تبیان، دستیار زندگی

چند نوشیدنی مقوی و خوشمزه برای افطار و سحر

اسموتی‌های میوه‌ای، نوشیدنی‌های خنک و خوشمزه‌ای هستند که به آسانی آماده شده و مواد مغذی زیادی دارند، به همین دلیل قرار دادن نوشیدنی‌های سالم و طبیعی در وعده افطار و سحر برای روزه‌داران اهمیت بسیاری دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوشیدنی رمضان
برای دریافت مایعات کافی باید علاوه بر آب، میوه‌های سرشار از آب نیز مصرف کنید. باید با دریافت حداقل ۸ لیوان آب از کم‌آبی بدن در ایام ماه مبارک رمضان جلوگیری کنید. در این ماه تا حد امکان مصرف کافئین (چای و قهوه) را کاهش دهید تا مانع ازدست‌رفتن آب بدنتان شوید.

بهتر است در وعده افطاری ختما ز نوشیدنی ها و اسموتی های طبیعی استفاده کنید که علاوه بر این که آب بدن را تامین می کند ویتامین های مختلف بدن را هم نیز تامین می کند.

نوشیدنی رمضان

نوشیدنی مناسب افطار

بعد از ساعت های طولانی روزه داری، باید نوشیدنی‌هایی مصرف شود که ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین نماید. بهتر است همیشه روزه تان را با یک نوشیدنی افطار نمایید.

بهترین گزینه‌ها برای باز کردن روزه، چای، شیر گرم و آب جوش هستند، مایعات سریعا قوای بدن را به آن باز می‌گردانند و همچنین دستگاه گوارش را آماده دریافت مواد غذایی می‌کنند.

اما به هیچ عنوان روزه تان را با نوشیدنی‌های بسیار سرد و تگرگی افطار نکنید زیرا دستگاه گوارش و اندام‌های داخلی بدن را دچار مشکلات گوناگون می‌کند.

بعد از افطار نیز سعی کنید از آب میوه های طبیعی استفاده کنید تا اگر همچنان تشنگی تان برطرف نشده ویتامین های لازم وارد بدن شده و عطشتان برطرف شود.

شربت خاکشیر که یکی از سنتی‌ترین نوشیدنی‌های رفع گرمازدگی و تشنگی است دیگر گزینه خوب برای روزه داران می‌باشد.

وقتی دانه‌های خاکشیر درون آب قرار می‌گیرند، می‌توانند چند برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شون، درنتیجه این دانه‌ها آب زیادی را در بدن نگه‌داشته و وقتی بدن به تعریق افتاده و با کمبود آب مواجه می‌شود از ذخیره آب آنها استفاده می‌کند.

شربت سکنجبین به تنهایی یا به صورت ترکیب سکنجبین با خاکشیر می‌تواند به تامین آب بدن در ماه رمضان و رفع عطش کمک کند.

آب هندوانه با عسل به دلیل اینکه حاوی هندوانه است برای رفع عطش در افطاری‌های ماه مبارک رمضان که با گرما نیز مصادف شده، بسیار مناسب است.در عین حال ترکیب آن با عسل که ماده‌ای بسیار مغذی و سرشار از ویتامین‌هاست، این نوشیدنی را به یک نوشیدنی ایده آل تبدیل می کند.

طرز تهیه کوکتل ترخون، پرتقال

نوشیدنی مناسب سحری

چند سالی است رمضان مصادف شده با روزهای گرم سال و امسال علاوه بر گرما، ویروس کرونا شیوع یافته است و توصیه می‌شود مدام گلو را با آب تر نگه داریم تا از نفوذ این بیماری جلوگیری شود. همه اینها دست به دست هم می‌دهد تا نوشیدن یک نوشیدنی مناسب که عطش را برطرف می‌کند اهمیتی چند برابر بیابد.

زمانی که برای صرف سحری بیدار می‌شوید بدن خود را برای ۱۷ ساعت روزه داری آماده می‌کنید و به همین دلیل باید نوشیدنی های مناسب را استفاده کنید تا در طول روز به هیچ عنوان تشنه نشوید.

آب همیشه بهترین نوشیدنی در هر زمانی بوده و در هنگام سحر نیز سعی کنید آب زیادی بنوشید، البته مراقب باشید آبی که می نوشید خیلی خنک یا گرم نباشد و متناسب با دمای اتاق باشد، همچنین برای آینکه در طول روز تشنه نشوید، چند قطره لیموترش در آب خود بچکانید. این محلول برای روزه داران معجزه می کند.

برای کسانی که در طول روز بسیار تشنه می شوند، یکی از بهترین جایگزین های آب می تواند عرق کاسنی باشد، یک ترکیب رویایی مخلوط کردن خاکشیر با کمی کاسنی و گلاب است، خوردن یک برش هندوانه نیز در سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می‌کند.

نوشیدنی رمضان

نوشیدنی‌هایی که باید از آن ها پرهیز کرد!

در ماه مبارک رمضان سعی کنید از نوشیدنی های گازدار دوری کنید، زیرا این نوشیدنی‌ها نیاز به یک معده فعال دارند و شما به دلیل کم کار شدن معده تان توانایی هضم این نوشیدنی‌ها را نخواهید داشت.

از نوشیدن آب خنک بپرهیزید؛ زیرا با اینکه دمای بدن را برای مدت زمان بسیار کوتاهی پایین می‌آورد، اما باعث رفع عطش در دراز مدت نمی‌شود.

سعی کنید از نوشیدن چای پررنگ در زمان افطار خودداری کنید؛ چای پررنگ باعث می‌شود آب بدنتان در طی روز کاهش یافته و احساس تشنگی به سراغتان بیاید.

آب را بیش از اندازه همراه غذا ننوشید چون مصرف بیش از اندازه آن موجب رقیق شدن شیره گوارشی و آنزیم‌های موثر در هضم غذا شده و در نتیجه منجر به اختلال در هضم و جذب مواد غذایی و درد شکم خواهد شد.

نوشیدنی رمضان

طرز تهیه نوشیدنی هندوانه و لیموترش


مواد لازم:
–  هندوانه خردشده    ۶ پیمانه 
– آب لیموترش تازه     نصف پیمانه
– نعنای تازه              چند برگ
– آب                      سه‌چهارم پیمانه

طرز تهیه:
هندوانه، آب لیموترش و آب را در مخلوط‌کن بریزید و ترکیبشان کنید تا یک‌دست شوند، سپس با پارچه صافی، نوشیدنی‌تان را صاف کنید؛ نعنا را به نوشیدنی‌ اضافه کنید؛ به‌مدت ۳۰ دقیقه نوشیدنی‌ را در یخچال بگذارید؛ در صورت تمایل، به نوشیدنی‌ یخ، شکر یا عسل اضافه کنید.

نوشیدنی رمضان

طرز تهیه اسموتی کیوی


مواد لازم:
– آب کیوی               1 پیمانه
– شکر                        1 قاشق چایخوری
– زنجبیل رنده شده   1 قاشق چایخوری
– سودا                      یک سوم پیمانه

طرز تهیه 
کیوی را پوست کنده و آب بگیرید، حالا شکر را به سودا اضافه کرده و حل کنید و سپس با زنجبیل مخلوط کنید، حالا مواد صاف کرده و به آب کیوی اضافه کنید. (کیوی را می‌توانید با پوست آب بگیرید.)

طرز تهیه نوشیدنی معجون

طرز تهیه نوشیدنی معجون


مواد لازم:
– شیر یا شیر بادام      ۱٫۵ پیمانه
– موز رسیده              ۱ عدد
– خرما                     ۵ عدد
– پودر دارچین           یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
– عصاره وانیل           نصف قاشق چای‌خوری
– گردو                     نصف پیمانه
– پسته                   یک‌چهارم پیمانه
– یخ                      ۱ پیمانه

طرز تهیه: 
همه مواد اولیه را در مخلوط‌کن بریزید و دستگاه را روشن کنید؛ محتویات مخلوط‌کن را ۴۵ تا ۶۰ ثانیه با دور سریع ترکیب کنید تا یک‌دست شوند؛ محتویات را در ۴ فنجان یا ۲ لیوان بزرگ بریزید و سرو بکنید.

 نوشیدنی نعنا و خربزه

طرز تهیه نوشیدنی نعنا و خربزه گوارا برای افطار


مواد لازم:
- خربزه کوچک          1 عدد
- برگ نعنا               چند عدد
- آب لیموترش         نصف پیمانه  
- شکر نرم               2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
خربزه را پوست کنده و دانه‌های داخل آن را دور بریزید. آب نیمی از خربزه را با دستگاه آبمیوه‌گیری بگیرید.سپس نعنا را از آبمیوه‌گیری گذرانده و آب باقی خربزه را بگیرید. آب خربزه را صاف کرده و آبلیمو و شکر را به آن اضافه کنید،  در لیوان یخ ریخته و نوشیدنی را سرو کنید. به جای خربزه از طالبی یا هندوانه استفاده کنید.

طرز تهیه کوکتل ترخون، پرتقال

طرز تهیه کوکتل ترخون، پرتقال برای افطار


مواد لازم:
- پرتقال درشت 2 عدد
- ترخون   2 ساقه
- گوجه فرنگی  1 عدد
- شکر نرم   1 قاشق غذاخوری
- یخ خرد شده    نصف پیمانه

طرز تهیه:
گوجه فرنگی را رنده و صاف کنید. آب پرتقال را گرفته و با آب گوجه فرنگی، شکر و ترخون در مخلوط کن ریخته و همه مواد را با هم میکس کنید. یخ خرد شده را به نوشیدنی افزوده و سرو کنید. می‌توانید ترخون را ساطوری کرده و به نوشیدنی اضافه کنید.

 شیک توت فرنگی

طرز تهیه شیک توت فرنگی رژیمی


مواد لازم:
- توت فرنگی         ۴۰۰ گرم
- ماست شیرین     ۲۰۰ گرم
- خامه سفت         4 قاشق غذاخوری
- شکر نرم              3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
شکر و توت‌فرنگی را با کمی آب یا شیر در مخلوط کن پوره کنید. ماست و خامه را اضافه کرده و مواد را مخلوط کنید تا یک دست شوند. شیک را در لیوان ریخته و سرو کنید. اگر شیک غلیظی می‌خواهید، از توت فرنگی یخ زده استفاده کنید

نوشیدنی رمضان

طرز تهیه اسموتی هندوانه و عسل


مواد لازم:
- هندوانه خرد شده بدون هسته   3 پیمانه
- موز                                         ۱ عدد
- ماست یونانی                           نصف پیمانه
- دانه چیا                                  یک دوم قاشق چایخوری
- عسل                                     ۱ قاشق غذاخوری 

طرز تهیه:
اگر می توانید از هندوانه های کوچک استفاده کنید که هسته های سفید و کوچکی دارند. اگر اینطور بود می توانید به همان شکل آن ها را خرد کنید اما اگر دانه های سیاه دیدید حتما آن ها را جدا کنید.

هندوانه، موز، ماست و عسل را در مخلوط کن بریزید، می توانید تکه های هندوانه را در فریزر بگذارید تا کمی یخ ببندد،  بدین ترتیب اسموتی غلیظ تری خواهید داشت.

دانه چیا هم کاملا اختیاریست اما فواید فراوانی دارد، اگر دوست ندارید می توانید آن را حذف کنید، بعد از افطار مواد را با هم مخلوط کنید تا یک بافت کرمی با رنگ صورتی روشن به دست آید.اسموتی عسل و هندوانه طعم بسیار جدیدی دارد و حتما عاشق آن می شوید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .