرورش را با چالش‌های جدیدی به نام آموزش مجازی روبرو کرد.
چندی پیش شیوه‌نامه برگزاری امتحانات نوبت دوم دانش آموزان در پایه‌های تحصیلی مختلف منتشر شد.طبق اعلام وزارت آموزش‌وپرورش امتحانات پایه نهم و دوازدهم به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.
با اعلام این خبر طیف زیادی از دانش‌آموزان با راه‌اندازی کمپین‌های مجازی خواستار لغو آزمون‌ها به‌صورت حضوری شدند. هشتگ #سلامت_دانش_آموزان_نهایی در توییتر و کمپین جمع‌آوری امضا در فارس‌من توسط این دانش‌آموزان راه‌اندازی شده است.
در این میان پیشنهاد‌هایی به آموزش‌وپرورش درباره امتحانات آخر سال می‌شود که از آن جمله می‌توان به توییت اخیر محمدمهدی زاهدی، نماینده مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که نوشته است «با توجه به شرایط فعلی ویروس کرونا و نگرانی به‌حق خانواده‌ها از سلامتی فرزندان، انتظار می‌رفت وزارت آموزش‌وپرورش در طول ۱۴ ماه گذشته نسبت به استقرار یک پلتفرم برگزاری آزمون استاندارد اقدام می‌کرد تا امکان برگزاری آزمون‌ها به‌صورت حضوری و غیرحضوری فراهم شود.»

طبق آخرین آمار اعلام‌شده دو میلیون دانش‌آموز در این دوپایه مشغول تحصیل هستند.(640 هزار پایه دوازدهم و 1 میلیون و 120 هزار پایه نهم) این دو میلیون نفر دست‌کم برای 9 امتحان می‌بایست در محل آزمون خود حاضر شوند.
ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت اما تاکنون درباره لغو آزمون‌ها هیچ واکنشی نشان نداده‌اند. این در حالی است که اخیراً این ستاد، آزمون کنکور ارشد را با تعداد 524 هزار نفر داوطلب به تعویق انداخته است. همچنین ستاد ملی کرونا از مردم خواسته بود مراسم شب قدر را در خانه بگیرند و عید فطر به سفر نروند. وزارت آموزش‌وپرورش دلیل اصرار بر حضوری بودن این آزمون‌ها را هدایت تحصیلی دانش‌آموزان عنوان کرده است.

عدم موفقیت آموزش‌وپرورش در اجرای درست هدایت تحصیلی باعث شده همچنان به نمرات پایه نهم به‌عنوان اصلی‌ترین فاکتور نگاه کند.

به نظر می‌رسد وزیر آموزش‌وپرورش در ستاد ملی کرونا متحدان خوبی دارد که توانسته از انتقاد آن‌ها جلوگیری کند چراکه علاوه بر امتحانات این دوپایه؛ (آزمون‌های سنجش ملی پایه ششم، آزمون ورودی مدارس سمپاد و آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی) هم به‌صورت حضوری برگزار خواهند شد.