تبیان، دستیار زندگی

سبک زندگی مردم کشور ما چگونه است؟ درس تفکر و سبک زندگی پایه هفتم

سبک زندگی، یک شیوه‌ی مشخص و قابل مشاهده از زندگی را نمایش می‌دهد و هزاران سال است که انسان‌ها سعی می‌کنند تا سبک زندگی خود را شناخته و مدیریت کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سبک زندگی
سبک زندگی شیوه ای از زندگی است که یک فرد، یک خانواده، گروه، طائفه و یا یک ملت بر اساس باور ها، عقاید، آداب و رسوم، احساسات، تجربیات، افکار، علایق و محیط جغرافیایی برای خود انتخاب می کنند.

سبک زندگی افراد با یک دیگر فرق می کند. سبک زندگی به طور کلی مشخص می کند که ما در برابر خداوند، خود، دیگران و طبیعت چه وظایفی داریم.

سبک زندگی هر فرد به میزان زیادی توسط خانواده مشخص می شود؛ اما با افزایش سواد، زیاد شدن تجربیات، انتخاب شغل، گفت و گوش با افراد، افزایش در آمد، نوع اعتقادات فردی و تصمیم گیری یک فرد ممکن است تغییر کند.

سبک زندگی افراد ممکن است سالم یا ناسالم باشد، ولی آنها می توانند با اراده و تصمیم گیری، روش زندگی ناسالم خود را تغییر دهند.

سبک زندگی می‌تواند به علایق، نظرات، رفتارها و جهت‌گیری رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ اشاره کند.به معنای شیوهٔ زندگی خاص یک فرد، گروه، یا جامعه است. در جامعه‌ی امروز ایران، تا حد قابل قبولی، مستقل از سطح رفاه مادی است و به نوعی می‌تواند منعکس کننده‌ی سبک زندگی باشد.

سبک زندگی

عوامل موثر در شکل گیری سبک زندگی در افراد 

اولین بار استفاده از لغت سبک زندگی یا Lifestyle در متون جدید را آلفرد آدلر روان درمان‌گر "اتریشی" به کار برد ولی آنچه آدلر در مورد سبک زندگی مطرح می‌کند بیشتر به جنبه‌های رفتارشناسی و شخصیت شناسی و نیز تاثیرات تربیت دوران کودکی در سال های بزرگسالی می‌پردازد و با چیزی که امروزه از سبک زندگی می‌شناسیم، تفاوت جدی دارد.

مجموعه باورها،رفتارها و تفکراتی است که شیوه زندگی هر فرد را مشخص می‌کند اما بعدها اعتقاد این بود که ریشه سبک زندگی هر فردی در خانواده شکل می‌گیرد و باورها و اعتقادات، موقعیت اجتماعی خانواده و جنسیت هر فرد به شکل گیری تفکرات اولیه در انتخاب سبک زندگی او کمک می‌کند.در جوامع اسلامی اعتقاد بر این است که انسان یک بار به دنیا می‌آید بنابراین افراد مراقبت‌های بیشتری را نسبت به رفتارهای خود دارند و در سنین بزرگسالی شیوه زندگی خود را تصحیح می‌کنند؛ بخش دیگری از سبک زندگی در ارتباط با شغل است یعنی اینکه فرد در برابر شغلی که انتخاب می‌کند چه وظایف ومسئولیت‌هایی بر عهده دارد؟

بخش دیگری از سبک زندگی مربوط به جنسیت است یعنی نقش‌های جنسیتی که یک فرد باید ایفا کند سبک زندگی بر موضوع شناخت ما نسبت به باورها، عقاید و وظایف در برابر خدا، خود و اطرافیان تاکید دارد اگر اینگونه به مسئله سبک زندگی نگاه کنیم یک موضوع بین رشته‌ای است که به روان شناسی، دین و فرهنگ مربوط می‌شود بنابراین سبک زندگی فراتر از آداب و مهارت‌های زندگی است.

یکی از اهداف تربیت اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان آشنا کردن آنها با سبک زندگی اسلامی و ایرانی و ایجاد یک باور و اعتقاد نسبت به این سبک زندگی چرا که سبک زندگی مدخلی برای ورود به بحث هویت است یعنی وقتی می‌گوییم سبک زندگی اسلامی به هویت اسلامی و زمانی که می‌گوییم سبک زندگی ایرانی به هویت ایرانی فکر می‌کنیم.

سبک زندگی جدا از اینکه گستره وسیعی دارد اما افراد ضمن داشتن اشتراکاتی با فرهنگ عمومی جامعه  تحت تاثیر باورها و عقاید قومی و علائق و ترجیحات شخصی سبک زندگی‌اش را  رقم می‌زند، بنابراین بخشی از سبک زندگی از علائق فرد ریشه می‌گیرد.

سبک زندگی

جایگاه آداب و مهارت‌ها در سبک زندگی چیست؟

آداب عبارت است از رسم و رسومات هر جامعه‌ای که بر اساس برخی از باورها و اعتقادات انتخاب می‌شود برخی معتقدند آداب همان اخلاقیات است در دیدگاه اسلامی منظور از آداب تربیت اسلامی است و قلمروی آن می‌تواند مجموعه‌ای از موضوعات تا یک موضوع خاص و رفتاری را که در ارتباط با دیگران باید اتخاذ کنیم، شامل شود که تحت عنوان آداب اجتماعی یا آداب ارتباط با دیگران از آن یاد می‌شود.

مهارت‌ نیز عبارت است چیرگی در انجام درست یک کار در زمینه مهارت‌های زندگی است که فرد برای برخورد عاقلانه با چالش‌های فردی و بین فردی باید آن ها را بیاموزد تا یک زندگی سالم و موفق داشته باشد قلمروی این مهارت‌ها بسیار وسیع و گسترده است و حتی برخی می‌گویند مهارت‌های زندگی تمام موضوعات یادگیری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مهارت‌های تصمیم گیری، نه گفتن به درخواست‌های بیجا از جمله مواردی است که باید یاد گرفت. گاهی اوقات ممکن است فرد در شرایطی قرار بگیرد که تصمیمی بر خلاف ارزش‌ها و اعتقاداتش بگیرد در چنین شرایطی باید مهارت قاطعیت و شجاعت را بیاموزد.

با توجه به اینکه انسان یک موجود اجتماعی است و وارد داد و ستد اجتماعی می‌شود باید مهارت ارتباط با دیگران را بیاموزد و یادگیری این مهارت‌ها در موفقیت‌های زندگی نقش مهمی دارد، وقتی که تجزیه و تحلیل می‌کنیم مشاهده می‌شود که بیشتر طلاق‌ها به دلیل این است که زن و مرد نمی‌دانند چگونه با یکدیگر رفتار کنند.

مهارت‌های ارتباطی و آموزش آن‌ها بسیار مهم است بخشی از آن برمی‌گردد به معیارهای انتخاب دوست به خصوص در دوران نوجوانی نقش همسالان از خانواده برای یک نوجوان پررنگ‌تر است و این موضوع پیامدهای مثبت و خطراتی دارد، مثبت از آن جهت که با توسعه ارتباط با دیگران؛ افراد از یکدیگر نکاتی را می‌آموزند اما خطر تاثیرپذیری منفی از دیگران نیز وجود دارد.

سبک زندگی

سبک زندگی ایرانی اسلامی چگونه است؟

سبک زندگی که شامل مجموعه رفتارها و الگوهای کنش‌ هر فرد که معطوف به ابعاد هنجاری و معنایی زندگی اجتماعی می ، باشد اطلاق می‌شود و نشان‌دهنده کم و کیف نظام باورها و کنش‌های فرد است. سبک زندگی پایه و اساس فهم شرایط فرهنگی موجود و تحولات پیش رو در این حوزه تلقی می‌شود و نشان می‌دهد که در بطن ارزش‌های موجود در خرده‌نظام فرهنگی چه می‌­گذرد.

در واقع با به‌کارگیری مفهوم سبک زندگی و تعمق در آن می‌توان از هنجارهای پنهان در اذهان، باورها و رفتارهای مردم یک جامعه، سر درآورد و از جهت‌گیری‌ها و الگوهای موجود یا در حال شکل‌گیری، تفسیر واقع‌بینانه‌ای ارایه کرد.

سبک زندگی ایرانی اسلامی برگرفته از حیات طیبه اسلامی و مبتنی بر توجه به تولید و آسایش همراه با احسان به دیگران ترویج می شود، تا انسان به سعادت دنیا و آخرت دست یابد. سبک زندگی مردم کشور ما اسلامی – ایرانی است.

اسلام مشخص می کند که هر فرد در برابر خود، خانواده، دیگران، طبیعت، خداوند، و نقشی که به لحاظ شغلی و جنسیتی باید انجام دهد، چه وظایفی دارد. ایرانی بودن اشاره به فرهنگ ایرانی و آداب و رسوم اقوام مختلف ایران دارد. این آداب و رسوم تحت تأثیر شیوه معیشت و باورهای اعتقادی در نواحی جغرافیایی فرق دارد. اسلام و فرهنگ ایران دو عنصر مهم هستند که هویت مردم ایران را تشکیل میدهند.

سبک زندگی

سوالات درس سبک زندگی پایه هفتم


سبک زندگی چیست؟
سبک زندگی شیوه ای است که یک فرد، خانواده، گروه، طایفه یا یک ملت بر اساس باورها، عقاید، احساسات، تجربیات، افکار، علایق و محیط جغرافیایی برای خود انتخاب می کند.

سبک زندگی چه چیز را مشخص می کند؟
سبک زندگی مشخص می کند که یک فرد در برابر خداوند، خود، دیگران و طبیعت چه وظایفی دارد.

سبک زندگی هرفرد چگونه مشخص می شود؟
توسط خانواده، اعتقادات فردی و افکار یک فرد مشخص می شود.

سبک زندگی ایرانی - اسلامی چه چیز را مشخص می کند؟
سبک زندگی ایرانی - اسلامی مشخص می کند که شما با خود، خانواده، مردم، انسان ها، خداوند متعال و طبیعت چگونه رفتار کنید که در دنیا و آخرت سعادت مند شوید.

سبک زندگی هر فرد متأثر از چیست؟
سبک زندگی هر فرد متاثر از سلامتی یا بیماری یک فرد، باورها و اعتقادات خانواده، باورهای شخصی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده، تعداد جمعیت خانواده، جنسیت هر فرد و شرایط محیطی و فرهنگی جامعه است.

هویت مردم ایران تشکیل شده از ..........
- اسلام و فرهنگ ایرانی
- غیرت و جوانمردی
- مذهب و فرهنگ اسلامی
- انسانیت و استقلال

شیوه‌ای که یک فرد، خانواده، گروه، طایفه یا یک ملت براساس باورها، عقاید، احساسات، تجربیات، افکار و ... برای خود انتخاب می‌کند." این تعریف مربوط به کدام گزینه زیر است؟- آداب و رسوم زندگی
- باورهای اجتماعی
- سبک زندگی 
- مهارت

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .